Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Noen spm om energybarer/proteinbarer

Noen spm om energybarer/proteinbarer #1516176 06/11/2012 10:38
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Har ikke noen spesiel erfaring med barer utover at jeg har spist en del forskjellige, men har en tendens å ende på sjokolade på trening og ritt, både utifra de gir meg samme effekt (dvs min antagelse), smaker godt (noe en del bars også gjør) og er billiger, og til en hvis grad mer tilgjengelig.

Men ser at en kan kjøpe større kvanta og dermed få bedre pris.
Når jeg sier sjokolade så er det i første omgang Hobby (ok i høy intensitet) og Marsipanbrød (gullbrød/anton berg osv, ved lavere intensitet eller sykling med stopp, ala stisykling i gruppe syntes jeg det funker veldig bra + metter). Men også snickers (lav intensitet) og New Energy spises under trening.

Men tilbake til bars:
Hva bruker dere ?
Hva er viktigst av
a) energybarer underveis ?
eller
b)protein/after bar etter avsluttet økt

Evt spiser noen også proteinbarer i selve økten ?

Re: Noen spm om energybarer/proteinbarer [Re: Oddefa] #1516185 06/11/2012 10:59
G
goatmxx Offline
Entusiast
Entusiast
G
Bruker Swebar. Mest pga smak og konsistens.
http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/swebar-55-g-x-20-box

Skal ikke svare på hva som er viktigst, men personlig spiser jeg litt underveis på ritt, avhenger litt av lengde. Sammen med gel.
På trening spiser jeg også underveis ved langturer, mens på korte turer går det kun i skikkelig mat etterpå, evt bar hvis det er lenge til mat eller lingende.

Sykkelfjas - Sjekk ut gruppa på facebook for mer fjas ICON_SMILE
Re: Noen spm om energybarer/proteinbarer [Re: Oddefa] #1516195 06/11/2012 11:56
P
psychlogard Offline
Entusiast
Entusiast
P
Jeg gumler Hobby på langturer. Billig og lett tilgjengelig overalt, og glir ned på høy puls.

Re: Noen spm om energybarer/proteinbarer [Re: Oddefa] #1516203 06/11/2012 12:09
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Det lønner seg å kjøpe alt av ernæring fra de store britiske nettbutikkene wiggle, crc og pro bike kit. Billigere enn sjokolade i butikken.
Her går det i energibarer fra zipvit, proteinbarer med mintsmak fra Clif Bar og drikke og gels fra High5.

Re: Noen spm om energybarer/proteinbarer [Re: Oddefa] #1516228 06/11/2012 13:03
Øyvind V Offline
More than words
More than words
På to ritt i år har jeg prøvd Proteinfabrikken sin Quatro-serie der de har barer for før, under, etter og etter (jepp, to etter-barer). Er veldig fornøyd med den grønne Quatro-baren (før), som jeg spiste 15-20 minutter før rittstart, under oppvarming. Smaker godt, lett å få ned. Den gule, som man skal spise underveis, smaker forsåvidt godt men er seig, sponplateaktig i konsistensen og vokser i munnen når man har litt puls. Den er derfor ikke aktuell mer. De to etter-barene er gode, men jeg ser for meg at det er penger ut vinduet. Når man har kommet i mål er det relativt enkelt å få fatt i noe som smaker bedre, er litt mer av typen "vanlig mat", og som sikkert har omtrent samme effekt. Fordelen er at man kan ha en "etter-bar" på baklomma og spise denne mens man leter etter bilen der den andre maten ligger.

Re: Noen spm om energybarer/proteinbarer [Re: Øyvind V] #1516250 06/11/2012 13:46
jok Offline
Entusiast
Entusiast
Har du prøvd sykkelkake. Den er god, ernæringsrik og billig.
Her er en link til oppskrift, men der finnes mange varianter hvis du søker.

http://www.teamveluxisola.com/sykkelkaka.htm

Jeg baker i langpannne. Kjærer opp i passende fikanter som jeg pakker inn i aluminiumsfolie, som jeg legger i plastpose i fryseren.

Re: Noen spm om energybarer/proteinbarer [Re: Oddefa] #1516271 06/11/2012 14:14
R
RuneAS Offline
Fersking
Fersking
R
For meg så er det viktigst med noe underveis som unngår at jeg blir sulten/går i kjellern. Denne her synes jeg har fungert greit:
Vitargo Endurance Bar

Jeg har tatt en slik på lange ski- eller sykkelturer. Den har bra med raske karbohydrater, ganske mye mer enn New Energy som du nevner. Den er litt småseig i konsistensen, men smelter forholdsvis lett i munnen. Bare ha den kroppsnært når det er kaldt ute. Etter trening så gidder jeg ikke noen barer, da tar jeg heller en shake før jeg stikker i dusjen og spiser godt etterpå når jeg har fått roet meg ned. På rolige langturer tygger jeg gjerne banan i stedet for bar, men på høy intensitet samt ritt/renn så er bar bedre synes jeg. En bar = nesten 3 bananer... i karbohydrater og mye mindre jobb å få ned.

Re: Noen spm om energybarer/proteinbarer [Re: Oddefa] #1516368 06/11/2012 18:23
A
ArneW Offline
Ringrev
Ringrev
A
Jeg har brukt diZipVit ZV8 Energy Bar enkelte ganger. De smaker utrolig godt og går raskt ned. Dette er også grunnen til at de blir spist opp lenge før turen starter.

http://www.probikekit.com/no/energy-nutrition/zipvit-zv8-energy-bar-chocolate-coated-strawberry.html

Etter trening/ritt så tar jeg heller vanlig mat.

Re: Noen spm om energybarer/proteinbarer [Re: ArneW] #1520878 15/11/2012 11:02
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Sitat: ArneW
Jeg har brukt diZipVit ZV8 Energy Bar enkelte ganger. De smaker utrolig godt og går raskt ned. Dette er også grunnen til at de blir spist opp lenge før turen starter.

http://www.probikekit.com/no/energy-nutrition/zipvit-zv8-energy-bar-chocolate-coated-strawberry.html

+1 på zipvit

Bruker og powerbars protein+
http://www.probikekit.com/no/energy-nutrition/energy-recovery-food.html

Billigere enn norsk sjokolade, og levert på døra. Samt Gel og fra PBK. Billig, enkelt og godt (ja noen av de er grisegode). Spes en caffe latte fra AccelGel, men finner ikke linken til den.

Hi5 er og mye godt på smak på drikke.

All trening over timen skjer stort sett med gel. Etter all trening inntas shake FØR man går i dusjen.

Re: Noen spm om energybarer/proteinbarer [Re: Oddefa] #1520943 15/11/2012 12:54
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Kjøpt med en eske Zipvit fra CRC nå, så skal teste, tror ikke nødvendigvis den store yte forskjellen fra sjokolade (så lenge den har "mat" i seg). men koster ca 10-12 kr pr stk da og det er jo ok pris. Gel bruker jeg aldri på trening. Shake ja, av og til hvis jeg er sulten rett etter trening evt etter hard økt. Men er det proteinshake (med "kun" protein) eller bruker du/dere måltidserstatter.

En annen ting (gidder ikke å lese meg opp hehe og sånn passe skeptisk), hva er den største skillen mellom proteinshake, måltidsshake (er klar over at den har litt av alt men mest protein) og Recovery shake ? Den siste vet jeg lite om, men handler vel om å få seg raske (og langsomme) karbo og oppbyggende protein, er ikke det det samme som i måltidserstattere ?

Selv tar jeg regelmessig måltiderstatter om morgenen, syntes det funker bra mht både effekt (mett i 3 timer), tid (sette seg i bilen og drikke/spise på vei til jobb uten smuling) og smak (hvem skulle trodd at sjokomelk er sunn frokost da gitt he he). Men sjelden ellers, og er ikke en del av noe slanking (stabil vekt), men noe som funker om morgenen. Funker også på helgdager hvor jeg skal trene rolig ala stitur, langtur, alpint, styrke men ikke hvis jeg skal trene hardt. Da blir det for lite brennstoff og får litt kvalme følelse. Men det handler jo om melken også vil jeg tro, at en får den litt i halsen når en får høy puls. Sjelden jeg tar sånn måltidserstatter med vann. Smaker ikke spesielt godt da.

Re: Noen spm om energybarer/proteinbarer [Re: Oddefa] #1520974 15/11/2012 14:04
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tips du bør teste ut Odd: Kjøp en xl kebab, blandes og røres ut i ca 5 dl med vann. En dæsj med sjokomelk så har du det perfekte måltid:)

Jeg støtter deg fullt og helt i dette kostholdet gjennom vinteren:)

CK ELVERUM

Re: Noen spm om energybarer/proteinbarer [Re: Oddefa] #1521053 15/11/2012 16:46
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Sitat: oddefa
Kjøpt med en eske Zipvit fra CRC nå, så skal teste, tror ikke nødvendigvis den store yte forskjellen fra sjokolade (så lenge den har "mat" i seg). men koster ca 10-12 kr pr stk da og det er jo ok pris. Gel bruker jeg aldri på trening. Shake ja, av og til hvis jeg er sulten rett etter trening evt etter hard økt. Men er det proteinshake (med "kun" protein) eller bruker du/dere måltidserstatter.

En annen ting (gidder ikke å lese meg opp hehe og sånn passe skeptisk), hva er den største skillen mellom proteinshake, måltidsshake (er klar over at den har litt av alt men mest protein) og Recovery shake ? Den siste vet jeg lite om, men handler vel om å få seg raske (og langsomme) karbo og oppbyggende protein, er ikke det det samme som i måltidserstattere ?

Selv tar jeg regelmessig måltiderstatter om morgenen, syntes det funker bra mht både effekt (mett i 3 timer), tid (sette seg i bilen og drikke/spise på vei til jobb uten smuling) og smak (hvem skulle trodd at sjokomelk er sunn frokost da gitt he he). Men sjelden ellers, og er ikke en del av noe slanking (stabil vekt), men noe som funker om morgenen. Funker også på helgdager hvor jeg skal trene rolig ala stitur, langtur, alpint, styrke men ikke hvis jeg skal trene hardt. Da blir det for lite brennstoff og får litt kvalme følelse. Men det handler jo om melken også vil jeg tro, at en får den litt i halsen når en får høy puls. Sjelden jeg tar sånn måltidserstatter med vann. Smaker ikke spesielt godt da.

Recovery og måltidserstattere inneholder stort sett mer karb og mindre protein enn proteinshake. Hva man trenger handler om mål og behov. Kroppens evne til å utnytte karb/fett/protein kan forøvrig påvirkes og i tillegg er det jo synergistiske effekter ute og går.

iq
Re: Noen spm om energybarer/proteinbarer [Re: ArneW] #1521168 15/11/2012 20:18
B
Braatnes Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: ArneW

Det var en dyr pappeske: 1 stk koster 8,64, mens du får en eske med 20 stk for 207,92. Kupp....

Scott Genius 720 - 2013
DIY Scandal

Bygge og tenker smarthus?
Autobolig AS - Virkelig smarte smarthusløsninger!

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå