|
|
Satsing på enduro
|
Re: Satsing på enduro
[Re: baronKanon]
14/11/2012 10:34
|
Espen
More than words
|
More than words
? Det kan jo virke som om Enduro slik det er nå, ligger nærmere utfor enn sti? Ikke noe galt i det altså, men det klare skillet er kanskje ikke det som først og fremst kjennetegner grenen? e
|
|
|
[Re: Espen]
14/11/2012 10:40
|
olechr
More than words
|
More than words
? Det kan jo virke som om Enduro slik det er nå, ligger nærmere utfor enn sti? Ikke noe galt i det altså, men det klare skillet er kanskje ikke det som først og fremst kjennetegner grenen? e Jeg har ikke syklet enduro enda. Men utifra hva jeg ser av filmer, hvor løyper går etc så er det vel en hærlig blanding av utfor, maraton og rundbane
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: Pyggen]
14/11/2012 11:06
|
Pyggen
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Nå fikk jeg bare syklet kongsberg i år, men tør vel påstå at det heller betraktelig mer mot sti en dh
|
|
|
14/11/2012 14:26
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvorfor må Enduro nødvendigvis være nedoverorientert. Hvor står det skrevet? Kan man ikke ha enkelt ritt der man velger ut mer typiske stietapper.
|
|
|
[Re: erling]
14/11/2012 14:28
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvorfor må Enduro nødvendigvis være nedoverorientert. Hvor står det skrevet? Kan man ikke ha enkelt ritt der man velger ut mer typiske stietapper. Det er der dogmene på nivå med islamnet.no kommer inn i bildet 
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: sanouka]
14/11/2012 14:33
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvorfor må Enduro nødvendigvis være nedoverorientert. Hvor står det skrevet? Kan man ikke ha enkelt ritt der man velger ut mer typiske stietapper. Det er der dogmene på nivå med islamnet.no kommer inn i bildet  hehe Hvorfor må utfor gå nedover? Hvorfor er birken på grus? ... Vi prøver å kjøre 80% nedover, og 20% bort/oppover. Transportene blir ofte bare oppover, og som nevnt før så bruker vi stortsett sti her i Oslo.
|
|
|
[Re: polkaDOT]
14/11/2012 14:46
|
shait
Entusiast
|
Entusiast
Hvis det ikke hovedsaklig går nedover, så er det vel xc eller rundbane som det heter på norsk. Poenget med enduro er jo at det skal gå nedover.
Etter hva jeg har sett andre steder virker det som lange nedoverpartier med noe mer tråkking enn i en utforløype. Etter min oppfatning kan ikke SS1 på årets Oslo Enduro regnes som en skikkelig enduroetappe. Her var man, etter min oppfatning, over på xc.
Dersom man ønsker å arrangere xc-ritt, så er jo det helt greit, men jeg ser ikke poenget med å lage "særnorske" enduroløsninger.
|
|
|
14/11/2012 14:47
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
De gutta her kjører jo stort sett nedover, men det blir jo noen transportetapper oppover på grus også, for å si det sånn. Synes forresten det ser ut til at fullface er på vei ut i TP. Har kanskje noe å gjøre med at det må sykles "litt" også. http://www.pinkbike.com/news/Video-Trans-Provence-2012-Highlights.html
|
|
|
[Re: erling]
14/11/2012 14:49
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hvorfor må Enduro nødvendigvis være nedoverorientert. Hvor står det skrevet? Kan man ikke ha enkelt ritt der man velger ut mer typiske stietapper. Hvorfor må du definere et begrep som som noe annet fordi det ikke passer det du ønsker? eksempel: en (gruppe) person(er) liker å sykle landevei. De vil konkurrere terreng. De klager fordi det er for teknisk og lurer på hvorfor man ikke kan lage rundbane terrengritt på asfalt.
|
|
|
14/11/2012 14:50
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nei, dette blir jo ikke likt xc eller rundbane. Jeg tenker en løsning der man sykler flere etapper, med transportetapper i mellom. Jeg tipper at min skisserte løsning også hadde blitt godt mottatt. Jeg tenker tekniske stier der man man drar fordel av stisykler, og ikke typiske xc-sykler.
|
|
|
[Re: shait]
14/11/2012 14:52
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
greia er at transportetappene kan være hvor som helst, bare man må sykle opp. Med helhjelm, så er det et krav om helhjelm i f.eks. Superenduro, mens det tydeligvis ikke er i TP. Alternativt kan man bytte om, noe proffene ikke gjør (for å spare vekt?). Hvis det ikke hovedsaklig går nedover, så er det vel xc eller rundbane som det heter på norsk. Poenget med enduro er jo at det skal gå nedover.
Etter hva jeg har sett andre steder virker det som lange nedoverpartier med noe mer tråkking enn i en utforløype. Etter min oppfatning kan ikke SS1 på årets Oslo Enduro regnes som en skikkelig enduroetappe. Her var man, etter min oppfatning, over på xc.
