Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Opptrening etter meniskoperasjon

Opptrening etter meniskoperasjon #1514333 01/11/2012 21:52
ute-og-sykler Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Er det noen som har erfaring med opptrening etter meniskoperasjon? Hvordan belaste, trappe opp belastning? Hvor lang tid tar det før man er i full trening? Noen lure tips og triks? Hvor mange uker/måneder senere kan man melde seg på skirenn/sykkelritt?

Re: Opptrening etter meniskoperasjon [Re: ute-og-sykler] #1514342 01/11/2012 22:16
C
Christen Offline
Ex Trippelbirker
Ex Trippelbirker
C
Har operert bort en menisk for noen år siden. Jeg trente mye på forhånd av typen styrke og stabilitet. Etter operasjonen lå jeg på sofaen 2 dager, 3. dagen litt lett sykling på rulle og måking av taket. 5.dagen gikk jeg 4x6min motbakke på ski og 1,5 mnd senere merket på Birkebeinerrennet. Selvfølgelig litt smerter, men det er vel ingen over 40 som ikke har smerter i knærne??

Jobber sammen med en lege som ble operert på dagen og på kvelden gikk han vakt på sykehuset. Litt ekstremt.

Re: Opptrening etter meniskoperasjon [Re: ute-og-sykler] #1518773 11/11/2012 17:07
ute-og-sykler Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Min menisk er sydd og ikke fjernet. Jeg tror det betyr lenger rekonvalesenstid, men litt bedre langtidsprognose.

Jeg er forespeilet 6 uker med krykker.

Etter 3 dager er jeg kun i stand til å hinke mellom sofaen, toalettet og brødboksen. Leddet er hovent.

"Trening" består i å vifte litt med fotsålen, stramme fremside lår og forsiktig bøying av leddet.

Her renner det watt ut av lårene :-(

Re: Opptrening etter meniskoperasjon [Re: ute-og-sykler] #1518833 11/11/2012 19:42
B
BjørnAa Offline
Avhengig
Avhengig
B
Du kan forberede deg på at det ene låret blir endel tynnere enn det andre. Du vil uansett få styrken tilbake etter en stund med opptrening. Viktig at du gjør øvelsene som legen/fysioen sier, selv om det kan bli kjedelig etter noen dager.
Jeg har operert kneet etter foTballskade (korsbånd og brusk-rekonstruksjon) to ganger siste to år og har kommet sterkere tilbake etter begge operasjonene.

Viktigste er å ha tålmodighet å ikke begynne med hard trening for tidlig, det kan straffe seg.

Regner med du er ung siden de sydde menisken din. Grunnen til at det er positivt er at da har du sjanse til at den gror sammen og blir en god dempepute i kneet. Risikoen med å fjerne menisken helt er jo at du kan få slitasjegikt lettere av det.

Lykke til med opptreningen, hør og ly fysioen og vær tålmodig :-)

Re: Opptrening etter meniskoperasjon [Re: ute-og-sykler] #1518861 11/11/2012 20:54
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Et tips kan være å trene det friske benet regelmessig siden det interessant nok ser ut til å gi litt effekt på det utrente også.
Contralateral effect of unilateral training. Diskusjon av en metaanalyse.

Charles Poliquin om fenomenet.

iq
Re: Opptrening etter meniskoperasjon [Re: ute-og-sykler] #1518869 11/11/2012 21:01
ute-og-sykler Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Alder skal ha noe å si, men jeg er strengt tatt ikke direkte ung lenger.

Jeg tror det som gjorde utslaget var at det var naturlig blodtilførsel til menisken på stedet der det var ruptur (og at det var mulig å "stifte" den sammen). Normalt tror jeg de enten fjerner "løse deler" eller tar bort hele greia.

Jeg håper hevelsen går ned og at jeg gjenvinner fleksibiliteten i leddet snart. Da burde jeg kunne ta 10 minutt på rulla (uten belastning).

Re: Opptrening etter meniskoperasjon [Re: Gammelogdesperat] #1518874 11/11/2012 21:09
ute-og-sykler Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: Gammelogdesperat
Et tips kan være å trene det friske benet regelmessig siden det interessant nok ser ut til å gi litt effekt på det utrente også.

