Bil til maks 50.000??
|
Bil til maks 50.000??
#1515782
05/11/2012 12:59
|
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 2,424
Dexter
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 2,424 |
Er på jakt etter en billig bil nr 2. Kriteriene er:
- maks 50.000 kr - driftssikker og minst mulig reprasjoner - 5 seter
Det som betyr tilnærmet 0 er:
- effekt - utseende - alt annet
Med andre ord så skal jeg ha den mest driftssikre 5 seteren til under 50.000.
Noen forslag??
|
|
|
Re: Bil til maks 50.000??
[Re: Dexter]
#1515786
05/11/2012 13:09
|
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 2,402
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 2,402 |
En bil til 50k, med noen år og km på baken garanterer driftsutgifter. Jeg antar et snitt på 10k hvert år i vedlikehold. Min erfaring 
|
|
|
Re: Bil til maks 50.000??
[Re: Dexter]
#1515788
05/11/2012 13:17
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807 |
|
|
|
Re: Bil til maks 50.000??
[Re: Brusdalen]
#1515791
05/11/2012 13:22
|
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 2,424
Dexter
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 2,424 |
En bil til 50k, med noen år og km på baken garanterer driftsutgifter. Jeg antar et snitt på 10k hvert år i vedlikehold. Min erfaring Vedlikehold og reprasjoner blir det sikkert, men ønsker minst mulig.
|
|
|
Re: Bil til maks 50.000??
[Re: Dexter]
#1515797
05/11/2012 13:33
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 312
Spencer
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 312 |
|
|
|
Re: Bil til maks 50.000??
[Re: Dexter]
#1515811
05/11/2012 14:02
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
|
|
|
Re: Bil til maks 50.000??
[Re: Dexter]
#1515922
05/11/2012 19:19
|
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 1,299
RaymondJ
Veteran
|
Veteran
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 1,299 |
Så Japansk og kjedelig som mulig. Gjerne bensinmotor. RegisterKJEDE og ikke rem. Alt fra Toyota fram mot slutten av 90-tallet er bombesikkert så lenge rusten ikke har tatt de.
Redigert av RaymondJ; 05/11/2012 19:20.
Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
|
|
|
Re: Bil til maks 50.000??
[Re: Dexter]
#1516006
05/11/2012 22:00
|
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819 |
En bil til 50k, med noen år og km på baken garanterer driftsutgifter. Jeg antar et snitt på 10k hvert år i vedlikehold. Min erfaring Vedlikehold og reprasjoner blir det sikkert, men ønsker minst mulig. Subaru?
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
Re: Bil til maks 50.000??
[Re: RaymondJ]
#1516011
05/11/2012 22:06
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 3,513
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 3,513 |
Så Japansk og kjedelig som mulig. Gjerne bensinmotor. RegisterKJEDE og ikke rem. Alt fra Toyota fram mot slutten av 90-tallet er bombesikkert så lenge rusten ikke har tatt de. Akkurat. Min Hiace (98-modell) har jeg påkostet nytt batteri og 2x EU-kontroller på de fire årene jeg har hatt den. Går som bare det, hvertfall opp til ca 100 km/t.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
Re: Bil til maks 50.000??
[Re: sanouka]
#1516013
05/11/2012 22:10
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807 |
En bil til 50k, med noen år og km på baken garanterer driftsutgifter. Jeg antar et snitt på 10k hvert år i vedlikehold. Min erfaring Vedlikehold og reprasjoner blir det sikkert, men ønsker minst mulig. Subaru? Problemet med Subaru er at det blir Audidyrt på verkstedet hvis det skulle være noe.
|
|
|
Re: Bil til maks 50.000??
[Re: Syklist1]
#1516017
05/11/2012 22:17
|
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819 |
En bil til 50k, med noen år og km på baken garanterer driftsutgifter. Jeg antar et snitt på 10k hvert år i vedlikehold. Min erfaring Vedlikehold og reprasjoner blir det sikkert, men ønsker minst mulig. Subaru? Problemet med Subaru er at det blir Audidyrt på verkstedet hvis det skulle være noe. En myte det der, finnes masse deler til ok pris å få kjøpt de få gangene man trenger det.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
Re: Bil til maks 50.000??