Dersom man ønsker å arrangere xc-ritt, så er jo det helt greit, men jeg ser ikke poenget med å lage "særnorske" enduroløsninger.  Hvorfor finne opp lakris på nytt og kalle det marshmallows?
|
|
|
[Re: shait]
14/11/2012 14:55
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dersom man ønsker å arrangere xc-ritt, så er jo det helt greit, men jeg ser ikke poenget med å lage "særnorske" enduroløsninger.
Sikkert ikke nødvendig for meg å si, men det er det jeg mener må til om man skal få noe som fenger nok folk til at det kan bli litt spons å snakke om og som ikke sliter ut et frivillig støtteapparat på et par/tre år. Og hav annet er TP enn noe skikkelig særfransk om jeg tør spørre? Riktignok i den andre enden av skalaen av hva jeg mener må til her hjemme, men om de kan så kan vel vi også definere ting litt annerledes. Tviler, uten at jeg kan være skråsikker, på at Gravityenduro på de Britiske øyer skilter med 1500 hm på dritteknisk stein og rothelvete på hvert event de steller i stand også.
|
|
|
14/11/2012 14:58
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
greia er at transportetappene kan være hvor som helst, bare man må sykle opp. Med helhjelm, så er det et krav om helhjelm i f.eks. Superenduro, mens det tydeligvis ikke er i TP. Alternativt kan man bytte om, noe proffene ikke gjør (for å spare vekt?). Hvis det ikke hovedsaklig går nedover, så er det vel xc eller rundbane som det heter på norsk. Poenget med enduro er jo at det skal gå nedover.
Dersom man ønsker å arrangere xc-ritt, så er jo det helt greit, men jeg ser ikke poenget med å lage "særnorske" enduroløsninger.  Hvorfor finne opp lakris på nytt og kalle det marshmallows? Av og til kan det være lurt å gjøre som Turboneger og de fleste Hiphopere å legge inn et refreng som de fleste kan synge med på .....selger som kjent mer da 
|
|
|
14/11/2012 15:08
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sikkert ikke nødvendig for meg å si, men det er det jeg mener må til om man skal få noe som fenger nok folk til at det kan bli litt spons å snakke om og som ikke sliter ut et frivillig støtteapparat på et par/tre år. Og hav annet er TP enn noe skikkelig særfransk om jeg tør spørre? Riktignok i den andre enden av skalaen av hva jeg mener må til her hjemme, men om de kan så kan vel vi også definere ting litt annerledes. Tviler, uten at jeg kan være skråsikker, på at Gravityenduro på de Britiske øyer skilter med 1500 hm på dritteknisk stein og rothelvete på hvert event de steller i stand også. TP er britisk, og gravity enduro går strengt tatt i sykkelanlegg hvor de har pirket bort en god del stein. Her i Norge har vi ikke sykkelanlegg på samme måte. Og landet består mest av stein og røtter, så vi kan ikke arrangere noe som ikke inneholder teknisk sti. Men jeg er enig at SS1 her i Oslo ble for flat.
|
|
|
[Re: polkaDOT]
14/11/2012 15:28
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sikkert ikke nødvendig for meg å si, men det er det jeg mener må til om man skal få noe som fenger nok folk til at det kan bli litt spons å snakke om og som ikke sliter ut et frivillig støtteapparat på et par/tre år. Og hav annet er TP enn noe skikkelig særfransk om jeg tør spørre? Riktignok i den andre enden av skalaen av hva jeg mener må til her hjemme, men om de kan så kan vel vi også definere ting litt annerledes. Tviler, uten at jeg kan være skråsikker, på at Gravityenduro på de Britiske øyer skilter med 1500 hm på dritteknisk stein og rothelvete på hvert event de steller i stand også. TP er britisk, og gravity enduro går strengt tatt i sykkelanlegg hvor de har pirket bort en god del stein. Her i Norge har vi ikke sykkelanlegg på samme måte. Og landet består mest av stein og røtter, så vi kan ikke arrangere noe som ikke inneholder teknisk sti. Men jeg er enig at SS1 her i Oslo ble for flat. Greit nok at det er mye røtter og stein her oppe, men flyt finnes det masse av hvis det er det man vil ha da. Si heller at det er knote race med en haug av hm du vil ha, det blir redeligere, men ikke gå rundt å tro at dette skal ta av da blir du bare skuffet. For min del er det et fett, jeg blir med på det meste selv om formen er litt opp og ned og har med meg termos med hjemmelagd suppe og hjemmebakt brød incase posesuppa skulle være litt tynn og kneippen tørr 
|
|
|
14/11/2012 15:33
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mange meninger om dette gitt, dette er ikke svar rettet kun mot deg Sanouka, men jeg tror ikke vi nødvendigvis skal omfavne alle med den nye rittformen. Om det ikke blir superkommerst så skal ikke jeg gråte så veldig mye, jeg vil bare sykle og ha det gøy.
