Birkebeinerrittet 2013
|
Re: 5
[Re: gauter]
02/09/2013 09:06
|
olavjoergensen
Ringrev
|
Ringrev
Husk at de som startet tidlig hadde bedre forhold, derfor den gode merketiden. Det er kjipt for oss som starter lengre bak og må karre oss gjennom søle, chain-sucks og null sikt. Merketiden blir kunstig lav. Sikker? Jeg tror egentlig ikke det var noen større forskjell i forholda i løpet av lørdagen. Jeg starta i pulje 2, og reagerte veldig på hvor trått det gikk da vi kom over på grusen før Skramstad. Men merkekrava kan kanskje ha med forskjeller i motivasjon og viljestyrke å gjøre, samt hvor vant man er til å kjøre lenge på grensa i tunge forhold? Enig med siste taler. En kompis sykla pulje 4, og jeg pulje 16 Søle,regn og motvind stort sett hele veien. Begge 2 med chainsuck fra 3-4 mil og inn til mål. Kjørte stor klinga omtrent hele veien, for den lille var HELT håpløs. Begge 2 var også helt nedgriset i det som var av kroppsåpninger så noe bedre forhold har det neppe vært. Det sugende underlaget var GODT merkbart
Redigert av olavjoergensen; 02/09/2013 09:08.
Hjulbygger på hobbybasis
|
|
|
Re: Birkebeinerrittet 2013
[Re: paala]
02/09/2013 09:21
|
MoaDude
Medlem
|
Medlem
Sjekket i klassen M40-44 og i år ser det ut til at 35,14% (849 av 2416) klarte merket. Ifjor var tallet 35,75% (882 av 2467). Hvis prosentvis fordeling skulle vært lik burde årets merketid vært 3:43:22 (29 sekunder dårligere enn 3:42:53).
Tyder ikke på så veldig store forskjeller mellom startgruppene.
|
|
|
02/09/2013 09:28
|
stosu
Besatt
|
Besatt
den største forskjellen mellom tidlige starter, og pulje 16, 19 osv var nok antall km i sølesprut. Tungtrådd grus var nok likt for alle. Jeg startet i pulje 6, og søla begynte ikke å sprute før Nysætra. Dog var grusveien opp mot Skramstad tung pga. regn på natten. Pulja sprakk opp med en gang vi kom inn på grusen og det begynte å stige litt.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: Joytoy]
02/09/2013 09:48
|
marvin
Entusiast
|
Entusiast
Det var det store hovedrommet først. Det var en hyggelig kar med kamera på hjelmen som hjalp meg med å lukke det mens vi syklet bortover, men etter 30km fra start, så åpnet den seg igjen og regntøyet falt ut. Da stoppet jeg, snudde og fikk lagt det oppi igjen. I rosinbakkene så åpnet den lille sidelommen seg hvor jeg hadde mobiltelefonen seg, så da var det jo bare å stoppe en gang til der. Det så ikke ut som du hadde den mest egna sekken gitt... Mista du bare ulltøyet ditt eller? Den var jo nesten helt åpen. Det var ikke så lett å få dratt den skikkelig igjen den glidelåsen din. Du skal i hvert fall ha takk for hjelpen :-) Litt usikker på alt jeg hadde oppi, men jeg tror at jeg mistet ulltøyet og en knipetang. Var ikke så gøy å stoppe og jeg ga litt opp på slutten, men jeg tapte kanskje ikke så mange minutter uansett? Jeg kom inn på 3:17:44 og alle kjører fra meg i gjørma ned mot den dårlige veien, så da er jeg avhengig at det kommer en ny gruppe eller kjøre alene (som nå :-) ) Hva kom dere inn på og filmet du noe ?
|
|
|
[Re: torsteinvh]
02/09/2013 10:01
|
EiW
Ringrev
|
Ringrev
En halv flaske Rock'n Roll Extreme (den blå) gis vekk.
