Tatt av sivilpoiti på veg til jobb
|
Re: Tatt av sivilpoiti på veg til jobb
[Re: ingeplinge]
20/11/2012 17:54
|
olechr
More than words
|
More than words
Dette høres ille ut.. Jeg syns politiet burde være på dette stedet hver dag på denne tida, inntil den normale farten er tilbake på 2002-nivå,... Det høres tryggere ut for de fleste, og miljøet. Hvor mange førerkort hadde vært igjen blant pendlerne i søndre buskerud og vestfold da, tro (-og hvor mange nye tog måtte nsb satt opp..)? Vel forstår jeg at det er en kalkulert risk, og jeg kjører nok ikke alltid i fartsgrensen selv, men at det anses for normalt å kjøre i 130-140 her tyder på at ganske mange trenger en liten vekker.. Nå syntes jeg kanskje Politiet skulle bruke resuresene å evnt ta folk som kjører fort der det er dirkete farlig. Feks ved skoler etc.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: P_Dalen]
20/11/2012 17:54
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
På meg virker det også en smule forutinntatt å hoppe opp i lojalt forsvar for sin kjære Audi før den andre part i det hele tatt har nevnt verken dette eller noe annet bilmerke...? Bortsett fra dette så har jeg ingen formening. Har veldig gode erfaringer med Golf, men ingen erfaring med noen av de andre. Nei. Det er ikke det jeg mener. Det jeg mener er at de som oppfører seg som idioter i trafikken oftere kjører BMW og Audi enn andre bilmerker. Det må være noen meteorologer som kjører kjører BMW/Audi med feiljusterte spyleveske-dyser som har funnet på en ny måte å plage syklister på. Føler egentlig ikke det, i mine øyne kun observant, men mulig jeg tar feil
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
[Re: Frank H]
20/11/2012 18:10
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det eneste som er helt 100% sikkert er at det burde vært fartsgrense på 120-130 km/t på den strekningen. Som ingeplinge var inne på, så er det miljømessig ikkje spesielt bra å kjøre 130 i motbakke.
|
|
|
[Re: olechr]
20/11/2012 18:15
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
..Politiet skulle bruke resuresene å evnt ta folk som kjører fort der det er dirkete farlig. Feks ved skoler etc. Det er kanskje aldri ulykker her i området? Fart bruker ofte å gjøre ting farlig, også på veier. Men altså, det kan godt hende det er riktig som du sier, og vi har nok av duster som kjører fort på steder som ikke er lagt så til rette for det.. Jeg ville også helst tatt dem først.
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
[Re: paalbn]
20/11/2012 18:32
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Bortsett fra dette så har jeg ingen formening. Har veldig gode erfaringer med Golf, men ingen erfaring med noen av de andre. Takk! Den linken førte meg til denne TØI-rapporten, som på s. 27 har en graf (fig. 28) som viser fordelingen av hvor ofte man kjører over fartsgrensen på veier med fartsgrense 80, fordelt på bilmerker. Som vi ser er det en tendens til at de som kjører Audi rapporterer at de i størst grad "ofte" eller "av og til" kjører for fort.
Redigert av P_Dalen; 20/11/2012 18:35.
|
|
|
20/11/2012 18:35
|
Gjermundfjeld88
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg kjører opp og ned E18 lierbakkene flere ganger om dagen privat og på jobb og jeg kan definitvt bekrefte at det meste av trafikken går i 100-115 km/t på det jevne selvom noen alltid kjører fortere.
|
|
|
20/11/2012 18:59
|
PålGnål
Veteran
|
Veteran
Når jeg kjører vanlig personbil så synes jeg fartgrensene er for lave. Når jeg kjører med henger, så synes jeg ofte fartsgrensene er fornuftige. Det fins bla busser, vogntog, eldre billister, værforhold, dreneringsforhold og det ene med det andre som bestemmer hva hastigheten kan være. Fartgrensen skal jo gjelde for alle trafikkanter. Hvis fartgrenser blir for høy i forhold til hva enkelte er komfortabel med, vil det lett oppstå kø pga fartsforskjellen. Stuking...
Når jeg hadde audi, satte jeg personlig rekord i fartsbøter. Nå har jeg Touran, og prikkfri nok en gang.
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
20/11/2012 19:01
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Nå var vel det en subjektiv spørreundersøkelse hvor sjåføren selv har svart og legger man til
Folk har et avslappet forhold til fartsgrensene, slår rapporten fast, og viser til at åtte av ti av og til kjører 5–10 kilometer i timen for fort i 80-sonen. Halvparten sier de av og til kjører 15 kilometer over fartsgrensene.