[Re: Dexter]
#1516065
06/11/2012 08:20
|
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 706
SgtPepper
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 706 |
Mazda er vel en av de verste på rust. Toyota fra 90-tallet er kjedelig, men ganske driftsikre. Se opp for rust. Her kan du se hvilke feil som er vanlige på forskjellige modeller. http://www.reliabilityindex.com/
Canfield Brothers Balance Ragley Bluepig X
|
|
|
Re: Bil til maks 50.000??
[Re: Dexter]
#1516100
06/11/2012 08:59
|
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 477
Storfe
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 477 |
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=37905767- maks 50.000 kr - Check! - driftssikker og minst mulig reprasjoner Check! - 5 seter - Check! - 0 effekt - Check! - 0 utseende - Check! - 0 alt annet - Check! Gått lite, burde gå en stund til før slitedeler ryker. Ring Nissanverksted for å høre om det er registerreim eller kjede på bilen og bytteintervaller. Velg enkel bil med lite ekstrautstyr som kan ryke. Liten bil betyr ofte billige deler.
|
|
|
Re: Bil til maks 50.000??
[Re: Dexter]
#1516114
06/11/2012 09:15
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870 |
Redigert av H.Iversen; 06/11/2012 09:17. Rediger grunn: linker
|
|
|
Re: Bil til maks 50.000??
[Re: Dexter]
#1516226
06/11/2012 13:01
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677 |
Ingenting ryker på en Subaru. En av våre har kjørt 415.000km, og der er det 200hk++ nå. Ikke pent kjørt. Deler er ikke dyrere enn på en vanlig bil. En 10år+ bil leverer du ikke på merkeverksted uansett, mekonomen eller snapdrive eller Torshov bilrekv. 66.000 freg. 2001mod, 4wd. By 55. http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=38131507Hvorfor 2001+? jo:Samme chassis som på GrN bilene, 200% mer vridningsterkt karosseri, meget høy sikkerhet til 2001, knallsterkt, side og kollisjonsairbager. Høy og lavserie 4wd.
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
Re: Bil til maks 50.000??
[Re: silverwrx]
#1516319
06/11/2012 16:32
|
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 488
-Bjørn-
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 488 |
Ingenting ryker på en Subaru. Hva med boxer diesel motorene?
|
|
|
Re: Bil til maks 50.000??
[Re: silverwrx]
#1516320
06/11/2012 16:35
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
Ingenting ryker på en Subaru. Mener du vi skal ta dette seriøst? Greit å være fanboy, men... e
|
|
|
Re: Bil til maks 50.000??
[Re: Dexter]
#1516330
06/11/2012 16:59
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807 |
På et annet forum ser jeg en EU-kontroll på en Subaru Outback som resulterte i et pristilbud på 52k for å utbedre feil.
Og det kommer oppå historiene jeg har hørt.
Så jeg tror det er belegg i påstanden om at Subaru er VAG-dyrt med reperasjoner
|
|
|
Re: Bil til maks 50.000??
[Re: Espen]
#1516337
06/11/2012 17:08
|
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 741
avdem
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 741 |
Har ikke hatt min 2005 Legacy lengre enn et knapt år så har ikke rukket å ødelegge noe enda. 105000 service nå med regreimbytte er ikke dyrere enn VAG eller Toyota. Det jeg synes er vanskeligere er å finne uoriginale deler, særlig til 2.0 literen.
Bakre potte fikk en smell på en issvull og knakk i vår. den var jeg ikke kar om å finne noen annen plass enn hos Subaru, som tok seg godt betalt.
Men! deler til eldre Legacy, særlig 2.5, Impreza, Outback o.l er ikke noe problem å finne hos forhandlere som bilxtra og mekonomen.
Og ting ryker på subaru og, litt småpjusk med de første boxerdieselene, men særlig var det vel de første DOHC 2.5 literene som hadde en del problemer med toppakninger og lignende.
|
|
|
Re: Bil til maks 50.000??
[Re: Dexter]
#1516435
06/11/2012 20:36
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 2,179
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 2,179 |
En gammal Toyota Hilux. Plass til 3 foran og 15 gjestearbeidere eller 30 barn på planet bak.
|
|
|
Re: Bil til maks 50.000??
