Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sram Grip Shift kontra vanlig trigger?

Sram Grip Shift kontra vanlig trigger? #1514872 03/11/2012 06:33
D
dagbekk Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Holder på med et lite oppgraderings prosjekt for tide. Usikker på om jeg skal velge vanlig Sram trigger XO/XX eller faktisk gå for vanlig triggere når jeg først skal bytte. Noen som har prøvd begge som har en anbefaling i forhold til funksjonalitet? (ikke vekt freak så vekt forskjellen er ikke issue)

Re: Sram Grip Shift kontra vanlig trigger? [Re: dagbekk] #1514875 03/11/2012 07:02
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har kjørt mye med begge deler, og det er veldig smak og behag. Uvant uansett ved bytte, men blir raskt vant til det man velger og da føles det topp:). Personlig foretrekker jeg kanskje grip shift, men utrolig vanskelig å skille mellom de to valgene. Gripshift er noe lettere, hvis dette er viktig. Jeg liker og at jeg oftere holder meg bedre fast i styret på en måte, da jeg slipper å løfte på en finger eller to for å gire. Her firer man jo med hele hånda godt rundt styret:). Bedre i teknisk terreng syns jeg. Kjørte sesongen nå med xtr trigger, og det var veldig bra så lenge det er perfekt justert. Gripshift xo 9 delt som jeg har mange sesonger med fra før er jo vanvittig enkelt i forhold til justering. Og hvis det pakket seg med gjørme ell noe så var det bare å klikke seg et hakk videre på framgiret.. Hadde 9 klikk der og, ikke bare 3.. Genialt! Tja, smaken er spm baken, på neste års rittsykkel for meg så sitter det xx gripshift, og gleder meg til å få det tilbake. Hadde det fortsatt sittet xtr så hadde jeg vært fornøyd da og:).

CK ELVERUM

Re: Sram Grip Shift kontra vanlig trigger? [Re: dagbekk] #1514887 03/11/2012 08:00
M
Mortenlk Offline
Fersking
Fersking
M
Jeg har begge og foretrekker gripshift. Har i perioder fått betennelse i tommel pga giring med vanlig gir. Men gripshift forutsetter gode hansker, særlig under våte forhold.

Morten Kallevig
Lørenskog ck
Re: Sram Grip Shift kontra vanlig trigger? [Re: dagbekk] #1514897 03/11/2012 08:33
D
dagbekk Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Takk, da tror jeg at jeg skal prøve det, koster jo ikke all verden så liker jeg det ikke får jeg gå tilbake til vanlig trigger igjen :-)

Re: Sram Grip Shift kontra vanlig trigger? [Re: dagbekk] #1514911 03/11/2012 09:21
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Kjører både med gripshift og triggere i løpet av sesongen, og liker begge deler. I praksis er vel vektforskjellen neglisjerbar. Vekt for par med XX gripshift er 207g, mens for triggere er 195g (uten styrefetet, men disse trenger du jo på bremsen uansett).

Fordel med triggere vs. gripshift er at det er lettere å gire ned mens man bremser hardt. Det er mulig med gripshift også, men vanskeligere.
Gripshift har argumentet om at det er lettere å gire gjennom hele kassetten raskere. I praksis trenger jeg aldri å gjøre dette, og med triggere trenger du to trykk for å komme gjennom hele kassetten, forskjellen er veldig liten med andre ord.

Hva man velger er litt smak og behag, jeg trives veldig godt med begge.

Den aller største fordelen med gripshift vs. triggere er at det ikke er noe å slå kneet i når man en skjelden gang trekker beinet ut av pedalen. I tillegg er det mindre fare for å skade overrøret den dagen man tryner og styret drar helt rundt.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Sram Grip Shift kontra vanlig trigger? [Re: dagbekk] #1515235 04/11/2012 06:23
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bra oppsummert. Kjører 10d gripshift i dag og vet Ikke helt hva om jeg bytter til triggere eller ikke på neste sykkel. En ulempe med gripshift er at remoten på reverben kommer langt inn på styret.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Sram Grip Shift kontra vanlig trigger? [Re: simenf] #1515357 04/11/2012 14:11
K
knutlu Offline
Entusiast
Entusiast
K
Og på 10-delt twister er det bare to klikk foran uten at jeg har hatt noe problemer med det. De nye twisterne er dessuten mye "mykere" enn de gamle ...

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå