Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Biltema sykkel ok som saltslaps sykkel??

Biltema sykkel ok som saltslaps sykkel?? #1517748 09/11/2012 11:59
Laban Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Må ha noe å få meg frem og tilbake fra jobb nå som vinteren og saltebilen er på god vei. Vil en slik Yosemite til 750,- med piggdekk (ikke biltema) fungere til 5 km hver vei, hovedsaklig på sykkelsti, eller blir den rett og slett for dårlig og farlig? Vil bremsene plutselig gå at skogen? Hjul kolapse over en asfaltkant? Med litt smøring og varm lagring, vil da krank og gir overleve en vinter?

"You should never underestimate the predictability of stupidity."
Re: Biltema sykkel ok som saltslaps sykkel?? [Re: Laban] #1517759 09/11/2012 12:11
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Laban
Må ha noe å få meg frem og tilbake fra jobb nå som vinteren og saltebilen er på god vei. Vil en slik Yosemite til 750,- med piggdekk (ikke biltema) fungere til 5 km hver vei, hovedsaklig på sykkelsti, eller blir den rett og slett for dårlig og farlig? Vil bremsene plutselig gå at skogen? Hjul kolapse over en asfaltkant? Med litt smøring og varm lagring, vil da krank og gir overleve en vinter?

Tja.. Jeg har hatt noen slike inne til puss og rep. Samtlige får vakkel i bosset etter meget kort tids bruk. Bremsene er også crap og umulig å få justert til å både ha godt nok bitt og være subbefrie. Samtlige har nemlig hatt seriøse kast i hjulene til tross for at det er små personer på 40-50 kilo som har brukt dem.

Jeg ville vel kanskje lagt på noen hundringser til.

Re: Biltema sykkel ok som saltslaps sykkel?? [Re: Laban] #1517769 09/11/2012 12:33
sindrer Offline
Besatt
Besatt
Holder helt sikkert en vinter. Vi har en slik sykkel som ble brukt til og fra jobb i ett år av et familiemedlem. Sykkelen ble valgt pga parkering, uten mulighet for fastlåsning, ved en høytraffikert gjennomfartsåre for narkiser og andre med vanskeligheter for å skille mellom "mitt og ditt". Litt rust her og der, må justere litt på den billige komponentgruppa, men det funker.

Bruker den til/fra pub'en og er ikke redd for om den blir stjålet, selv med den billigste låsen som var å oppdrive fra samme leverandør.

Tok av "Yosemite" klistremerkene, da de skjærer i øynene mine. Står bare "ATB" igjen. Lett å ta av med varmepistol.

...
De burde kalt syklene sine noe annet, ikke fordi Yosemite er et dårlig navn, men fordi det er så spesielt og lett og huske.

Når man leverer en vare som er under pari så er det bedre å ha et navn som ligner på gangbare varer, så blir ikke kjøperen så fort avslørt og latterliggjort når de kjøper billig drit.

Sindre R.

Re: Biltema sykkel ok som saltslaps sykkel?? [Re: Laban] #1517893 09/11/2012 15:43
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nei, fysj, styr unna. En sånn sykkel veier tett innpå 20 kilo, og er laget av de kjipeste materialene som er å oppdrive.

Jeg har en, men vil helst unngå å bruke den. Bruk heller en tusenlapp på noe annet, brukt.

Gaute
Re: Biltema sykkel ok som saltslaps sykkel?? [Re: Laban] #1517899 09/11/2012 16:00
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Hvorfor ikke bygge noe billig? 8-delt og med V-bremser.
Hva har du av deler fra før?

Eller kikke i underetasjen hos Sykkelbutikken? De bør vel ha noe til et par tusen kroner...

Re: Biltema sykkel ok som saltslaps sykkel?? [Re: gauter] #1517929 09/11/2012 16:36
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: gauter

Jeg har en, men vil helst unngå å bruke den.

Nå er jeg veldig spent på å høre historien bak dette ...

