Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bytte hardtail med Trek Fuel EX 9?

Bytte hardtail med Trek Fuel EX 9? #1518876 11/11/2012 21:16
erlingba Offline OP
.
OP Offline
.
Min lokale sykkelsjappe (Top-Tubes) har fått tak i en demobrukt Trek.
Har lånt den med hjem i helgen og fått testet et par turer i gjørmete skog, og må si jeg liker den veldig godt.

Var litt skeptisk til luftdempere med mange rare bokstaver på, men det føles ganske bra selv om det er litt vanskelig å bedømme når man tråkker rundt i 10cm gjørme.

Det eneste jeg mislikte med sykkelen var de håpløse dekka og egentlig alt det det stod Bontrager på, men der har jeg heldigvis ting jeg kan plukke av gamlesykkelen.

Den eneste ulempen er at jeg egentlig ikke har råd. Skulle heller har brukt pengene på maling og andre kjedelige ting til huset.
Så det jeg er ute etter er dårlige erfaringer med sykkelen og at noen kan fraråde meg å kjøpe den.

Redigert av erlingba; 11/11/2012 21:20.

Re: Bytte hardtail med Trek Fuel EX 9? [Re: erlingba] #1518884 11/11/2012 21:29
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Kanskje ikke akkurat "hjelpen" du er ute etter, men bontrager komponenter har egentlig bare en negativ ting med seg - navnet. Delene funker stort sett knall!! Dekkene har jo også fått rykte på seg for å ha blitt bra de senere årene..

Når det er sagt så må jeg innrømme at jeg hadde bytta ut samtlige deler på min opprinnelige trek 69 og da det kom en ramme til salgs for en tid tilbake siden satt jeg plutselig med to stk.

Re: Bytte hardtail med Trek Fuel EX 9? [Re: erlingba] #1519013 12/11/2012 09:15
kitbay Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: erlingba

Så det jeg er ute etter er dårlige erfaringer med sykkelen og at noen kan fraråde meg å kjøpe den.

*Tung
*For bratt styrevinkel
*Dyr
*120mm er helt UT for 2013

Dama har Fuel EX 8 og den fungerer bra den, men ingenting jeg kunne tenkt meg å bruke på sti. Den blir litt for spek for mitt bruk, men kan hende du sykler snillere stier. Fuel EX serien er og merkelige i headtube området. Klarer ikke sette fingeren på det, men selv om du setter alle spacerne over stemmet så blir fronten for høy og du føler deg utilpass nedover.

Bakopphenget og DRCV demperen er dog helt konge. De 120mm der føles ut som 140/150mm.

Re: Bytte hardtail med Trek Fuel EX 9? [Re: erlingba] #1519015 12/11/2012 09:25
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Trail bike of the year og stort sett ingen negative ord i tester...

Selv kan jeg ikke fordra Trek sine sykler fordi de har så feite, tynnveggede nedoverbulende underrør som høres hule ut og gir konstant noia for bulk ved stor steinsprut. Dette er basert på Remedy, så Fuel Ex er sikkert samma driten. Dessuten er de altfor faste i opphenget. Ikke noe særlig.

Ikke kjøp den, du kommer bare til å angre. For du vet du helst vil spare til en Yeti.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Bytte hardtail med Trek Fuel EX 9? [Re: erlingba] #1519032 12/11/2012 10:04
sindrer Offline
Besatt
Besatt
At Trek er bra sykler er det ingen tvil om. Men utseende tiltaler meg ikke, endel av modellene ser rett og slett rare ut. Men smaken er som kjent som baken osv. Har du fått en kjempedeal som du ikke tror du får igjen og dette er sykkelen du vil ha, så kjøp den. Det som skal males forsvinner ikke og kan alltids males senere.

Utemaling er for sent nå. Og innemaling er best å gjøre til våren når du kan lufte skikkelig og du verken kan gå på ski eller sykle i skogen p.g.a rotbløyte og snøsmelting.

Sindre R.

Re: Bytte hardtail med Trek Fuel EX 9? [Re: sindrer] #1519050 12/11/2012 10:51
kitbay Offline
Ivrig
Ivrig
Sikker på at du har fått en kjempedeal ?
Handlet en ny EX 8 til 8000.- på Intersport i September.

(veldig negativ her nå, men det var vel det du ville :D)

Edit: Siterte litt feil person her.

