|
|
Irritasjonsmomenter med Mac?
|
Irritasjonsmomenter med Mac?
09/11/2012 08:04
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg har begynt skjønne at med den datamaskinbruken jeg har i dag, som skiller seg fra hvordan ting var for ti år siden (applikasjoner kjøres over nett isteden for lokalt) så kan det være aktuelt å kjøpe seg en MacBook. Jeg er jo godt fornøyd med først iPod Touch og så iPhone, og hvis en god del av den brukervennligheten og ryddigheten man har der finnes også i Macen så høres det ut som at jeg burde gå i en eplebutikk snart.
Men så er spørsmålet, fra en som forlot sin siste Mac i 1995 da Win95 kom og har kjørt PC siden da, hva er det man som vant windowsbruker vil irritere seg over når man går over til Mac? Min bruk holder seg stort sett til nettsurfing, nettapplikasjoner, OpenOffice og diverse bildebehandling. (Hva med Garmin Connect for å laste til Strava?) Det er lov å skrive om positive ting ved overgangen også, men det er irritasjonsmomentene som kan være showstoppere.
|
|
|
Re: Irritasjonsmomenter med Mac?
[Re: Dan]
09/11/2012 08:22
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Det eneste jeg klarte å finne av ankepunkter da jeg konverterte for et år siden var: 1. Pris, de er generelt litt dyrere. 2. Tilgjengelighet av spill. 3. Noen sære ting som bare funker på Windows.
For min del var 1. ikke et stor issue siden arbeidsgiver betalte, men jeg ville nok kjøpt en MBP eller MBAir igjen om jeg skulle betalt selv. Punkt 2 har vist seg å være nada problem all den tid jeg ikke har tid til å spille noe uansett. Punkt 3 løste jeg ved å kjøpe Parallels som kjører Win ekstremt smiding.
Strava og GC fungerer knirkefritt, maskinen er like rask som da den var ny og kvalitetsfølelsen er hinsides det man finner på Dell eller liknende. Thinkpad og andre high-endmaskiner er sikkert gode, men jeg har rett og slett blitt ekstremt fornøyd med at jeg ikke trenger å tenke på drivere og annet ræl.
|
|
|
09/11/2012 08:29
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Høy pris på innstegsmodellene, også blir man mobbet som "apple-fan-boy" i alle diskusjoner, det er vel det eneste negavtive jeg kan komme på i farten. 
|
|
|
09/11/2012 08:31
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Ja, også en ting til. Apple justerer ikke prisen på modellene fortløpende, så de er relativt konkurransedyktige når de lanseres, men mye dyrere enn tilsvarende spec etter en stund. Sjekk følgende side for kjøpsanbefaling: http://buyersguide.macrumors.com/
|
|
|
09/11/2012 08:59
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Enig med jens fredrik. Garmin Connect fungerer veldig greit på MAC, Selv er jeg en Windows "mann" fra tidenes morgen. Har brukt MS-OS på privaten og i jobb siden DOS 3.1 (Windows 2.0) frem til dagens Windows 2008 / Server 2012. Husk dog på at Mac OSX ikke er så sikkert som enkelte hevder, det er en plattform som har vært forskånet for massiv hacking enn så lenge - men dette kommer i økende grad. Bruk derfor antivirus løsning også her. Jeg kjører også Windows virtuelt fra Mac, i motsetning til jens fredrik så bruker jeg en gratis versjon fra Oracle. ( https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads ) Dette gjør at du kan kjøre en Windows installasjon i et virtuelt miljø inne i OSX. Jeg bruker også WineBottler. http://winebottler.kronenberg.org/Dette støtter en god del Windows applikasjoner. Altså man kan installere og kjøre rene Windows apps rett i OSX (langt fra alt som er støttet, prøv og feil) Finnes flere slike "wine" emuleringer, har ikke testet alle selv. Savner ikke PC på fritiden, og hadde det ikke vært for noen sære applikasjoner her på jobben så hadde vi nå vært over på MAC her også. Robust og går som ei klokke. Ikke minst så fungerer sync mellom alle duppedittene vi går rundt med som er fra Apple veldig bra. Dog er det ikke like bra om man har Samsung, HTC eller andre enhter. DET er negativt. Økosystemet er veldig AV Apple - FOR Apple. Men det er jo god butikk for Apple. Det kan man knapt laste dem for.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
09/11/2012 09:04
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: H.Iversen]
09/11/2012 09:11
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Touchpadden. Du kommer til å elske den.... jeg har enda tilgode å ha prøvd en ikke-mac med en fungerende touchpad etter 5 år med apple sin. Har nå konvertert til pc igjen for en stund (primært for å kjøre Solidworks uten å ha win på mac eller noe slikt)og touchpadden er inntil nå (4 måneder) det eneste ankepunktet.
