Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 25 av 31 1 2 23 24 25 26 27 30 31

Birkebeinerrittet 2013

Re: Teten i Balettbakken [Re: olavjoergensen] #1673197 01/09/2013 20:10
T
tinden Offline
Fersking
Fersking
T
Sitat: olavjoergensen
Sitat: tap
Noen som har synset om hvor mye tregere føre var på årets Birken kontra fjoråret?

Har hørt snakk om alt fra 3-10 min. Syntes 10 min hørtes litt vel mye ut

Endring av makstidene for merkekravet bør gi en liten pekepinn

Re: Teten i Balettbakken [Re: olavjoergensen] #1673220 01/09/2013 20:30
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Sitat: olavjoergensen
Sitat: tap
Noen som har synset om hvor mye tregere føre var på årets Birken kontra fjoråret?

Har hørt snakk om alt fra 3-10 min. Syntes 10 min hørtes litt vel mye ut

Varierer vel litt gjennom puljene. Et par jeg kjenner syklet ca. 3 min. saktere fra pulje 1, mens folk litt senere syklet 5-10 min tregere av de jeg kjenner.

iq
Re: 5 [Re: paalbn] #1673221 01/09/2013 20:30
J
JørgenK Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Sitat: paalbn
Sitat: paala
[quote=ColnagoReflex]Mange snakker om tiden i mål, men burde vi ikke begynne å sammenligne tiden vi bruker på å rengjøre sykkelen etter et slikt gjørmeritt også ?

2 timer.

Så langt brukt 2 timer på vask og rens av krank, kassett og bytte av girwire. Nå gjenstår det å lufte bremser, bruke litt tid på hjulsettet, og få fiksa gaffelen som virker som fikk seg en trøkk et sted i løypa, den har hengt seg opp med pop locken så resultatet er hard gaffel og ikke noe demping, så blir vel en full service der (må bare læres først).....

Reality is an illusion that occurs due to lack of alcohol
Re: 5 [Re: JørgenK] #1673228 01/09/2013 20:37
P
Plankepetter Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: Jorgenk4
Sitat: paalbn
Sitat: paala
[quote=ColnagoReflex]Mange snakker om tiden i mål, men burde vi ikke begynne å sammenligne tiden vi bruker på å rengjøre sykkelen etter et slikt gjørmeritt også ?

2 timer.

Så langt brukt 2 timer på vask og rens av krank, kassett og bytte av girwire. Nå gjenstår det å lufte bremser, bruke litt tid på hjulsettet, og få fiksa gaffelen som virker som fikk seg en trøkk et sted i løypa, den har hengt seg opp med pop locken så resultatet er hard gaffel og ikke noe demping, så blir vel en full service der (må bare læres først).....

Har vel brukt 1,5 time på vask av ramme, kjede, krankdrev, hjul og kassett. Nå gjenstår bare bytte av lager i begge hjula.
Men har ikke lager og heller ikke tid, for i morra formiddag går flyet til Spania for 2 uker sen sommerferie. Så da får sykkelen bare stå der å ha det så godt til jeg kommer tilbake,

Re: 5 [Re: Christen] #1673234 01/09/2013 20:48
A
AdIoS Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: Christen
Sitat: AdIoS
Var nok litt for heldig med seedingen og havnet i pulje 5, noe som gikk for fort for meg med Ultrabirken i beina fra dagen før. Måtte slippe feltet etter ca 15min og sykla store deler av rittet alene da jeg ikke engang greide å henge på grupper på flatmark når vi kom opp på fjellet. Pulsen ville bare ikke opp på normalt jobbtempo og det er tungt å se alle sykle rett i fra deg uansett...
Kjedet røyk i den ørlille bakken etter Ballettbakken pga en dårlig giring og måtte bruke sykkelen som sparkesykkel. Litt småbittert å komme til mål få sekunder etter merkekravet.

Blir det en dobbel neste år også blir det nok selvseeding til en senere pulje for å heller ha noen å jobbe sammen med.

Hvor var du? Jeg lå nesten sist ut av Rena i pulje 5, var kun en Blodsmak og Mørstad bak meg. Husker ikke at jeg tok igjen noen før nesten på Skramstadseter.