Den hjalp ikke mye mot chainsuck, gitt. Stoppet flere ganger, vasket og smørte opp uten at det hjalp noe særlig. Rosinbakken tok en evighet der jeg jevnlig måtte ut i veikanten og dille med vann og fjasesmøringen. RnR Extreme hjalp ikke meg stort heller, men tror det største problemet mitt var for slitte krankdrev... Har knapt syklet i regn i år, så tenkte ikke på at de egentlig burde vært byttet  Hvor gamle er drevene dine? Fra forsommeren en gang. Syklet rundt 110 mil med dem. Fine 2x10 X0-klinger. Tror innerst inne at XT er bedre...
|
|
|
02/09/2013 10:18
|
Mr.Bergli
Ringrev
|
Ringrev
Er det lagt ut noen bilder og filmer fra Lørdagsbirken, fant kun fra fredag på Birken siden....
|
|
|
[Re: olavjoergensen]
02/09/2013 10:51
|
capreynolds
Medlem
|
Medlem
Husk at de som startet tidlig hadde bedre forhold, derfor den gode merketiden. Det er kjipt for oss som starter lengre bak og må karre oss gjennom søle, chain-sucks og null sikt. Merketiden blir kunstig lav. Sikker? Jeg tror egentlig ikke det var noen større forskjell i forholda i løpet av lørdagen. Jeg starta i pulje 2, og reagerte veldig på hvor trått det gikk da vi kom over på grusen før Skramstad. Men merkekrava kan kanskje ha med forskjeller i motivasjon og viljestyrke å gjøre, samt hvor vant man er til å kjøre lenge på grensa i tunge forhold? Enig med siste taler. En kompis sykla pulje 4, og jeg pulje 16 Søle,regn og motvind stort sett hele veien. Begge 2 med chainsuck fra 3-4 mil og inn til mål. Kjørte stor klinga omtrent hele veien, for den lille var HELT håpløs. Begge 2 var også helt nedgriset i det som var av kroppsåpninger så noe bedre forhold har det neppe vært. Det sugende underlaget var GODT merkbart Okei, da kan jeg ikke annet enn å applaudere de beste som hever seg over forholdene og sykler omtrentlig like raskt i 2012 og 2013. Synes allikevel det er rart at de da eventuelt ikke klarer å sykle enda raskere enn de gjør på fine forhold? Er utstyret av minimal betydning? Hvordan klarer man å sykle like raskt når sykkelen krangler i 5-6mil i tillegg til de sugende tunge forhold i løypa. Det er for en middels mosjonist som meg vanskelig å forstå 
|
|
|
02/09/2013 11:14
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
Godt vedlikehold og riktig smurning er etter min erfaring nøkkelen til suksess. Hadde veldig lite problem både i -09, -10 og i år. Et par små chainsuck pga. uforsiktig giring var alt jeg hadde i år (men valgte også å sykle mye på største tannhjul framme (2x10) for å unngå evt. problemer). Var ikke av sykkelen hele turen og satte pers med 9 min fra fine forhold tidligere. Tror føret spilte liten rolle i år, men det som gjorde om det ble god eller dårlig tid var om man fikk problemer med utstyret eller ikke. Derfor har noen hatt vesentlig dårligere tid, mens noen har hatt omtrent samme tid som før eller bedre. Ikke en tendens til at alle brukte mye mer tid som i -09 og -10.
|
|
|
[Re: Larsemannen]
02/09/2013 11:25
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Et par små chainsuck pga. uforsiktig giring var alt jeg hadde i år (men valgte også å sykle mye på største tannhjul framme (2x10) for å unngå evt. problemer). Hva definerer uforsiktig giring? Giring både foran og bak samtidig? Jeg passer på å aldri har stor utveksling, og sykler stort sett på bare på de to største tannhjulene foran, men hadde et par chainsuck likevel. En halvliter squeezy drikke ned på kjedefører og tannhjul foran gjorde susen, og det holdt seg greit inn. Er 3x10 helt ut?
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
02/09/2013 11:42
|
torarnep
Entusiast
|
Entusiast
Startet i pulje 7 iår. Aldri vært så langt fremme, så hadde godt håp om å ta persen på 3:16:53, men ble jo litt betenkt når jeg så hvilket vær vi kunne få over fjellet. Tidligere har jeg varmet opp og kommet ganske sent inn i pulja. Det å ligge bak i pulja ut fra start har jeg opplevd som litt kaotisk. Det blir en del trekkspilleffekt og jeg bruker en del unødige krefter på små fartsøkninger for å holde følge med feltet. I år skulle jeg forsøke en ny taktikk. Null oppvarming og først i startfeltet. Fikk 1 linje i startbåsen og la avgårde. Dette fungerte helt perfekt. Ingen rykk og napp, men rolig jevn kjøring hele veien. Mistet tetgruppen litt etter grusen men holdt meg bland den første tredjedelen (tror jeg). Nådde Skramstad på 33:11. og var godt innen for skjema. Frem til Kvarstad gikk alt som det skulle. Beina var gode og humørt på topp. Kvarstad ble passert ca. 3 og et halvt minutt før pers. Men derfra til Sjusjøen gikk det tungt. Regn, vind og sugende føre får ta skylden for det. Fikk opp tempoet igjen inn mot mål, men persen røk med 15 sek. Ergelig...
Men neste år skal både sykkel og meg slankes. 10,5 + 93 kg skal ned tilsammen 15 kg.
|
|
|
[Re: Larsemannen]
02/09/2013 11:53
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Godt vedlikehold og riktig smurning er etter min erfaring nøkkelen til suksess. Hadde veldig lite problem både i -09, -10 og i år. Et par små chainsuck pga. uforsiktig giring var alt jeg hadde i år (men valgte også å sykle mye på største tannhjul framme (2x10) for å unngå evt. problemer). Var ikke av sykkelen hele turen og satte pers med 9 min fra fine forhold tidligere. Tror føret spilte liten rolle i år, men det som gjorde om det ble god eller dårlig tid var om man fikk problemer med utstyret eller ikke. Derfor har noen hatt vesentlig dårligere tid, mens noen har hatt omtrent samme tid som før eller bedre. Ikke en tendens til at alle brukte mye mer tid som i -09 og -10. Jeg syns det var sugende pluss at det var motvind. Legger man til at søle gjør det vanskeligere å få til en fornuftig rullekjøring så er det nok til at tiden blir relativt sett dårligere.
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
[Re: capreynolds]
02/09/2013 12:03
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Husk at de som startet tidlig hadde bedre forhold, derfor den gode merketiden. Det er kjipt for oss som starter lengre bak og må karre oss gjennom søle, chain-sucks og null sikt. Merketiden blir kunstig lav. Sikker? Jeg tror egentlig ikke det var noen større forskjell i forholda i løpet av lørdagen. Jeg starta i pulje 2, og reagerte veldig på hvor trått det gikk da vi kom over på grusen før Skramstad. Men merkekrava kan kanskje ha med forskjeller i motivasjon og viljestyrke å gjøre, samt hvor vant man er til å kjøre lenge på grensa i tunge forhold? Enig med siste taler. En kompis sykla pulje 4, og jeg pulje 16 Søle,regn og motvind stort sett hele veien. Begge 2 med chainsuck fra 3-4 mil og inn til mål. Kjørte stor klinga omtrent hele veien, for den lille var HELT håpløs. Begge 2 var også helt nedgriset i det som var av kroppsåpninger så noe bedre forhold har det neppe vært. Det sugende underlaget var GODT merkbart Okei, da kan jeg ikke annet enn å applaudere de beste som hever seg over forholdene og sykler omtrentlig like raskt i 2012 og 2013. Synes allikevel det er rart at de da eventuelt ikke klarer å sykle enda raskere enn de gjør på fine forhold? Er utstyret av minimal betydning? Hvordan klarer man å sykle like raskt når sykkelen krangler i 5-6mil i tillegg til de sugende tunge forhold i løypa. Det er for en middels mosjonist som meg vanskelig å forstå Jeg sykla og sto på Elgåsen både da de første kom og til sånn ca. pulje 30 - jeg synes det var mye kjipere etterhvert, men det var nok mest at veien ble mer sølete. Mista en jeg skulle lange for i pulje 8 som jeg måtte sykle opp igjen - det var bra sølete.
|
|
|
[Re: BeefCake]
02/09/2013 12:11
|
Lekrot72
Medlem
|
Medlem
[quote=BeefCake][/quote] Hva var riktig smøring av kjedet i gjørmespruten mot Sjusjøen ?
