"NB! For 2012 er den offentlige avtalen brukt opp på MR, CT og ultralyd undersøkelser. Disse undersøkelsene utføres allikevel fortsatt, men kun ved at pasienten betaler for undersøkelsen selv.
Ventetidene oppgitt på denne siden for MR, CT og ultralyd gjelder nå kun for timer der pasienten betaler for timen selv!
For 2013 har vi ved Oslo City ikke avtale med Helse Sør Øst, men vil fortsatt tilby selvbetalende timer med svært kort ventetid også i 2013!
Med andre ord:
1. Du kan få time, men da er du nødt til å betale selv. Det offentlige kjøper et visst antall timer/undersøkelser hvert år, og disse fordeles utover året. Siden det står at disse timene nå er brukt opp, og de ikke har noen avtale til neste år, blir du nødt til å betale alt selv hvis du skal på Curato i Oslo. Om du skal ta MR av hele ryggen vil det koste
4400,- kr.
2. Hvis de hadde hatt igjen noen offentlig dekte timer, så ville de sannsynligvis også hatt lengre ventetid. Man kan ofte få time samme eller neste dag hvis man betaler selv, mens ventetiden med offentlig dekning av utgiftene er opptil 36 dager på de andre sentrene de har. Jeg mener å huske at jeg sjekket ventetiden i Oslo tidligere i høst, og at den var lengre da.
Om rett til fritt sykehusvalg:
Hva er retten til fritt sykehusvalg?
Fritt sykehusvalg vil si at en pasient som blir henvist til vurdering/undersøkelse/behandling i spesialisthelsetjenesten har rett til å velge sykehus/behandlingssted. Retten til fritt sykehusvalg gjelder all planlagt undersøkelse eller utredning og behandling innenfor fysisk helse (somatikk), psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert behandling for rusmiddelmisbruk.
Så ja, det ser ut til at du har rett til fritt sykehusvalg.
Hvis du fortsatt ønsker å bytte til Oslo:
Hva gjør jeg dersom jeg allerede har blitt henvist til et sykehus?
Dersom du allerede står på venteliste ved ett behandlingssted, og i stedet ønsker å bli undersøkt/behandlet et annet sted, kan du rette en henvendelse til sykehuset der du står på venteliste. Du kan be om at henvisningen blir oversendt direkte dit du ønsker. Alternativt kan du ta kontakt med legen din igjen som så sender en ny henvisningen dit dere blir enige om, og samtidig stryker deg fra den ventelisten du opprinnelig var ført på.
Med mindre du er innvilget rett til helsehjelp stiller du på lik linje med andre som henvises på samme tidspunkt dersom du henvises til et annet sykehus. At du allerede har ventet ved et annet sykehus, tas ikke hensyn til når du tildeles ny tid ved den nye behandlingsinstitusjonen. Du kan dermed ikke overføre "venteliste-ansiennitet" fra et sykehus til et annet.
Lykke til og god bedring!