|
|
Troverdigheten til finsk dopingdokumentar
|
Troverdigheten til finsk dopingdokumentar
22/11/2012 22:15
|
HNK
OP
Besatt
|
OP
Besatt
En finsk kommentar om doping i langrennsmiljøet, tar også for seg at det i det norske miljøet drev med doping.
Kilden er anonym, og brukes som sannhetsvitne. Dette i seg selv er tvilsomme greier, men koselig er det likevel ikke. Utøvere og ledere fra 90-tallet benekter!! (Alsgaard og Dæhlie bl.a)
Der jeg blir litt svett, er at kringkastningssjefen i NRK faktisk bekrefter at denne kilden er reell OG at han vet hvem kilden er!
Om det skulle vise seg at mine barndomshelter innen idretten er involvert i noesomhelst på noen som helst måte, ja da begynner jeg å grine! Skal man stole på finske dokumentarer om doping?
|
|
|
Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar
[Re: HNK]
22/11/2012 22:20
|
olechr
More than words
|
More than words
Skal jeg være ærlig så kommer det lite godt ut av å grave i gamle resultater. Man må ved et tidspunkt sette en strek og sørge for å ta de som nå doper seg. Det som er gjort er gjort.
Jeg derimot trur ikke nordmenn er så mye bedre enn andre land. Folk jukser på skatten, er utro, dreper og svindler her også. Så hvorfor norsk idrett skulle være uten juksere det tror jeg svært lite på.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
22/11/2012 22:23
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Planen er nok å redde finnlands ære, ved å antyde at ALLE dopet seg. For at dokumentaren skal virke troverdig så drar de ned den største av sine egne helter. Da kan de sannsynliggjøre at alle har vært dopet i alle tider.
Folk da i det stille spørre seg om hvorfor nordmenn slo finnene på 90-tallet, men det sprekker fordi nordmennne knuser dem i dag.
Anonym sentral norsk kilde.... jeg tror ikke på det før jeg ser det.
Jeg har ingen bevis på at nordmennene ikke var dopet, men fra hva som har kommet frem gjennom mediene så beviser eller sannsynliggjør det ikke at nordmennene skulle vært dopet.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
[Re: olechr]
22/11/2012 22:26
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skal jeg være ærlig så kommer det lite godt ut av å grave i gamle resultater. Man må ved et tidspunkt sette en strek og sørge for å ta de som nå doper seg. Det som er gjort er gjort.
Hvorfor det???? Det ser jeg absolutt ingen grunn til. Spesielt pga at dette er av allmenn interesse.
- Voltaire
|
|
|
22/11/2012 22:27
|
HNK
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Er nettopp dette som gjør meg litt svett. Hvorfor skulle det ikke være gamle syndere i Norge også? Men er vel ikke feil å hevde at norsk idrett er i en form for boble hvor vi alltid er good guys?
Er uenig at gamle syndere skal, av mangel på bedre ord så misforstå meg rett, forbigåes i stillhet....skjedd er skjedd - enig, men juks er nå engang juks, uansett om det har skjedd idag eller for 20 år siden.
Får håpe dette bare er sprøyt, men ingen røyk uten ild osv. Fortsetter å være nervøs...
|
|
|
[Re: supernalle]
22/11/2012 22:30
|
olechr
More than words
|
More than words
Hvorfor det???? Det ser jeg absolutt ingen grunn til. Spesielt pga at dette er av allmenn interesse. Fordi det har man ikke resurser til. Pr dags dato er testingen til anti doping norge allerede på et lavmål utifra hva de viser til på sine sider. Samt flesteparten av de som er dopet opp igjennom er ikke tatt. Og da blir det fryktelig tilfeldig. Doping var en del av idretten, dette viser seg jo på nytt og på nytt. Så da er det bedre å sette en strek og konsentrere seg om det som er pr dags dato.
|
|
|
22/11/2012 22:32
|
olechr
More than words
|
More than words
Er nettopp dette som gjør meg litt svett. Hvorfor skulle det ikke være gamle syndere i Norge også? Men er vel ikke feil å hevde at norsk idrett er i en form for boble hvor vi alltid er good guys?
