Som syklende trafikant forventer jeg smidighet og effektivitet fra alle parter, inkludert meg selv. Jeg ønsker å fremstå som ryddig og forutsigbar, uten å hindre mine medtrafikanter unødig. Samtidig er egen trygghet og fremmkommerlighet førstepri.
Fra Bygdøylokket og oppover Bygdøy Allé deler veien seg i to felt der det ene etter hvert går av til Drammensveien, mens det andre fortsetter rett frem. Dette igjen deles rett før krysset med Drammensveien i et spor til venstre og ett spor rett frem.
Jeg pleier å legge meg midt mellom feltet som går av til Drammensveien og feltet som fortsetter rett frem/til venstre, men dette skaper ofte uro og misnøye hos dresskledte bilister. Hva bør jeg egentlig gjøre? Ta hele det venstrefeltet - jeg skal som regel til venstre i krysset? Bli liggende midt på og så skli mot venstre når det feltet oppstår? Ligge helt til høyre og så tråkle med over krysset via diverse fotgjengerfelt eller nødmanøvre før krysset? Sykle for fortauet oppover for å så og krysse på fotgjengerfeltet og rett og slett gi opp muligheten for å sykle til venstre? Krysse veien allerede nede på Bygdøylokket og sykle på venstre fortau oppover? Bilder av veien fra lokket, samt av selve krysset.
Ta hele venstrefeltet, eller "claim the lane", som de sier i USA. Det står for meg som den beste komboen av flyt og forutsigbarhet.
En syklist som tar hele venstrefeltet i 500 meter oppoverbakke? Tviler på at mange bilister vil sette pris på den flyten og forutsigbarheten... Isolert sett kanskje riktig, med tanke på samarbeidsmiljøet trafikkgruppene imellom ikke nødvendigvis så smart
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
hihi, vi sto side om side og ventet på grønt i dag tidlig. du med sykkel jeg med elbil "full" med unger. faktisk holdt vi samme fart helt til bogstadveien, da du smatt over på taxigrønt mens jeg respekterte trafikkreglene å ble stående .
PS, føler ditt linjevalg og fremtreden i dag morges var oversiktlig og grei.
En syklist som tar hele venstrefeltet i 500 meter oppoverbakke? Tviler på at mange bilister vil sette pris på den flyten og forutsigbarheten... Isolert sett kanskje riktig, med tanke på samarbeidsmiljøet trafikkgruppene imellom ikke nødvendigvis så smart
Dette er ikke rare oppoverbakken. Hvor høyt ligger Olav Kyrres plass? Høyst 15 m.o.h., mot kanskje 5 m.o.h. ved starten (Bygdøylokket)?
Her er det nesten alltid kø i venstre felt, så jeg ville syklet midt i høyre felt et godt stykke, og lagt meg over i en passende luke i "rett fram-feltet" når jeg nærmet meg lyskrysset (Olav Kyrres pl.).
Tydelig tegn med lang, utstrakt arm gjør susen ved slike feltskifter. Prøver å kvitte meg med en gammel uvane med halvslapp, skrå arm og puslete pekefinger.
Tydelig tegn med lang, utstrakt arm gjør susen ved slike feltskifter. Prøver å kvitte meg med en gammel uvane med halvslapp, skrå arm og puslete pekefinger.
Nemlig, samt at man snur seg og ser bakover til venstre slik at bilistene skjønner at du får med deg hva som foregår.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Dette er ikke rare oppoverbakken. Hvor høyt ligger Olav Kyrres plass? Høyst 15 m.o.h., mot kanskje 5 m.o.h. ved starten (Bygdøylokket)?
Neida, men selv med god tiltro til Øivinds sykkelbein tviler jeg på at han ligger mye over 30 km/t på en vanlig tur.
Sitat: P_Dalen
Her er det nesten alltid kø i venstre felt, så jeg ville syklet midt i høyre felt et godt stykke, og lagt meg over i en passende luke i "rett fram-feltet" når jeg nærmet meg lyskrysset (Olav Kyrres pl.).
Tiltredes :-)
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
hihi, vi sto side om side og ventet på grønt i dag tidlig. du med sykkel jeg med elbil "full" med unger. faktisk holdt vi samme fart helt til bogstadveien, da du smatt over på taxigrønt mens jeg respekterte trafikkreglene å ble stående .
Taxi-grønt i den stillestående trafikken i Bogstadveien, eller var det tjuvstarten på grønn mann i Holtegata?
Her ligger jeg som regel til høyre i høyrefeltet for å slippe forbi biler, for så å skrå (signaliserer med armen og kikker meg over skulderen) over i venstrefeltet før jeg fortsetter opp Bygdøy Allé! Har ikke blitt kjørt ned enda, så ser ut til at det funker! : )
Her ligger jeg som regel til høyre i høyrefeltet for å slippe forbi biler, for så å skrå (signaliserer med armen og kikker meg over skulderen) over i venstrefeltet før jeg fortsetter opp Bygdøy Allé! Har ikke blitt kjørt ned enda, så ser ut til at det funker! : )
Det ville jeg også gjort. Da er man minst mulig i veien for andre, kommer raskt frem (det står vel mest kø i venstre felt) og så lenge man gir tydelig signal og tar hensyn ved filbyttet før krysset bør det gå fint. Hvis noen hisser seg opp, er det bare å dele ut et slengkyss.
Det bygger seg fort opp kø i begge felter oppover her. Ligger du helt til høyre risikerer du fort å bli stengt inne, i tillegg til at du i enda større grad hindrer bilene bak som da ikke kommer forbi i høyrefeltet. En syklist i midten viser det seg at de fleste klarer å passere.
Er det saktegående kø er det vel like greit å sykle i midten ja. Flyter trafikken i god fart ville ikke jeg gjort det. Hvis jeg var bilist hadde ikke jeg oppfattet det som at midten av veien var den mest naturlige posisjonen, og dermed regnet med at syklisten hadde tenkt seg over i høyre eller venstre fil. Blir litt vanskelig for bilisten å skjønne hva syklisten tenker, der altså. Gjelder å handle forutsigbart og være klar på hvor du har tenkt deg.
Det kan også være greit å tenke over at å bli sperret inne og "bare" følge farten til bilene ikke er verdens undergang. Som syklist å ligge midt i feltet her for å passe på at ingen biler kommer forbi og kan blokkere deg lengre frem høres helt feil ut.
Taxi-grønt i den stillestående trafikken i Bogstadveien, eller var det tjuvstarten på grønn mann i Holtegata?
Jeg fikk med meg tjuvstarten din også, men med super akselerasjonen til minibilen var jeg raskt opp i rompa på deg igjen, dog holdt jeg respektabel avstand. Det var krysset i Bogstadveien som tok "knekken" på meg.
Det kan også være greit å tenke over at å bli sperret inne og "bare" følge farten til bilene ikke er verdens undergang. Som syklist å ligge midt i feltet her for å passe på at ingen biler kommer forbi og kan blokkere deg lengre frem høres helt feil ut.
Jeg ligger som sagt ikke midt i feltet, men på midtstripa mellom to felter. Mao slipper begge felt forbi meg. Legger jeg meg helt til høyre vil jeg i større grad blokkere høyre felt for å holde passe avstand til fortauskanten.
Jeg ligger som sagt ikke midt i feltet, men på midtstripa mellom to felter. Mao slipper begge felt forbi meg. Legger jeg meg helt til høyre vil jeg i større grad blokkere høyre felt for å holde passe avstand til fortauskanten.
Mulig dette føles OK for deg, men det er ikke i samsvar med trafikkreglene (§ 5), som sier at man skal holde kjøretøyet godt innenfor kjørefeltet.
At noen bilister får panikk ved tanken på å holde seg bak en syklist noen meter, før de kommer fram til neste kø eller lyskryss, er noe de må jobbe med selv, evt. i samarbeid med psykolog eller andre fagfolk.
Det er riktignok vanlig oppfatning at "filtrering" mellom kjørefelter er tillatt, men da under forbikjøring (når man kjører forbi kø).
Mulig dette føles OK for deg, men det er ikke i samsvar med trafikkreglene (§ 5), som sier at man skal holde kjøretøyet godt innenfor kjørefeltet.
Nei, men takket være motoriserte tohjulinger er det en godt etablert sedvanerett at slik ferdsel mellom to køer tillates (det er kanskje det du refererer til i siste avsnitt?)
At noen bilister får panikk ved tanken på å holde seg bak en syklist noen meter, før de kommer fram til neste kø eller lyskryss, er noe de må jobbe med selv, evt. i samarbeid med psykolog eller andre fagfolk.
Nå er du i gang igjen med slike unyanserte kommentarer som ikke hjelper syklistenes sak og omdømme det spor. Vi kommer ikke til å få reversert flere hundre års samfunnsutvikling slik at vi blir kvitt alle stressede folks irasjonelle handlinger. Da er det like greit å ta realitetene inn over seg og være litt kreativ og nyansert i forhold til å finne minnelige løsninger som alle parter kan si seg fornøyd med.