Startet ca midt i pulje 5 for å kunne slippe meg rolig bakover samtidig så jeg skulle få det en litt billigere reise. Det funket ikke! Måtte slippe hovedfeltet etter 10-15 minutt og var oppe på Skramstad på ca 35. Tenkte jeg skulle slippe meg ned ca en pulje for så å følge neste pulje over fjellet men var ikke trøkk i beina til å følge grupper selv om jeg la meg bakerst uten å bidra.
Helt sikkert meg du syklet forbi. Ser på resultatlisten at jeg hadde 3stk bak meg i puljen til mål

Re: 5 [Re: paala] #1673266 01/09/2013 21:30
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I pulje 3 var jeg sist etter 3 km, dvs da slapp jeg flokken, men det var en som tryna ved ungdomskolen som kom bakfra og måtte sykle solo, tror ikke han fikk kontakt med de andre heller, men hang seg sikkert med pulje 4 folk. Og så var det vel en som punkterte eller hadde noe problem med sykkel, men han kom nok forbi senere, for det er bare han som har dårligere tid opp til Skramstad, men god tid før meg i mål. Hvordan klarer foresten dere å punktere opp til Skramstad ? spør fordi jeg intenst ønsket å punktere selv så jeg kunne slippe å sykle opp der he he.

Men i mål så har jeg jaggu hele 5 stk bak meg, en av de syklet også UB men så han kun på start, og vet ikke hvor jeg kjørte forbi han hen, så ikke noen andre med pulje 3 etter Skramstad, selv om jeg så både 1 og 2. Morsomt at de spilte Dimmu Borgir sin cover versjon av Twisted Sisters klassikeren "Burn in Hell" når de syklet oppover til Skramstadsætra, omtrent slik føltes det å sykle i pulje 3 kl 07.30 noen km ovenfor Rena lørdags morgen med UB dagen før. Men ble heldigvis kos fra Djuposet og stor opptur.

Re: Teten i Balettbakken [Re: Kake] #1673292 01/09/2013 22:25
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Kake
Sitat: Radival

(Ikke meninga å disse deg jeg kommenterte tightsen til i starten der, men den er utslitt. Og vi som ligger bak ser for mye. Men gjørma fiksa vel det etter hvert....)

Startet også i pulje 13, observerte også noen litt ekshibisjonistiske biber..
spesielt en Skins knikers ;-)

Det var nettopp en med Skins jeg ga en kommentar.
På den andre siden er det jo et greit forvarsel - det blir jo enda mer intimt i dusjkøa i garderoben på Lillehammer ICON_WINK

Redigert av Radival; 01/09/2013 22:25.
Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: Radival] #1673305 01/09/2013 23:31
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Radival
3.37 fra pulje 13 her. Ble jo nok et gjørmebadet frown

Et det bare meg, eller var det en kollektiv beslutning i pulje 13 om å kjøre hardt til Skramstadsætra? 35.45 opp dit, og da lå det et par store grupper et godt stykke foran meg. Det var nok strengt tatt litt for hard åpning.

Really? Takk for turen! Startet i pulje 13 (XXL drakt, XXL-grønn Octane Camelback, Whitesykkel med stiv gaffel). Var på Skramstad 34:04 i følge Birkebeiner.no, Ingen beslutning, vi gikk vel bare? I min gruppe var vi tre/fire som delte på å dra, halehenget var lengre. Starten kunne faktisk gått kjappere i starten, synes jeg.

Greit løp til litt før Kvarstad da jeg oppdaget at bremsene så ut til å gi seg. Som alle andre bråkte sykkelen inn for jævlig fra Rosin og videre, alt gnisset! Den spruten som kom fra underlaget da.. Brillene hadde jeg tatt av meg opp mot Skramstad, var perioder hvor det tok meg tre sekunder å få tilbake synet etter fulltreffere fra sykkelen foran.Holdt fra da av ut mot kanten av løypen, hvor det var litt løsere grus. Mindre sprut, og mindre sprut fra syklistene rundt meg. Måtte ta det med ro i alle utforkjøringer, kunne heller ikke gasse på flater med blinde svinger, gitt raskt sviktende bremsekraft. Fant teknisk hjelp på Elgåsen, ventet i fem minutter mens mekanikerene lette etter riktige bremeseklosser, for å konstatere at det nok ikke var klossene som hadde tatt dagen (regningen på klosser kommer i posten). Jippi. No brakes. Frøs på meg the shakes mens jeg ventet på Elgåsen, og syklet asfaltstrekkene med en fot av pedalen. Ved svingen inn til Sjøsetervn. hadde jeg slipt ned cleaten på foten jeg brukte til å bremse med så mye at den ikke ville klikke inn, så det var jo hell i uhell. Bremsehendlene gikk nå helt i holken uten effekt. Innen vi kom ned og ut av tåken skalv jeg så mye at det tidvis fikk utslag på styringen. Måtte trille forbi en del avkjørsler og komme tilbake igjen for å greie svinger, måtte stige av i balettbakken og gå ned, holde helt høyre ned mot mål, og til slutt hoppe av i svingen ved stadion. 3:32, målet på 3:18 sprakk så det sang..

