Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Strava på sti = dumt?

Re: Strava på sti = dumt? [Re: JayTe] #1514419 02/11/2012 08:33
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Sitat: JayTe
Sitat: gikke

Lettere omskrevet; Om folk tar tida på runkinga si driter jeg i, så lenge folk ikke oppfører seg på en sånn måte at det blir ytterligere restriksjoner på mulighetene for å runke i Norge.

Som er kuriositet kan jeg nevne at rekorden på langrennslandslaget er 17 sec fra slapp til lunken naturell yoghurt.....

En av sprinterne?

Big wheels keep on turning
Re: Strava på sti = dumt? [Re: Ole] #1514439 02/11/2012 09:07
sindrer Offline
Besatt
Besatt
Stivettreglene (NOTS) og veitrafikkloven(f.eks paragraf 3) Er greit å ha i bakhodet når man ferdes på sykkel.

Jeg kjører noen Strava segmenter innimellom, men jeg unngår da å gjøre dette når skogen er full av folk.

Og skulle jeg støte på noen så slakker jeg av litt på farten, smiler, hilser og setter opp farten igjen når de er passert.

Sindre R.

Re: Strava på sti = dumt? [Re: sykkeloyvind] #1514441 02/11/2012 09:10
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: krankdrev
Sykle på sti = stisykling. Var det ulogisk av meg å tenke slik og ikke straks tenke på rundbane og maraton (internasjonalt) slik det virker som du mener er mer naturlig?

Artig at denne filosofiske betraktningen av stisykling fortsatt eksisterer. At det å drive med stisykling er en egen høyverdig aktivitet der man kommer nærmere zen-tilstand enn de som bare sykler på stier.

Når jeg er på stitur med likesinnede så går samtalen ganske så lett både opp og ned crux, bortover og på tvers. Som turkamerater sykler vi ofte med få meters mellomrom og når flyten setter inn er det intet problem å snakke og sykle på en gang. Hvis samtalen krever at man står eller sitter stille ville jeg fortrukket å ta den før eller etter sykkelturen. Det er da fullt mulig å få noe sosialt ut av en sykkeltur i skogen uten at man må stoppe hele tiden?

Strava-segmenter i skogen kan fungere supert, men de kan sikkert også få fram det verste i folk. Segmenter i utforbakke i nærheten av der det går mange mennesker bør unngås. Samtidig som det å roe ned selv om man prøver å sette rekord bør være en selvfølge.

Ole Christian har jo et poeng. Hvis zen-stisyklister ikke er opptatt av at det skal gå litt fort inne i mellom hvorfor brukes det da massevis av penger på knebeskyttere, fjærdempere med optimal rate og dekk med maks grep?

Å snakke mens man sykler funker sikkert til viss grad det også, så lenge man ikke har for stor avstand eller noen sliter betraktelig mer enn andre - da går samtalen lett for de som er i god form og det blir rimelig pes for den stakkaren som ikke er det ICON_SMILE For noen føles det kanskje som dødtid å stoppe opp, for meg personlig er disse stoppene ofte en like stor opplevelse som selve syklinga. Har man øynene med seg kan det by på fotomuligheter, man kan orientere seg på kart/GPS og finne nye ruter i stedet for å følge den samme som sist ++.

Folk må gjerne sykle fort, men den linken som trådstarteren la ut viser jo helt klart at å legge dette ut for resten av verden kan føre til problemer med oppførsel som ikke er til fordel for syklister som gruppe.
De fleste steder i Norge er det sikkert uansett ikke noe stort problem (enda), men kan jo tenke meg at i marka rundt Oslo kan det være en reell problemstilling - der finnes jo alt en del friksjon mellom syklister og andre brukere.

Stisyklister finnes vel i forskjellige varianter de også, noen sykler fort både opp og ned, noe sykler fort bare ned, noen sykler moderat over alt. At man har knebeskyttere og gode dempere betyr ikke nødvendigvis at man sykler fort. En god demper gjør en bedre jobb også i lave hastigheter. Dekk med maks grep type tunge og med klisste gummi forbinder jeg like mye med krypehastighet opp og over hindringer som er glatte og kronglete som at det går fort nedover.
Det jeg sa om lycra og karbonsåler var lettere ironisk ment, det er ikke utstyret du velger som bestemmer hvor fort du sykler eller hvordan du oppfører deg.

Jeg har vært med på både fort-sykling i gamle dager da birken var det store målet og det jeg kaller sosial sykling. Det er liten tvil for meg hva som lett skaffer oss syklister fiender og hva som gir andre brukere et hyggelig inntrykk.

Flertallet fikser helt sikkert å oppføre seg fornuftig både med og uten Strava, men det er nok en gruppe som kan bli motivert til å oppføre seg enda mer som idioter når de har enda en faktor som motiverer til å sykle fort og egoistisk. Ville være veldig dumt hvis de ødelegger for alle sammen.

Re: Strava på sti = dumt? [Re: krankdrev] #1514443 02/11/2012 09:12
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sykle på sti = stisykling. Var det ulogisk av meg å tenke slik og ikke straks tenke på rundbane og maraton (internasjonalt) slik det virker som du mener er mer naturlig?

Det är ju du som inte verkar tycka att sykle på sti =stisykling om man läser dina inlägg i tråden. Min poäng är just det att sykla snabbt på sti med lycra och karbonsåler är och har varit en viktig del av terrengsykling och att det är det norska begreppet stisykling som inte inkluderar all sykling på sti.

Möjligt att begreppet XC passar bättre in på sykling på sti med stoppe klocke, strava och lycra än begreppet stisykling.

Re: Strava på sti = dumt? [Re: krankdrev] #1514529 02/11/2012 12:36
anderfo Online
Besatt
Besatt
(Obs! Litt off-topic i første del her..)
Trykk for å se...
Hvis jeg har forstått deg rett mener du at:
stisykling sykling på sti¹
...men at:
sykling på sti stisykling
...altså at dersom du "bare" sykler på sti¹ er det ikke nødvendigvis stisykling - men dersom du stisykler så sykler du på sti? Eller er dette kødd/ironi/morsomhet fra krankdrevets side? (det er visst ikke alltid så lett å sette seg inn i tankene til et krankdrev)

Sjøl har jeg alltid trodd at sykling på sti er stisykling, og at jeg stisykler uansett hva slags stier jeg sykler på, hvilken hastighet jeg holder eller hva jeg har kledd på meg...selvsagt ICON_WINK

(Så, tilbake til temaet:)
Såvidt jeg har forstått ble vel Strava-segmenter opprinnelig opprettet for å måle/sammenlikne tid i oppoverbakker, der hastigheten ikke egentlig skal medføre stor fare. Dersom farta likevel er så stor at man (dette gjelder både på sti¹ og på vei²) står i fare for å skremme vettet av folk og fe³, kræsje med folk og fe, eller på annen måte gjøre folk og fe irritert på syklister, må man senke farta. Sånn er det bare.

Hvis man ønsker å unngå dette kan man komme tilbake en annen dag, og hvis man har gjort mange forsøk uten hell kan man prøve igjen mandag kl 03.00. Dersom man fortsatt ikke klarer KOM er det bare å trene mer.

Slike segmenter bør flagges dersom mange syklister ikke klarer å overholde dette - selv om segmentet kunne vært helt trygt dersom syklistene fulgte metoden beskrevet ovenfor. Ofte gjelder det på segmenter i sterkt trafikkerte områder, segmenter på svært populære stier, og spesielt på uoversiktlige utfor-segmenter dersom det av og til ferdes endel folk og fe der.

monkey Uttrykk:
¹Sti = smalt oppgått tråkk i terreng som ikke har veier (wiki).
²Vei = ferdselsåre for samferdsel eller transport av varer til fots, til hest eller med forskjellige slags kjøretøy (wiki).
³Folk og fe = mennesker, dyr, aliens, småunger, sauer, vimsete tøysekopper osv.

