Min RS800 CX kan ikke vise stigningsprosent mens jeg sykler ved å bruke kun GPS. Det står i brukermanualen at man må ha hastighetssensor. Har ikke sjekket hva softwaren kan i ettertid. Men for meg kan det være interessant å se hva stigningsprosenten er i en bakke mens jeg faktisk sykler der, og da må man ha fartssensor.
Når det er sagt ble det til at jeg legger igjen GPSen hjemme etter at jeg fikk fartssensor (men husk å kalibrere den). GPS'en er fin å bruke til avstand/hastighetsmåling når jeg går på ski/rulleski/padler kajakk.
Tips og triks vil jeg si er å forhåndsprogrammere treningsprogrammer (gjøres i programvaren). F.eks. hvis jeg velger excersise "Terreng", så aktiverer den fartssensor og kadenssensor til sykkel 1. Velger jeg "Landevei", aktiverer den fartssensor og kadenssensor til sykkel nr 2. Velger jeg excersise "Langrenn", aktiverer den GPS enheten (men ingen av de øvrige duppedingsene. Og velger jeg "Running", aktiverer den løpesensoren. Du kan også programmere spesifikke økter som f.eks. 4x4. Brukte dette i starten, men har gått vekk fra det. Er like greit å trykke på lap-knappen for min del.