Jeg har aldri hatt problemer med chainsuck før (men jeg har aldri sykla Birken før heller) og har alltid brukt billig Prolink sykkelolje i alt slags vær, men etter rosinbakken turte jeg nesten ikke å bruke annet enn største klinge foran pga problemer med å gire. Trengte heldigvis ikke å stoppe og kom inn på 3:23.
Må man til med en seig spesialolje for at det skal holde helt i mål gjennom brikenmøkka ?
|
|
|
02/09/2013 12:13
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Damene fikk vel omtrent det verste føret de og. Brukte holmenkol extreme spray først, lar det så stod en stund og så holmenkol extreme olje.. Nytt kjede (testet en tur) og nesten ny kassett. Null kluss.
|
|
|
02/09/2013 12:24
|
tech8
Entusiast
|
Entusiast
Tullballbirken
En liten story fra pulje 24 jeg føler er verdt å fortelle. For dette viste seg å bli birkenhelg hvor endel saker og ting som skulle skje...
Helgen startet idyllisk kl. 15, på RV4 fra Oslo mot Lillehammer via Gjøvik. Relativt grei trafikk, og alt er fryd og gammen. Like før Gjøvik melder BMW'en om defekt lading. Perfekt! Hvor lenge kan en bil kjøre uten lading mon tro?? Satser på at det holder til Lillehammer, så får vi ta ting derfra...
På Biristrand 20km før Lillehammer begynner dashbordet i E39'en å lyse som et diskotek. Airbag, ABS, DSG, alt lyser. Det kommer et par små rykk fra motoren. Ok, spenningen er i ferd med å komme under terskelnivå, her er det bare å finne første og beste stoppeplass. Ringer Viking, og de kommer til unnsetning med en rød lastebil og redder oss fra rasteplassdøden. Får etterhvert satt BMW'en på verksted i Lillehammer, skaffet en leiebil og flyttet over bagasjen. Da er vi igjen på tur!
Hentet startnummer i Håkonshall, handlet mat, og setter kursen mot Sjusjøen. Fremme kl. 21.45. Bare snaue 7 timer etter avreise fra Oslo. Fine greier! Stress ned. Kaster en frossen Big One i komfyren, setter opp sykkel med startnr, og kommer meg til sengs rundt kl.24.
KL.0450 ringer klokka, trøtt som en strømpe, men det er bare å komme seg i sykkelklærne og sette kursen mot Lillehammer med leiebilen. Det er mørkt, tåkete og småregn i lufta. Like før Lillehammer skjer neste insident. En fugl flakser opp fra siden av veien, og drar rett i grillen på bilen. Rekker ikke å røre bremsen, hastighet ca 70-80km/t. Heldigvis er bilen uskadet, fuglen tok kvelden.
Bussen fra Lillehammer til Rena gikk fint, fikk i meg en del mat på bussen. Det regner på start men temperaturen var slett ikke så verst. Jeg var veldig usikker på egen form i forhold til pulje, så bestemte meg for å ikke gå ut alt for hardt. Vispet greit oppover mot Skramstad, og følte jeg hadde gode bein. Ved starten av grusveien, kom det noen relativt urovekkende metalliske ulyder fra kranklageret og jeg syntes å kunne merke mer slark. Det hadde vært ørlite slark i lageret tidligere, men jeg hadde ikke tatt bryet med å skifte dette. Nå var det bare å angre på latskapen, for jeg antok det som helt usannsynlig at dette ville holde 8 mil til. Etter flere mil med sykling i søla, holdt heldigvis kranklaget fortsatt stand, men giringen begynte å bli vanskeligere og vanskeligere. Chainsuck gang på gang. Tråkk en halv omdreining, chainsuck. Måtte av sykkelen ved et par anledninger for å få løsnet kjedet, samtidig som mange suste forbi. Luften gikk ut av meg, og jeg bestemte meg et øyeblikk for å bryte siden jeg ikke fikk dustesykkelen til å fungere. Jeg gjorde et nytt forsøk, og satte på noen funky girkombinasjoner med storeklinga foran og store tann hjul bak, for maks stramming av kjedet. Klarte å rulle videre, og etterhvert fikk jeg flere gir til å virke igjen. På Storåsen fikk jeg spylt kjedet, og sykkelen fungerte igjen brillefint, etter forholdene. Flink sykkel.