Skal vi tilpasse endurorittene slik at vi får med Birkensyklister og må igang med en diskusjonsrunde fra h11te for å finne dato som passer alle som har lyst å prøve?
Eller skal vi la enduro være tilpasset de med med fulldempede sykler i 130-160mm klassen som ikke synes XC/rundbane eller utfor er helt deres greie, men som liker å gønne på litt (eller mye) på sti? Og drite litt i at det er andre ritt samme helga, og la syklistene prioritere selv?
En blanding er bra, jeg ser den, men det skal være gjennomførbart også. Jeg tror det er en vei å gå før vi kan slippe 500 syklister ut på stiene i Oslomarka med startnr og fri dressur, mange muligheter for konflikter i marka vår, vi må vokse kontrollert. Jeg tror også det er stisyklister med sans for fart og spenning vi skal sette startnr på, ikke de som bare er ute etter O2-snapping. Jeg mener OsloEnduro 2013 skal være enda mer nedover og teknisk vanskeligere enn rittet vi hadde i år, vi må bare finne områdene som tillater det.
Jeg misunner f.eks Kongsberg og Nesbyen for mulighetene de har der, og for lynnet på turgåere, det er ikke helt sammenlignbart med marka vår her i hovedstaden. Samtidig så tror jeg at det på sikt vil gå an å arrangere store enduroritt her også, se bare på Terrengsykkelrittet hvordan det har vokst.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
14/11/2012 15:54
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er kanskje mulig å dra i gang noe av samme str over tid. Men selv det å skulle vokse til ca 700 deltakere i hovedstadsen med landets største lokalmarked målt i innbyggere og sikkert også mht fulldempertetthet/innovasjonstilbøyelighet så tok det lang tid å dra rittfolket over, stisyklistene som ikke tilhørte bamsemums-gjengen var dritklare fra dag 1. En ekstra utfordring blir jo at den type ritt dere ser for dere ikke kan/bør/skal gjennomføres på en 29 HT eller en FS rundbane racer, det går jo som kjent fint på TS rittet. Jeg så feks i Kongsberg hvor de gikk ut med at det kunne gå greit med HT så var vel sånn egentlig stihojen min med 140 mm og 32 innerbein i front og 120mm bak i spinkleste laget. Om jeg hadde vært en nysgjerrig fyr med en HT med 71 grader i vinkeln og 2.0 dekk og tenkt at dette her må jeg prøve, så hadde det sannsynligvis blitt med det ene besøket hvis du skjønner hva jeg mener 
|
|
|
14/11/2012 16:48
|
Espen
More than words
|
More than words
Jeg tror også alle ville tjent på å gjøre rittene mindre avhengige av ustyret.
Altså, gjøre det mulig å vinne/få godplasering med lettere sykkel/mindre vandring.
e
|
|
|
14/11/2012 17:25
|
Random Hero
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
første pri er vel å få tolk til å klare å skille på enduro og gravity enduro(80/20) Men er vel åpent for ritt i begge sjangere?:P Jeg tror nå det er et stort potensiale i hvert fall, jeg har i hvert fall planer om å stile opp på noen 
Commencal meta 55 Commencal suprem Team DH Commencel uptown 29
|
|
|
14/11/2012 18:03
|
kitbay
Ivrig
|
Ivrig
Altså, gjøre det mulig å vinne/få godplasering med lettere sykkel/mindre vandring.
e Hvorfor det? Flere i Norge som har 120-160mm vandrings FS`er enn 100mm FS sykler.
|
|
|
[Re: kitbay]
14/11/2012 18:11
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
e Hvorfor det? Flere i Norge som har 120-160mm vandrings FS`er enn 100mm FS sykler. En håndfull som har FS i det hele tatt. De fleste som sier de sykler har enten roadie eller en 26/29 tommers HT, eller begge deler. Poenget var ikke 100 mm FS, men at det er sykler i den (ritt)klassen som dominerer salgsstatistikkene. Markedet i Norge for grovere greier er latterlig lite, eller dvs, kanskje ikke noe mindre enn andre land målt i %. Det er bare det at vi er superfå folk og en sånn demografi setter sine naturlige begrensninger på hvor store nisjegreier kan bli, men det skjønner jo alle så er bare tull av meg å sitte å forklare.
Redigert av sanouka; 14/11/2012 18:14.
|
|
|
14/11/2012 18:25
|
OlaA
Avhengig
|
Avhengig
Jeg tenker at skal jeg arrangere et enduro-ritt så blir det så som jeg vil ha et enduro-ritt. Er ikke særlig standardisert ennå, og det blir variasjoner pga terreng osv.