Takk for turen, uansett. Det var grisegøy så lenge det var gøy!
Ett eneste "hold høyre" gjennom rittet, og det var myntet på meg før mål (og da lå jeg vitterlig så langt til høyre en kommer). Etter dusj og skift, og kjøp av øl, kom til og med solen tilbake sammen med humøret. Sees til neste år!

Redigert av Rednax; 01/09/2013 23:38.

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: 5 [Re: JørgenK] #1673306 01/09/2013 23:53
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Jorgenk4
...og få fiksa gaffelen som virker som fikk seg en trøkk et sted i løypa, den har hengt seg opp med pop locken så resultatet er hard gaffel og ikke noe demping, så blir vel en full service der (må bare læres først).....

Akkurat samme har skjedd med min gaffel. Lockouten er ute, men gaffelen er stiv som om den var i lock modus..

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: 5 [Re: paala] #1673337 02/09/2013 05:59
A
aktiviteten Offline
Ivrig
Ivrig
A
Har så absolutt et elsk/hat forhold til Birken. Det er et jævla styr med pakking, overnatting, planlegging, kjøring og skyssing... Men selve rittet er artig, selv om god almighty absolutt ikke vil vi skal sykle. 14 dager med blå himmel før rittet, og sol et par timer etter at man kom i mål, og nå er det faen meg meldt blå himmel igjen! Men været kan vi ikke gjøre noe med!

Så mange hadde trøbbel med syklene sine, både bremser og kanskje spesielt kjedetrøbbel. Jeg gjorde som i 2011 og smurte kjeda med motorsagolje, det holder kjeda smurte hele turen og ingen chain suck. Nye XTR-bremseklosser funka også helt utmerket.
Hadde et, for meg, hårete mål om 3:30, men så ganske tidlig at det skulle holde hardt... Sliter med å holde farten opp mellom Kvarstad og Elgåsen, samme hvert år. Så etterhvert at det skulle bli tøft nok og komme inn til merket, men kjørte bra fra Storåsen og ned og kom inn på 3:40, 3 minutter foran merkekravet. Fornøyd sånn i ettertid da jeg satte pers på 3 minutter fra i fjor. Aldri mer sa jeg ca kl.12 igår, idag så gleder jeg meg til neste år!

40årskrisesylist
Re: 5 [Re: paala] #1673343 02/09/2013 06:23
frodeabh Offline
Fersking
Fersking
De beste sykler vel like fort uansett (skjønner ikke hvordan...) Vi som har en del å gå på syklet vel en del saktere, spesielt fra Bringebu og opp til Storåsen. Jeg syklet derimot 10 min raskere totalt sett men jeg hadde et realistisk håp om 30 min forbedring før (u)været slo til - men neste år kanskje...

Re: 5 [Re: paala] #1673373 02/09/2013 07:14
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Får si meg enig med @frodeabh, skjønner ikke helt dette merkekravet. Det var da vitterlig mer enn 3 min dårligere forhold i år enn i fjor :-) Er imponert over de beste som sykler godt uansett føre.

Startet i pulje 35. Syklet til å være meg i rekordtempo fram til Kvarstad og lå 1 minutt bak merkekravet i klasse 40-44. Syklet på en medgangsbølge og "parkerte" medsyklistene de påfølgende kilometerne. Men så gikk det tråere. Kvarstad til Storåsen ble nedturen; gjørme, chainsuck og store problemer med matinntaket. For ikke snakke om dilemmaet, valget mellom å ikke se noe i det hele tatt, eller fjerne brillene og få "øyepeeling." Valgte en kombinasjon og farten gikk litt opp og ned.