På de raske doble traktorsporene mellom Sjusjøen og Lillehammer skjer atter en insident. Denne gangen er det en and eller gås, en relativt stor fugl som rolig vagger seg fullstendig uanfektet over veien vi kommer dundrende nedover på. Jeg har en syklist på siden av meg i det andre traktorsporet, så det er ingen steder å svinge unna. Jeg får heldigvis skrubbet av noe fart, og med centimeters avstand unngår jeg å treffe fuglen. Det kommer ukontrolert hyl fra kjeften min. Hva som hadde skjedd med sammenstøt i den farten i et gjørmete traktorspor vet jeg ikke. Hadde neppe klart å holde meg på hjulene. Han ved siden av fikk seg nok en god latter, for situasjonen var ganske fornøyelig i etterkant! Så, det var "fugle-insident" nummer to på en og samme dag. Hva er oddsen for slikt??? Ting går fint videre, dog med hjert litt mer i halsen enn tidligere, ned til målområdet i Lillehammer. Ca. 50 meter før mål får jeg ny chainsuck og er litt for hardhendt med å tråkke løs kjedet. Resultatet er knekt karbonarm på XTR bakgiret. Sykkel, hva har jeg gjort mot deg? Triller over mållinjen uten fremdrift!
Tid 3.33, og ny pers. Jeg burde vært glad men jeg hadde en veldig ambivalent følelse etter målgang. Glad over å få fullført, men skuffet over en rekke problemer som jeg vet jeg tapte dyrebare birkenminutter på.
Neste år får det se til å bli mindre tullball i Birken!!!
Redigert av tech8; 02/09/2013 14:10.
|
|
|
02/09/2013 12:28
|
Maggie-Mag
Entusiast
|
Entusiast
Føret var definitivt tråere for oss i tidligere puljer også (#5). Jeg ser på Strava at jeg syklet 23 sekunder raskere enn 2012 opp til der grusen starter, men at jeg derfra og opp til passering på Skramstad tapte 40 sekunder ift. i fjor. Ingen vitenskapelig forskning, men jeg gikk ikke på noen smell når jeg kom på grusen, holdt trykket oppe..og ved Bringbu var jeg foran fjorårets tid igjen, "terrengpartiene" var fine. Det var først ved Kvarstad regnet kom og sølespruten stod.
For min del ble det seks minutter dårligere enn i fjor, men det skal forkjølelse og en ond sirkel av lite glykogenpåfyll ha æren for.
|
|
|
02/09/2013 12:28
|
tkjoerlaug
Entusiast
|
Entusiast
Kjørte i pulje 26, og fikk vel det aller verste drittværet (regnet startet da vi stod i startbåsen og sluttet vel omtrent i balettbakken).
Kjørte på XTR 2x10, ikke byttet kjede på 3-4 mnd og gul Rock&Roll. Ikke noe problem med chainsuck, bare dårlig sikt og kalde tær :-/
|
|
|
02/09/2013 12:40
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Var det bare meg som skvatt av den utrolig store bjelle-sauen som stod midt i løypa litt over halvveis? Det er den desidert største sauen jeg har sett, så ut som den var ca like stor som meg på sykkel.Og den brydde seg fint lite om oss som kom syklende.
