Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Chainreaction - DHL - Avgifter

Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Braatnes] #1520396 14/11/2012 14:39
B
Braatnes Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
At det tilkommer gebyr for utlegg er en ting, det er en jo klar over. (300,- er mye, men dog) At det skal betales mva av alt varen koster (vare+frakt) er jo også greit, problemet mitt her er at DHL klarer å legge til 1400,- (!?!) for noe de påstår må være rette verdi av frakten. Som mange nevner her så er selvsagt frakten bakt inn i alle varene. Ingenting er gratis her i verden, det skjønner jo jeg også! Men derfor mener jeg at DHL har ingen som helst rett til å momse av noe annet enn det jeg har betalt til CRC! Hvordan CRC velger å bruke pengene jeg betaler er jo deres sak, ikke mitt problem!

Jeg har bestemt meg for å skriftlig gi beskjed om at jeg godtar fakturaen så sant de beregner MVA utifra de opprinnelige 2070,-, IKKE av de fiktive 3440,- som de nå har gjort. Greit nok er det bare snakk om 3-400,- i forskjell, men dette er et prinsipp som jeg er villig til å ta ganske langt!

Scott Genius 720 - 2013
DIY Scandal

Bygge og tenker smarthus?
Autobolig AS - Virkelig smarte smarthusløsninger!
Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Braatnes] #1520400 14/11/2012 14:43
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Braatnes
At det tilkommer gebyr for utlegg er en ting, det er en jo klar over. (300,- er mye, men dog) At det skal betales mva av alt varen koster (vare+frakt) er jo også greit, problemet mitt her er at DHL klarer å legge til 1400,- (!?!) for noe de påstår må være rette verdi av frakten. Som mange nevner her så er selvsagt frakten bakt inn i alle varene. Ingenting er gratis her i verden, det skjønner jo jeg også! Men derfor mener jeg at DHL har ingen som helst rett til å momse av noe annet enn det jeg har betalt til CRC! Hvordan CRC velger å bruke pengene jeg betaler er jo deres sak, ikke mitt problem!

Jeg har bestemt meg for å skriftlig gi beskjed om at jeg godtar fakturaen så sant de beregner MVA utifra de opprinnelige 2070,-, IKKE av de fiktive 3440,- som de nå har gjort. Greit nok er det bare snakk om 3-400,- i forskjell, men dette er et prinsipp som jeg er villig til å ta ganske langt!

Jeg er helt enig, at de fiktivt lager en fraktpris er helt fjernt og dette bør de ta med CRC, ikke deg. Også bør du også ta kontakt med CRC, for det er nok de som har gjort en feil her. Rart de to ikke greier å samarbeide, man skulle tro de hadde et ganske stort samarbeid sånn globalt også.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Braatnes] #1520411 14/11/2012 14:55
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
CRC oppgir jo vitterlig summen som frakten "egentlig" koster
på bestillingssidene:

"Norway Standard Delivery FREE

Your items will be delivered within 2-6 working days after you place your order (excluding weekends). This is a fixed cost delivery service priced at NOK49.00. Remember if your order is on or over NOK399.00 your delivery will be FREE."

Bør da ikke være så vanskelig for CRC å formidle det til befrakter også...

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Braatnes] #1520437 14/11/2012 16:03
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Sendes varene via DHL hvis man velger "Norway Tracked Delivery"?

Jeg sitter med bakdemper i handlekurven og lurer på hvilken jeg skal velge.

De tre fraktalternativene er:
Norway Tracked Delivery (koster penger)
Norway Standard Delivery (gratis)
DHL Express (koster penger)

Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Tor Arne] #1520454 14/11/2012 16:44
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Jeg ville valgt DHL Express.

Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Braatnes] #1520510 14/11/2012 18:28
B
Braatnes Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Jeg valgte ingen ting, eller altså gratis, men varene kom allikevel med DHL Express. Og du ser jo hvordan det gikk...

Scott Genius 720 - 2013
DIY Scandal

Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Braatnes] #1520533 14/11/2012 18:56
Birken`beiner Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Har nettopp mottatt en faktura fra DHL Ekspress som er full av masse rare gebyrer, jeg også. I tillegg var det særdeles kort betalingsfrist.
Jeg har nå betalt, med det er sikkert noe muffins der, ja.

Ellers er jeg mest fornøyd med www.wiggles.com.uk:

- brukervennlig og oversiktlig nettside

- kjempestort utvalg, mange gode tilbud: prisfall og salg, pluss rabattordninger for de som handler

- de har et system der de automatisk sender en e-post til den som nylig har mottatt varer og ber om tilbakemelding på varene, og det er mange som legger igjen nyttige kommentarer om produkter (mye mer enn på CRC)

- og jeg mener bestemt at Wiggles.com slår CRC på pris også - det er min erfaring i alle fall, for jeg søker opp produkter som jeg skal ha på flere nettsider)

- ingen krøll med post og levering og ingen rare gebyrer - alt er slik det skal være

Jeg kommer til å unngå CRC i fremtiden, selv om den varen som manglet i den siste pakken ble ettersendt til meg ganske umiddelbart etter en enkel e-post til kundeservice...

Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Braatnes] #1520537 14/11/2012 19:03
B
Braatnes Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Skrev akkurat mitt fine svar til DHL og sjekket da enda nærmere opp i hva det står om frakt på CRC. Et artig punkt der er prisene som er oppgitt fra DHL express. Der er frakt intil 5000g oppgitt til 899,99 NOK. Da er det enda mer festlig at de klarer selv å beregne min frakt på ca 3kg til 1370,-...

Redigert av Braatnes; 14/11/2012 19:07.

Scott Genius 720 - 2013
DIY Scandal

Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Birken`beiner] #1520545 14/11/2012 19:12
sindrer Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Birken`beiner
Har nettopp mottatt en faktura fra DHL Ekspress som er full av masse rare gebyrer, jeg også. I tillegg var det særdeles kort betalingsfrist.

- kjempestort utvalg, mange gode tilbud: prisfall og salg, pluss rabattordninger for de som handler

- de har et system der de automatisk sender en e-post til den som nylig har mottatt varer og ber om tilbakemelding på varene, og det er mange som legger igjen nyttige kommentarer om produkter (mye mer enn på CRC)

- og jeg mener bestemt at Wiggles.com slår CRC på pris også - det er min erfaring i alle fall, for jeg søker opp produkter som jeg skal ha på flere nettsider)

- ingen krøll med post og levering og ingen rare gebyrer - alt er slik det skal være

Jeg kommer til å unngå CRC i fremtiden, selv om den varen som manglet i den siste pakken ble ettersendt til meg ganske umiddelbart etter en enkel e-post til kundeservice...

Viktig med DHL er å ikke betale fakura, men ta kontakt med dem med en gang slik at de får ordnet opp. De har verdens korteste betalingsfrist på faktura, dette tror jeg er bevisst for å stresse kundene. Tror det er mye vanskeligere å få tilbake pengene hvis de allerede har klart å tuske de til seg med sine suspekte metoder.

Slik er det ihvertfall med Posten om de skulle ha gjort en feil i tollbehandlingen. Der må du ta kontakt med kundesenteret først, så ordner de sakene.

Hvis du derimot betaler posten gebyret som du ikke skulle ha betalt så må du betale nytt gebyr for at de(eller var det tollvesenet) skal foreta en ny tollbehandling med eget nytt gebyr = du taper penger og tid uansett.

På wiggle.com har jeg handlet endel når det har vært gratis frakt. Men de ligger ofte litt høyere i pris på det jeg titter på. Ikke vært noe tull med pakkene fra dem, bortsett fra 2 som kom en mnd senere enn avtalt, uten noen form for forklaring.

Sindre R.

Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Braatnes] #1520547 14/11/2012 19:14
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Jeg valgte ingen ting, eller altså gratis, men varene kom allikevel med DHL Express. Og du ser jo hvordan det gikk...

Tja. Jeg kan prøve det tredje alternativet da hvis ingen har erfaring med det (Norway Tracked Delivery) og se hva som skjer.

Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: sindrer] #1520562 14/11/2012 19:35
Birken`beiner Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: sindrer
Sitat: Birken`beiner

Viktig med DHL er å ikke betale fakura, men ta kontakt med dem med en gang slik at de får ordnet opp. De har verdens korteste betalingsfrist på faktura, dette tror jeg er bevisst for å stresse kundene. Tror det er mye vanskeligere å få tilbake pengene hvis de allerede har klart å tuske de til seg med sine suspekte metoder.

Slik er det ihvertfall med Posten om de skulle ha gjort en feil i tollbehandlingen. Der må du ta kontakt med kundesenteret først, så ordner de sakene.

Hvis du derimot betaler posten gebyret som du ikke skulle ha betalt så må du betale nytt gebyr for at de(eller var det tollvesenet) skal foreta en ny tollbehandling med eget nytt gebyr = du taper penger og tid uansett.

På wiggle.com har jeg handlet endel når det har vært gratis frakt. Men de ligger ofte litt høyere i pris på det jeg titter på. Ikke vært noe tull med pakkene fra dem, bortsett fra 2 som kom en mnd senere enn avtalt, uten noen form for forklaring.

Jeg kjenner bare at jeg hverken har tid eller energi til å drive med etterforskning av disse fakturagebyrer osv.. selv om det er dumt selvfølgelig, men jeg orker rett og slett ikke. Kommer bare ikke til å bruke CRC.

Vel, tror helt sikkert at mange har hatt mindre gode opplevelser med Wiggles.com også. Slik vil det vel alltid være med hvilken som helst nettbutikk, og spesielt når det leveres fra utlandet?
ICON_SMILE

Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Braatnes] #1520605 14/11/2012 20:37
B
Braatnes Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Jeg kommer definitivt til å sjekke opp wiggles.com nå. Har sendt en mail til CRC og spurt hvorfor dette ble levert med DHL express selv om jeg ikke ba om dette. Det bør komme tydelig fram ved bestilling hva man kan forvente av ekstragebyrer syns jeg.

Dessverre er det jo sånn at folk flest, meg inkludert, sjelden gidder å legge mye energi i slike saker som dette som handler om noen få hundrelapper. Men det det ender opp med er jo at enten DHL tjener fett på ekstragebyrer, eller at ingen i Norge vil handle av CRC av samme grunn. Det ender ihvertfall dette med for min del.

Scott Genius 720 - 2013
DIY Scandal

Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Braatnes] #1520707 15/11/2012 06:32
Henning H Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har handlet fra wiggels ved et par tilfeller. Begge til under 200,-. Venter på et HG93 kjede nå, som med frakt er meg i hende til 180,-, noe som er meget bra.

Men selv om jeg bare har bestilt småtteri, så vil jeg si at jeg synes butikken er oversiktelig og grei. Og selv om jeg huket vekk valget om å snike i pakke køen kom mailen med "your order is now dispached" under en halv arbeidsdag etter bestilling i begge tilfeller.

Kommer også til å skygge CRC etter episoden braatnes forteller, og så sjekke grundig opp om jeg kjøper noe over 200-grensen et annet sted.

MVH
Henning
Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Henning H] #1520709 15/11/2012 06:40
Henning H Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: wiggels.com
Additional charges for customs clearance must be borne by you; unfortunately we have no control over these charges and cannot predict what they may be. We are unable to reimburse any costs incurred regardless of the circumstances.

Poste restante til Strømstad er kanskje et alternativ (for oss harryhandlere, les; Østfoldinger) når det bestilles fra UK. Om man betaler 25% i VAT i England, eller 25% MVA i Norge spiller jo ingen trille. Er det over 6000 skal det vel innom tollen, men det går også i 0,- og man slipper gebyrer... Jeg har aldri prøvd poste restante før, men det bør vel funke det..?

MVH
Henning
Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Henning H] #1520710 15/11/2012 06:46
sindrer Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Henning H
Additional charges for customs clearance must be borne by you; unfortunately we have no control over these charges and cannot predict what they may be. We are unable to reimburse any costs incurred regardless of the circumstances.

