Lurer på hvordan raumerrittet er i forhold til birken? Er det mer teknisk? Lurer på å melde meg på men vil ikke ha det for teknisk pga en håndskade som gjør det vanskleig å få til
Vet noen (Ole Chr?) om Raumerrittet er seedingsritt til Birken 2013? Var et år birkenarrangøren var kjipe og ikke godkjente Raumerrittet som seedingsritt...
"Sykkel og peng, kjerring og seng. Det er alt jeg treng!"
Ja man fortsetter med snudd løype. Alt i alt var dette veldig positivt.
På spørreundersøkelsen i høst fikk vi veldig mange tilbakemeldinger. Og det er de samme tingene som går igjen på negativt og positivt.
Feks at parkeringen kostet penger har vi nå fått ordnet med Exporama. Så nå er det gratis. En del av mat stasjonene blir flyttet.
Det er også en hel del andre ting som blir forbedret eller gjort om. Så vi satser på at alt det vi har fått bra tilbakemeldinger består og de tingene vi har fått negativ tilbakemeldinger gjør vi noe med.
Raumerrittet 2013 kommer til å bli veldig bra. Det kommer også til å skje en del aktiviteter på forhånd. Men dette kommer jeg tilbake til.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
På spørreundersøkelsen i høst fikk vi veldig mange tilbakemeldinger. Og det er de samme tingene som går igjen på negativt og positivt.....
Det er også en hel del andre ting som blir forbedret eller gjort om. Så vi satser på at alt det vi har fått bra tilbakemeldinger består og de tingene vi har fått negativ tilbakemeldinger gjør vi noe med.
Bra dere lytter til folket og gjør forbedring.
Bare lov meg å ikke gå i fella når det gjelder utbedring av våte partier. Drenering eller klopping av gjørmehull som ikke er syklebare er ok. Men ikke pukk/grus opp lange strekninger for å gjøre dem "syklebare". Det som er igjen av terrengpartier på Raumerrittet bør opprettholdes. Det meste er faktisk syklebart, og et terrengsykkelritt bør gi dem med tekniske ferdigheter et fortrinn. Stipartiene er brede nok og enkle nok til å at rytterne kommer fram uten kø nå som løypa er snudd.
Pliiiis, ikke gjør Raumerrittet til enda et grusritt.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
På spørreundersøkelsen i høst fikk vi veldig mange tilbakemeldinger. Og det er de samme tingene som går igjen på negativt og positivt.....
Bra dere lytter til folket og gjør forbedring.
Bare lov meg å ikke gå i fella når det gjelder utbedring av våte partier. Drenering eller klopping av gjørmehull som ikke er syklebare er ok. Men ikke pukk/grus opp lange strekninger for å gjøre dem "syklebare". Det som er igjen av terrengpartier på Raumerrittet bør opprettholdes. Det meste er faktisk syklebart, og et terrengsykkelritt bør gi dem med tekniske ferdigheter et fortrinn. Stipartiene er brede nok og enkle nok til å at rytterne kommer fram uten kø nå som løypa er snudd.
Pliiiis, ikke gjør Raumerrittet til enda et grusritt.
Vi vet ikke helt hva vi gjør enda. Men det siste terrengpartiet kommer til å være mer eller mindre akkurat som nå. Da dette er greit å sykle selv når det er vått.
Det første partiet vil det bli tatt noen grep med årene. Men dette gjelder nok først og fremst de delene av det partiet hvor det bare er sump uansett om det er sol eller regn. Målet er å ha terreng men få vekk de partiene hvor selv ikke eliten har syklet på flere år.
Grenserittet gjorde jo noe lurt med sine gjørmepartier. De gravde bort all gjørma til de kom ned på hardt fjell. Sammen med litt dreneringsarbeide ble det jo faktisk til at man fikk sykle i terreng, men uten at det lå 20 cm gjørmesuppe oppå.
Veldig enig. Men i Raumerrittet er vel underlaget litt annerledes. Sånn som jeg husker det første terrengpartiet i Raumern er det vel bare ett eller to korte partier hvor det er konstant gjørmehull, og hvor selv eliten må av (i tillegg kommer vel en bratt og glatt stigning hvor ihvertfall en amatør som meg må av sykkelen). Håper rittledelsen begrenser "veibygging" til disse punktene, og gjør det litt nensomt ellers.
Hvorfor jeg tar opp dette er at på slutten av første terrengpartiet er det slengt på masse grus, og stien er gjort om til en slags kjerrevei. Håper ikke denne metoden brukes på resten av terrengpartiet.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Det er bare så fryktelig synd at det går samme dag som Birkebeinerløpet. Hadde det enda gått på søndag, så kunne jeg løpt lørdag og syklet søndag. Snakk om knall-helg det kunne blitt!
Det blir utbedret så det blir mindre gjørme. Gjørme er ikke gøy uansett. Og dessverre så er det partier nå som aldri er tørre i løpet av en sommer. Disse kommer til å bli gjort noe med.
Raumerrittet 2013 kommer til å bli det beste Raumerrittet som er arrangert. Dette er noe jeg vet da jeg vet hva som kommer. ;-)
Det blir utbedret så det blir mindre gjørme. Gjørme er ikke gøy uansett. Og dessverre så er det partier nå som aldri er tørre i løpet av en sommer. Disse kommer til å bli gjort noe med.