- Dette bekreftes av våre egne fartsmålinger. 53 prosent av bilene som kjører over målepunktene, bryter fartsgrensene. Undersøkelser viser at folk ser på seg selv som ansvarlige bilister og at de kjører forsvarlig. Likevel bryter de med viten og vilje fartsgrensene, sier veidirektør Terje Moe Gustavsen.
Tror ikke det er over 50% Audi/BMW på de norske veier.
Nå er ikke jeg nødvendigvis uenig at kanskje den mest grisete kjøringen foregår i en Audi eller BMW. Mener jeg leste en artikkel for en måned eller to siden at i Tyskland var vel tronen BMW - Mercedes - Audi.
Det jeg reagerer på er denne generaliseringen at alle er drittsekker, og der synes jeg aktuelle person er over gjennomsnittet interessert å dele sine meninger. Ja jeg kjører Audi, men jeg kjører også en Caravelle. Samt har kjørt både BMW ( ikke noe særlig argument der, men..), Peugote, Skoda og VW de siste 10-15 årene og jeg føler ikke at jeg er noen annen sjåfør i min Audi enn i noen av de andre bilene.
Personlig synes jeg at dette blir å gå ned på samme nivå som de som mener: " sykling ødelegger marka for oss gående" og " kom deg ut av veien din j... syklist"
Jeg mener man kan ikke kritisere de som ikke er glade i syklister og samtidig generalisere og være forutinntatt når det gjelder hvilket bilmerke som kjører mest for fort eller mest grisete. Det er tross alt idioten i bilen eller på sykkelen som er idioten, ikke bilen eller sykkelen...
Redigert av paalbn; 20/11/2012 19:02.
|
|
|
20/11/2012 19:34
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Det jeg reagerer på er denne generaliseringen at alle er drittsekker, og der synes jeg aktuelle person er over gjennomsnittet interessert å dele sine meninger. Dette er ikke bare i overkant hårsårt, det er direkte uredelig. Jeg har sett gjennom de sitatene du kom med over, og jeg fant ingenting der som skulle tilsi at "aktuelle person" hevder at alle Audi- eller BMW-kjørere (eller hvem som helst andre) er drittsekker. Det første sitatet var et svar på spørsmål om erfaringer med bilmerker. Svaret inneholdt en henvisning til en tv2-artikkel som omtaler TØI-rapporten. Jeg tolker svaret som et hint om at Audi(eller Audi-førere) har et frynsete rykte. Det er milevis fra å påstå at alle Audi-førere er drittsekker. Det andre sitatet uttrykker at de som oppfører seg som idioter i trafikken oftere kjører BMW og Audi enn andre bilmerker. Altså at det finnes en sammenheng, ikke at alle BMW- eller Audiførere oppfører seg som idioter. Du sier jo det samme sjøl: Nå er ikke jeg nødvendigvis uenig at kanskje den mest grisete kjøringen foregår i en Audi eller BMW Det tredje er rent løsprat hvor "aktuelle person" brukte uttrykket "meteorologer som kjører kjører BMW/Audi med feiljusterte spyleveske-dyser" som en spøkefull betegnelse på dem som meldte at været kom til å bli dårlig under Enebakk Rundt. Hvordan en sånn spøk kan tolkes som en påstand om at alle BMW- eller Audiførere er drittsekker, er meg en gåte.
|
|
|
[Re: MuddyBear]
20/11/2012 19:38
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
MyddyBear,du må være en av få som synes det er velfortjent å få 4600kr i forenklet forelegg for å kjøre i 126 km/t på 4 felt motorvei. Heldigvis er det bare noen få promille som er like gal i hodet som deg i Europa. Selvforskylt er jeg enig i men vellfortjent er det neppe.
Redigert av sl500; 20/11/2012 20:00.
|
|
|
20/11/2012 20:15
|
quattro
Ringrev
|
Ringrev
Ang. "grisekjøring", jeg vil heller kalle det litt hard kjøring med Audi og BMW: Har noen prøvd å kjøre tilsvarende med en Toyota eller lignende? Da skjønner man plutselig hvorfor alle disse kjører som gamle damer med hatt. Bilene er bygd slik at norske fartsgrenser virker helt fornuftige, for så fort du kommer litt over så føler man seg utrygg. Med tyske biler derimot, så er det en helt annen verden. De er rett og slett bygd for veigrep og kjøreegenskaper på en helt annen måte enn de andre.