Poste restante til Strømstad er kanskje et alternativ (for oss harryhandlere, les; Østfoldinger) når det bestilles fra UK. Om man betaler 25% i VAT i England, eller 25% MVA i Norge spiller jo ingen trille. Er det over 6000 skal det vel innom tollen, men det går også i 0,- og man slipper gebyrer... Jeg har aldri prøvd poste restante før, men det bør vel funke det..?

Jeg prøvde en gang og det ble krøll. Tingene ble sendt med fraktselskap og ikke posten og da ble det liggende på et hovedlager i Gøteborg og ingen sa ifra om noen ting. Klarte selv å spore opp pakken med masse telefonsamtaler og fikk tilslutt hentet den på et lager i Strømstad hos et lite transportfirma på dagtid.

Sparte jeg penger? Nei. Ble det mindre pes? Nei. Gjør jeg det igjen? Sannsynligvis ikke.

Sindre R.

Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Henning H] #1520739 15/11/2012 08:10
Rene Offline
Besatt
Besatt
6000 kr-grensa krever vel at du har vært ute i over et døgn, da kommer jo hotellkostnad i tillegg.

Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Braatnes] #1520777 15/11/2012 08:59
R
Random Hero Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R

Jeg har faktisk aldri tenkt over at legger på "frakt" ved utregning av moms, det her må jeg å sjekke opp. Har 2 fakturaer liggende fra DHL nå. hmmm

Commencal meta 55
Commencal suprem Team DH
Commencel uptown 29
Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Braatnes] #1520899 15/11/2012 11:28
pblind Offline
Ivrig
Ivrig
Det er ikke lurt å ha fakturaer liggende fra DHL. Man har stort sett 1-2 dager på seg til å betale/klage på fakturaen før de sender trussel om inkasso.

Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: sindrer] #1520910 15/11/2012 11:42
B
Braatnes Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Sitat: sindrer
Sitat: Henning H

Jeg prøvde en gang og det ble krøll. Tingene ble sendt med fraktselskap og ikke posten og da ble det liggende på et hovedlager i Gøteborg og ingen sa ifra om noen ting. Klarte selv å spore opp pakken med masse telefonsamtaler og fikk tilslutt hentet den på et lager i Strømstad hos et lite transportfirma på dagtid.

Sparte jeg penger? Nei. Ble det mindre pes? Nei. Gjør jeg det igjen? Sannsynligvis ikke.

Jeg har bestilt MYE med poste restante, og det fungerer helt suverent det. Særlig hvis butikkene i utlandet legger til sin "egen" mva uansett om det skal ut av EU. Eneste man må passe på er at det ikke er UPS som er befrakter. De leverer ikke ut til postbokser/postkontor, så ja, jeg har også vært i Gøteborg et par ganger ;-)
Når det gjelder CRC og poste restante ser jeg på det som eneste mulighet hvis prisen blir over 200,- og det kommer sånne idiotselskaper som DHL inn i bildet.

Når det er sagt så har jeg handlet nokså mye fra utlandet, og jeg har aldri opplevd noen som har "beregnet" seg ekstra fraktkostnadder over det som faktisk står i fraktbrevet....
DHL... love u...

Scott Genius 720 - 2013
DIY Scandal

Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Rene] #1520911 15/11/2012 11:43
B
Braatnes Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Sitat: Rene
6000 kr-grensa krever vel at du har vært ute i over et døgn, da kommer jo hotellkostnad i tillegg.

Hvordan skal tollvesenet bevise at du ikke har vært ute av landet i et døgn?
Og 3000,- (som er grensen uten overnatting) er jo en god del mer enn de fattige 200,- som vi kan få i posten.

Scott Genius 720 - 2013
DIY Scandal

Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Braatnes] #1520916 15/11/2012 11:50
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Sukk, er det nå vi skal ha den diskusjonen om hvorvidt det er greit å gjøre noe som ikke er lov så lenge man ikke blir tatt?

Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Braatnes] #1520964 15/11/2012 13:55
B
Braatnes Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Nei den kan vel bli lang, ta med kjerringa så blir det 6000,- allikevel på en dagstur :-)

Scott Genius 720 - 2013
DIY Scandal

Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Braatnes] #1520979 15/11/2012 14:07
gare Offline
More than words
More than words
Nei den kan vel bli lang, ta med kjerringa så blir det 6000,- allikevel på en dagstur :-)

Nja, kjøper du en ramme(z.b.)til 6 000 kan du ikke dele den med kona på en dagstur. Det samme gjelder om du kjøper ting som naturlig hører sammen i en enhet.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Braatnes] #1521016 15/11/2012 15:34
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Jeg valgte "Norway Tracked Delivery" og fikk bekreftelse på at den ble sendt nå. I ordren min står det nå "DHL Express Worldwide".

Jeg skal spørre de hvorfor.

Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Braatnes] #1521074 15/11/2012 17:43
O
Oekern Offline
Avhengig
Avhengig
O
Jeg lurer på en annen ting;
Fått bred fra posten om at pakke fra crc er kommet ufortollet.
Jeg må sende inn fødselsnummeret mitt.

På beskrivelsen står det sykkeldeler, klær. Klær ?
Hva faen, jeg har da ikke bestillt noe klær.. Skriver de klær så de kan ta mer betalt ? Er det ikke høyere, ett eller annet, på klær ?

Står jo ikke hvor jeg skal sende inn fødselsnummeret heller.

Richmond SL3
Richmond SLR Composite
Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Braatnes] #1521090 15/11/2012 18:07
B
Braatnes Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Jo på klær kommer jo tollgebyr i tilegg til MVA. Men sende inn fødselsnummeret?? Merkelig.

Scott Genius 720 - 2013
DIY Scandal

Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Braatnes] #1521112 15/11/2012 18:48
O
Oekern Offline
Avhengig
Avhengig
O
Jo på klær kommer jo tollgebyr i tilegg til MVA. Men sende inn fødselsnummeret?? Merkelig.

Derfor dem skreiv på klær ja.
Har bestillt;
Bremser
QR
holker
Spacere
Setepinne klemme
Stem

Kanskje tolleren tolker holkene som pikk varmer og går derav under undertøy/klær ?
Da må tolleren isåfall ha en syltynn pikk.

Ja. Det står;
For å fortolle sendingen må følgende dokumentasjon sendes inn;
Fødselsnr (11 siffer) må påføres og sendes inn: ________

Ikke at det står hvor det skal sendes inn...

Kan også ta hånd om fortollingen selv ved lokalt tollsted:
Send referansenummer samt dokumentasjon på at sendingen er fortollet til Posten Godssenter i oslo, så blir sendingen sendt til ditt uleveringskontor. Ved egenfortolling tilkommer tollagerkostnad, kr 125.

Jeg skjønner ikke helt i hvem sammenheng de behøver fødselsnr for og fortolle varen ?

Har ALDRI vært borti dette før, og jeg har bestillt mye fra utlandet...

Redigert av Oekern; 15/11/2012 18:52.

Richmond SL3
Richmond SLR Composite
Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Braatnes] #1521123 15/11/2012 19:01
Espen Offline
More than words
More than words
Jeg fikk nylig en slik fra Postfortolling jeg også.

Tror de trenger ny bekreftelse på at de kan bruke personnummeret ditt.

E

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Oekern] #1521189 15/11/2012 20:52
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Oekern

Kanskje tolleren tolker holkene som pikk varmer og går derav under undertøy/klær ?

ICON_LAUGH

.... og for øvrig minner denne tråden meg på hvorfor jeg kuttet ut CRC for et år siden.
Ble for mye styr.

Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Braatnes] #1521201 15/11/2012 21:04
S
svettis Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
S
Jeg ble også belastet fra DHL urettmessig moms av frakt på varer fra CRC. Jeg betalte fakturaen fra DHL. Men klaget deretter til tollmyndigheten og la ved fraktbrevet og faktura i klagen.

Etter over en måned fikk jeg brev i posten fra tollmyndighetene hvor de ga meg medhold. Dette brevet sendte jeg videre til DHL hvor de beklaget og betalte tilbake til meg. Så det går an å klage men kan ta litt tid.

Side 2 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support