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Biltema sykkel ok som saltslaps sykkel?? [Re: Laban] #1517942 09/11/2012 17:08
R
Reke Offline
Entusiast
Entusiast
R
Koster bare 750,- å finne ut også. Bare å kjøre på. Avgi rapport underveis. ICON_SMILE

Re: Biltema sykkel ok som saltslaps sykkel?? [Re: Laban] #1517993 09/11/2012 18:50
G
Gaga Offline
Veteran
Veteran
G
Holder den en vinter, fortjener den en tur fra Rena til Lillehammer til høsten også ;-)

Re: Biltema sykkel ok som saltslaps sykkel?? [Re: Laban] #1517996 09/11/2012 18:56
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Du kan jo sjekke ut denne:

http://pedalterapi.net/denne-sykkelen-kan-bli-din-movember/

Overlevering er egentlig ikke før mars men jeg kan til nøds flytte piggdekkene over på terrengsykkelen. Jeg frykter at det blir lite utesykling i vinter pga en nært forestående skulderoperasjon.

Re: Biltema sykkel ok som saltslaps sykkel?? [Re: GeirK] #1518002 09/11/2012 19:06
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK
Sitat: gauter

Jeg har en, men vil helst unngå å bruke den.

Nå er jeg veldig spent på å høre historien bak dette ...

Jo, altså, jeg bygde meg en bysykkel med diverse til overs-deler. Da jeg flytta ut av Oslo, tenkte jeg den kunne brukes til og fra toget, og stå låst på stasjonen. Samtidig kjøpte jeg en Yosemite til kona, som hun kunne bruke til og fra jobb. Min sykkel blei stjålet etter få dager, og kona kunne raskt fastslå at hun ikke kunne fordra sin nye drittsykkel. Da overtok jeg hennes, og tenkte at den blir iallfall ikke stjålet, men altså... Jeg kan heller ikke fordra den.

Redigert av gauter; 09/11/2012 19:11.

Gaute
Re: Biltema sykkel ok som saltslaps sykkel?? [Re: Laban] #1518077 09/11/2012 21:51
Mr Blomst Offline
Ivrig
Ivrig
eller blir den rett og slett for dårlig og farlig?

Jepp.

Vil bremsene plutselig gå at skogen?

Jupp.

Hjul kolapse over en asfaltkant?

Japp.

Med litt smøring og varm lagring, vil da krank og gir overleve en vinter?

Nepp.

Det burde ikke være lov å selge dette greiene her. Folk som kjøper dette til barna sine burde bli meldt til barnevernet, gir du dette som gave til kona er det skilsmissegrunn uten krav om separasjonstid osv. osv. Og du kommer til å gå til anskaffelse av en ting du kommer til å hate (og det er slitsomt å hate).

Didn't anybody tell you how to gracefully disappear in a room?
Re: Biltema sykkel ok som saltslaps sykkel?? [Re: gauter] #1518079 09/11/2012 21:54
Laban Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
såpass ja..... Hm, bør kanskje se etter noe brukt. Har lite lyst å bruke for mye på noe som sikkert ikke funker til våren uansett. SS funker ikke, da måtte det vært 32-28 eller noe sånt. Oppover til jobb, ned hjem. Kan hende jeg klasker til med stiv gaffel og møkkahjulsett på sykkelen jeg har. Drivverk må skiftes til våren any how.... (kremt... må og må)

Hvor mye skade vil en sessong med salt gjøre med min flotte stålramme? Om jeg lagrer varmt og får vasket i ny og ne

Re: Biltema sykkel ok som saltslaps sykkel?? [Re: Laban] #1518093 09/11/2012 22:20
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Hvis du sprayer ramma full med tectyl og deretter taper over alle hull og bruker en gammel slange til å tette mellom setepinne og ramme går det ganske greit.

Ikke vask i ny og ne, spyl og skyll over sykkelen raskt hver dag, særlig drivverket. Hvis du er uheldig og har sykla på nysalta vei kan kjedet ditt være pinnestivt alt etter en enkelt natt. Smør ofte.

En gang i uka tar du ut setepinnen og setter sykkelen opp ned i et noenlunde varmt rom for å få ut evt. fukt som likevel har trengt inn.

Re: Biltema sykkel ok som saltslaps sykkel?? [Re: Laban] #1518123 10/11/2012 06:47
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
I løpet av et par måneder knakk pedalene og skled holkene rett av i en sving, som gjorde at jeg ødela klær for mer enn sykkelens verdi. I tillegg gikk også bremsene I stykker. Etter å ha blitt forlatt ute I vinter, er lakken rennende slik at man blir svart av å ta på den. I tillegg er den tung. En skikkelig drittsykkel mao. Men den blir ALDRI stjålet!