Lars Olav
|
|
|
[Re: Raskall]
20/11/2012 20:27
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Jeg MÅ bare stille dette spørsmålet. Jeg har klart å tøyle meg helt siden tråden startet men nå klarer jeg ikke lenger:
Hva slags bil kjører du? Synes dette høres litt gøy ut og lurer på din reaksjon på ulike bilmerker. Hva hvis bilen var en: Toyota Prius Tesla Skoda Romster MG Volvo 240 BMW * X* M* -serie Audi A* RS* Q* Bugatti Veyron VW UP Open Ampera
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: tmork]
20/11/2012 20:38
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jeg MÅ bare stille dette spørsmålet. Jeg har klart å tøyle meg helt siden tråden startet men nå klarer jeg ikke lenger:
Hva slags bil kjører du? Synes dette høres litt gøy ut og lurer på din reaksjon på ulike bilmerker. Hva hvis bilen var en: Toyota Prius Tesla Skoda Romster MG Volvo 240 BMW * X* M* -serie Audi A* RS* Q* Bugatti Veyron VW UP Open Ampera Kanskje paalbn har rett i at jeg er forutinntatt. Likevel er det en kjennsgjerning at jeg både i bil og på sykkel oftest legger merke til kukkjøring i BMW og Audi av nyere art. Men det er kanskje FORDI jeg er forutinntatt. Siden jeg ikke har førerkort og oftest er passasjer skal jeg begynne å samle inn reelle data. Når jeg får skaffet meg et godt hjelmkamera og får lov å begynne å sykle igjen skal denne innsamlingen utvides til pendlesyklingen også. Så får vi se om jeg, i min lille krok av verden, har rett eller feil i min oppfattelse. Hvilke kolonner er verdt å ha med på dataarkene gitt at man i radene har bilmerkene?
Redigert av Raskall; 20/11/2012 20:38.
|
|
|
20/11/2012 21:27
|
Niels
Veteran
|
Veteran
Hva slags bil kjører du? Synes dette høres litt gøy ut og lurer på din reaksjon på ulike bilmerker. Hva hvis bilen var en: Toyota Prius Tesla Skoda Romster MG Volvo 240 BMW * X* M* -serie Audi A* RS* Q* Bugatti Veyron VW UP Open Ampera Her er mine tanker som BMW og MG eier  Toyota Prius - splittet personlighet, miljøsvin i miljøbil Tesla - jappen som tror de kan gjøre som de vil så lenge de signalisere miljøbevissthet Skoda Romster - stresset familiefar som må rekke sønnens fotballtrening og datterens ballettimer MG - sofistikert herremann med sans for aktivkjøring / svært observant og ingen fare  Volvo 240 - dødsfelle i alt over 80kmt siden den sikkert er ihjelskrudd av ungdomer i 20 år allerede. Svært uansvarlig. BMW * X* M* -serie - ansvarsfull sjåfør som vil unngå at andre blir hindret  Audi A* RS* Q* - idiot Bugatti Veyron - han leste på HK-meteret istdenfor speedometeret VW UP - toppfart testing Open Ampera - snobbete prius wannabe. 
Redigert av Niels; 20/11/2012 21:30.
2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE Moulton TSR9
|
|
|
20/11/2012 21:31
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Du har sikker rett, er nok bare jeg som henger meg opp i at sitatet PS! Kjører du BMW eller Audi? går igjen i flere av innleggene hvor det er snakk om idiotkjøring (min def) Generaliserer han så generaliserer jeg. Jeg anser det som over 90% sikkert at han kjører et av de nevnte bilmerkene. Du klarer sikker å finne en logisk forklaring her også, men når ting gjentar seg så ofte synes jeg at mønsteret blir en sannhet. Sikkert bare min forutinntatthet.
Redigert av paalbn; 20/11/2012 21:33.
|
|
|
20/11/2012 21:40
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Noen gang kjørt aktuelle veistrekning? Med ca 60000 kjørte i året tror jeg med sikkerhet at jeg kan si at det er gjevn over samme lest hele bunten...uansett merke Det er bare fordi du har gjerrigknarker som meg, som har kjørt svin med skrOpel i mange år  Vurderer å oppgradere til børstraktor type stor suv eller Audi for å matche kjørestil og bilmerke 
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
20/11/2012 21:50
|
Dan
More than words
|
More than words
Du er den mest forutinntatte mannen jeg noen gang har møtt. Hver gang det kommer opp en tråd om bil kommer du med denne Audi/BMW tullpratet ditt. Hvis man er følsom for å bli gruppert med kødder i trafikken så kan det lønne seg å kjøpe et annet bilmerke enn det køddene kjører. Og før du svarer at jeg også er forutinntatt så er jeg selvfølgelig det på generelt grunnlag, men det er ufrakommelig at man klarer seg bedre i trafikken hvis man kobler noen bilmodeller med en gitt adferd, så man ikke forventer at BMW-er plutselig skal begynne å bruke blinklys, Audier skal la være å snike i køen, varebiler skal begynne å overholde vikeplikten og koreanske biler skal begynne å gi gass for å komme opp i fartsgrensen etter at de har svingt ut foran deg.
|
|
|
20/11/2012 22:12
|
Raskall
More than words
|
More than words
Har du andre eksempler enn bmw/audi-flåseriet mitt som viser at jeg er den mest forutinntatte mannen du vet om? Eller gjelder det kun dette emnet?
Er jeg generelt forutinntatt når det gjelder alt har jeg tydeligvis noe jeg trenger å jobbe med. Jeg har dog ikke fått høre dette fra noen andre enn deg tidligere så jeg håper det ikke er noe stort problem.
|
|
|
[Re: Dan]
20/11/2012 22:25
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Hvis man er følsom for å bli gruppert med kødder i trafikken så kan det lønne seg å kjøpe et annet bilmerke enn det køddene kjører. Og før du svarer at jeg også er forutinntatt så er jeg selvfølgelig det på generelt grunnlag, men det er ufrakommelig at man klarer seg bedre i trafikken hvis man kobler noen bilmodeller Første først, jeg kjører bilen jeg kjører fordi jeg kjører mye og synes så langt at Audi/VW er vel de min kropp føler seg mest komfortabel i. Nå skal jeg bytte igjen neste år og da blir det mest sannsynlig VW og blir kanskje mindre hårsår da Det andre har jeg ikke tenkt på, så da lært jeg noe også.
|
|
|
[Re: Raskall]
20/11/2012 22:31
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Har du andre eksempler enn bmw/audi-flåseriet mitt som viser at jeg er den mest forutinntatte mannen du vet om? Eller gjelder det kun dette emnet? . Nei, ingen andre eksempler og er gjelder kun dette emnet. Når det er sagt, så er ikke dette noe personlig vendetta og jeg har ingenting imot deg som person. Noe jeg mener jeg har vist i andre sammenhenger. Kun at jeg synes Audi/BMW "hatet" er noe fremtredende i vise sammenheng. Jeg har også nevnt at jeg kan være tilbøyelig til å være enig i gitte situasjoner, men synes denne generaliseringen (som jeg får pepper for) trekkes noe langt til tider.
|
|
|
[Re: Niels]
20/11/2012 22:55
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Her er mine tanker som BMW og MG eier  Toyota Prius - splittet personlighet, miljøsvin i miljøbil Tesla - jappen som tror de kan gjøre som de vil så lenge de signalisere miljøbevissthet Skoda Romster - stresset familiefar som må rekke sønnens fotballtrening og datterens ballettimer MG - sofistikert herremann med sans for aktivkjøring / svært observant og ingen fare  Volvo 240 - dødsfelle i alt over 80kmt siden den sikkert er ihjelskrudd av ungdomer i 20 år allerede. Svært uansvarlig. BMW * X* M* -serie - ansvarsfull sjåfør som vil unngå at andre blir hindret  Audi A* RS* Q* - idiot Bugatti Veyron - han leste på HK-meteret istdenfor speedometeret VW UP - toppfart testing Open Ampera - snobbete prius wannabe. Selv om dette er litt gøyal synsing, så se ikke bort fra at det er mer sannhet i dette enn man skulle tro.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
21/11/2012 07:16
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Raskall har i alle fall støtte fra undersøkelser i Tyskland og Storbritania. Tror politiet i Norge mener det samme, en god støtte til julebordsesongen deres http://www.hegnar.no/motor/article707482.ece
|
|
|
21/11/2012 07:52
|
Niels
Veteran
|
Veteran
Her er mine tanker som BMW og MG eier  Toyota Prius - splittet personlighet, miljøsvin i miljøbil Tesla - jappen som tror de kan gjøre som de vil så lenge de signalisere miljøbevissthet Skoda Romster - stresset familiefar som må rekke sønnens fotballtrening og datterens ballettimer MG - sofistikert herremann med sans for aktivkjøring / svært observant og ingen fare  Volvo 240 - dødsfelle i alt over 80kmt siden den sikkert er ihjelskrudd av ungdomer i 20 år allerede. Svært uansvarlig. BMW * X* M* -serie - ansvarsfull sjåfør som vil unngå at andre blir hindret  Audi A* RS* Q* - idiot Bugatti Veyron - han leste på HK-meteret istdenfor speedometeret VW UP - toppfart testing Open Ampera - snobbete prius wannabe. Selv om dette er litt gøyal synsing, så se ikke bort fra at det er mer sannhet i dette enn man skulle tro. Selvfølgelig, god humor i mine øyne er den som ligger tett opptil sannheten/realiteten 
2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE Moulton TSR9
|
|
|
21/11/2012 08:31
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Open Ampera - snobbete prius wannabe.  Jada, jada, jeg skjønner det er humor, men likevel -- Dette blir som å si at en BMW-eier er en Skoda wannabe. Hvis en Ampera-eier hadde ønsket seg en Prius, så hadde han nok kjøpt en. Amera er jo mye dyrere enn Priusen. .... og Ampera er min drømmebil, hadde den ikke vært litt for liten ....