|
|
|
[Re: Lurifax]
09/11/2012 09:18
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Jeg kjører også Windows virtuelt fra Mac, i motsetning til jens fredrik så bruker jeg en gratis versjon fra Oracle. ( https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads ) Dette gjør at du kan kjøre en Windows installasjon i et virtuelt miljø inne i OSX. For å presisere, Parallels kjører også programmene som om du skulle befinne deg i OSX. Grunnen til at jeg i min tid gikk for en betalingsløsning var at den helt smertefritt integrerte alle disker uten å måtte manuelt koble dem opp osv. Om gratisløsningene nå fikser den biffen er alt i skjønneste orden der.
|
|
|
[Re: jens fredrik]
09/11/2012 09:19
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Jeg kjører også Windows virtuelt fra Mac, i motsetning til jens fredrik så bruker jeg en gratis versjon fra Oracle. ( https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads ) Dette gjør at du kan kjøre en Windows installasjon i et virtuelt miljø inne i OSX. For å presisere, Parallels kjører også programmene som om du skulle befinne deg i OSX. Grunnen til at jeg i min tid gikk for en betalingsløsning var at den helt smertefritt integrerte alle disker uten å måtte manuelt koble dem opp osv. Om gratisløsningene nå fikser den biffen er alt i skjønneste orden der. Dette visse jeg ikke, så da er helt klart din løsning å foretrekke :-) Lærer noe hver dag!
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
09/11/2012 09:39
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Pekeflata, eller touchpad'n som det vel heter, er fantastisk bra! Sammenliknet med det jeg har vært vant med ble det en annen verden å begynne med MacAir sin variant!
Det eneste jeg så langt (etter 3 uker) savner/lurer på er.
Når en åpner et program vises det alltid i et begrenset vindu. Går det ikke an å få programmet åpnet direkte i fullskjerm-modus?
Snarvei på dette?
|
|
|
09/11/2012 09:54
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Skulle akkurat til å nevne touchpad'n jeg også. Genialt system hvor du kan bruker 2 fingre for å scrolle og 3 fingre for å se alle vinduene.
Jeg gjorde forresten den tabben en nevnte over at jeg kjøpte en eldre modell, noe som resulterte i at jeg fikk en mye dårligere maskin enn jeg hadde fått for tilsvarende penger i pc verdenen.
Har hatt mac i 2-3 år. Er en veldig lett bruker, 90% surfing, litt "office bruk" og litt filmredigering. Filmredigeringen var utrolig lett å sette seg inn i, og standard programmet som fulgte med dekket mine behov (har ikke noe sammenligningsgrunnlag fra PC). Det som var dritt var å få overført video fra en Android telefon til mac'en. Det ble også krøll med formatet (høyde vs bredde). Hvis man kjører Apple hele veien med telefon, mac, Apple tv osv så tror jeg det blir bra. Umulig å gjøre feil.
Alt i alt så er jeg sånn ca 90% fornøyd, fungerer smertefritt etter tre år, blir sjelden slått av så det er bare å åpne den så er du i gang.
|
|
|
09/11/2012 10:20
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Nå bruker jeg iMac'en kun til videoredigering, bilde-, musikkadministrasjon og litt surfing. Samt å legge inn på Strava, Garmin connect osv. og at den brukes som film og musikk biblotek til anlegg/tv. Det som jeg ikke helt blir vant til er at høyremuseklikk ikke er det samme. Litt mer funksjonalitet her på Gates produktet, men ingenting overgår 27" skjerm, da hver enkelt vindu da har en god bærbar størrelse på vinduet som bruke. Nå ble vel de et irrelevant argument da det vel var en Macbook du vurderte...
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
09/11/2012 10:25
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Jeg kjører også Windows virtuelt fra Mac, i motsetning til jens fredrik så bruker jeg en gratis versjon fra Oracle. ( https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads ) Dette gjør at du kan kjøre en Windows installasjon i et virtuelt miljø inne i OSX. For å presisere, Parallels kjører også programmene som om du skulle befinne deg i OSX. Grunnen til at jeg i min tid gikk for en betalingsløsning var at den helt smertefritt integrerte alle disker uten å måtte manuelt koble dem opp osv. Om gratisløsningene nå fikser den biffen er alt i skjønneste orden der. Dette visse jeg ikke, så da er helt klart din løsning å foretrekke :-) Lærer noe hver dag! Jepp, når den først er satt opp tenker jeg ikke over at den er der, bortsett fra at jeg blir spurt om hvilket OS jeg vil bruke når jeg plugger inn noe i USB-kontakten. Må si at Parallels er helt klart verdt noen hundrelapper.
|
|
|
09/11/2012 10:33
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Adapter til skjermkabel med seriel-kobling er litt frustrerende. Spesielt siden Apple endrer disse adapterne annenhvert år.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: H.Iversen]
09/11/2012 10:44
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
Du nevner dette som pro-Mac-eksempler, ikke sant?
|
|
|
09/11/2012 10:57
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Egen tast for @ er jo genialt :-)
Hurtigtastene på Mac er vel 90% likt Microsoft? (bare at man benytter epletasten i stedet for Ctrl...)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
09/11/2012 11:01
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
Vis meg Windows-snarveiene for disse symbolene:
– (vanlig tankestrek) … (ellipsetegn) « og » (norske anførselstegn)
|
|
|
09/11/2012 11:36
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Jeg brukte mac fra 2008 til 2010. Medforbehold om at en del av irritasjonsmomentene jeg fant kan ha blitt fikset siden da er følgende grunner til at jeg dumptet macen for windows igjen:
Noen ting funker ikke native i mac. Man kan kjøre windows ting i emulator, men det betyr i praksis at man må vedlikeholde to systemer ikke bare ett.
Window management var knotete og manglet mulighet for å maksimere og endre størrelse i alle hjørner.
Docken var romfrekk og sammen med windowmanager manglene betydde at man måtte ha mye mer skjermstørrelse i mac enn i windows for effektiv bruk. Alternativet var masse musedilling for å flytte rundt på ting.
Tilkopling av nettverksdrev var mye mer tungvindt og langt mindre pålitelig enn i windows.
iphoto gjorde ingen ting for meg siden den uansett ikke kan erstatte lightroom.
Akkurat som windows pre win7, så ble OSet etter hvert veldig tregt, og det taklet veldig dårlg situasjoner hvor tilgjengelige resurser ble knappe. (og side applikasjonene latet til å være veldig resurskrevende skjedde dette fort). Eksempel: maskin med 4G minne og en windows session (begrenset til 1G) hengte i 5-15 sekunder jevnlig når det eneste som var i aktiv bruk var en safari session. For meg tyder dette på svak minnehåndtering.
