|
|
Trans Østerdalen 2013 - endret siste etappe
|
Trans Østerdalen 2013 - endret siste etappe
19/11/2012 20:51
|
anerz
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Har kommet noen oppdateringer rundt 2013 versjonen på facebook siden til rittet, og hjemmesiden er også oppdatert ser jeg. (Tatt fra hjemmesiden) Fredag starter det hele mykt og godt i Nord Østerdal, på Tynset. Her er start og innkomst på samme sted, Tynset sentrum. Etappelengde ca 55km. Etterfulgt av god mat og oppsummering av dagens ritt. Lørdag, en litt tøffere etappe sørover fra Tynset. Blanding av fjell og skog og grus, som ender på Koppang i Stor Elvdal. Etappelengde 110 km. Dagen avsluttes med en trivelig sammenkomst i Storstua. Søndag går ferden østover fra Koppang, i variert fjell/skogsterreng, terreng og stier/skogsveier mot Engerdal. Etappelengde ca 85km. Målgang og premieseremoni i Engerdal sentrum. Ser det er en endring fra i fjor hvor siste etappe endte i Elverum. Har hørt noen rykter om at Elverum SK som sto for den biten trakk seg, trolig pga nok arbeid med eget ritt. Nytt sted for målgang på tredje etappe er Engerdal! Jeg er litt redd for at arrangør skyter seg selv litt i egen fot ved å plassere målgang på et så øde sted som Engerdal, nesten 2 timer kjøring unna Elverum. Tar fra før 1,5-2 timer og kjøre avstanden Elverum-Oslo, vil anta at det ikke er mange nye ryttere sørfra som nå stiller på dette rittet. De burde sett sørover for å få med massene med ryttere, så målgang burde vært et sted mer sentralt, Elverum, Hamar eller Lillehammer med togforbindelse for den del. Jeg deltok i år, og syntes det var en flott opplevelse og deltar nok neste år også. Var mye skriving i ritt tråden her på forumet om manglen på terreng blablabla...  Min opplevelse var at dette ikke var noe savn, og jeg er ikke noe utpreget grusrytter. Kan anbefale rittet basert på fjorårets utgave, flott opplevelse, både naturmessig, fysisk og sosialt Men hva mener dere, har de ødelagt for seg selv med denne endringene?
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
|
|
|
Re: Trans Østerdalen 2013 - endret siste etappe
[Re: anerz]
19/11/2012 22:08
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
tja, nei, jo... jeg savnet vel heller ikke noe terreng på siste etappe, var langt nok inn på stålet uansett.
Å ha mål i Engerdal, betyr lite for meg, men jeg forstår utmerket godt logistikkproblemet til andre. Skal dette lykkes må arrangøren få på plass en løsning med frakt fra Engerdal til Elverum.
Jeg tror de skulle sett mot Gudbrandsdalen i stedet. Målgang på Hafjell hadde vært episk!
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
19/11/2012 22:20
|
Danfea
Avhengig
|
Avhengig
bha. ble nesten glad når jeg leste ordet trans, og tengte enduro eller sti etapperitt. hvooorfor er det ikke noen laaange etapperitt i norge hvor man kan dra med seg grovere sykkel(hojen)
G-sport Tillertorget. Jeg ytrer mine egne meninger på vegne av meg selv. Og g-sport er ikke å holde ansvarlig for mine meninger. ____________ Daniel
|
|
|
20/11/2012 09:15
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Litt synd på en måte at ikke målgang er i Elverum, mest av egostiske grunner siden jeg bor 200 meter fra Terningen og målgang, men også fordi den etappen var veldig fin og ESK virkelig prøvde. Men skjønner jo at det er slitsomt for de få som må gjøre alt i arrangementet og får lite respons! Men de får heldigvis bra respons i Terningrittet og det er viktig at det består også.
Ser en bort fra at Engerdal krever en logistikk utfordring og tilrettelegging så har jeg tro på at dette blir en fin etappe og jeg skal være med. Liker etapperitt og gleder meg til å delta. Så får vi håpe på 100 + deltar da. Og folkens; ikke noe vits med å begynne med "å så lite sti", "alt for mye grus og asfalt" og den slags klaging. Vi kan best påvirke med å delta og så komme med ønsker/tilbakemeldinger, det sosiale er nesten like viktig som det sportslige her (mener jeg, noen mener sikkert det er viktigst med det sosiale også). Jeg fikk påvirket siste mila i fjor med å legge løype "dit jeg ville", dvs på masser stier. Noen syntes det var topp, andre syntes det var unødvending, og sånn vil det være.
Skal også sies at dette er mer Trans da den går på tvers av Østerdalen (og forsvidt ut av den) i stedet for langs. Hadde vært kult med Trans Norway som hadde gått fra vest til øst over 6 dager, f.eks start Sogn en plass og mål en plass mellom Elverum-Trysil-Koppang-svenskegrensen. Eller som både hadde tatt for seg Jotunheimen, Rondane og Ringebufjellet/Hedmarksvidda og Østerdalen.
|
|
|
20/11/2012 12:08
|
geronimo
Entusiast
|
Entusiast
Skal være med neste år også. Flott ritt! Men hvordan kommer jeg meg fra Engerdal til Oslo med sykkel og bagasje når rittet er over? Var veldig greit med Elverum for da var det bare å hoppe på bussen og toget.
|
|
|
[Re: geronimo]
20/11/2012 12:36
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skal være med neste år også. Flott ritt! Men hvordan kommer jeg meg fra Engerdal til Oslo med sykkel og bagasje når rittet er over? Var veldig greit med Elverum for da var det bare å hoppe på bussen og toget. Tipper de må sett opp busser Engerdal-Elverum eller Engerdal-Koppang.
|
|
|
20/11/2012 16:18
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, veldig synd at det ikke ble Elverum... Vi i JH ble spurt, og jeg tok det opp med styret men hos oss er det samme greia som med ESK, at vi har nok. Vi arrangerer og trenger dugnadshjelp (noe som er vanskelig) til Elgtråkket og JH rittet, samt dugnad under Landevegsbirken. Vi må også ha dugnad til drikkestasjon under birken og grenserittet. Ergo mer enn nok for en liten klubb, men synd vi ikke kunne bidra...
Jeg satte Morten (primus motor bak TØ) i kontakt med Bjørn Burås hos Trysil SK i håp om at de kanskje kunne bidra, så da for meg en kanonetappe mellom Koppang og Trysil:). Men, der var det dessverre samme greia som hos oss.
Man kunne lagt løypa fra Koppang til Hafjell eller Ringebu også, men kunne blitt en rimelig tung sisteetappe..
CK ELVERUM
|
|
|
[Re: Otoen]
20/11/2012 18:19
|
anerz
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Er i hvertfall god tid til å planlegge, så dette løser seg nok for de fleste selv om det blir mer logistikk en ved å sette seg i bilen alene til et vanlig lørdagsritt... Når jeg først er i villmarka burde jeg kombinere det med den fisketuren jeg aldri får tid til  Tror terrenget fra Koppang mot Engerdal kan bli rått og vilt, alt etter hvordan de får lagt løypa, gleder meg hvertfall. Bankers med her om ikke noe uforesett skulle dukke opp, ingen andre ritt skal komme i mellom i hvert fall.
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
|
|
|
20/11/2012 20:12
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Får se an hvordan terminlista blir, men merker at lysten til å delta er stigende ;-)
Noen som kjenner terrenget mellom Koppang og Engerdal da?
|
|
|
20/11/2012 21:00
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tja, enten må de på nordsiden aller sørsiden av storsjøen iallfall:)... Velger de nordsiden så har de vel igrunn to alternativer for å komme seg til Åkrestrømmen. Enten over Morakjølen (dvs der Moratråkket går). Her er det diverse kjærreveger og endel fine flytstier å velge i... Alternativ to er bare å kjøre asfalten opp fra koppang sentrum forbi Kjemsjøen og ned mot storsjøen og videre nordover før man kommer til Åkrestrømmen. Letteste alternativet til åkrestrømmen er jo dette, men veldig kjedelig da... Over Mora vil evnt gå på fine kjærreveger (noe som er et litt kjedelig valg når det er såpass med fine stier) elle rfine flytstier pluss kjærreveger. Over Mora er det mange alternativer, men så er det vel noe med at man skal helt til engerdal, og da kan man kanskje ikke legge inn 2 timer over Mora før man i det hele tatt kommer seg til åkrestrømmen og dermed østsiden av Storsjøen:).
Etter Åkrestrømmen (på nordsiden av storsjøen) er det iallfall sinnsykt bratt og langt opp Misterlia for å komme seg videre... Asfalt opp her, men garantert stimuligheter, men det er jo knapt vits opp her hvis man skal komme til mål:).
Sørsiden av storsjøen kjenner jeg lite til...
CK ELVERUM
|
|
|
20/11/2012 21:22
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå gå jo 2 etappen over Morakjølen da, så da må en evt ta den tilbake igjen, selv om det selvsagt er mange veier å velge her. Eller kanskje 2 etappe blir anderledes neste år med fokus i Østerdalen og ikke Rendalen ? Spennende er det.
|
|
|
20/11/2012 21:22
|
nesteby
Entusiast
|
Entusiast
Kanskje litt langt unna å havne i Engerdal, men har trua på en fin sisteetappe. Det må jo finnes mye fine småveier og stier over fjellet til Engerdal? Personlig synes jeg sisteetappen til Elverum var litt langdryg. Mil etter mil på grus. Ser at sisteetappen nå blir ca 85 km. Det er passelig. Målte vel 118 km fra Koppang til Elverum på gps'en i fjor, hvis jeg ikke husker helt feil. Det er for drøyt for mosjonisten. Legg heller inn litt lettkjørte stipartier enn ekstra kilometer på vei sier jeg. Regner med å stille til start også i 2013.
|
|
|
[Re: Otoen]
20/11/2012 21:29
|
perpedal
Ivrig
|
Ivrig
Etter Åkrestrømmen (på nordsiden av storsjøen) er det iallfall sinnsykt bratt og langt opp Misterlia for å komme seg videre... Asfalt opp her, men garantert stimuligheter, men det er jo knapt vits opp her hvis man skal komme til mål:).
Sørsiden av storsjøen kjenner jeg lite til... Må jo ikke på død og liv tråkke opp Misterlia for å komme deg til Engerdalen. Etter Åkrestrømmen går nok løypa sørover langsstorsjøen på østsiden for så å ta opp Flendalen. Ser du på kartet her; Finn kart - Området Åkrestrømmen - Engerdal (beklager ble litt feil zoom på kartet! Zoom ut for å se tenkt område) er det enorme mengder med grusveier og zoomer man inn der det ikke er merket vei. Ser man like stor mengde med sti/traktor/kjerreveier helt fram til Engerdal. Tenkt område er Sørsiden av veien til Engerdal, østsiden av Storsjøen, nord for Osen og vest for Engerdal sentrum. Som utflytta Rendøl har jeg tenkt mye på å ta en sykkeltur i dette området. Men aldri kommet så langt, siden har "nok" sykling på den rette siden av den gamle kommunegrensa. På nordsiden av veien til Engerdal er det ikke noe særlig sykkelterreng, men har trua på at det kan være mye bra på sørsiden av den. Det er vell beskrevet noen turer rundt Engerdalen i en av sykkelturbøkene til Wold (?, eller nå hva han heter...)