Takk. Herved notert!

Re: Opptrening etter meniskoperasjon [Re: ute-og-sykler] #1518906 11/11/2012 22:22
B
BjørnAa Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: ute-og-sykler
Jeg håper hevelsen går ned og at jeg gjenvinner fleksibiliteten i leddet snart. Da burde jeg kunne ta 10 minutt på rulla (uten belastning).

Jepp, d gjorde jeg og. Satt i 20-30 minutt og bare vispet uten særlig belasting. Bevegelse av kneet, uten belastning, kan være veldig positivt med tanke på rekonvalens. Bare pass på når du skal av og på sykkelen på rulla... ICON_SMILE

Re: Opptrening etter meniskoperasjon [Re: ute-og-sykler] #1518910 11/11/2012 22:26
B
BjørnAa Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: ute-og-sykler
Alder skal ha noe å si, men jeg er strengt tatt ikke direkte ung lenger.

Jeg tror det som gjorde utslaget var at det var naturlig blodtilførsel til menisken på stedet der det var ruptur (og at det var mulig å "stifte" den sammen). Normalt tror jeg de enten fjerner "løse deler" eller tar bort hele greia.

Det at er er blodtilførsel er alfa og omega ja, ellers vil det ikke gro. Mulig du var heldig, for jo eldre en blir dess lettere fjerner de menisken ved operasjon....

Jeg har avtale med fastlegen om å holde ut et år til før jeg evt må "operere" menisken. Håper da at de syr den istedet for å fjerne... Har planer om å sykle på delvis høyt nivå i mange år :-)

Re: Opptrening etter meniskoperasjon [Re: ute-og-sykler] #1520273 14/11/2012 11:39
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Samboer er meniskoperert i september 2011, og per i dag så har hun smerter. Der hadde det løsnet beinsplinter og skadet putene. Fortsatt smerter. Men en meniskoperasjon kan være veldig på hva som er gjort. Lege (volvat) ga vel 3mnd til 1år prognose på å bli frisk etter operasjon. Hun har ballspill bakgrunn, og er tilbake nå i sen sommer etter nesten 1år. Var jo i trening (lett gange) veldig raskt, men det var noe komplikasjoner med mere bein som løsnet, som medførte en ekstra "titt" inn og en mildere opptrening.

Går på Glucosamine (extra strengt) i ett år og, og merket umiddelbart at det faktisk hjelper alle hennes ledd.. Hjelper på beindannelse/beinskjørhet. Reseptbelagt i norge, men ikke i mange av våre naboland (bla UK). Den virker fin om man vil at bein/beinbrusk skal gro, og det fort. Knepper og mindre i alle hennes ledd nå, hører forskjell!

Hun var operert drøye 2uker etter skade, betalt av egen lomme på volvat, og offentlige ga 40uker+ ventetid på MR undersøkelse(kanskje operert i løpet av et år. Kostnad 16.000.- egen lomme, ca 20K med medisinering, krykker og etterkontroller og minimalt med sykefravær (klarte ikke kjøre bil).

Stoltenberg-Care er "gratis". Men man får det man betaler for.

Re: Opptrening etter meniskoperasjon [Re: silverwrx] #1522030 17/11/2012 19:21
C
Christen Offline
Ex Trippelbirker
Ex Trippelbirker
C
Sitat: silverwrx

Går på Glucosamine (extra strengt) i ett år og, og merket umiddelbart at det faktisk hjelper alle hennes ledd.. Hjelper på beindannelse/beinskjørhet. Reseptbelagt i norge, men ikke i mange av våre naboland (bla UK). Den virker fin om man vil at bein/beinbrusk skal gro, og det fort. Knepper og mindre i alle hennes ledd nå, hører forskjell!

Glukosamin selges fritt i endel andre land da det er klassifisert som kosttilskudd. Mest sannsynlig er det laget av rekeskall og studier viser at det ikke gir effekt for selve bruskskaden og regenerasjon av denne. Det kan være noe smertestillende effekt og bedring av stivhet i ledd.

