|
|
Troverdigheten til finsk dopingdokumentar
|
Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar
[Re: Lurifax]
26/11/2012 12:43
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Det ER opp til folk å avgjøre hva som er skikket og ikke, det avgjøres av et flertall. Tenk så plagsomt det hadde blitt her i verden, om absolutt alt du avgjorde på individuell basis, måtte bli forhåndsgodkjent av et flertall. Er det greit å spille first-person-shooters? Er det greit å drikke øl hjemme mens man ser på ballspill? Er det greit med BDSM? Er det greit å være i veien for biler når man sykler? Er det greit henge nøkkel rundt halsen på ungene dine? Er det greit at barn får mobiltelefon når de er 6 år gamle? Er det greit å høre på voldelig og bråkete metallrock? Enkelte ganger gir man seg fordi man ikke orker, andre ganger fordi det ikke nytter å nå frem, så kan du jo gjette hvorfor dette blir siste svar fra meg til deg i denne saken.
Ja, jeg gjetter at du var fornøyd etter at du fikk tømt deg for hvor dårlig behandling du har fått av leger tidligere. Du var sikkert også veldig kry etter å ha fortalt hvordan jeg kan få ufortjent autoritet bak synsing, ved at folk vet om utdannelsen min. Om det innebærer at alle NTNU-eksaminerte her må holde seg unna å diskutere sykkelstæsj, eller om det er et eksklusivt moralforbud du har oppfunnet for meg, det kan jo deres høyhet svare på neste gang Han finner det akseptabelt å avholde dialog.
|
|
|
[Re: HNK]
26/11/2012 13:00
|
chippo
Entusiast
|
Entusiast
Økningen i hemoglobinnivået fra starten av 90 tallet til slutten av 90 tallet kan fint forklares med bruk av høydetrening. http://www.nih.no/forskningsprosjekter-ved-nih/ftp/vare-funn-/Effekt-av-hoydetrening/ utslagene er vel ikke større? Nedgangen i nivået etter år 2000 kan vel også forklares med at det er andre typer løpere som vinner nå etter innføring av fellesstart, sprint etc? Dagens landslagsløpere er f.eks markant dårligere på en 5000m på bane enn de var på 70, 80 og 90 tallet. Dette skyldes mindre behov for utholdenhet og større behov for eksplosivitet og styrke. Bjørn Dæhlie hadde ikke hatt en sjangs i dagens langrenn og Petter Northug hadde med sine godt over 80 kg vært uten muligheter på 90 tallet.
|
|
|
[Re: Hvilepuls]
26/11/2012 13:29
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Det ER opp til folk å avgjøre hva som er skikket og ikke, det avgjøres av et flertall. Tenk så plagsomt det hadde blitt her i verden, om absolutt alt du avgjorde på individuell basis, måtte bli forhåndsgodkjent av et flertall. Er det greit å spille first-person-shooters? Er det greit å drikke øl hjemme mens man ser på ballspill? Er det greit med BDSM? Er det greit å være i veien for biler når man sykler? Er det greit henge nøkkel rundt halsen på ungene dine? Er det greit at barn får mobiltelefon når de er 6 år gamle? Er det greit å høre på voldelig og bråkete metallrock? Enkelte ganger gir man seg fordi man ikke orker, andre ganger fordi det ikke nytter å nå frem, så kan du jo gjette hvorfor dette blir siste svar fra meg til deg i denne saken.
Ja, jeg gjetter at du var fornøyd etter at du fikk tømt deg for hvor dårlig behandling du har fått av leger tidligere. Du var sikkert også veldig kry etter å ha fortalt hvordan jeg kan få ufortjent autoritet bak synsing, ved at folk vet om utdannelsen min. Om det innebærer at alle NTNU-eksaminerte her må holde seg unna å diskutere sykkelstæsj, eller om det er et eksklusivt moralforbud du har oppfunnet for meg, det kan jo deres høyhet svare på neste gang Han finner det akseptabelt å avholde dialog. Ok, du klarte å erte meg nok. 1. Første bolk, du kan gjøre alt det du beskriver der, vi har lover som et flertall har bestemt og sagt at - hey dette er ok. Har ikke alltid vært slik, ja at man kunne drikke øl hjemme. 2. Har fått god hjelp av opptil flere leger, så de er stuerene stort sett de fleste av dem... Ooops, ser du noen paraleller her? Jeg hang ikke ut alle! Sykkelstæsj? Når ble det faktum at man henger ut et helt idrettsmiljø som dopere, sykkestæsj? 3. Mitt eget lille punkt, du står fritt - som tidligere til å diskutere deg blå, både her inne og hvor det ellers måtte passe deg. Jeg står også fritt til å velge om jeg vil diskutere mer med deg. Jeg valgte egentlig å avstå, men innimellom så er du faktisk litt morsom å diskutere med. Litt rart at du ble så sår på dine og legenes vegne, men likefullt uten skrupler henger ut ALLE vinnere i en gitt periode i langrenn f.eks. Aner jeg en liten smule av dobbelmoral og selvforherligelse her? Jeg er en "naiv" liten fjert på lånt tid på planeten vår, du trenger ikke bry deg så ekstremt mye med hva jeg mener. Ei heller at jeg forsøkte å få deg til å se disse sakene fra en litt annen vinkel.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: olechr]
29/11/2012 10:54
|
treningsnico
Entusiast
|
Entusiast
Sjekk langrennsresultatene fra 90-tallet, og tidlig 2000-tallet for den saks skyld. Norge hadde jevnt gode resultater, mens andre med både dårligere teknikk og ski presterte på et plutselig meget høyt nivå i mesterskap.
