Hei
Jeg har bygd sti/terrengsykkel av en gt avalanche 2.0 ramme fra 2008, og brukssykkel av en 1.0 av samme årgang. Ta en titt på
bikepedia og sammenlikn design og utstyr med din så finner du nok årsmodell.
Alle de litt nyere rammene fra 0.0 til 3.0 er sannsynligvis like, de har i hvert fall lik geometri og min 1.0 og 2.0 har samme vekt. Mine rammer i L veier rett under 2,0kg, så det er ikke en spesielt lett ramme. Den er ganske stiv, og kanskje litt lite komfortabel.
Avalanche vel egentlig en relativt billig terrengsykkel. For å få en bra sykkel må man bytte absolutt alt. Jeg har bygd opp min med ganske bra komponenter og fått en sykkel som fungerer til det meste, og er veldig artig å sykle. Den blir brukt opp og ned på sti, men fungerer til grussykling også om man vil det. Jeg har montert den med Recon gaffel satt til 110mm vandring, noe som passer veldig fint. Som den står nå veier den ca 11,3kg. Da med en litt tung gaffel(1700g), spd-pedaler, Fat Albert 2.25, 180mm skive foran, og bredt styre.
I utgangspunktet burde du nok vurdere å kjøpe noe brukt, spesielt om rammen er av den gamle typen. Å bygge opp rammen tar tid og koster litt med mindre du har mye deler fra før. Men resultatet kan bli bra