Re: Opptrening etter meniskoperasjon [Re: ute-og-sykler] #1522063 17/11/2012 20:57
Ronny1969 Offline
Entusiast
Entusiast
Glukosamin selges fritt på apoteket som Samin, http://www.felleskatalogen.no/medisin/samin-weifa-563710

Re: Opptrening etter meniskoperasjon [Re: ute-og-sykler] #1522122 17/11/2012 22:52
ute-og-sykler Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Dag 8:
Tok min siste paracet dag 5.
Hevelsen begynner å avta.
Leddet kan fortsatt knapt bøyes (dvs.bare ca. 45 grader) uten smerter.

Hatt en styrkeøkt (overkropp). Ellers kun fysio-øvelser (som vifting med tærne).

Akkruat nå føles det veldig bra... Kanskje fordi jeg har tatt et par glass rødvin. ICON_SMILE

Fortsatt ikke vært på rulla.

Re: Opptrening etter meniskoperasjon [Re: ute-og-sykler] #1522286 18/11/2012 15:05
B
BjørnAa Offline
Avhengig
Avhengig
B
Jeg vil anbefale deg å bevege kneet uten belasning. Jo mer du beveger det, jo fortere vil hevelse gå ned. Dette pga at du drenerer kneet for den ekstra væsken når du beveger det. Jeg gjorde dette på rulla, men da uten motstand, kun for å holde foten i gang. Ca 15 minutt pr dag.

PS: Spør fysioen først for sikkerhetsskyld

Re: Opptrening etter meniskoperasjon [Re: ute-og-sykler] #1522338 18/11/2012 17:06
B
Braaten22 Offline
Avhengig
Avhengig
B
Hei, jeg oppererte høyre kneet mandag 5/11 for menisk skade og den største mediale plicaen kirurgen noen gang hadde sett . fikk endel enkle øvelser a fysion som jeg begynte med allrede dagen etter opprasjonen, åja jeg måtte tvinge meg igjennom dem de første 5 dagene for det var rimelig stivt å måtte ta paracet 500mg hver 3 time ca for å holde smertene nede . Kastet krykkene nå 15/11 å går på benet og sykler ca 20 min på rulla hver dag uten motstand for å holde det i bevegelse, er fortsatt bittelitt stivt på morningen men ellers funker det ganske bra =) . Knapp en del i kneet i starten på rulla men virker som det har gått over nå . Så bare stå på å hold det i bevegelse så blir det nok bra.

*Santa Cruz Bronson 2019*
Re: Opptrening etter meniskoperasjon [Re: ute-og-sykler] #1522481 18/11/2012 20:37
ute-og-sykler Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Klarte å karre meg opp på rullesykkelen nå i kveld.

Ga opp etter 5 omdreininger med pedalen ettersom smerten var ubehagelig (når pedalen med den opererte foten skal over topp-punktet) og jeg ikke har diskutert med fysioterapauten enda.

Med andre ord en litt snau økt for poste under "Hvordan trente du i dag? (off season)"-tråden.. ICON_SMILE

Prøver igjen i morgen.

Re: Opptrening etter meniskoperasjon [Re: ute-og-sykler] #1522580 18/11/2012 22:56
B
BjørnAa Offline
Avhengig
Avhengig
B
Høres ut som at du ikke har fått opp tilstrekkelig bevegelighet i kneleddet ditt. Har du fått tøyeøvelser du skal gjøre er det viktig å gjøre disse. I tillegg kan selvfølgelig hevelse gjør at det blir vanskelig å bøye kneet.
Kanskje greit å ise/kjøle ned kneet litt før og etter du prøver deg slik at hevelsen er minst mulig før, samt at etter så begrenser du eventuelle ytterligere hevelser.

Re: Opptrening etter meniskoperasjon [Re: ute-og-sykler] #1524304 21/11/2012 22:28
ute-og-sykler Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Dag 11 og 12: Nå er jeg igang med korte sykkeløkter uten motstand.

De første øktene har vært med hevet setepinne og med hælen på pedalen. Det har bidratt til at jeg kommer rundt (samtidig som hevelsen nå er på retur).

