Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Løping og sykkelform

Løping og sykkelform #1513508 31/10/2012 09:26
ledfly Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Tenkte og legge om til løping i vinter for og holde på formen. Hvordan duger det? Er det mulig og utvikle noen sykkelform uten sykkelspesifikk trening? har jo kjøpt meg rulle men den har liksom ikke blitt brukt noe serlig for og si det slik, og har ikke fått meldt meg inn på no treningssenter for spinning enda pga livssituasjon akkurat nå, så det blir mest praktisk med løping.. For en stund framover ivertfall. Kanskje det blir 2 spinning runder i uka og langturer med løping når det lar seg gjøre. Maks 3 timer sykling på det meste blir det sånn ca.

Re: Løping og sykkelform [Re: ledfly] #1513536 31/10/2012 10:34
H
hnastrup Offline
Ivrig
Ivrig
H
Løpeintervall i bratt motbakke er mer overførbart til sykling enn løping på flatmark. 6x6 min motbakkeintervall er en dritbra økt for sykkelformen. Særlig på høsten/tidlig vinter når man forsøker å gjøre litt annet enn å sitte på rulla.

Re: Løping og sykkelform [Re: ledfly] #1513576 31/10/2012 12:05
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
En fysioterapeut fortalte meg om en undersøkelse der man trente opp personer i svømming og sammenlignet endring i O2 opptak i svømming vs sykling. Det var neglisjerbar økning i O2 opptaket ved sykling når man har trent seg opp i svømming.

Poenget er at bevegelsene og muskelbruken skal være så lik som mulig for å at trening skal være nyttig for sykling. Som ponka00 sier er intervall i bakke overførbart til sykling. Jeg tror ikke lange løpeturer vil være nyttig for sykkelform. Bevegelsene og muskelbruk blir for forskjellig.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Løping og sykkelform [Re: ledfly] #1513587 31/10/2012 12:20
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Alt som gir deg bedre form er også bra for syklingen. Også er det avhengig av nivå du ønsker og nå, og hvilke type sykling du bedriver. Dessto mer teknisk en idrett er, dessto viktigere er det å utføre treningen aktivitetsspesifikk.
Løping er knallbra for formen. Du får ikke bedre arbeidsøkonomi eller muskulatur til sykling av det, men du får en fantastisk base du selvfølgelig tar med deg over på sykkelen når sesongen starter.

Personlig vil jeg dog aldri anbefale noen å løpe. Det heter seg at en gentlemann ikke løper - det tar seg mye mer elegant ut å bevege seg hurtig på en sykkel.

Del stien, skru av Strava
Re: Løping og sykkelform [Re: ledfly] #1514031 01/11/2012 12:49
G. Freeman Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: ledfly
Tenkte og legge om til løping i vinter for og holde på formen. Hvordan duger det? Er det mulig og utvikle noen sykkelform uten sykkelspesifikk trening?

Jeg har gjort dette de siste par sesongene; brukt endel tid på beina for å bygge motoren enten løping (primært bakkeintervaller eller elghufs), mye ski sålangt føret tillater og litt sykling på ei rulle i kjelleren innimellom for å holde beina igang.

Min erfaring er at jeg øker kondisjonen/kapasiteten veldig effektivt med disse øktene på beina, nesten bedre enn på sykkelsetet føler jeg selv(har ikke vitenskaplig dokumentasjon på dette annet enn målt hvilepuls samt hvor raskt pulsen faller fra makspuls). Men som det allerede er nevnt i tråden her; den sykkelspesifikke musklaturen i beina dine forsvinner om du bare løper. Derfor har jeg kjørt noen sykkeløkter i uka også for å holde på mest mulig av "sykkellåra."

Når våren kommer har jeg vært i kanon fysisk form, men manglet litt på sykkelform eller utholdenhet i lårmusklaturen. Kjenner at syra kommer kjappere og på lavere puls enn i sesongen, men noen uker med mye mengde på setet på våren er låra igjen de samme gamle gode. Dette opplegget har i alle fall gitt meg kontinuerlig resultatforbedring og formstigning gjennom de siste 3 sesongene.

Shut up legs!
Re: Løping og sykkelform [Re: ledfly] #1514047 01/11/2012 13:13
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Både løping, svømming og skigåing er bra for sykkelformen. Det er imidlertid å anbefale at du har minst to økter pr uke på sykkel, enten inne eller ute, slik at du opprettholder de sykkelspesifike musklene.

Den kondisjonen du opparbeider deg gjennom løping, svømming, skigåing mv. vil du nyttiggjøre deg når syklingen igjen får hovedprioritet til våren.

Re: Løping og sykkelform [Re: ledfly] #1514163 01/11/2012 18:07
L
lancepants Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Denne artikkelen har vært referert til tidligere på dette forumet også, men siden spørsmålet taes opp igjen i denne tråden: Fikk kjempekondis etter "4 x 4-kur"

Quote:
En av Norges beste syklister erstattet sykkel- med løpeintervaller. Oksygenopptaket føk til værs.

Re: Løping og sykkelform [Re: ledfly] #1514178 01/11/2012 18:39
racer`n Offline
Entusiast
Entusiast
Løping, ski og svømming er flotte treningsformer man kan benytte seg av for å legge ett godt treningsgrunnlag med tanke på sykkelsesongen. Dersom man skal ha perioder med mye mengde kan med fordel mange av disse timene foregå til beins både med og uten ski. Dette kan bidra til at sykkelmusklene fått litt hvile og annen bevegelse, noe som også kan være bra med tanke på skadeforebygging. Når det gjelder forbedring av o2 opptak er disse andre treningsformene like effektive som spesifikke sykkeløkter, se bare på alle langrennsløperne som sykler knallbra i Norgescupen.
Men det er også som de andre nevnte over her viktig med hvertfall 2 sykkeløkter i uken, hvorav hvertfall 1 av de er spesifikke sykkelintervaller.

Et eller annet kleint ordtak.
Re: Løping og sykkelform [Re: ledfly] #1514330 01/11/2012 21:49
Bioroboten Offline
Medlem
Medlem
Sitat: ledfly
Tenkte og legge om til løping i vinter for og holde på formen. Hvordan duger det?

Det er mulig å utvikle helt enorm sykkelform uten sykkelspesifikk trening. Dessverre er det også mulig å utvikle helt enorm benhinne"betennelse" av å gå fra zero til hero med vinterløping. Det er svært problematisk når du trener mye, å skulle switche helt aktivitetsform, sesongbetinget. Dette pga bevegelsesapparatet, muskler/senefester - ikke pga indre organer. Jeg ville spredd treninga utover både løping, svømming, langrenn, spinning for å unngå tendinoser. Du bør de første månedene av ny sesong faktisk opprettholde en større del på sykkelen, før du "vanner ut" kondistreninga med andre aktiviteter - dette står dessverre litt i kontrast til det mentale behovet med å få seg en pause, gjøre andre ting etter at sesongen er over.

Re: Løping og sykkelform [Re: racer`n] #1514391 02/11/2012 07:09
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Hvem er alle de langrennsløperne som sykler knallbra i NC?

Re: Løping og sykkelform [Re: ledfly] #1514949 03/11/2012 11:24
Dagsven Offline
Avhengig
Avhengig

Santa Cruz Highball Carbon 29er
Merida FLX Carbon
Lapierre Sensium 100
Re: Løping og sykkelform [Re: ledfly] #2527828 24/12/2018 10:21
M
MrNoob Offline
Medlem
Medlem
M
Noen som fant ut hvem syklisten som løp 15stk 4x4 på 10 dager var? Stake Laengen?

Moderator  support