|
|
Trondheim / Gråkallenprosjektet / VIKTIG
|
Re: Trondheim / Gråkallenprosjektet / VIKTIG
[Re: bjarne]
22/11/2012 06:40
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Forresten, jeg forhørte meg tidligere med NOTS om de hadde interesse i å være offisiell kanal, men slikt arbeid er ikke i deres statutter. Kanskje vi bør organisere et lokallag for sti- og utforsyklister (ikke vondt ment, NOTS)? Jeg skal ikke legge meg opp i NOTS-Trondheims prioriteringer. Men vi i lokallaget her i Oslo tar sikte på være talsmenn for terrengsyklister i bred forstand. Jeg ser ikke helt at statuttene skulle være noen begrensning. Redigert: 1.NOTS er en uavhengig interesseorganisasjon og et talerør for alle terrengsyklister i Norge. 2.NOTS skal arbeide for terrengsyklistenes rettigheter. 3.NOTS skal arbeide for at terrengsykling utøves på en måte som tar de nødvendige hensyn både til naturen og alle brukere av denne. 4.NOTS skal samarbeide med myndigheter, grunneiere og andre organisasjoner for å nå sine mål. Når jeg leser statuttene på nytt blir jeg bare enda mer overbevist om at anlegg for downhill-sykling og samarbeid med kommune og utbyggere av dettte klart er noe som NOTS kan engasjere seg i. Ja, at vi i NOTS rett og slett bør gjøre det i den grad tid og krefter tillater. Det er mulig at det er på dét planet manglende engasjement fra NOTS lokalt ligger.
Redigert av front biker; 22/11/2012 07:39. Rediger grunn: tatt inn statutter
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
[Re: front biker]
22/11/2012 08:28
|
bjarne
Veteran
|
Veteran
Jeg skal ikke legge meg opp i NOTS-Trondheims prioriteringer. Men vi i lokallaget her i Oslo tar sikte på være talsmenn for terrengsyklister i bred forstand. Jeg ser ikke helt at statuttene skulle være noen begrensning. Redigert: 1.NOTS er en uavhengig interesseorganisasjon og et talerør for alle terrengsyklister i Norge. 2.NOTS skal arbeide for terrengsyklistenes rettigheter. 3.NOTS skal arbeide for at terrengsykling utøves på en måte som tar de nødvendige hensyn både til naturen og alle brukere av denne. 4.NOTS skal samarbeide med myndigheter, grunneiere og andre organisasjoner for å nå sine mål. Når jeg leser statuttene på nytt blir jeg bare enda mer overbevist om at anlegg for downhill-sykling og samarbeid med kommune og utbyggere av dettte klart er noe som NOTS kan engasjere seg i. Ja, at vi i NOTS rett og slett bør gjøre det i den grad tid og krefter tillater. Det er mulig at det er på dét planet manglende engasjement fra NOTS lokalt ligger. Jeg tok det rett i fra minnet, så det er meget mulig jeg husker feil. Og bare så det er sagt, det var ikke i anledning bygging av nytt anlegg på Gråkallen, men en opprustning av det gamle. Med den begrensede kapasiteten til lokallaget her i Trondheim har jeg full forståelse for at de ikke har engasjert seg.
|
|
|
[Re: front biker]
22/11/2012 09:02
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Forresten, jeg forhørte meg tidligere med NOTS om de hadde interesse i å være offisiell kanal, men slikt arbeid er ikke i i statutter. Kanskje vi bør organisere et lokallag for sti- og utforsyklister (ikke vondt ment, NOTS)? Vi diskuterte dette i NOTS-styret for en stund siden, slik vi forstod det var det da snakk om at deere ønsket å arbeide for et konkurranseanlegg for DH-sykling, det er da naturlig at dere organiserer dere som en idrettsklubb i NCF, feks en utforgruppe i TVK, og NOTS mer tar seg av de mer fritidsmessige delen av syklinga. Tror mange har en urealistisk forventning til hva NOTS er og hvor mange NOTS er, tenk mer på NOTS som en paraplyorganosasjon for å organisere de engasjerte syklistene, ikke en organosasjpn som kan påta seg ansvar for de uengasjerte syklistene, det har vi hverken folk eller midler til. Dere er hjertelig velkommen til å engasjeere dere innunder NOTS paraply, men da må målet være å arbeide for tilrettelegging for sykling, ikke å få arrangert NC-DH i gråkallen, da er et idrettslag det naurlige. Det vil være veldig rart om dere lager en lokal interesseorganisasjon for terrengsykling utenfor nots som ikke er en idrettsklubb. Det går selvfølgelig å først engasjere seg via nots, og danne idrettslag tilknyttet ncf ved siden av/seinere. Bestem dere og send en mail til kontaktPÅnots.no
Redigert av Ynot; 22/11/2012 09:35.