Re: Opptrening etter meniskoperasjon [Re: ute-og-sykler] #1524319 21/11/2012 23:32
anderfo Online
Besatt
Besatt
Har tatt menisken tre ganger. Samme menisk hver gang - nå er det knapt noe igjen. Det er faktisk derfor jeg forbannet løping og begynte å sykle...

Trøst deg med at sykling kanskje er det beste du kan gjøre med din menisk ICON_SMILE

Hvor lang tid krykkekastingen og opptreninga tar er veldig individuelt. Jeg har hørt om folk som har kasta krykkene etter et par dager og spilt champions league-kamp eller gått worldcup langrenn etter bare noen dager, men jeg har også hørt om folk som har gått på krykker med hovent kne i flere uker.
Selv tilhører jeg den siste kategorien.

Første gang fikk jeg benyttet min utvidete skiskytterlisens (som i sin tid kostet ca 180kr mer enn vanlig lisens) og fikk dermed operert kneet på Rosenborgklinikken. Ventetid ble dermed 4 uker, mot normalt 9 måneder på St Olav. Operasjonen gikk greit (de klipte vekk endel), men kneet var såpass hovent i flere uker at jeg ikke klarte å kaste krykkene før etter ca 8 uker. Da kom jeg meg etterhvert ut på ergometersykkel og langrennsski og fikk trent meg opp. Gikk et bra skirenn ca 1 mnd etter at jeg kastet krykkene, men da var det jo gått 3 mnd siden operasjonen og 4mnd siden skaden skjedde. Kneet ble bortimot helt bra, med unntak av smerte ved stillesitting (f.eks. på buss eller kino) eller etter langvarig aktivitet.

Andre gang, ca 4 år senere, ble kneet låst i bøyd posisjon (i Frankrike, noe som medførte mye hinking over diverse flyplasser) og dermed fikk jeg operasjon allerede etter et par dager på St Olav. Operasjonen gikk greit denne gangen også, men nok en gang tok det lang tid å bli kvitt krykkene. Tror vi snakker 5-6 uker. Som vanlig brukte jeg mye sykkel og langrenn for å komme tilbake i form, og tilbake i "vanlig form" var jeg vel etter ca 2-3 mnd. Riktignok la jeg opp med satsingen pga dette.

Tredje gang, for et år siden, måtte jeg igjen vente ganske lenge (ca 2 mnd) på operasjon. Samme lege som de to første gangene. Operasjonen gikk bra, men nå er det nesten ingen menisk igjen. Har fått beskjed om å holde meg i aktivitet, men jeg har bestemt meg for å droppe løping (selv på mykt underlag - jeg har ikke løpt på asfalt de siste tjue årene men menisken røk likevel) og holde meg til "skyveaktiviteter" som ski og sykkel.
Krykkegåing i ca 3 uker denne gangen, altså litt kortere enn før, og jeg kjøpte meg en rulle som gjorde at jeg fikk syklet oftere (slapp å dra til fysio for å sykle). Fullt opptrent til å klatre, gå langrenn og gå toppturer etter ca 2 mnd. Deretter har kneet fungert greit, helt til jeg gikk fjelltur nå i september og plutselig fikk sjukt vondt. Var på toppen av et fjell da jeg innså dette - og jeg måtte ake ned i snørenner og deretter gå baklengs ned til bilen.

Heldigvis kan jeg fortsatt sykle, og det ser ut til at både ski og telemark går greit, så jeg får rett og slett bare holde meg unna turgåing (og løping). Jeg vil nemlig helst utsette både operasjoner og kneproteser så lenge som mulig.

Velvel, ikke la min kne-historie ta psyken fra deg ICON_WINK
Opptrening etter skaden går alltids greit, bare pass på å hold deg langt unna løping om du kan!

Min erfaring er at sykling på rulle er den enkleste og beste opptreningsmetoden. Aktivitet gjør i starten at hevelsen øker, men etterhvert gjør det istedet at hevelsen går ned. Da er det bare å "kjøre på" helt til du kan begynne å gå. Deretter kan langrenn være et fint supplement til rullesykling (og/eller annen sykling dersom det er aktuelt, litt sesongavhengig naturligvis).

Moderator  support