|
|
|
21/11/2012 08:32
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tese1: Menn (og kanskje i liten grad kvinner) som er glade i å kjøre og synes bil er top of the pops, søker seg mot bilmerker som antas å gi status/være gode. Som f.eks BMW og Audi. Personer som er glade i bil og kjøring kjører mer "aktivt" og fortere.
Derav vil en større andel eiere av BMW/Audi fremstå som traffikkværstinger.
Tese2: Mennesker som ikke tar hensyn i trafikken ser ofte på Mot i brøstet, stemmer FRP, spiser ferdigpizza og vet litt for mye om V75.
(siste tese er bare en manifestasjon av mine fordommer, som er mange og spenner vidt :-D)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
21/11/2012 08:56
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Min første bil var en BMW (3-serie). Og jeg er en meget forsiktig sjåfør. Kjørt i 25 år uten hverken uhell, farts- eller parkeringsbøter (før i år).
Jeg var veldig glad i den bilen. Men da jeg flyttet med den til Oslo, syntes jeg det til tider ble ubehagelig. Jeg opplevde at andre bilister oppførte seg lite smidig mot meg, noen ganger aggressivt, helt uten grunn. Som om de hadde noe imot BMW-sjåfører. Så slike fordommer opplevde jeg som helt reelle.
Da jeg ble familiemann og Saab-eier, merket jeg ikke noe mer til det...
|
|
|
21/11/2012 09:04
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
Her er mine tanker som BMW og MG eier  Toyota Prius - splittet personlighet, miljøsvin i miljøbil Tesla - jappen som tror de kan gjøre som de vil så lenge de signalisere miljøbevissthet Skoda Romster - stresset familiefar som må rekke sønnens fotballtrening og datterens ballettimer MG - sofistikert herremann med sans for aktivkjøring / svært observant og ingen fare  Volvo 240 - dødsfelle i alt over 80kmt siden den sikkert er ihjelskrudd av ungdomer i 20 år allerede. Svært uansvarlig. BMW * X* M* -serie - ansvarsfull sjåfør som vil unngå at andre blir hindret  Audi A* RS* Q* - idiot Bugatti Veyron - han leste på HK-meteret istdenfor speedometeret VW UP - toppfart testing Open Ampera - snobbete prius wannabe. Å, så godt sagt  Akkurat slik føler jeg det også. Selvfølgelig helt uavhengig av at jeg også kjører MG og BMW... Liker biler med store bokstaver innser jeg:)
|
|
|
[Re: Knirkekne]
21/11/2012 09:08
|
Frank H
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Tese2: Mennesker som ikke tar hensyn i trafikken ser ofte på Mot i brøstet, stemmer FRP, spiser ferdigpizza og vet litt for mye om V75.
 Vil ikke dømme alle her, men tror en del av de samme karene bruker gul (plastikk)-jakke når de sykler også.
|
|
|
21/11/2012 09:19
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Mennesker som i det hele tatt sykler, uansett jakkefarge, stemmer nok i stor grad noe annet enn FRP - men det finnes sikkert unntak.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
21/11/2012 09:35
|
Frank H
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Sorry for det med jakka! Fin den du har på forsiden. Praktisk er den også. Men det er ikke en sånn jeg mener 
|
|
|
|
|