Re: Strava på sti = dumt? [Re: Ole] #1514679 02/11/2012 17:41
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
æææ.. du anderfo, skjønner ikke helt hvordan du har kommet fram til den tolkninga der.

Det jeg skrev var at min tanke gir at "sykling på sti = stisykling" kontra fredriks sitt innlegg om at i utlandet skjer XC ritt og maraton på stier. Uten at jeg helt skjønte hvorfor han syns det var et viktig poeng.

Så raste det inn med filosofi, zen, at "norsk" stisykling har sterk sammenheng med bamsemums osv. (personlig har jeg ALDRI hatt med bamsemums på tur, så da er jeg visst ikke stisyklist likevel)

Det stakkars krankdrevet vil ikke ta æren for betraktningen du beskriver, det blir rett og slett for avansert for meg på en fredags kveld med fulle bihuler.

Hva man bedriver er det vel opptil hver enkelt selv å definere.
Om man så bedriver det i kyllingdrakt og kaller det "lavtflyvning" er det egentlig revnende likegyldig så lenge man følger Kardemommeloven.

Note to myself: IKKE bruk ironi på forumet uten å merke det tydelig og advare på forhånd, ref. kommentarer om lycra og karbonsåler ICON_SMILE

Re: Strava på sti = dumt? [Re: krankdrev] #1514686 02/11/2012 17:48
anderfo Online
Besatt
Besatt
æææ.. du anderfo, skjønner ikke helt hvordan du har kommet fram til den tolkninga der.

Det kan muligens skyldes en kombinasjon av dette, dette og dette innlegget som totalt sett gav det inntrykket...
Om det var ironi i et par av innleggene så beklager jeg - jeg hadde forsåvidt en mistanke (som jeg til og med skrev) ICON_WINK Sorry!

Re: Strava på sti = dumt? [Re: anderfo] #1514705 02/11/2012 18:08
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: anderfo

Det kan muligens skyldes en kombinasjon av dette, dette og dette innlegget som totalt sett gav det inntrykket...
Om det var ironi i et par av innleggene så beklager jeg - jeg hadde forsåvidt en mistanke (som jeg til og med skrev) ICON_WINK Sorry!

Det går helt greit ICON_SMILE

Men det jeg var litt ute etter å pirke borti var som Kjartandaddy også sa først, hvorfor må ALT måles? Tror det hadde vært direkte BRA for mange om man la ut på tur uten å måle prestasjonene sine på noen som helst slags måte litt oftere... bare finne fram den barnslige morofølelsen av å sykle, ta seg tid til å stoppe opp iblant hvis man ser noe spennende/vakkert/snodig ute i naturen. Jeg syns i hvertfall jeg får mye mer positivt utav syklinga nå enn da jeg "trente" og tok tida på meg selv og funderte på hvor fort jeg kunne sykle den faste ruta hvis jeg tok det helt ut.

Re: Strava på sti = dumt? [Re: Ole] #1514760 02/11/2012 19:40
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Nå skal det sies at jeg selv bruker Endomondo. Men kun for å se hvor jeg har vært, og hvor langt jeg har sykla.

Kanskje det med tidtagning var viktigere da man var ung og nyforelska? Man ville rett og slett komme raskere hjem igjen når blodet brusa, mens etterhvert som årene går, vil man bruke så laaang tid som mulig ute på sykkelen? Morro er det lell, fort og sakte, flyt og knot.

Big wheels keep on turning
Re: Strava på sti = dumt? [Re: Kjartandaddy] #1514777 02/11/2012 20:08
anderfo Online
Besatt
Besatt
Jau. Jeg kan se poenget med begge deler - fort og sakte, langt og kort, med og uten måling av whatever. Sånt går i perioder og avhenger av bevegelsesmåten, humøret og hvem jeg eventuelt beveger meg med...