Verpalu, Jak Mae, Myllälä, Mühlegg, Isomätse ++
Lurer på hvorfor aldri feks. Lance Armstrong ble mistenkt av samme grunn som overnevnte. Han presterte jo stort sett ikke annet enn under Tour de France...
Og NRK, pensjonistkanalen, må jo prøve å lure til seg noen seere de også? Tipper Alsgaard er nok fornøyd med at skattepengene hans går med til å vise en finsk dokumentar om doping, der han blir beskyldt for doping av en anonym ukjent kilde fra langrennsmiljøet som NRK har gått gode for. Goodguysene i NRK.
Hvis de norske langrennsløperne var dopet på 90-tallet, var det isåfall penge og smøredoping vi snakker om.
|
|
|
[Re: treningsnico]
29/11/2012 11:01
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Lurer på hvorfor aldri feks. Lance Armstrong ble mistenkt av samme grunn som overnevnte. Han presterte jo stort sett ikke annet enn under Tour de France...
Litt forskjell på langrenn og sykling der. For Lance var det berre Touren som var verdt noko. I langrenn betyr verdenscupen meir, og ein må også kvalifisere seg ved å prestere i renn tidlig i sesongen.
|
|
|
01/12/2012 08:34
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: ostemann]
07/02/2013 11:23
|
FeitSyklist
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Fra en presentasjon hold av Bengt Saltin hos danske Idrættens Analyseinstitut, er i det minste noen detaljer om boldverdier fra VM i Thunder Bay (1995) og Ramsau (1999) kjent. I Thunder Bay hadde samtlige medaljevinnere i langrenn over 17,5 gram hemoglobin per desiliter blod. Fire år senere lå medaljørenes blodverdier over 17,0 g/dl. Herrenes grense for startnekt, begrunnet med helsefare, er i dag 17,0 g/dl. Presentasjonen i .ppt kan lastes ned her, relevant side er 14. Denne Bengt Saltin er ingen amatør heller. Satt/sitter vel i FIS Medical Committee. Dette er også konsentrasjon g/dl, høydetrening kan øke hgb masse, men ikke påvirker konsentrasjonen i like høy grad da blodvolumet også øker med trening. Disse utøverne er jo i mesterskap (VM) og de er nok ikke akkurat dehydrert, heller veldig godt trent med økt blodvolum og derav også naturlig mindre konsentrasjon. Selv da har de skyhøye g/dl verdier. Så høye at de hadde fått startnekt i dag p.g.a helsefaren med så tjukt blod. Jeg vil påstå at dette er godt nok bevis for at også de norske medaljevinnerne var bloddopet i disse mesterskapene. Etter at grensen blei senket fra latterlige 18.5 til 17 ble også 2 kjente kjære norske utøvere nektet start med verdier over 17. Mediene bet på tynne forklaringer om dehydrering og høydetrening. Ingen flere spørsmål.
|
|
|
08/02/2013 01:22
|
Velte_Petter
Entusiast
|
Entusiast
Hvilke to var det snakk om?
|
|
|
[Re: Velte_Petter]
08/02/2013 02:01
|
ostemann
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Tipper FS sikter til Tore Ruud Hofstad og Frode Estil som fikk én startnekt hver i sesongen 2004/2005. Begge fikk senere et sertifikat fra FIS som tillot dem å starte med høyere blodverdier. Denne Bengt Saltin er ingen amatør heller. Satt/sitter vel i FIS Medical Committee. Nei, Saltin er ingen lettvekter. Han satt i FIS Medical Committee fra 2000 til 2006, som formann fra 2002, og har bla. også jobbet som professor på Københavns Universitet.
|
|
|
08/02/2013 08:58
|
FeitSyklist
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Stemmer. Jeg sendte spm til FIS om det fantes en oversikt over antall dispansasjoner for hver sesong og om dette hadde noen korrelasjon med utviklingen av hgb konsentrasjonen (re http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18282224 ) Fikk til svar at jeg skulle få svar fra Rasmus Damsgaard, men intet svar, selv etter gjentatte purringer.
|
|
|
08/02/2013 08:59
|
FeitSyklist
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det er sjelden man hører om sertifikat for medfødte høye blodverdier nå om dagen.
|
|
|
08/02/2013 10:59
|
FeitSyklist
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sarah hos FIS sier nå:
Since 1 January 2013, the start prohibition based on the hb value only has been removed, therefore no exemptions are valid anymore since th individual upper limits are defined based on the resepective individual blood profiles.
|
|
|
13/02/2013 14:13
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
|
|
|
|
|