Create the problem and sell the solution
Re: Biltema sykkel ok som saltslaps sykkel?? [Re: DuffMcShank] #1518178 10/11/2012 09:57
Laban Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Bremser da, vil skivebremsen bli herja etter en sesong salt? Har ikke de store vaskemuligheter, men bøtte og vann funker jo det også...

Re: Biltema sykkel ok som saltslaps sykkel?? [Re: Laban] #1518239 10/11/2012 11:47
klean Offline
Besatt
Besatt
Bruk og kast har ingen ting i sykkelmiljøet å gjøre! Miljøvennlig transport blir da meningsløst i min bok. Folk kaster jo syklene sine så snart en girwire ryker. Ta en tur på den lokale miljøstasjonen og berg en sykkel! De flyter over av sykler, som med enkle grep og et par nye deler blir perfekte til formålet. Gratis om du har rette reservedeler liggende.

Andreas.
Re: Biltema sykkel ok som saltslaps sykkel?? [Re: klean] #1518652 11/11/2012 12:05
Laban Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Er egentlig helt enig med deg. Jeg har ikke for vane å kaste ting som funker. Dette var ment som en hastesak. Men kan jo altids ta joggesko, buss inntil jeg finner noe bra. Miljøstasjon var en god ide, skal absolutt ta en tur innom der til uken. Noen deler har jeg jo liggende, men ikke overflod. Delene jeg har er stort sett i bruk.

Re: Biltema sykkel ok som saltslaps sykkel?? [Re: Laban] #1518660 11/11/2012 12:25
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er nok standard hi-ten ramme på den, ikke særlig kraftig eller lett. Laget for annet enn røft bruk, triller man bare avgårde så holder det sikkert. En del av utstyret er nok helt standard masseproduserte shimano-greier, store S har jo 70% av verdensmarkedet på komponenter. Etter en stunds bruk kan restene gis til Fretex eller andre som måtte trenge en hjelpende hånd/rullende hjul (noen på plata?) Ikke noen stor sak om den blir stjålet heller, til den prisen. Trengte jeg en transportsykkel for flatmark i by med høy tyverirate kunne en slik være aktuell.

Re: Biltema sykkel ok som saltslaps sykkel?? [Re: Laban] #1518677 11/11/2012 13:18
heinrich Offline
Besatt
Besatt
sist jeg pendlet med sykkel hadde jeg en periode jeg benyttet en Kilimanjaro - som i utgangspunktet ikke er noe billig dritt som Yosemitesykkelen. For å oppsummere det kan jeg si at bruk av den sykkelen senket min livskvalitet. Nå var jeg heldig sånnsett at jeg ikke måtte parkere sykkelen midt i sentrum og ergo kunne benytte meg av en Cannondale Scalpel i flere år uten at den ble stjålet, men du og du hvor gøy den var å sykle på.

Akkurat nå har jeg en langt kortere distanse å sykle og bruker en Commencal Meta 4x, med furious fred når det ikke er snø og is og grovere dekk nå. Du får riktignok 8ish biltemasykler for den samme summen, men meta'en er minst 8 ganger så gøy ICON_WINK Og så holder delene på den og - år ut og år inn. Det fine er at man og har en stiverdig sykkel man kan låne vekk om noen vil prøve ICON_SMILE

så oppsummert; kjøp noe brukt tilpasset hva du liker og ditt bruk - så er det evig mye bedre og vil om ikke øke din livskvalitet så ihvertfall ikke forringe den ICON_WINK Pendlersykler er jo de syklene mange bruker mest tid på, som om en ser bortifra narkiser og andre tjuveradder skjønner jeg ikke hvorfor så mange sykler rundt på så mye ræl.

Re: Biltema sykkel ok som saltslaps sykkel?? [Re: heinrich] #1518718 11/11/2012 14:48
Laban Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Tyveri er ikke et problem, står låst inne på Landås og jobber i Sædalen hvor den også står inne. Jeg tar en tur innom en miljøstasjon og den grønne sykkel og ser om jeg finner noe gull andre trodde var gråstein. En gammal stålræser med plass til 42 mm dekk hadde vært perfekt til mitt formål. Jeg har dog tilgode å finne en slik i str dverg...

Moderator  support