Kom i mål etter lavere fart ned fra Storåsen og ned enn i fjor, på 3,48. 12 minutter pers fra 2012.

Målet var å se 3,40-tallet, og det klarte jeg. Neste år får målet være merket, og det skulle være absolutt mulig.

Redigert av universalis; 02/09/2013 07:15.

Div. sportsremedier ...
Re: 5 [Re: paala] #1673384 02/09/2013 07:28
capreynolds Offline
Medlem
Medlem
Husk at de som startet tidlig hadde bedre forhold, derfor den gode merketiden. Det er kjipt for oss som starter lengre bak og må karre oss gjennom søle, chain-sucks og null sikt. Merketiden blir kunstig lav.

Re: 5 [Re: paala] #1673394 02/09/2013 07:35
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Møkkaritt.
Fra pulje 23.
Trodde dette året skulle bli det hvor jeg tok merket, men den gang ei. Lå foran merketiden ved Kvarstad, men tapte stort til Elgåsen. Kjølig og sure bein. Jobbet som en helt for å kjøre inn noen grupper under veis, men klarte ikke å holde følge med dem.
Klokket inn på 3:44, som er 4 min dårligere i år enn i fjor. Merketiden var 3:40, bare marginalt "enklere" enn året før da det var topp forhold. Hadde jeg vært i en aldersgruppe under eller over hadde det blitt merke.
Lovet meg selv da jeg kom i mål at dette opplegget gidder jeg ikke lenger. Men nå som den verste skuffelsen har lagt seg, så får vi se...

Re: 5 [Re: paala] #1673404 02/09/2013 07:46
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Er bare nyskjerrig; har aldri syklet birken eller andre terrengritt. Hvorfor bruker ingen skjerm framme? Merker selv at jeg yter bedre med mindre grus i kjeften.

Re: 5 [Re: paala] #1673406 02/09/2013 07:50
stosu Offline
Besatt
Besatt
Positiv overraskelse: det var opptil flere bak turist-tjukken i pulje 6 ICON_LAUGH

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: 5 [Re: paala] #1673407 02/09/2013 07:51
capreynolds Offline
Medlem
Medlem
Vi er vel i samme båt som mange andre som ut i fra prestasjon burde fått merke. Tror jeg var det største spørsmålstegnet i målområde en stund der når jeg kikket på tavla med merketider. Trodde særiøst det var en feil, men dessverre ikke. ICON_SMILE

Re: 5 [Re: sun flyer] #1673408 02/09/2013 07:52
capreynolds Offline
Medlem
Medlem
Sitat: sun flyer
Er bare nyskjerrig; har aldri syklet birken eller andre terrengritt. Hvorfor bruker ingen skjerm framme? Merker selv at jeg yter bedre med mindre grus i kjeften.

Hvor har du det i fra? Mange sykler med skjerm fremme.. noen har også ass saver eller liten skjerm bak.

Re: 5 [Re: sun flyer] #1673410 02/09/2013 07:55
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Det er flere som bruker skjerm fremme (og bak).

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: 5 [Re: capreynolds] #1673413 02/09/2013 07:58
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: capreynolds
Husk at de som startet tidlig hadde bedre forhold, derfor den gode merketiden. Det er kjipt for oss som starter lengre bak og må karre oss gjennom søle, chain-sucks og null sikt. Merketiden blir kunstig lav.

Sikker? Jeg tror egentlig ikke det var noen større forskjell i forholda i løpet av lørdagen. Jeg starta i pulje 2, og reagerte veldig på hvor trått det gikk da vi kom over på grusen før Skramstad. Men merkekrava kan kanskje ha med forskjeller i motivasjon og viljestyrke å gjøre, samt hvor vant man er til å kjøre lenge på grensa i tunge forhold?

Gaute
Re: 5 [Re: capreynolds] #1673415 02/09/2013 08:01
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H

Starta pulje 5, det er vel relativt tidlig og kan love deg at det var både søle, motvind og sugende forhold i de tidlige puljene også.
Ihvertfall fra Kvarstad og inn.

Angående skjerm, da jeg brukte 26er var en liten sprutskjerm feste på ramma framme uvurderlig på slike forhold. Nå med 29er ser jeg at det er mindre behov for det.Har vel noe med lavere angrepsvinkel;)

facebook.com/secondhandsessions

Re: 5 [Re: sun flyer] #1673424 02/09/2013 08:12
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig

90% av spruten jeg fikk i ansiktet er fra bakhjulet til han foran.