Redigert av kitbay; 12/11/2012 10:58.
Re: Bytte hardtail med Trek Fuel EX 9? [Re: kitbay] #1519056 12/11/2012 10:57
E
erlendisme Offline
Besatt
Besatt
E
Sitat: kitbay
Sitat: sindrer
At Trek er bra sykler er det ingen tvil om. Men utseende tiltaler meg ikke, endel av modellene ser rett og slett rare ut. Men smaken er som kjent som baken osv. Har du fått en kjempedeal som du ikke tror du får igjen og dette er sykkelen du vil ha, så kjøp den. Det som skal males forsvinner ikke og kan alltids males senere.

Utemaling er for sent nå. Og innemaling er best å gjøre til våren når du kan lufte skikkelig og du verken kan gå på ski eller sykle i skogen p.g.a rotbløyte og snøsmelting.

Nice price!
Sikker på at du har fått en kjempedeal ?
Handlet en ny EX 8 til 8000.- på Intersport i September.

(veldig negativ her nå, men det var vel det du ville :D)

Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord

Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10

Sport1 Røyken CyclingTeam
Re: Bytte hardtail med Trek Fuel EX 9? [Re: erlingba] #1519197 12/11/2012 14:47
fjøråsyklist Offline
Veteran
Veteran
Jeg skjønner ikke hvor folk får ideen om at spreke sykler som aksellerer på et blunk og som er lekne ikke egner seg til sti?
Kjører rundt med 120mm og enda brattere geometri en Fuel ex, men allikevel får jeg følelsen av en sykkel som klarer alt, untatt de største droppene og atden gjør de bratteste cruxene litt skumlere.

Re: Bytte hardtail med Trek Fuel EX 9? [Re: fjøråsyklist] #1519205 12/11/2012 15:05
kitbay Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: fjøråsyklist
Jeg skjønner ikke hvor folk får ideen om at spreke sykler som aksellerer på et blunk og som er lekne ikke egner seg til sti?
Kjører rundt med 120mm og enda brattere geometri en Fuel ex, men allikevel får jeg følelsen av en sykkel som klarer alt, untatt de største droppene og atden gjør de bratteste cruxene litt skumlere.

Smaken er som kvinne-baken, delt i 2. 140mm sykler ligger akkurat midt i mellom rumpeballene()O() og gir deg det beste av alt.

Re: Bytte hardtail med Trek Fuel EX 9? [Re: kjasmas] #1519321 12/11/2012 19:40
erlingba Offline OP
.
OP Offline
.
Sitat: kjasmas
Kanskje ikke akkurat "hjelpen" du er ute etter, men bontrager komponenter har egentlig bare en negativ ting med seg - navnet. Delene funker stort sett knall!! Dekkene har jo også fått rykte på seg for å ha blitt bra de senere årene..

Har Intense FRO Lite på den andre sykkelen og de henger fast på det meste, noe jeg ikke kunne si om Bontrager-dekkene. Men nå er det eksepsjonelt bløtt i rundt her så det skulle egentlig bare mangle.
Setet var ikke mye å skryte av, og styret hadde litt lite bakoversvin (sweep?), ellers virket Bontrager som det skulle.

*Tung
*For bratt styrevinkel
*Dyr

Dama har Fuel EX 8 og den fungerer bra den, men ingenting jeg kunne tenkt meg å bruke på sti. Den blir litt for spek for mitt bruk, men kan hende du sykler snillere stier. Fuel EX serien er og merkelige i headtube området. Klarer ikke sette fingeren på det, men selv om du setter alle spacerne over stemmet så blir fronten for høy og du føler deg utilpass nedover.

120mm har fungert supert for meg i mange år, selv i fæle nedoverbakker, så jeg tror det vil passe bra til neste år også.
Sykler stort sett snille stier med rufs innimellom.
Tror jeg skal sette på et annet styre og et litt kortere stem.

Sitat: baronKanon

Ikke kjøp den, du kommer bare til å angre. For du vet du helst vil spare til en Yeti.

Vil helst spare til en Turner, Intense, Knolly eller Ventana, men det vet jeg aldri kommer til å skje, så da begynner jeg med noe billig taiwangreier som fungerer bra.

Får sykkelen til halv pris, og det mener jeg er ganske ok for en som er pent demobrukt. Noen skrammer på gaffelen, men det skal det bli mer av.

Noe som er litt synd er at jeg ikke får flyttet over min fine Middleburn-krank og xtr-skiftere, men heldigvis finnes det 142/12mm aksel til Hadley-hjulet mitt.