[Re: -Bjørn-]
#1516466
06/11/2012 21:09
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677 |
Ingenting ryker på en Subaru. Hva med boxer diesel motorene? Hadde ikke problemer med vår. 2009 2,0d 150hk/350nm chip til 206hk/411nm og 50.000km. Solgt med 25k verditap på 3år i vår. Enkelte hadde dyseproblemer av de første 2008 produksjonen på boxerdieselen. Garantijobber. Med 50.000 i kjøpsgrense går man klar fra de bilene. Alle rammede skal være tatt hånd om. Ut over normale slitedeler (bremser klosser clutch) ryker ingen ting. Det er min 15årige erfaring med merket. Aldri fått en krone i lønn eller betaling fra merket.
|
|
|
Re: Bil til maks 50.000??
[Re: avdem]
#1516476
06/11/2012 21:22
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677 |
Har ikke hatt min 2005 Legacy lengre enn et knapt år så har ikke rukket å ødelegge noe enda. 105000 service nå med regreimbytte er ikke dyrere enn VAG eller Toyota. Det jeg synes er vanskeligere er å finne uoriginale deler, særlig til 2.0 literen.
Bakre potte fikk en smell på en issvull og knakk i vår. den var jeg ikke kar om å finne noen annen plass enn hos Subaru, som tok seg godt betalt.
Men! deler til eldre Legacy, særlig 2.5, Impreza, Outback o.l er ikke noe problem å finne hos forhandlere som bilxtra og mekonomen.
Og ting ryker på subaru og, litt småpjusk med de første boxerdieselene, men særlig var det vel de første DOHC 2.5 literene som hadde en del problemer med toppakninger og lignende. Kjøper eksos fra hayward&scott i England. Ellers får du originale eksoser og. Og pent brukte. Betaler feks 1000.- for 2009modell backbox til impreza fra litchfields. Toppene på 2,5literen? Enkelte bygde om til gass, uten å benytte riktig motorkode. I Tyskland får du 2.5en med bensin/gass ombygg fra fabrikk. Når enkelte bygde om norske blokka til gass her i Norge så fikk man varmeakkulumering i toppene. Har hatt kun ett topppakningsbrudd, det var på 411hk/511nm på en 2,0liter, pga feil moment ved tiltrekning av ARP 11mm bolter. Har vel hatt 25-30subaruer. De er kjørt hardt, isbane, trackdays osv de siste 15årene uten problemer. Fleste turboutgavene. Ekstrembruk. De tåler jaggu det og. Fanboy? Jepp. Blir det etter å selv å ha betalt for samtlige biler, og hatt olje og bremseklosser og dekk i påkost. Og det har jeg fortsatt på de tre subaruene vi har. Ikke boy lenger da.. Mer old man.
|
|
|
Re: Bil til maks 50.000??
[Re: Syklist1]
#1516480
06/11/2012 21:24
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677 |
På et annet forum ser jeg en EU-kontroll på en Subaru Outback som resulterte i et pristilbud på 52k for å utbedre feil.
Og det kommer oppå historiene jeg har hørt.
Så jeg tror det er belegg i påstanden om at Subaru er VAG-dyrt med reperasjoner Hvilke feil koster 52.000? Hvilket verksted? Hvilke andre historier?
|
|
|
Re: Bil til maks 50.000??
[Re: silverwrx]
#1516482
06/11/2012 21:33
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807 |
På et annet forum ser jeg en EU-kontroll på en Subaru Outback som resulterte i et pristilbud på 52k for å utbedre feil.
Og det kommer oppå historiene jeg har hørt.