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
[Re: Lekrot72]
02/09/2013 12:45
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva var riktig smøring av kjedet i gjørmespruten mot Sjusjøen ? [...] Må man til med en seig spesialolje for at det skal holde helt i mål gjennom brikenmøkka ? Jeg kjørte også med RnR Extreme. Ny sykkel med nytt, men innkjørt drivverk. Jeg var veldig nøye med å ha helt reint kjede før påføring av Extreme i rikelige mengder, før jeg tørka av det overflødige. Jeg hadde bein som tillot kjedet å ligge på 42t-klinga foran absolutt hele veien, men giringa bak var prikkfri - om enn med knaselyd, så klart. Før har jeg i tilsvarende forhold (f.eks. Ultrabirken og vanlig Birken i 2010) to kvelder i forveien hatt på en tjukkere olje i bunnen en dag, tørka av det overflødige, så kvelden før hatt på RnR Extreme. Tror jeg ville gjort det nå også hvis jeg visste at været skulle bli som det blei.
Gaute
|
|
|
02/09/2013 12:50
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
Et par små chainsuck pga. uforsiktig giring var alt jeg hadde i år (men valgte også å sykle mye på største tannhjul framme (2x10) for å unngå evt. problemer). Hva definerer uforsiktig giring? Giring både foran og bak samtidig? Jeg passer på å aldri har stor utveksling, og sykler stort sett på bare på de to største tannhjulene foran, men hadde et par chainsuck likevel. En halvliter squeezy drikke ned på kjedefører og tannhjul foran gjorde susen, og det holdt seg greit inn. Er 3x10 helt ut? F.eks. foran og bak samtidig ja eller evt. med full kraft i tråkket. Kan aldri tenke meg at 3x10 er helt ut, men for min del satt det 2x10 på sykkelen jeg kjøpte i vår. Egentlig glad for det på lørdag siden jeg i større grad kunne safe og kjøre brattere bakker på største tannhjul enn sammenlignet på 3x9 for å unngå chainsuck som jeg hadde tidligere. Såg ingen stor sau  Og forresten: Tusen takk til deg som ga meg cola av Foss Sport flaska di rett etter Elgåsen. Det gjorde virkelig susen opp bakkene mot Storåsen. Virka dessverre som om du fort falt av bak, men jeg hadde ikke tid til å stoppe opp og vente på deg når du sleit med kramper fra før.
|
|
|
02/09/2013 13:09
|
Rune H
Fersking
|
Fersking
Kjørte med XX1 og RnR Extreme. Funka som bare juling :-). Koste meg litt når jeg hørte alle som sleit med Chainsuck i Rosinbakken :-). Ett drev foran er tingen på slikt føre
|
|
|
[Re: Rune H]
02/09/2013 13:23
|
Torlog
Avhengig
|
Avhengig
Kjørte med XX1 og RnR Extreme. Funka som bare juling :-). Koste meg litt når jeg hørte alle som sleit med Chainsuck i Rosinbakken :-). Ett drev foran er tingen på slikt føre Samme oppsett og olje her. Funka helt feilfritt!
|
|
|
02/09/2013 13:25
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Kjørte med Holmenkoll Extreme spray på slitt kjede og kassett. Tror jeg glemte å tørke av overflødig olje før start, men passet på å gjøre kjedet godt rent dagen før. 27-klinga var ny i juni, men fikk en del juling pga bolt som løsnet. 42-klinga er 2 sesonger gammel. Altså ikke noe vedlikehold å skrive brev hjem om.
Dette funket greit. Hadde ett chainsuck ved Kvarstad og ett i bunnen av Rosinbakken. Ellers ikke noe. De få chainsuckene jeg hadde løste jeg sittende på sykkelen, med litt luretråing for å få kjedet på riktig drev.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
02/09/2013 13:28
|
EiW
Ringrev
|
Ringrev
Var det bare meg som skvatt av den utrolig store bjelle-sauen som stod midt i løypa litt over halvveis? Det er den desidert største sauen jeg har sett, så ut som den var ca like stor som meg på sykkel.Og den brydde seg fint lite om oss som kom syklende. Vi var et gjeng fra pulje 26 som også holdt på å kjøre på den. Jeg så generelt ingenting i løpet av turen, men akkurat den sauen la jeg merke til. Jeg tror den var litt større enn syklisten som lå først i gruppa. Mye får-i-kål, kommenterte jeg, begynte å bli sulten der.