Re: Bytte hardtail med Trek Fuel EX 9? [Re: erlingba] #1519383 12/11/2012 21:05
kitbay Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: erlingba
Sitat: kjasmas

Har Intense FRO Lite på den andre sykkelen og de henger fast på det meste, noe jeg ikke kunne si om Bontrager-dekkene. Men nå er det eksepsjonelt bløtt i rundt her så det skulle egentlig bare mangle.
Setet var ikke mye å skryte av, og styret hadde litt lite bakoversvin (sweep?), ellers virket Bontrager som det skulle.

*Tung
*For bratt styrevinkel
*Dyr

120mm har fungert supert for meg i mange år, selv i fæle nedoverbakker, så jeg tror det vil passe bra til neste år også.
Sykler stort sett snille stier med rufs innimellom.
Tror jeg skal sette på et annet styre og et litt kortere stem.

Sitat: baronKanon

Vil helst spare til en Turner, Intense, Knolly eller Ventana, men det vet jeg aldri kommer til å skje, så da begynner jeg med noe billig taiwangreier som fungerer bra.

Får sykkelen til halv pris, og det mener jeg er ganske ok for en som er pent demobrukt. Noen skrammer på gaffelen, men det skal det bli mer av.

Noe som er litt synd er at jeg ikke får flyttet over min fine Middleburn-krank og xtr-skiftere, men heldigvis finnes det 142/12mm aksel til Hadley-hjulet mitt.

Du har klart å overbevise deg selv, og derfor bør du kjøpe den ICON_SMILE

Re: Bytte hardtail med Trek Fuel EX 9? [Re: kitbay] #1519387 12/11/2012 21:07
erlingba Offline OP
.
OP Offline
.
Jepp ICON_SMILE

Så nå må jeg ro til og fra jobb og spise havregrøt til middag frem til jul.

Får se om jeg får solgt den gamle sykkelen hel eller i deler.

Re: Bytte hardtail med Trek Fuel EX 9? [Re: erlingba] #1519397 12/11/2012 21:35
Telemark Skier Offline
Entusiast
Entusiast
hehe... kun en negativ ting etter utallige mil på samme sykkel. Den blir utslitt !!!
Nå har jeg vel per i dag ikke klart å ha en sykkel som ikke blir utslitt.
EX9'n løsner litt i linker på bakdemperen, og kast dekka, senk setet og kapp alle wire!
veldig enkelt å løse: gi den til kvinnen i ditt liv når du har slitt den ut eller Løp og Kjøp en Chumba ICON_SMILE

-------
ride it !
Re: Bytte hardtail med Trek Fuel EX 9? [Re: Telemark Skier] #1519401 12/11/2012 21:40
erlingba Offline OP
.
OP Offline
.
Utslitt?
Har du prøvd å bytte lagre/foringer og rette hjulene?

Re: Bytte hardtail med Trek Fuel EX 9? [Re: erlingba] #1519403 12/11/2012 21:42
dokhan Offline
Entusiast
Entusiast
Canyon har en sykkel som var Bike Radars "Trail bike of the year" i 2011. Canyon Nerve AL. Samme vandring som EX9, og sannsynligvis temmelig lik geometri. Jeg tør vedde på at Nerve AL 9.0 er lettere enn EX9.

OK, jeg innser at du egentlig ikke var ute etter råd om å kjøpe en annen og like dyr sykkel. Så slå for all del til på tilbudet. Havregrøt er bare sunt.

Re: Bytte hardtail med Trek Fuel EX 9? [Re: erlingba] #1519405 12/11/2012 21:45
Telemark Skier Offline
Entusiast
Entusiast
hehe. hjula blei bytta med skikkelige DT felger (6.10) tidlig og lager er bytta...
sykkelen er super å leke med og har gitt meg masse med stiglede. Hjula er like hele, selvbygd er velbygd.
Sleit forresten med å få tak i navet bak - endte opp med å kjøpe hjul, ta ut navet og montere i ny felg. Funkla fint siden.
Men kjøp en Chumba så blir du happy ICON_SMILE
Hender jeg tjuvlåner godbiten når kjerringa er på asfalt tur

-------
ride it !
Re: Bytte hardtail med Trek Fuel EX 9? [Re: erlingba] #1519940 13/11/2012 20:38
E
erlendisme Offline
Besatt
Besatt
E
Hva betyr god deal her da? Hva må du ut med?

Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord

Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10

Sport1 Røyken CyclingTeam

Moderator  support