Men å tilpasse det så at "alle" skal konkurrere med hvilken type av sykkel som helst, det er jeg ikke så interessert i. Da blir det jo ikke den typen av konkurranse som jeg vil ha... men et mellomting som jeg ikke brinner for å organisere. Så jeg håper at de som organiserer finner sin egen stil og prøver det, så merker vi hva som funker og hva folk liker.
Redigert av OlaA; 14/11/2012 18:31.
|
|
|
[Re: OlaA]
14/11/2012 18:34
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tenker at skal jeg arrangere et enduro-ritt så blir det så som jeg vil ha et enduro-ritt. Er ikke særlig standardisert ennå, og det blir variasjoner pga terreng osv.
Men å tilpasse det så at "alle" skal konkurrere med hvilken type av sykkel som helst, det er jeg ikke så interessert i. Da blir det jo ikke den typen av konkurranse som jeg vil ha... men et mellomting som jeg ikke brinner for å organisere. Så jeg håper at de som organiserer finner sin egen stil og prøver det, så merker vi hva som funker og hva folk liker. Amen. La hver arrangør lage de rittene de selv vil og kan.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
14/11/2012 18:55
|
kitbay
Ivrig
|
Ivrig
e Hvorfor det? Flere i Norge som har 120-160mm vandrings FS`er enn 100mm FS sykler. En håndfull som har FS i det hele tatt. De fleste som sier de sykler har enten roadie eller en 26/29 tommers HT, eller begge deler. Poenget var ikke 100 mm FS, men at det er sykler i den (ritt)klassen som dominerer salgsstatistikkene. Markedet i Norge for grovere greier er latterlig lite, eller dvs, kanskje ikke noe mindre enn andre land målt i %. Det er bare det at vi er superfå folk og en sånn demografi setter sine naturlige begrensninger på hvor store nisjegreier kan bli, men det skjønner jo alle så er bare tull av meg å sitte å forklare. Jeg skjønner ikke hva du vil frem til egentlig? At alt utenom grusritt og landevei ikke vil fungere i Norge ? Eller vil du at birken folka skal sykle enduro? slik at enduro blir grusritt ?
|
|
|
14/11/2012 20:10
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg mener OsloEnduro 2013 skal være enda mer nedover og teknisk vanskeligere enn rittet vi hadde i år, vi må bare finne områdene som tillater det.
Jippiii! Jeg tror også alle ville tjent på å gjøre rittene mindre avhengige av ustyret.
Altså, gjøre det mulig å vinne/få godplasering med lettere sykkel/mindre vandring. Da får du arrangere lettere ritt med mange etapper, da. Ikke verre enn det.
|
|
|
14/11/2012 20:12
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg mener OsloEnduro 2013 skal være enda mer nedover og teknisk vanskeligere enn rittet vi hadde i år, vi må bare finne områdene som tillater det.
Jippiii! Jeg tror også alle ville tjent på å gjøre rittene mindre avhengige av ustyret.
Altså, gjøre det mulig å vinne/få godplasering med lettere sykkel/mindre vandring. Da får du arrangere lettere ritt med mange etapper, da. Ikke verre enn det. Var ikke det som het Trondheim-Oslo i terrenget? Det funket ikke, for grusbankerne var for redd for å skade utstyret sitt på grove traktorstier.
|
|
|
[Re: kitbay]
14/11/2012 20:22
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
e Hvorfor det? Flere i Norge som har 120-160mm vandrings FS`er enn 100mm FS sykler. En håndfull som har FS i det hele tatt. De fleste som sier de sykler har enten roadie eller en 26/29 tommers HT, eller begge deler. Poenget var ikke 100 mm FS, men at det er sykler i den (ritt)klassen som dominerer salgsstatistikkene. Markedet i Norge for grovere greier er latterlig lite, eller dvs, kanskje ikke noe mindre enn andre land målt i %. Det er bare det at vi er superfå folk og en sånn demografi setter sine naturlige begrensninger på hvor store nisjegreier kan bli, men det skjønner jo alle så er bare tull av meg å sitte å forklare. Jeg skjønner ikke hva du vil frem til egentlig? At alt utenom grusritt og landevei ikke vil fungere i Norge ? Eller vil du at birken folka skal sykle enduro? slik at enduro blir grusritt ? Foreslår at du gjør noe så kjedelig som å lese hele tråden...
|
|
|
14/11/2012 20:22
|
Pyggen
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Så for å summere, så er det altså flere som har planer å satse på enduro til året. Det er bra!
|
|
|
14/11/2012 20:32
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så for å summere, så er det altså flere som har planer å satse på enduro til året. Det er bra! Enduro fenger, det er helt klart!
|
|
|
14/11/2012 21:11
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Kanskje det blir ritt i Drammen. Kjempegnarly, masse moro - og heis? 
|
|
|
|
|