|
|
|
02/09/2013 13:33
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Hvorfor er det egentlig slik at Fredagsbirken teller på Trippelen? Litt bittert å bli slått av folk som fikk sykle i godværet på Fredagen Burde det ikke være på lik linje med merket, at kun lørdagen gjelder?
|
|
|
02/09/2013 13:48
|
talliere
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kjørte med RnR blå men sleit ganske fort med lugging bak, spesielt ved giring til lettere gir. Begynte lugge litt allerede på grusen til Skramstad ,endte opp med å måtte gå opp hele rosinbakken. Etter en grundig vask og demontering i går så jeg problemet : helt utslitt nedre trinsehjul med masse slark som samlet dritt. Har hatt fokus på kjede og drev men glemte disse, trodde de bare rulla rundt uten større betydning.
Trodde chain suck egentlig kom da kjedet ble slakkere men det er kanskje forskjell på chain suck (giring foran ??) og 'lugging' i gearet bak ?
|
|
|
02/09/2013 15:39
|
Berge90
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Fikk akkurat mail om at bilder fra Birken ligger ute på marathon photos. Flere enn meg som har problemer med å se de?
|
|
|
[Re: Berge90]
02/09/2013 15:44
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Finner ikke av meg, men finner han med startnummer før meg. Sikkert ikke alle bilder som er klare enda.
|
|
|
[Re: capreynolds]
02/09/2013 15:51
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Husk at de som startet tidlig hadde bedre forhold, derfor den gode merketiden. Det er kjipt for oss som starter lengre bak og må karre oss gjennom søle, chain-sucks og null sikt. Merketiden blir kunstig lav. Sikker? Jeg tror egentlig ikke det var noen større forskjell i forholda i løpet av lørdagen. Jeg starta i pulje 2, og reagerte veldig på hvor trått det gikk da vi kom over på grusen før Skramstad. Men merkekrava kan kanskje ha med forskjeller i motivasjon og viljestyrke å gjøre, samt hvor vant man er til å kjøre lenge på grensa i tunge forhold? Enig med siste taler. En kompis sykla pulje 4, og jeg pulje 16 Søle,regn og motvind stort sett hele veien. Begge 2 med chainsuck fra 3-4 mil og inn til mål. Kjørte stor klinga omtrent hele veien, for den lille var HELT håpløs. Begge 2 var også helt nedgriset i det som var av kroppsåpninger så noe bedre forhold har det neppe vært. Det sugende underlaget var GODT merkbart Okei, da kan jeg ikke annet enn å applaudere de beste som hever seg over forholdene og sykler omtrentlig like raskt i 2012 og 2013. Synes allikevel det er rart at de da eventuelt ikke klarer å sykle enda raskere enn de gjør på fine forhold? Er utstyret av minimal betydning? Hvordan klarer man å sykle like raskt når sykkelen krangler i 5-6mil i tillegg til de sugende tunge forhold i løypa. Det er for en middels mosjonist som meg vanskelig å forstå Selvfølgelig går det litt tregere etterhvert som 1000vis av ryttere kjører opp den våte grusen/sølepartiene. Blir jo gradvis mykere, mere sporete og tykkere sølelag. Feks. pulje 1 har jo merkbart bedre forhold enn feks pulje 10 osv. Går man inn i puljene utover og sammenligner feks topp 20 i 2012 versus 2013 så kommer mønsteret frem.
Redigert av Gammelogdesperat; 02/09/2013 16:04.
iq
|
|
|
Bilder fra Birken
[Re: Berge90]
02/09/2013 16:43
|
torsteinvh
Ivrig
|
Ivrig
Fikk akkurat mail om at bilder fra Birken ligger ute på marathon photos. Flere enn meg som har problemer med å se de? Finner hverken meg selv eller de fleste jeg kjenner... Håper det bare er at de ikke har lagt ut alle enda.
Redigert av torsteinvh; 02/09/2013 16:44. Rediger grunn: endret emne
With light parts come great responsibility
|
|
|
|
|