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: 5 [Re: sun flyer] #1673425 02/09/2013 08:12
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig

Bruker Neoguard framme, som stopper 99% av sprut fra egen sykkel. Bak forhindrer man ikke å sprute på andre med skjerm og men blir møkkete selv til slutt uansett så droppa det. Om man kalkulerer med å ligge på hjul har man fint liten bruk for skjerm for da får man så mye fra sykkelen foran uansett.

Re: 5 [Re: paala] #1673436 02/09/2013 08:20
capreynolds Offline
Medlem
Medlem
Det var det jeg hørte fra en som startet tidlig at "vi hadde nok bedre fohold enn dere", men jeg syklet ikke der selv så akkurat hvor stor forskjellen var vet jeg ikke. Jeg synes dog det virker rart at ikke er større forskjell på strøkent (2012) og sugende søle, motvind etc (2013).

Re: 5 [Re: paala] #1673444 02/09/2013 08:26
B
BigHomer Offline
Entusiast
Entusiast
B
Jeg må si meg litt skuffa over at folk kjører sååå sakte ned bakken til Djuposveien. Der gikk det smått med folk fra pulje 23 hvert fall.

Det er ingen som vinner rittet på å sykle fort ned der, men det er da grenser...

Re: 5 [Re: capreynolds] #1673445 02/09/2013 08:28
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
(...)Jeg synes dog det virker rart at ikke er større forskjell på strøkent (2012) og sugende søle, motvind etc (2013).
Registrerte bare motvind fra toppen av Rosinbakken og ned til litt etter Sjusjøen sentrum. Tipper vi også hadde litt medvind i de partiene som gikk i generell retning nordover.

Redigert av Elgvenn2; 02/09/2013 08:28.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: 5 [Re: paala] #1673450 02/09/2013 08:35
EiW Offline
Ringrev
Ringrev
En halv flaske Rock'n Roll Extreme (den blå) gis vekk.

Den hjalp ikke mye mot chainsuck, gitt. Stoppet flere ganger, vasket og smørte opp uten at det hjalp noe særlig. Rosinbakken tok en evighet der jeg jevnlig måtte ut i veikanten og dille med vann og fjasesmøringen.

Re: 5 [Re: paala] #1673465 02/09/2013 08:56
kebr Offline
Avhengig
Avhengig
Syklet inn med tidenes monsterkramper i nest siste sving nede ved mål. Smalt i begge lårene samtidig og måtte skyves i mål av han jeg syklet med! Med hyl og skrik som lignet mer på en fødsel krysset jeg målstreken mens to kameraer filmet meg.

Skulle virkelig likt å sett dette på film, var VGTV der i år? BirkenTV? Hvem av dem har denne "skriv inn startnummer og se deg selv" tjenesten i år?

Re: 5 [Re: EiW] #1673467 02/09/2013 08:58
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: EiW
En halv flaske Rock'n Roll Extreme (den blå) gis vekk.

Den hjalp ikke mye mot chainsuck, gitt. Stoppet flere ganger, vasket og smørte opp uten at det hjalp noe særlig. Rosinbakken tok en evighet der jeg jevnlig måtte ut i veikanten og dille med vann og fjasesmøringen.

RnR Extreme hjalp ikke meg stort heller, men tror det største problemet mitt var for slitte krankdrev... Har knapt syklet i regn i år, så tenkte ikke på at de egentlig burde vært byttet frown
Hvor gamle er drevene dine?

With light parts come great responsibility
Re: 5 [Re: EiW] #1673470 02/09/2013 09:00
J
Johan Offline
Avhengig
Avhengig
J
Den tar jeg! ;-) Kjørte med blå RnR. Ikke en bomgiring eller chainsuck. 2013 XT utstyr med passe innkjørt kjede, 2x10. Klosser holdt fint. Har spylt sand fra kropp og sykkel hele søndag. Grei tur, men ikke helt fornøyd med sluttiden. Det ble tungt fra Rosinbakken og inn. Oljet forresten kjedet på torsdag og en gang på fredag. Det holdt hele veien.

-johan
Side 25 av 31 1 2 23 24 25 26 27 30 31

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå