Til jul ønsker jeg meg et par Sennheiser Momentum til jobb-bruk samt reiser der jeg har plass til å dra med litt utstyr.
De er utrolig flotte, og skal etter hva jeg har hørt låte svært bra rett ut av en iPad/iPod/mobil også, som forøvrig var produsentens intensjon.
Dette er saker. Jeg bruker en gammel iPhone 3GS som musikkspiller på jobb og siden jeg har en dock og hodetelefonutgangen på telefonen er ødelagt, kjører jeg lyden gjennom et av MFi utviklingskortenen våre, som drar lyden ut som USB og har egen DAC/HP amp.
Først likte jeg ikke lyden i dem i det hele tatt. Så leste jeg litt på nettet og de viser seg at siden de er så små, kan det være litt problem for folk med store ører å få dem til å slutte helt tett rundt ørene. Når jeg skyver dem på bakfra slik at øret blir liggende inni, låter det så bra at det er av og til vanskelig å konsentrere seg om jobben! Det er en utolig oppløsning i hele registeret - selv på moderate volumer. De lekker litt lyd, så i åpent landskap er det antakelig mulig å irritere kolleger. Det er så lette og komfortable at en ikke merker at en har dem på hodet.
Diana Krall: East of the Sun (West of the Moon): Her er det en kul kontrabass-solo, med først fingerplukking og deretter bue - alt med en forsiktig cymbal på toppen. Det er så klart og så reint at det er en fryd, og når hun begynner å synge igjen, gjør mellomtonen virkelig stas på den flotte stemmen hennes.
Ja, Stein. De låter like bra rett ut av min iPad eller iPhone 5, men på iPhonen må jeg skru ganske langt opp for å få skikkelig volum.
Bra ser de ut også.