Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Noobie trenger foto tips og råd

Noobie trenger foto tips og råd #1524952 23/11/2012 09:27
paalbn Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg tok dette bilde med en 360 gr app i vinter og kom på ideen om å få tatt slike bilder med et bedre kamera.

Jeg har et Nikon D80 som jeg har tenkt å bruke til formålet, men er usikker på hvordan jeg kan få disse best mulig. Har heller ikke det stor utvalget i objektiver og kom gjerne med råd på hva som er best å bruke på slike bilder.
Skal da sette samme flere bilder for å få 360 graders effekten. Deretter hadde jeg tenkt å få dette fremkalt til type 100x70 cm for å henge det i leilighen vår i Hemsedal.
Det er 3 topper i nærheten som jeg hadde tenkt å få gjort dette på. Kommer til å planlegge det slik at bildene blir tatt på en slik dag

Bør bildene tas i RAW for å kunne få de best mulig.
Hvilket fotoredigeringsprogram bør jeg ha for å få gjort dette. Er klar for å kjøpe meg et nytt, men som ikke koster skjorta
Kan jeg bruke de faste forhåndsprogramerte innstilingene på kamera eller bør jeg lese meg opp for å få best kvalitet på bildet.
Regner med at jeg kommer til å bruke stativ når bildene tas for å få lik høyde på bildene, så jeg ikke får høydeforskjeller på naturen når jeg setter de sammen.

Takk til alle andre råd som jeg ikke har tenkt på.

Redigert av paalbn; 23/11/2012 09:46.

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Noobie trenger foto tips og råd [Re: paalbn] #1524959 23/11/2012 09:37
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
For å slippe mest etterbehandling, bør du låse mest mulig av innstillingene manuelt, slik at eksponering og hvitbalanse blir lik. Kjør bracketing på veien rundt, slik at du har ekstra info i både lyse og mørke partier.

Re: Noobie trenger foto tips og råd [Re: paalbn] #1524965 23/11/2012 09:38
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Det går ann å ta panorama på frihånd, nye panoramaverktøy greier fint å sette det sammen, men du er tryggere med stativ. Du må sørge for å ha minimum aperture og brennvidde lik gjennom hele serien, helst også lukkertid (Men panoramaverktøyene kan kompensere for forskjeller i eksponering.
Sørg for at du har greit med overlapp mellom bildene.
Det enkleste verktøyet for å sette sammen er gjerne autopano, men det koster litt. Hugin er ikke like brukervennlig, men det er mye det samme i bunn.
Siden verktøyene gjør en god del korreksjon av bildene er ikke jpeg input særlig ideellt, jeg ville ha satset på 16bit ProPhoto TIFF som inputmatriale.

Redigert av sverreb; 23/11/2012 09:39.
Re: Noobie trenger foto tips og råd [Re: paalbn] #1524968 23/11/2012 09:41
Pjoltergeist Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg jobber lite med panoramaer, men på generelt grunnlag vil jeg anbefale deg:
- Unngå automatikk: Benytt manuell eksponering og manuell hvitbalanse.
- Unngå vidvinkel: Vidvinkelen gir fortegning som vanskeliggjør sammensettinga. Vidvinkel har som regel også større vignettering i kantene som gir fargeforskjeller.
- Ikke bruk pola-filter: Filteret gir gjerne fargeforskjeller avhengig av orientering ift. sola. Dette forsterkes ved bruk av vidvinkel.
- Ta gjerne bildene med kamera orientert i høydeformat. Dette gir deg bedre kontroll på fortegning, og gjør sammensetting enklere.

Kristian

I'd rather be loved than liked...

Re: Noobie trenger foto tips og råd [Re: paalbn] #1524979 23/11/2012 09:55
progres Offline
Besatt
Besatt
Sitat: paalbn
Hvilket fotoredigeringsprogram bør jeg ha for å få gjort dette.

Jeg er veldig godt fornøyd med PTGUI PRo. Hvis du har god optikk ville jeg ikke vært så engstelig for å bruke vidvinkeloptikk men pjolteren har et poeng der.
Panoramabilder er gøy, du kan også utvikle dette til flashanimasjoner for å sette en ekstra spiss på det hele - slik som her hvor nikon sin 10,5 mm er i bruk

Re: Noobie trenger foto tips og råd [Re: paalbn] #1524984 23/11/2012 10:05
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg bruker stort sett bare Photoshop til dette. Syns det gjør jobben veldig godt, minimalt med jobb etterpå.

Eksempel, tatt på frihånd (vertikalt) med 24-70mm, totalt tror det jeg det var 15-20 eksponeringer. Ikke gjort nevneverdig etterbehandling/oppretting etc.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Noobie trenger foto tips og råd [Re: paalbn] #1525000 23/11/2012 10:21
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har ei sånn: http://reallyrightstuff.com/ProductDesc....age&key=ait

Dette gjør at du kan plassere kameraet over brennpunktet til linsa. Dette gjør at man ikke får forvrengninger.