Nei, men takket være motoriserte tohjulinger er det en godt etablert sedvanerett at slik ferdsel mellom to køer tillates (det er kanskje det du refererer til i siste avsnitt?)
Ja, det var det jeg tenkte på. Jeg håper dette er tillatt og fortsatt vil være det.
Sitat: Torshov-Simen
Nå er du i gang igjen med slike unyanserte kommentarer som ikke hjelper syklistenes sak og omdømme det spor. Vi kommer ikke til å få reversert flere hundre års samfunnsutvikling slik at vi blir kvitt alle stressede folks irasjonelle handlinger. Da er det like greit å ta realitetene inn over seg og være litt kreativ og nyansert i forhold til å finne minnelige løsninger som alle parter kan si seg fornøyd med.
Jeg sier det jeg mener. Hvorfor skal det kreves at mine innlegg er så fordømt nyanserte og "dialog-orienterte" at de kan forveksles med utsagn fra Jonas Gahr Støre?
Jeg sier det jeg mener. Hvorfor skal det kreves at mine innlegg er så fordømt nyanserte og "dialog-orienterte" at de kan forveksles med utsagn fra Jonas Gahr Støre?
Mulig jeg har misforstått, men jeg trodde noe av tanken bak "DelVeien"-prosjektet var å bedre forholdene for syklister i trafikken? Det er en grunn til at Jonas Gahr Støre (og andre som bruker stor deler av tiden sin på å forsøke å finne løsninger på tildels fastlåste konflikter) uttrykker seg på den måten han gjør, det er lettere å oppnå konstruktiv dialog på den måten.
Det er vel ikke et krav men heller et tips. Det er jo alltid litt vondt å se folk motarbeide sine egne mål.
Det er vel ikke et krav men heller et tips. Det er jo alltid litt vondt å se folk motarbeide sine egne mål.
I morges var det en bilist som la seg tett opp i ræva på meg og tuta, åpenbart av redsel for å bli liggende bak noen sekunder før ankomst ved neste kø+lyskryss.
Å slippe vedkommende forbi, var ikke mulig uten å sykle i dørsonen til parkerte biler. Dessuten var forbikjøring formålsløst, siden jeg ville tatt igjen bilen 30-40 meter lenger bort.
Jeg gidder ikke å krangle med sånne, men kunne godt tenke meg å omtale episoden i litt spissformulerte vendinger i etterkant. Men det tjener åpenbart ikke "syklistenes sak og omdømme".
Neste gang dette skjer, skal jeg tvert i mot "ta realitetene inn over meg". Jeg skal være "kreativ og nyansert i forhold til å finne minnelige løsninger som alle parter kan si seg fornøyd med".
Hva dette konkret betyr, må nesten Torshov-Simen, Dan eller Gahr Støre svare på.
Hva dette konkret betyr, må nesten Torshov-Simen, Dan eller Gahr Støre svare på.
Konkret i den saken du refererer:
Ikke ta avgjørelsen om at forbikjøring er formålsløst på vegne av bilisten, det gjør ham bare ytterligere sementert i hans vrangforestilling om at alle syklister er arrogante birkenfantaster hvis eneste målsetning er å være i veien for ham. Eller tror du din løsning av episoden gjør at han kommer til å være vennligere innstilit nesten gang han kommer på bakhjulet ditt?
Hvis du synes hans ønske om å spare 3 sekunder er patetisk og stusselig, hvorfor ikke snu litt på flisa? Da er vel ikke de sekundene så umistelige for deg heller? Hvorfor ikke sakne farten noen sekunder så du trygt kan ferdes i dørsonen og vinke ham forbi? Du kan jo velge å tolke tutingen som et vennlig "bare gjør deg oppmerksom på at jeg snart passerer" istedet for å ta det som en personlig fornærmelse hver gang.
Bare noen tanker, er sikker på at du er så reflektert at du har gjort deg noen lignende selv.
Men denne bilisten kunne ikke spare tre sekunder. Min tilstedeværelse utgjorde eksakt null sekunder ekstra for bilisten. Det var kø ved det røde lyset bare 30-40 meter framme.
Hva jeg måtte ha ofret for å avhjelpe bilistens irrasjonelle frykt for å holde seg bak, var ikke noen sekunder av min tid. Det var min egen trafikksikkerhet.
Å tolke den aktuelle tutingen som et vennlig "bare gjør deg oppmerksom på at jeg snart passerer", ville være et selvbedrag. Jeg vet bedre. Det var en instruks om at jeg skulle pelle meg vekk fra den harde trafikantens innbilte domene.