Er uenig at gamle syndere skal, av mangel på bedre ord så misforstå meg rett, forbigåes i stillhet....skjedd er skjedd - enig, men juks er nå engang juks, uansett om det har skjedd idag eller for 20 år siden.
Får håpe dette bare er sprøyt, men ingen røyk uten ild osv. Fortsetter å være nervøs... Nrk hadde hvertfall ikke sendt den dokumentaren uten at de viste at kilden kan ha vist dette.
|
|
|
22/11/2012 22:34
|
Oekern
Avhengig
|
Avhengig
Hvorfor det???? Det ser jeg absolutt ingen grunn til. Spesielt pga at dette er av allmenn interesse. Doping appartet var vel en vits på den tia, kan jeg tenke meg. Så det var sikkert mange tilfeller av dette.(synsing). Når man må kanskje 20 år tilbake i tid for og komme fram til forbrytelsen det er evn.t funnet bevis/vitne til idag, så syns jeg man kan la den gå når det er doping i sport det er snakk om. Den tia er for lengst glemt, det eneste som står igjen er pokalene og minnene til de som besitter de. Fokuser heller på det som skjer i nåtid. Det er mer vesentlig.
Richmond SL3 Richmond SLR Composite
|
|
|
22/11/2012 22:38
|
AsmundBjorshol
Ringrev
|
Ringrev
Så er det offisielt: Kilden er Per Inge Torkhildsen.
Livet er ingen lek, men det er lov å leke i livet.
|
|
|
[Re: Oekern]
22/11/2012 22:41
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Folk får skylde seg selv hvis de har vært naive nok til å tro at norske utøvere ikke har vært med på dopingkjøret. Det inkluderer selvsagt langrennsheltene fra 90 tallet som gikk fletta av andre lands utøvere som har innrømmet doping.
Kjipe saker, men det er bedre å få skjellettene ut av skapet.
|
|
|
22/11/2012 22:43
|
HNK
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Link der kilde bekreftes?
Men kan Idretts-Norge, som regner seg som et fyrtårn innen antidoping, ta seg råd til å sette en strek til tross for mistanke? Jeg mener nei.
|
|
|
22/11/2012 22:48
|
olechr
More than words
|
More than words
Link der kilde bekreftes?
Men kan Idretts-Norge, som regner seg som et fyrtårn innen antidoping, ta seg råd til å sette en strek til tross for mistanke? Jeg mener nei.
Nei nå kan de jo ikke det. Men de sliter jo allerede med mye tull eks Vokuvic saken. Og nei vi er ikke noe fyrtårn innen antidoping. Det er en grunn til at jeg trur det er ferre som doper seg i Norge. Det har ingen ting med antidoping norge eller annet arbeid å gjøre. Det er fordi i Norge så kan stort sett en hvilken som helst utøver slutte med idrett og gå rett inn i en jobb som betaler i de fleste tilfeller bedre. Er man fra et fattigere land så er det for mange enten eller. Det trur jeg er den største grunnen til at det er mindre utbredt. Men dette er jo bare synsing fra min side.
|
|
|
[Re: AsmundBjorshol]
22/11/2012 23:05
|
Espen
More than words
|
More than words
Så er det offisielt: Kilden er Per Inge Torkhildsen. Hoho!
|
|
|
22/11/2012 23:08
|
Espen
More than words
|
More than words
Ting som ikke kan rulles opp, innrømmes eller dokumenteres på noen som helst måte, blir rene spekulasjoner.
Umulig å forstå at anonyme kilder ikke står fram, ser oss i øya og legger fram dokumentasjon eller sansynliggjør påstandene på en eller annen måte.
Kan godt hende folk var dopa i sporet på 90 tallet, en det kan god hende de ikke var dopa også.
e
|
|
|
[Re: Z30]
22/11/2012 23:10
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det inkluderer selvsagt langrennsheltene fra 90 tallet som gikk fletta av andre lands utøvere som har innrømmet doping. Kristen Skjeldal var dopa? Tvilsomt.
|
|
|
23/11/2012 05:53
|
Dan
More than words
|
More than words
Folk da i det stille spørre seg om hvorfor nordmenn slo finnene på 90-tallet, men det sprekker fordi nordmennne knuser dem i dag. Misforstår jeg deg eller har du en logisk glipp i resonementet? At rene nordmenn i dag slår rene finner er da ikke noe argument for håpet at det var rene nordmenn som slo dopede finner den gangen.
|
|
|
[Re: -Jan]
23/11/2012 06:29
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Kristen Skjeldal var dopa? Tvilsomt.
