Du som nå har syklet de samme stiene med både 26" og 29". Hvordan er forskjellen? Er 29'eren vanskeligere å håndtere i såpass brå hårnålssvinger (switchbacks på godt norsk). Savner du mer vandring enn de 120(?)mm du har?
Jeg har 100mm vandring foran og bak i dag, det er jo en ren rittsykkel jeg brukte i år. Kulhavy har vunnet VM og OL på samme modell.
Jeg satte den opp med 70mm stem og 740mm styre - samt feite dekk for å kompensere.
Jeg merker ikke så veldig stor forskjell, men noe er det. Switchbacks er ikke noe problem. En 29er har mye brattere styrevinkel enn en AM-type 26".
Ingenting kompenserer skikkelig for mer vandring, så på de skikkelig chunky stedene med hastighet hadde jeg problemer med å henge på Sverre. I fluealp-sekvensen (ca 2:23 inn -
https://vimeo.com/55275105) så er det et høyhastighetsparti som er ganske teknisk, selv om det kanskje ikke ser sånn ut på filmen. 100mm svelger bare ikke nok unna der, og Sverre føyk av gårde med sine 160mm. Litt mindre teknisk, og høyhastighet er null stress.
Hadde jeg bodd i Leukerbad, så hadde jeg kjørt Cube sin 160mm 650B tror jeg. 29er min kommer mer til sin rett i Oslomarka med røtter og stein og lav fart - syntes jeg