Du foreslår å imøtekomme denne instruksen.
Takk for tipset, men jeg har mer tro på å kommentere bilistens atferd offentlig, og gjerne i et spydig ordelag. Jeg forventer ingen fredspris for innsatsen.
Du kan jo velge å tolke tutingen som et vennlig "bare gjør deg oppmerksom på at jeg snart passerer" istedet for å ta det som en personlig fornærmelse hver gang.
Hehe....akkurat, ja. Beklager, men dette fikk meg til å le, og jeg antar du spissformulerer her.
I Norge tuter vi jo ikke på hverandre for å hilse og smile, eller avverge fare, vet du. Her er det krig og personlige fornærmelser som gjelder. Vi har det så travelt når vi kjører bil på våre superraske veier, enten det er på landevei eller i bykjerne. Derfor tuter vi, gjerne på alt og alle som kan komme til å være til hinder for ”flyten” vår.
Personlig har jeg aldri opplevd å bli ”kosetutet” (jaja, beklager ordvalget) på når jeg sykler. Sinnatuting, derimot ... det skjer ofte, og det er ikke bare i mitt hode slike situasjoner oppleves som blodig alvor. Det er jo bare å kaste et blikk på sjåførene som kjører forbi. Ikke mye smil og vink der, nei. En og annen finger ser jeg jo, men det er neppe hyggelig ment, det heller, siden jeg aldri har sett ”thumbs up”.
Så – hva ville du ha gjort i situasjonen Dalen beskrev? Stoppet og sluppet bakenforkjørende forbi, eller lagt deg så tett på de parkerte bilene, at du hadde hatt null margin, dersom en av dørene ble åpnet?
Jeg fikk førerkort i 1982. Den gang lærte vi at vi alltid skulle se etter en utvei, og aldri låse oss i en trafikksituasjon. Den lærdommen har jeg i bakhodet, enten jeg kjører bil eller sykler. Jeg skal love deg den kommer godt med, fra tid til annen. Ikke så rent sjelden, faktisk.
Skal vi ivareta vår egen sikkerhet som syklister, må vi kreve vår plass når vi velger å sykle i kjørebanen. Det må bilister lære seg å leve med, og det skal vi som sykler bidra til å lære dem, bl.a ved å unngå å kaste oss av veien når vi hører biler bak oss. En overydmyk syklist, er en fare for seg selv, og kan like gjerne holde seg på gang-og sykkelstier, eller fortau. Det er tryggere for dem. Vi kan ikke drive holdningsskapende arbeid når vi er ute i trafikken. Det kan vi gjøre på andre arenaer. I trafikken, løser vi situasjoner slik vi finner naturlig der og da. Ofte er det bilister som skaper situasjonene med våpenet sitt – altså bilen. Situasjonene kan av og til være farlige, og farlige situasjoner får ikke fram pedagogen i oss.
Jeg regner jo med at diskusjonsteknikkløvene sporenstreks vil kaste seg på her, og rive argumentene mine i filler. Det er de velkomne til å gjøre, og jeg orker neppe å ta til motmæle. Hvis noen skulle komme til å sette meg i fare i trafikken, derimot, da blir det en lengere diskusjon i neste veikryss. Helt uten pedagogiske vendinger
Hvorfor ikke sakne farten noen sekunder så du trygt kan ferdes i dørsonen og vinke ham forbi?
Ha må først sakne farten slik at han kan legge seg inn i dørsonen. Det å sakne farten med en tutende bil på støtfangeren er risikofylt og ville i dette tilfellet føre til at bilisten mistet enda mer tid.
Du er nødt til å argumentere for hvorfor du ser dette som en god løsning. Jeg skjønner det ikke.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Hvorfor ikke sakne farten noen sekunder så du trygt kan ferdes i dørsonen og vinke ham forbi?
Ha må først sakne farten slik at han kan legge seg inn i dørsonen. Det å sakne farten med en tutende bil på støtfangeren er risikofylt og ville i dette tilfellet føre til at bilisten mistet enda mer tid.
Du er nødt til å argumentere for hvorfor du ser dette som en god løsning. Jeg skjønner det ikke.
Vi snakker om denne sonen her - blir man tatt av en dør, kan man jo i verste fall bli død...
Dessverre anlegger talentløse planleggere sykkelfelt i dørsonen, siden gateparkering er ansett som et essensielt offentlig tilbud til byens borgere. Parkeringsplasser er derfor prioritert høyere enn syklisters sikkerhet.