Absolutt. Men kan ikke huske hans individuelle OL- og VM-medaljer heller.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
23/11/2012 06:59
|
Cantona
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har hvertfall satt av lørdagskvelden til NRK2..
Barberer legga:)
|
|
|
[Re: Dan]
23/11/2012 07:54
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Folk da i det stille spørre seg om hvorfor nordmenn slo finnene på 90-tallet, men det sprekker fordi nordmennne knuser dem i dag. Misforstår jeg deg eller har du en logisk glipp i resonementet? At rene nordmenn i dag slår rene finner er da ikke noe argument for håpet at det var rene nordmenn som slo dopede finner den gangen. Forskjellen er at vi i dag KNUSER dem, medan vi før berre slo vi dem såvidt. 
|
|
|
[Re: Oekern]
23/11/2012 08:16
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Hvorfor det???? Det ser jeg absolutt ingen grunn til. Spesielt pga at dette er av allmenn interesse. Når man må kanskje 20 år tilbake i tid for og komme fram til forbrytelsen det er evn.t funnet bevis/vitne til idag, så syns jeg man kan la den gå når det er doping i sport det er snakk om. Den tia er for lengst glemt, det eneste som står igjen er pokalene og minnene til de som besitter de. Fokuser heller på det som skjer i nåtid. Det er mer vesentlig. Å nei du! For oss som opplevde OL-dagene på Birkebeiner skistadion live, så glemmer vi ikke. Minnene derfra blir med meg i graven, for å si det sånn.
|
|
|
23/11/2012 08:45
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
I følge min anonyme kilde så hadde skilandslaget på 90 tallet en Fritzel-kjeller på Beitostølen, hvor de holdt 5 russiske kvinner fanget som sexslaver.
Like troverdig som den finske dokumentaren. Blir for dumt når en kan bruke en hemmelig anonym kilde til å lage en dokumentar. Skal ikke se bort i fra at en enkelt utøver på 90 tallet dopet seg, men at det skulle være noen form for organisert eller godkjent doping fra forbundet er helt bak mål. Synes også det er lavmål og i det hele tatt diskutere dette. Man sprer rykter om mange utøvere som det ikke finnes bevis eller mistanke om har dopet seg.
|
|
|
23/11/2012 08:46
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det är ju inte så många år sedan finska damer plaserade sig väldigt högt i WC och finland fick ju i alla fall ett herrguld i oslo vm. På herr sidan har väl inte finnarna varit väldigt bra de senaste åren men en fjärde plats sammanlagt 2009 är ju i alla fall något.
Att det inte går väldigt bra efter dopingskandalen 2001 när stora delar av laget försvann är ju inte heller så konstigt.
|
|
|
[Re: Dexter]
23/11/2012 08:47
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Blir for dumt når en kan bruke en hemmelig anonym kilde til å lage en dokumentar. Är det inte väldigt vanligt att använda anonyma käller i dokumentärer och reportage?
|
|
|
[Re: Dexter]
23/11/2012 08:50
|
olechr
More than words
|
More than words
I følge min anonyme kilde så hadde skilandslaget på 90 tallet en Fritzel-kjeller på Beitostølen, hvor de holdt 5 russiske kvinner fanget som sexslaver.