Disse to bildene er laget med ei sånn. Det første er 7-8 bilder på 24mm med kameraet vertikalt. Det andre er 10-15 bilder i 135mm.

http://www.flickr.com/photos/hknivers/5962544960/in/photostream/lightbox/

http://www.flickr.com/photos/hknivers/5960272565/in/photostream/lightbox/

Så er de "stitcha" sammen i photoshop. Alle innstillinger er manuelle. fokus, blender, lukker, iso og hvitbalanse.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Noobie trenger foto tips og råd [Re: paalbn] #1525024 23/11/2012 11:19
anderfo Online
Besatt
Besatt
Jeg har vanligvis gjort stitchinga (sammensyingen) i Autostitch (som er gratis og funker bra), og deretter redigering i Photoshop. Gratisprogrammet Gimp er like bra, hvis du ikke er godt kjent i Photoshop.

Her er et 180-graders panoramabilde jeg lagde i Torino rett før OL i 2006: http://folk.ntnu.no/anderfo/pics/2006-02-01-Torino-panorama/index.htm
Det ligger flere versjoner der av ulik størrelse, inntil 49 megapiksler. Jeg har printet ut bildet i 465 x 30 cm og det ble veldig bra...

Jeg gjorde "alt" feil, dvs jeg brukte ikke stativ, jeg tok alle 20 bildene i landskapsformat, og jeg låste ikke eksponeringen (ettersom jeg ikke hadde RAW-format tilgjengelig). Det er årsaken til at f.eks. detaljene bak treet er borte.

Dersom jeg skulle gjort noe tilsvarende i dag ville jeg altså brukt portrettformat/høydeformat, satt kamera på stativ, brukt RAW-format og bracketing. Da ville etterarbeidet blitt litt mindre. Men etterarbeidet var ikke enormt - det eneste som var enormt var oppløsningen (ihvertfall for min gamle laptop som brukte 45 minutter på å beskjære bildet og flere timer på oppskarping).

PS. Det kan godt hende at bedre "stitche-programmer" har dukket opp siden 2006, men Autostitch funker bra og er svært enkelt i bruk. Tror jeg gjorde kun 3 steg: 1. Velg at bildene skal beholdes i 100% størrelse (framfor 25% som er standardinnstilling). 2. Velg at bildet skal lagres med minimal JPEG-kompresjon (100% "kvalitet", framfor 75% som er standardinnstilling). 3. Finn bildene og kjør programmet. Resten (klipping, maskering, lysjusteringer o.l.) gjorde jeg altså i Photoshop etterpå.

Re: Noobie trenger foto tips og råd [Re: paalbn] #1525140 23/11/2012 14:50
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
et PS til anderfo:

Autostitching i Photoshop har blitt vanvittig mye bedre.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Noobie trenger foto tips og råd [Re: H.Iversen] #1525359 23/11/2012 23:14
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: H.Iversen
et PS til anderfo:

Autostitching i Photoshop har blitt vanvittig mye bedre.

Jess. Har såvidt prøvd det for et års tid siden, og det ble greit men det tok endel tid sammenliknet med Autostitch. Kanskje jeg skal prøve det igjen neste gang jeg står på et sted med finvær og pen utsikt ICON_SMILE

...eller forresten, jeg skal heller prøvd det neste gang jeg står på et sted med skikkelig styggvær og pen utsikt. Det blir (kanskje) et mer spennende bilde.

Ser du har mye fin utsikt der oppe i nord.

Re: Noobie trenger foto tips og råd [Re: paalbn] #1525370 23/11/2012 23:52
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast
Et annet bra og gratis alternativ for de som bruker Windows og/eller iOS/Windows Phone er Photosynth fra Microsoft.

Her er et eksempel fra Fløya i Svolvær, tatt på frihånd med et Canon EOS med låst/manuel eksponering.
Blir ikke så aller verst om det er tatt med mobil-appen på iPhone heller: Gråkallen, Haukvatnet, Sylene, selv om det ikke kommer i nærheten av et godt eksponert bilde tatt med speilrefleks.

Eller en kan gjøre som nyzeta her på forumet og bygge seg en rigg med stativ og servoer som automatisk panorerer kamera og tar bilder: Nerskogen. Da kan en i prinsippet lage panorama med tele-linse og sykt høy oppløsning ICON_SMILE

Ellers vil jeg helt klart støtte bruken av RAW, samt låse eksponeringen. Problemet kan være å finne en passende eksponering som ikke brenner ut de lyseste partiene i bildet uten at resten av bildet blir for mørkt.

Moderator  support