Som sagt, det kan hende mye er forbedret nå, men med apples nær 100% fokus på iOS dingser for tiden er jeg ikke optimistisk på OS-X vegne.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
09/11/2012 11:40
|
Simm
Entusiast
|
Entusiast
Adapter til skjermkabel med seriel-kobling er litt frustrerende. Spesielt siden Apple endrer disse adapterne annenhvert år.
Ehm? Hva bruker du det til? (som du ikke heller kan kjøpe en ny fet Applethunderboltskjerm til stedet ? 
Redigert av Simm; 09/11/2012 11:43.
stadig sta...
|
|
|
09/11/2012 11:49
|
Andrehua
Besatt
|
Besatt
Jeg hadde toppmodellen av MacBook Pro 13" i 2011 med oppgradert RAM til 8GB og raskere disk enn vanlig (hybrid SSD)
Pluss: Rask i oppstart. Touchpad'en ved litt innstilling er perfekt. Finurlig måte å direkte maile en nettside til noen. (Det likte jeg da..) Mye enklere å legge inn programmer. Lys i tastene (kjekt på kvelden) Ser pent ut.
Minus: Blir minst like treg som en Windows-maskin. At man må legge inn Windows via f.eks Paralells for å få visse ting til å virke. Ble etterhvert veldig treg på bildebehandling, selvom jeg hadde god plass på disk. Ting som mobile bredbånd og litt spesielle ting man ikke alltid tenker over, var ikke like lett å få innstallert og fungerende. Tok ofte irriterende mye tid å få til.
Dette er vel det jeg husker nå, etter å ha hatt Windows 7-maskin nå siden Januar.
|
|
|
09/11/2012 11:57
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Jeg har brukt Mac OS på MacBook (Pro) på jobb og hjemme i ca 5 år, savner ingenting fra Windows (får en påminnelse de få gangene jeg må bruke Windows (7), via Citrix, VMware Fusion, etc). OS X er et fantastisk bra operativsystem, kort og godt. Jeg bruker ingen Windows-programmer hjemme, men på jobb er det noen få. jaknudsen: Anførselstegn: Enkelt, se http://www.korrekturavdelingen.no/K4Anforselstegn.htmTankestrek: alt + - Ellipse: Automatisk i en del programmer, ellers alt + . sverreb: Sjekk Mission Control: http://osxdaily.com/2012/06/21/9-tips-to-get-the-most-out-of-mission-control-in-mac-os-x/Docken bruker jeg ikke, pga Quicksilver: http://qsapp.com/Og minne koster "ingenting", så kjøp 8GB og glem det. Adaptere: Pyttpytt. Det er mer irriterende at folk fortsatt bruker VGA. Jeg anbefaler en rask SSD, og kanskje også å bytte ut DVD-spilleren med en harddisk nr to for maks plass. Jeg har 1,5TB (512 GB SSD, 1TB HDD) i min MacBook Pro hjemme: http://automagisk.no/blog/2010/01/11/macbook-with-two-drives-160gb-ssd-640gb-hdd/
Redigert av Christian; 09/11/2012 12:02. Rediger grunn: Quicksilver
|
|
|
[Re: Simm]
09/11/2012 11:58
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Ehm? Hva bruker du det til? (som du ikke heller kan kjøpe en ny fet Applethunderboltskjerm til stedet ? Ved foredrag osv kommer man ofte opp i problemer med tilkobling til prosjektor hvis man ikke har rett adapter. Dette er en liten dippedutt som lett forsvinner, når den er sjeldent i bruk.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: Kjesk]
09/11/2012 12:05
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Det eneste jeg så langt (etter 3 uker) savner/lurer på er.
Når en åpner et program vises det alltid i et begrenset vindu. Går det ikke an å få programmet åpnet direkte i fullskjerm-modus?
Snarvei på dette?