|
|
|
[Re: Ynot]
22/11/2012 09:30
|
bjarne
Veteran
|
Veteran
Vi diskuterte dette i NOTS-styret for en stund siden, slik vi forstod det var det da snakk om at deere ønsket å arbeide for et konkurranseanlegg for DH-sykling, det er da naturlig at dere organiserer dere som en idrettsklubb i NCF, feks en utforgruppe i TVK, og NOTS mer tar seg av de mer fritidsmessige delen av syklinga. Tror mange har en urealistisk forventning til hva NOTS er og hvor mange NOTS er, tenk mer på NOTS som en paraplyorganosasjon for å organisere de engasjerte syklistene, ikke en organosasjpn som kan påta seg ansvar for de uwngasjerte syklistene, ddet har vi hverken folk eller midler til. Dere er hjertelig velkommen til åengasjeere dere innunder NOTS paraply, men da må målet være å arbeide for tilrettelegging for sykling, ikke å få arrangert NC-DH i gråkallen. Takk for oppklaringen, det stemmer nok bra med svaret jeg fikk. Det skal sies at vi ønsket to løyper, der den ene var forbeholdt nybegynnere. Men hovedformålet var en konkurranseløype, ja. Uansett, dette er urelevant nå. Om jeg ikke har presisert det nok ovenfor, jeg har full forståelse for at NOTS ikke har ressurser til å engasjere seg i dette. Ingen sure miner. Fint om vi legger dette dødt og fører diskusjonen tilbake til det tråden startet med om hvordan vi kan engasjere folk i dette.
|
|
|
[Re: Jonas Tilseth]
22/11/2012 09:33
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Det er for øvrig et leserinnlegg mot tilrettelegging for syklister i det kommende anlegget i dagens avis. Det viktigste argumentet er så vidt jeg skjønner at syklistene ikke ville stoppe midtveis, men benytte stinettet helt ned til Ila (og buss opp igjen). Dette vil forstyrre idyllen utenfor anlegget.
Det er også et annet innlegg som er negativ til sykling i området (argument: ødelegger stiene).
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: Loki]
22/11/2012 10:17
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Det er for øvrig et leserinnlegg mot tilrettelegging for syklister i det kommende anlegget i dagens avis. Det viktigste argumentet er så vidt jeg skjønner at syklistene ikke ville stoppe midtveis, men benytte stinettet helt ned til Ila (og buss opp igjen). Dette vil forstyrre idyllen utenfor anlegget.
Det er også et annet innlegg som er negativ til sykling i området (argument: ødelegger stiene). Også vil ikke folk se forskjell på utfor og andre syklister. Sykkel i marka er det samme. De som kommer til å bruke dette anlegget vil slik jeg ser det komme i tillegg til de som er der fra før, ikke flytte. SÅ det vil bli økt bruk av marka. Folk flest vil ikke skjønne hvorfor syklistene nå ikke holder seg til denne "løypa". Jeg er delt positivt og negativ, informasjon til ikke-syklister er ekstremt viktig om man ikke skal skape dårlig situasjoner og holdninger.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
23/11/2012 12:14
|
Jonas Tilseth
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Har lagt ved to leserinnlegg fra Adressa i dag. Som dere ser er det nok noen der ute som ikke forstår hva sykling i skianlegg går ut på og er veldig kritiske til dette. Det ene innlegget mener jeg er en «gavepakke» med tanke på et motinnlegg fra syklistene. Jeg vil understreke at det er ekstremt viktig at vi syklister kommer på banen i media. Man må vise at dette er et tilbud Trondheim trenger. I verste fall, hvis det blir for mye negativ publisitet rundt sykling i GV, kan man bli nødt til å nedprioritere sykkelplanene. Per i dag er det jo ikke ekstremt god økonomi i det å drive et bynært sykkelanlegg(ref. tall fra Tryvann). Personlig har jeg veldig trua på at Trondheim trenger et heisbasert sykkelanlegg og jeg er ganske sikker på at anlegget vil få gode økonomiske tall med tiden. Ingar pratet med Morten Karlsen fra NRK før møtet begynte i Bygningsrådet tirsdag. Han er som kjent en ivrig syklist, som bl.a. sykler fra Byåsen til jobb på Tyholt hver dag. Men han var negativ til de som drev med utforsykling, man skulle også sykle oppover, og hadde liten sympati for de som bilte til Lavollen for å sykle via Geitfjellet ned til Storsvingen i Vestoppfarten, for så å sitte på en annen bil opp til Lavollen igjen! Terrengsykling var ok, men ikke bare nedover! Som ung alpinist da Gråkalltrekket ble bygget i 1957, var dette som å høre et gufs fra fortiden. Da fikk vi høre at vi var noen latsabber som ikke gadd gå opp bakkene men måtte ha heis. Vi har tydeligvis en jobb å gjøre mht til utforsykling, mange er heller ikke klar over at man benytter en annen type sykkel som ikke egner seg i motbakker. Det virket som Karlsen ikke var klar over dette.(Morten Karlsen er tydeligvis også motstander av Vinterparken, idet det eneste intervjuet han hadde på lokalsendingen etter vedtaket var med Lykke fra Krf som var motstander.)   Jeg trenger hjelp! Kan vi samle en gjeng i helga, få skrevet noen ferdige artikler i Word med bilder og tekst. Hvem har tid? Jeg er ledig hele helga 48200238 jonas_et@msn.com
|
|
|
10/02/2015 12:18
|
Morten Karlsen
Fersking
|
Fersking
hehe - dette innlegget har jeg ikke sett før i dag.. Det stemme at jeg i en privat betraktning sa til Ingar Hynne er noe skeptisk til en utvikling der man kjører bil opp og ned Tømmerdalsvegen for å bedrive utforsykling Denne vegen går gjennom et boligområde og jeg syns ikke man skal legge opp til mer bilkjøring enn nødvendig der. Jeg kan ikke helt forstå at folk kjører Tømmerdalsvegen for å gå tur heller. Vegen har vært foreslått stengt for biltrafikk.... Jeg sykler selv mye i marka, tror ikke mange har vært så mange ganger på Geitfjellet som jeg. Men jeg synes altså det må være greit å bruke sykkel også for å komme inn i marka. Og ja - jeg er klar over at det er forskjell på utforsykler og andre sykler, men jeg er mer usikker på om det er riktig å sykle i Bymarka med sykler som betinger bil for å komme opp motbakkene. Når det gjelder den journalistiske dekningen jeg har hatt i NRK har denne vært jevnt fordelt på forkjempere og motstandere. Du har hørt EN nyhetssending der Lykke ble intervjuet - i det knappe formatet på nyhetssendingene har man ikke plass til å ha med alle sider i saken - der må man fokusere på en problemstilling av gangen. Privat ser jeg fordeler og ulemper med et skianlegg ved Kobberdammen. Om det blir bygget vil jeg helt sikkert benytte meg av det.
|
|
|
[Re: Morten Karlsen]
10/02/2015 14:12
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kan ikke helt forstå at folk kjører Tømmerdalsvegen for å gå tur heller.
Det tycker jag inte är så vansklig att förstå. Man får en kortare tur till geitfjellet om man vill dit. För barn familjer är det väldigt bra att parkera vid lavollen och gå till för exempel tusselöypan eller spisa vafler på lavollen. Man kan ju också ta turen till tömmerdalen och gå runt där.
|
|
|
|
|