Har hatt perioder der jeg har deltatt i konkurranser (fra jeg var 3 år gammel og fram til 2005), perioder der jeg ikke har brukt verken klokke, GPS eller noen annen form for måling av aktiviteten (fra ca 2005 til 2012), og perioder som nå hvor jeg både drar på treige turer og raske turer. Av og til tar jeg med GPS-en når jeg sykler/løper/går topptur/drar pulk/whatever. Og da kan det typisk enten gå grisetreigt eller kjempefort eller et sted midt i mellom. Artig læll.

Tror ikke Strava påvirker hastigheten min så fantastisk mye, men det kan av og til være en bra motivasjon til å legge ut på treningstur selv etter en lang arbeidsdag. Eller å dra på litt ekstra dersom turen gikk så seint på kvelden at ingen andre gadd å joine.

Re: Strava på sti = dumt? [Re: krankdrev] #1515024 03/11/2012 15:20
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Men det jeg var litt ute etter å pirke borti var som Kjartandaddy også sa først, hvorfor må ALT måles?

Greia med Strava og andre loggprogrammer, pulsklokker og sykkelcomputere er vel ikke nødvendigvis å måle alt, men å måle noe.

Noen ganger gir det sykkelturen et ekstra pluss, andre ganger er det deilig å kun måle sykkelturen i smil, utsikt og nytelse. Hvorfor må det ene alltid utelukke det andre?

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Strava på sti = dumt? [Re: Ole] #1515362 04/11/2012 14:21
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg bruker Strava til å dokumentere alle turene og dele stier med andre. Gøy å se hvem andre som sykler på mine stier! Og ja, KOM nedover er gøy men krever ekstra oppmerksomhet. Forviller det seg et turgåer inn på stien et det ned i gangfart og prøve igjen på neste tur.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Strava på sti = dumt? [Re: olechr] #1515379 04/11/2012 15:06
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: olechr
Kan man ikke bare sykle da? Jeg kaller meg terrengsyklist eller enda enklere syklist.

Så får folk bruke hodet. Det gjelder da like mye såkalte stisyklister som de som bruker strava. Møter en stisyklist en som går på tru rundt en sving så trur jeg den personen du møter driter i om du har strava eller ei.

Og ikke kom å si at ikke stisyklister kjører fort utfor. Hvis ikke, hvorfor i alleverden skal man ha kashima coating og annet da? For å komme opp en bakke?

Bruker folk hodet så fungerer det. Noen man møter er sure uansett. La de bare være det.

+1.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Strava på sti = dumt? [Re: Ole] #1515414 04/11/2012 16:39
adrenaline Offline
Entusiast
Entusiast
Skru på stravaen på mobilen når man reiser ut, putte den i sekken og vel hjemme igjen skru av og se hvordan det har gått.

Specialized Camber Expert Carbon EVO 29, Niner RIP9, Niner SIR9
Re: Strava på sti = dumt? [Re: Ole] #1515429 04/11/2012 17:21
ulveroar Offline
Ringrev
Ringrev
Det er strava-commuterne som er døden bak styret, ikke en og annen stisyklist. Nå hadde jo 80 prosent av guljakkene skylapper lenge før Strava, men jeg mistenker dem for nå å ha strava i tillegg til gul jakke og skylapper.

Re: Strava på sti = dumt? [Re: Ole] #1515739 05/11/2012 11:28
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Og så kan jeg lage meg segmenter slik at også jeg kan få være KOM...en kort stund.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Strava på sti = dumt? [Re: Ole] #1515745 05/11/2012 11:35
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Om man prøver å forbedre tiden sin på Strava eller bare sykler
for å kose seg er stort sett ett fett for alle andre dersom
man klarer å vise hensyn !

Strava er ikke bare ett glimrende treningsverktøy, men også
verdifult for de som ønsker å finne nye stier eller treningsrunder.

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Strava på sti = dumt? [Re: Ole] #1516744 07/11/2012 13:11
M
MTB-kaasa Offline
Fersking
Fersking
M
Strava er en fantastisk måte å presse seg litt mer en vanligvis!

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support