Jeg la inn denne: http://www.macupdate.com/app/mac/30591/right-zoom. Litt usikker på om man trenger denne i Lion og Mountain Lion lenger. Tror man kan bruke "Shift+grønn"
|
|
|
[Re: Christian]
09/11/2012 12:06
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
Jammen, jeg ba jo om Windows-snarveiene … Har brukt Mac i snart 20 år, men har nylig måttet ta i bruk Win på jobb. Og det var et lurespørsmål, jeg vet smertelig godt at man må via Alt og ørten tall på numerisk tastatur.
|
|
|
[Re: jaknudsen]
09/11/2012 12:09
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Jammen, jeg ba jo om Windows-snarveiene … Har brukt Mac i snart 20 år, men har nylig måttet ta i bruk Win på jobb. Og det var et lurespørsmål, jeg vet smertelig godt at man må via Alt og ørten tall på numerisk tastatur. Haha! Beklager blingsing. Windows-hurtigtaster gidder jeg en gang prøve å finne ut av.
|
|
|
09/11/2012 12:10
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg savner ingen ting på min maskin. Like rask som den var ny og har ikke hatt problemer med at jeg må ha windows da i de fleste tilfeller for meg mac utgaven av software fungerer bedre.
Eneste jeg savnet var at ikke polar gikk inn. men byttet til garmin som også fungerte bedre i bruk så vinn vinn der.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: jaknudsen]
09/11/2012 12:25
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Jammen, jeg ba jo om Windows-snarveiene … Har brukt Mac i snart 20 år, men har nylig måttet ta i bruk Win på jobb. Og det var et lurespørsmål, jeg vet smertelig godt at man må via Alt og ørten tall på numerisk tastatur. Her har du et knippe av de :-) God helg Hurtigtaster i Windows WIN Åpner startmenyen WIN + F1 Windows hjelp WIN + E Starter Utforsker WIN + F Starter fil-og mappesøk WIN + M Minimerer alle åpne vinduer WIN+SHIFT+M Angrer minimering av alle åpne vinduer WIN + D Minimerer eller gjenoppretter alle vinduer WIN + L Låser arbeidsstasjonen WIN + U Åpner Utility Manager WIN + Q Bytter mellom påloggende brukere WIN+CTRL+F Viser Søk etter datamaskin WIN + R Åpner Start, Kjør WIN + TAB Setter fokus på skjerm-knapper WIN + BREAK Åpner "Systemegenskaper" CTRL+WIN+F Starter søk etter en datamaskin Meny Viser hurtigmenyen til gjeldende fokus F1 Hjelp F2 Gi en fil eller en mappe et nytt navn F5 Oppdaterer en nettside F7 Stavekontroll F10 Aktiverer oppgavelinjen F11 Maskimerer et vindu CTRL + Z Angrer siste operasjon ALT + TAB Veksler mellom åpne programmer ALT + F4 Lukker det aktive programmet SHIFT + F10 Viser hurtigmenyen CTRL + F4 Lukker et vindu CTRL + ESC Åpner Start-menyen CTRL + TAB Veksler fremover mellom skilleark i dialogbokser CTRL + piltaster Raskeste vei til neste avsnitt CTRL+SHIFT+ESC Åpner oppgavebehandling CTRL+SHIFT+TAB Veksler bakover mellom skilleark i dialogbokser ALT + M Minimerer alle vinduer ALT/SPACE + N Minimerer gjeldende vindu ALT/SPACE + X Maksimerer gjeldende vindu ALT/SPACE + R Gjenoppretter gjeldende vindu
|
|
|
09/11/2012 12:59
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Når det kommer til pris, så må man også sammenligne epler og epler. PC produsentene sine Ultrabooks, med Intel i7, like mye minne og like stor SSD koster jo mer enn en MacBook Air. Så i det øyeblikket spec er lik, så er ikke en MacBook så dyr allikevel. 
|
|
|
09/11/2012 13:07
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
For real? Hva i alle dager er den snarveien godt for?
|
|
|
|
|