Har tatt menisken tre ganger. Samme menisk hver gang - nå er det knapt noe igjen. Det er faktisk derfor jeg forbannet løping og begynte å sykle...
Trøst deg med at sykling kanskje er det beste du kan gjøre med din menisk

Hvor lang tid krykkekastingen og opptreninga tar er veldig individuelt. Jeg har hørt om folk som har kasta krykkene etter et par dager og spilt champions league-kamp eller gått worldcup langrenn etter bare noen dager, men jeg har også hørt om folk som har gått på krykker med hovent kne i flere uker.
Selv tilhører jeg den siste kategorien.
Første gang fikk jeg benyttet min utvidete skiskytterlisens (som i sin tid kostet ca 180kr mer enn vanlig lisens) og fikk dermed operert kneet på Rosenborgklinikken. Ventetid ble dermed 4 uker, mot normalt 9 måneder på St Olav. Operasjonen gikk greit (de klipte vekk endel), men kneet var såpass hovent i flere uker at jeg ikke klarte å kaste krykkene før etter ca 8 uker. Da kom jeg meg etterhvert ut på ergometersykkel og langrennsski og fikk trent meg opp. Gikk et bra skirenn ca 1 mnd etter at jeg kastet krykkene, men da var det jo gått 3 mnd siden operasjonen og 4mnd siden skaden skjedde. Kneet ble bortimot helt bra, med unntak av smerte ved stillesitting (f.eks. på buss eller kino) eller etter langvarig aktivitet.
Andre gang, ca 4 år senere, ble kneet låst i bøyd posisjon (i Frankrike, noe som medførte mye hinking over diverse flyplasser) og dermed fikk jeg operasjon allerede etter et par dager på St Olav. Operasjonen gikk greit denne gangen også, men nok en gang tok det lang tid å bli kvitt krykkene. Tror vi snakker 5-6 uker. Som vanlig brukte jeg mye sykkel og langrenn for å komme tilbake i form, og tilbake i "vanlig form" var jeg vel etter ca 2-3 mnd. Riktignok la jeg opp med satsingen pga dette.
Tredje gang, for et år siden, måtte jeg igjen vente ganske lenge (ca 2 mnd) på operasjon. Samme lege som de to første gangene. Operasjonen gikk bra, men nå er det nesten ingen menisk igjen. Har fått beskjed om å holde meg i aktivitet, men jeg har bestemt meg for å droppe løping (selv på mykt underlag - jeg har ikke løpt på asfalt de siste tjue årene men menisken røk likevel) og holde meg til "skyveaktiviteter" som ski og sykkel.
Krykkegåing i ca 3 uker denne gangen, altså litt kortere enn før, og jeg kjøpte meg en rulle som gjorde at jeg fikk syklet oftere (slapp å dra til fysio for å sykle). Fullt opptrent til å klatre, gå langrenn og gå toppturer etter ca 2 mnd. Deretter har kneet fungert greit, helt til jeg gikk fjelltur nå i september og plutselig fikk sjukt vondt. Var på toppen av et fjell da jeg innså dette - og jeg måtte ake ned i snørenner og deretter gå baklengs ned til bilen.
Heldigvis kan jeg fortsatt sykle, og det ser ut til at både ski og telemark går greit, så jeg får rett og slett bare holde meg unna turgåing (og løping). Jeg vil nemlig helst utsette både operasjoner og kneproteser så lenge som mulig.
Velvel, ikke la min kne-historie ta psyken fra deg

Opptrening etter skaden går alltids greit, bare pass på å hold deg langt unna løping om du kan!
Min erfaring er at sykling på rulle er den enkleste og beste opptreningsmetoden. Aktivitet gjør i starten at hevelsen øker, men etterhvert gjør det istedet at hevelsen går ned. Da er det bare å "kjøre på" helt til du kan begynne å gå. Deretter kan langrenn være et fint supplement til rullesykling (og/eller annen sykling dersom det er aktuelt, litt sesongavhengig naturligvis).