Raumerrittet 2013 kommer til å bli det beste Raumerrittet som er arrangert. Dette er noe jeg vet da jeg vet hva som kommer. ;-)
Det trenger ikke være knusktørt for at løypa skal være syklebar. Har faktisk dokumentert det: [video:youtube]http://youtu.be/QdesaHHd-e4[/video]
Regner med dere kan garantere litt bedre vær en i år også.. Værre regnvær skal du leite lenge etter.. Veldig bra hvis de værste gjørme hullene blir begrensa, men litt gjørme må til. Sån det var i år, var de første terreng partiene rene løpe partier for de fleste, og det er jo ikke noe gøy, Personlig løp jeg forbi mange som forsøkte å sykkle.
Poenget i videoeen er å promotere sykling framfor trilling. Det er et merkelig fenomen at straks det er litt vått, begynner noen å trille, og deretter triller alle. Selv om løypa er grei å sykle. Merkelige saker. Men arrangør må ikke la seg lure til å pukke og gruse enhver sti av den grunn!
Er det noe galt/oppdatering som mangler på hjemmesidene til raumerrittet nå eller er det bare jeg som ikke finner løypebeskrivelse/løypeprofil lengre? Finner kun rittbetingelser, bilder, prising og seeding under rittinfo.
Poenget i videoeen er å promotere sykling framfor trilling. Det er et merkelig fenomen at straks det er litt vått, begynner noen å trille, og deretter triller alle. Selv om løypa er grei å sykle. Merkelige saker. Men arrangør må ikke la seg lure til å pukke og gruse enhver sti av den grunn!
Må si jeg stusser litt over dette selv, men når det er åpenbart raskere å løpe, så gjør jeg det.. Sån det var i 1 og 2 terreng parti i år, så var det greit å sykkle deler av de, mens andre var helt håpløse! Husker godt vi kjørte inn i ett av partiene, og 2 av de forran meg sykkler ut i gørra i godt driv, resultatet var at begge lå på ryggen i 10-15 cm gørr! Personlig hadde jeg nok med å holde meg på beina der.. Det er søike partier som bør utbedres. Siste parti bør ikke røres, selv om jeg personlig hater det...
Er det noe galt/oppdatering som mangler på hjemmesidene til raumerrittet nå eller er det bare jeg som ikke finner løypebeskrivelse/løypeprofil lengre? Finner kun rittbetingelser, bilder, prising og seeding under rittinfo.
Skal sjekke det opp. Vet nettsidene har blitt gjort om og at muligens ikke alt har fulgt med over.
Grenserittet gjorde jo noe lurt med sine gjørmepartier. De gravde bort all gjørma til de kom ned på hardt fjell. Sammen med litt dreneringsarbeide ble det jo faktisk til at man fikk sykle i terreng, men uten at det lå 20 cm gjørmesuppe oppå.
Dette burde flere arrangører ta til etteretning, meeeen det koster å leie inn nødvendig maskinpark !
Dette burde flere arrangører ta til etteretning, meeeen det koster å leie inn nødvendig maskinpark !
Det er det bare de 3 store som har økonomi til. En annen ting er at det er ikke bare bare å få grave i skogen :-)
Vädret kan ni inte rå på det är ju som det är. Men att gå fram i den leran som var i år kan väl inte något tycka vara speciellt roligt.
Kanske kan man dra om spåret även om det skulle bli någon km längre, det vet jag inte om det är möjligt. Fortsätter ni att köra på med det andra och tredje partiet och det blir som i år, så tror jag inte ni kommer att få så många anmälda.
Ni bör göra något med dom två sista terrengpartierna.
För min del kommer jag nog till 2013, men det är för att det ligger bra i tiden för min del och att det är lätt att ta sig till tävlingsplatsen.
Vädret kan ni inte rå på det är ju som det är. Men att gå fram i den leran som var i år kan väl inte något tycka vara speciellt roligt.
Kanske kan man dra om spåret även om det skulle bli någon km längre, det vet jag inte om det är möjligt. Fortsätter ni att köra på med det andra och tredje partiet och det blir som i år, så tror jag inte ni kommer att få så många anmälda.
Ni bör göra något med dom två sista terrengpartierna.
För min del kommer jag nog till 2013, men det är för att det ligger bra i tiden för min del och att det är lätt att ta sig till tävlingsplatsen.
Det vil bli gjort noe med partiene ja. Men ikke så omfatene som grenserittet gjorde. Men målet er at de partiene som nå bare har vært gjørme uansett vær blir gjort noe med.
Det siste terrengpartiet er faktisk ikke så mye man trenger å gjøre med, men gimmeldammen er målet at det skal være lettere og mindre gjørme for 2013 og fremover.
Det siste terreng partiet bør beholdes så å si som det er. Der var det fult mulig å sykkle fort i år, Det er der landeveis sykkelistene skilles fra terreng sykkelistene. Klarer man ikke å komme igjennom 90% av dette partiet, bør man enten trene på å kjøre terreng, eller melde seg på t-o i stede
Kan noen beskrive bakken opp fra Aas gård? Hard nok til å skille elite?
Fra hovedveien til toppen (grus) er det 5km med 5% i snitt. De siste 3km har 7% i snitt (12-13% på det bratteste). Svaret er vel ja, men er du alene blir du fort kjørt inn i det lette terrenget etter bakken.