|
|
|
[Re: perpedal]
20/11/2012 21:53
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sørsiden av storsjøen kjenner jeg lite til... Må jo ikke på død og liv tråkke opp Misterlia for å komme deg til Engerdalen. Etter Åkrestrømmen går nok løypa sørover langsstorsjøen på østsiden for så å ta opp Flendalen. Ser du på kartet her; Finn kart - Området Åkrestrømmen - Engerdal (beklager ble litt feil zoom på kartet! Zoom ut for å se tenkt område) er det enorme mengder med grusveier og zoomer man inn der det ikke er merket vei. Ser man like stor mengde med sti/traktor/kjerreveier helt fram til Engerdal. Tenkt område er Sørsiden av veien til Engerdal, østsiden av Storsjøen, nord for Osen og vest for Engerdal sentrum. Som utflytta Rendøl har jeg tenkt mye på å ta en sykkeltur i dette området. Men aldri kommet så langt, siden har "nok" sykling på den rette siden av den gamle kommunegrensa. På nordsiden av veien til Engerdal er det ikke noe særlig sykkelterreng, men har trua på at det kan være mye bra på sørsiden av den. Det er vell beskrevet noen turer rundt Engerdalen i en av sykkelturbøkene til Wold (?, eller nå hva han heter...) Sant det, har fiska endel oppi der, men viste ikke at vegnettet gikk hele veien over. Isåfall er jo dette et kjempefint område:)... Enig med det Nesteby skriver over også, heller noe lettkjørt sti enn å legge inn flere km på grus... Morakjølen er det mange muligheter Odd, så om man velger over Morakjølen til koppang på 2.etappe, så kan man fint gjøre dette over igjen på 3.etappe uten å sykle på samme steder:)
CK ELVERUM
|
|
|
23/11/2012 23:03
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Da ligger beskrivelsen for 3 etappe på http://www.transosterdalen.no/inkl kart Jupp, da er det starten på Moratråkket, som ikke er noe moro men kje start he he. KOPPANG-ENGERDAL Start ved Storstua på Koppang. Fra start følger man traseen til Moratråkket i ca. 2 mil. Deretter vil man følge grusveg ned Fiskviklia til Åkrestrømmen i Rendalen. Fra Åkrestrømmen følger man riksvegen mot Engerdal til Elvbrua. Dette er en strekning som går mye på asfalt, men hvor man må "klatre" opp Misterlia. En ca.4.km lang og tøff motbakke med ca.15 % stigning på det bratteste. Ved Elvbrua etter ca 60.km vil man følge grusveg langs etter Femundselva til Snerta. Her vil man ta av til høyre å komme inn på traseen til Elvdal,n Rundt. Blant annet skal man opp Skjerbekkdalen, en tøff klatring i terreng før man får en tøff nedkjøring ned til Elvdalen. Nå venter en tøff sammenhengende stigning med blanding av grus/kjerre og sti. Man passerer Løvåsen og Veundåsen seter på turen opp mot løypas høgeste punkt, Kvitvorda(1080 moh). Fra Kvitvorda blir det krevende utforkjøring med mange serpentinsvinger ned til mål i Engerdal sentrum. Total lengde ca. 100 km.
|
|
|
24/11/2012 07:00
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
CK ELVERUM
|
|
|
25/11/2012 13:27
|
nesteby
Entusiast
|
Entusiast
Detta ser bra ut. Litt mer variasjon enn årets sisteetappe. Misterlia suger krefter
|
|
|
25/11/2012 15:50
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Topp. Dette skal jeg kjøre:-)
|
|
|
25/11/2012 18:55
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Oi oi, må trene litt mere og slanke seg litt til skal en komme opp den siste kneika der med verdigheten i behold.
|
|
|
25/11/2012 21:48
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Har hytte på Renåfjellet- men angrer som en hund for at jeg har leid den ut i 1,5 år framover:-)
|
|
|
22/02/2013 09:20
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Vel.. Da sitter jeg og skal melde meg på Trans østerdalen, for å nyttiggjøre meg rabatten som vi som var med i fjor fikk... Men stusser litt på valget "buss Engerdal Koppang". hvorvor vil jeg busses tilbake til Koppang? P.g.a. toget? Ser det er hele 10 stk som har meldt seg på så langt...
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
22/02/2013 09:59
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tja, hvis en ikke har bil i Engerdal så er det vel dette det enkleste. Merker logistikken var jækla mye enklere i fjor, men kan selvsagt ha noe med at jeg bor 200 meter fra målgangen som var på Terningen he he. Ikke meldt meg på enda, får enten gjøre det i helga eller gjøre det senere i vår, 200 kr å spare, men får tenke på det.
|
|
|
22/02/2013 13:02
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Har ikke meldt meg på ennå jeg heller, sliter også med den jævla logistikken. I fjor kjørte fader`n meg til Tynset og madamen kom etter til Koppang lørdag. I år har madamen arbeidshelg, så det alternativet utgår. Finner sikkert en løsning, men buss fra Engerdal og tog fra Koppang til Tynset for så å kjøre hjem, høres ikke så jævla forlokkende ut!
|
|
|
22/02/2013 13:13
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Ser for meg at jeg kjører til Koppang og tar toget derfra til Tynset. Så kan jeg kjøre hjem fra Koppang etter buss fra Engerdal. Men hvordan blir det med sykkeltransport til Tynset i år? Regner med at det ikke blir noe kassebil fra Elverum siden ESK ikke er involvert?
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
22/02/2013 13:15
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Jeg foreslår at du sykler alt du kan fra Koppang til Tynset på formiddagen, slik at jeg har en mulighet til å henge på deg på rittet!!!
Redigert av JayTe; 22/02/2013 13:15.
|
|
|
[Re: JayTe]
22/02/2013 15:58
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Jeg foreslår at du sykler alt du kan fra Koppang til Tynset på formiddagen, slik at jeg har en mulighet til å henge på deg på rittet!!!
Dårlig ide. 
|
|
|
[Re: Elgvenn2]
24/02/2013 21:02
|
egbl
Ringrev
|
Ringrev
Vel.. Da sitter jeg og skal melde meg på Trans østerdalen, for å nyttiggjøre meg rabatten som vi som var med i fjor fikk... Men stusser litt på valget "buss Engerdal Koppang". hvorfor vil jeg busses tilbake til Koppang? P.g.a. toget?... Den bussen til Koppang kunne jeg være interessert i, for i år blir jeg avhengig av offentlig kommunikasjon ser det ut til. Det går tog fra Trondheim som er i på Tynset kl 1256 som passer perfekt dersom starten går kl 1400 som i fjor. Hjemreisen ser derimot litt verre ut. Siste tog fra Koppang til Trondheim går kl 1739. Dessuten brukte jeg litt over seks timer på sisteetappen i fjor, og i år ser det ut som den blir atskillig hardere. Veien mellom Engerdal og Koppang er nesten like lang som rittet, (78 ) km så det blir bortimot bortimot 1.5 times busstur. Blir det fysisk mulig å rekke dette? Det står ingenting om avgangstid på bussen eller starttider på hjemmesiden ennå og da blir det vanskelig å benytte seg av den rabatterte tidlig-påmeldingen.
Redigert av egbl; 25/02/2013 06:49.
|
|
|
27/02/2013 21:47
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Vel, da var jeg påmeldt i hvert fall, med alle middager og busstransporter mulig... ;-) Siden busstransporten ser ut til å kunne gå videre til Tynsett etter målgang, er det en smal sak å parkere bilen på Tynset og kjøre hjem etter rittet.
|
|
|
28/02/2013 12:49
|
nesteby
Entusiast
|
Entusiast
Jeg stiller, bare ikke samla meg te å melde på enda. Regner med de fleste på Helios DBS er å finne på start. Håper vi klarer å dra enda flere deltakere enn i fjor. Etapperitt er moro! Les mer på bloggen min. Snøfylt hilsen fra Jaen og Andalucia Bike Race.
|
|
|
06/04/2013 17:38
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Hele 18 påmeldt så langt folkens. Kom igjen da, detta blir gøy (og litt hardt, mest gøy og nesten like mye hardt... ;-) )! 
|
|
|
|
|