Så jeg tror det er belegg i påstanden om at Subaru er VAG-dyrt med reperasjoner Hvilke feil koster 52.000? Hvilket verksted? Hvilke andre historier? Du kan søke på Outback på hifisentralen.no for å lese hele historien. En kort oppsummering er det at prisen som ble gitt var for utbedring av 10 stk 2'er feil. Av andre historier jeg har hørt så er Subaru historiene like VAG historiene. Man leverer bilen inn på service og hvis det viser seg at verkstedet finner noe koster det 20k. Det er historier jeg hører om foran kaffemaskinen osv på jobb. Forøvrig er de deleprisene du oppgir ved egenimport fra utlandet ganske uinteressante for de fleste, er få som har tid og kunnskap til å tråle det store utland etter deler og ved kjøp lokalt så er delene dyre. Akkurat som for andre japsebiler.
|
|
|
Re: Bil til maks 50.000??
[Re: Dexter]
#1516487
06/11/2012 21:41
|
Registrert: Nov 2004
Innlegg: 5,628
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2004
Innlegg: 5,628 |
Jeg holdt på å le meg ihjel når jeg måtte ha 2 nye bærebruer til min accord 93-mod. Honda skulle ha 7000kr for de.
Jeg fant fint brukte hos vaselina til 300kr per stykk.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
Re: Bil til maks 50.000??
[Re: silverwrx]
#1516497
06/11/2012 22:01
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
Hadde ikke problemer med vår Vi = alle biler produsert av Subaru? E
|
|
|
Re: Bil til maks 50.000??
[Re: Espen]
#1516510
06/11/2012 22:35
|
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819 |
Hadde ikke problemer med vår Vi = alle biler produsert av Subaru? E Skal påta meg oppgaven å nyansere her. Har en forester 99 turbo aut kjøpt for noen år siden da var den gått ca 150k Inntil i sommer (da sto km på ca 230k) så hadde jeg kun bytta olje og bremsebelegg. i løpet av sommeren så har bensinpumpa røket (stranda i hønefoss og ble låst til dyrt verksted 7000 pluss!!) litt senere begynte venstre hjullager å knirke. Tok den til den lokale garasjen og bestemte meg for å bytte skivene foran samtidig grunnet store vibber i rattet ved innbremsing under jobben dukket det opp en brukket fjær foran og en mansjett til drivakselen også. Skiftet alt dette med uoriginale deler og endte opp på en prislapp på ca 6000 ink bremsebelegg "rund baut". Litt senere viste det seg at de dritdyre og dårlige bakdemperne hadde blåst og fikk pris på ca 10k uansett hvor jeg ringte. Fikk et tips om et coversion kit av silverwrx som kostet meg 2500 fritt levert på døra og litt over en tusenlapp montert på den lokale garasjen. Alt i alt en prislapp på under 20k i rep på en femårs tid og 80k km. Etter dette er fikset så sitter jeg igjen med følelsen av en bil som igjen er klar til å gå lengre enn langt og for min del så blir det helt klart en bensin turbo fra 2005 eller deromkring ganske snart som bil nr 1 (til kona) og kvitte meg med cherokeen (ingen sammenlikning forøvrig) og beholde 99n som min arbeidsbil. Edit: Reg reim bytte på ca 200k har også blitt gjort, ca 6000 på den lokale garasjen.
Redigert av sanouka; 06/11/2012 22:36.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
Re: Bil til maks 50.000??
[Re: sanouka]
#1516523
06/11/2012 23:11
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
Subaru lager gode biler og hvordan verkstedregningene blir, avhenger av mange faktorer. Det jeg regarer på er.. Ingenting ryker på en Subaru. e
|
|
|
Re: Bil til maks 50.000??
[Re: Espen]
#1516530
06/11/2012 23:31
|
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819 |
Subaru lager gode biler og hvordan verkstedregningene blir, avhenger av mange faktorer. Det jeg regarer på er.. Ingenting ryker på en Subaru. e Du kjeder deg bare, stikk heller ut å ragg noen damer på den lokale puben 
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
Re: Bil til maks 50.000??
[Re: Dexter]
#1516533
06/11/2012 23:40
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 126
M.R.Schjøtt
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 126 |
hver forsiktig og nøye ved kjøp, du aner ikke hvor mye rart det er der ute i denne prisklassen, selv om alt ser tilsynelatende bra ut, kan godt snu til vondt på dagen  sørg for å ikke kjøpe deg selv problemer iallefall  NAF-kjøpstest kan være greit å ta med 
Marcus Weapon of choice Cannondale Jekyll 3
|
|
|
|
|