Like troverdig som den finske dokumentaren. Blir for dumt når en kan bruke en hemmelig anonym kilde til å lage en dokumentar. Skal ikke se bort i fra at en enkelt utøver på 90 tallet dopet seg, men at det skulle være noen form for organisert eller godkjent doping fra forbundet er helt bak mål. Synes også det er lavmål og i det hele tatt diskutere dette. Man sprer rykter om mange utøvere som det ikke finnes bevis eller mistanke om har dopet seg. Jeg bare lurer. Ikke nødvendigvis fordi jeg er veldig uenig. Men hvordan kan du si at det er helt på trynet? Var du innblandet i idrett på den tiden? Hvordan vet du hva som skjer bak lukkede dører? Men jeg er veldig enig at jeg syntes det er veldig veldig rart at man kan gå ut å lage en slik dokumentar uten at kilden står frem. Nå blir det sikkert ikke nevnt noen navn i denne filmen. Men det er jo spes Bjørn D det går utover da han var best. Jeg syntes det er rart at man kan være anonym og at det blir laget film på grunnlag av dette. Man kan altså ødelegge et navn til de grader i hemmelighet. Merkelig egentlig
|
|
|
[Re: fredriks]
23/11/2012 09:10
|
EiW
Ringrev
|
Ringrev
Blir for dumt når en kan bruke en hemmelig anonym kilde til å lage en dokumentar. Är det inte väldigt vanligt att använda anonyma käller i dokumentärer och reportage? Jo. Men det vet du sikkert. Det som gjør det hele interessant er jo at kringkastingssjefen faktisk har gjort en kvalitetssjekk av denne kilden. Han kan selvfølgelig ikke sjekke troverdigheten, men han kan i det minste bekrefte at det er en relevant kilde.
|
|
|
23/11/2012 09:11
|
tolo26
tango
|
tango
begynte ikke dopingavsløringen av Lance, som det mange hevdet var løse rykter satt ut av anonyme kilder?
og er det ikke litt merkelig å trekke troverdigheten til alle finske journalister i tvil fordi, noen langrensløpere dopet seg?
Lantern Rouge
|
|
|
[Re: Espen]
23/11/2012 09:14
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Umulig å forstå at anonyme kilder ikke står fram, ser oss i øya og legger fram dokumentasjon eller sansynliggjør påstandene på en eller annen
Jasså? Det er veldig lett å forstå etter å ha sett hvordan idrettsmafiaen behandlet Helskog og Rikets Tilstand. Nå gjorde riktignok Helskog en del bommerter, og dessverre druknet noen helt betimelige bekymringer i bombardementet fra idretten. Bladet Journalisten hadde en interessant artikkel i kjølevannet av at Helskog ble slaktet og spist: http://www.journalisten.no/story/36902
|
|
|
23/11/2012 09:16
|
Cantona
Ringrev
|
Ringrev
Barberer legga:)
|
|
|
23/11/2012 09:46
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Folk da i det stille spørre seg om hvorfor nordmenn slo finnene på 90-tallet, men det sprekker fordi nordmennne knuser dem i dag. Misforstår jeg deg eller har du en logisk glipp i resonementet? At rene nordmenn i dag slår rene finner er da ikke noe argument for håpet at det var rene nordmenn som slo dopede finner den gangen. Forskjellen er at vi i dag KNUSER dem, medan vi før berre slo vi dem såvidt. Poenget ligger i at vi går ut fra at dopingtestene er bedre nå og det er mindre doping i langrenn generellt, og derfor at både Norge og Finnland er rene i dag, så er det ikke et argument at vi var gode på nittitallet at vi dopet oss. At finnene ble tatt og ikke vi passer godt inn i bildet. Jeg vil understreke at jeg ikke på noen måte tror at jeg vet om norges landslag var dopet eller ikke. Jeg bare argumenterer mot en sannsynliggjøring.
- Voltaire
|
|
|
23/11/2012 10:03
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Inntil noe annet er bevist, så er de norske utøverene rene i mine øyne.
Vi hadde jo et dopingmonster i løypa, som både knuste Elofson og Dælie, Alsgaard og Estil. Nemlig Johann Mühlegg. I følge Alsgaard, som går fort den dag i dag, så gikk Mühlegg konstant like fort som det han fikk til i et langdrag. Derfor har vi jo egentlig en sammenlikning, med mindre Mühlegg var et så mye større talent, eller at kjemisettet hans var så mye finere enn alle andres.
Jeg må si at jeg fortsatt er irritert over at Jevne ble snytt for et OL-gull og et VM-gull av Mika Myllylä. Jeg håper Jevne har fått med seg at det er mange av oss som har skjønt hvilken stor idrettsutøver han var.
- Voltaire
|
|
|
|
|