Tenkte og legge om til løping i vinter for og holde på formen. Hvordan duger det? Er det mulig og utvikle noen sykkelform uten sykkelspesifikk trening?
Jeg har gjort dette de siste par sesongene; brukt endel tid på beina for å bygge motoren enten løping (primært bakkeintervaller eller elghufs), mye ski sålangt føret tillater og litt sykling på ei rulle i kjelleren innimellom for å holde beina igang.
Min erfaring er at jeg øker kondisjonen/kapasiteten veldig effektivt med disse øktene på beina, nesten bedre enn på sykkelsetet føler jeg selv(har ikke vitenskaplig dokumentasjon på dette annet enn målt hvilepuls samt hvor raskt pulsen faller fra makspuls). Men som det allerede er nevnt i tråden her; den sykkelspesifikke musklaturen i beina dine forsvinner om du bare løper. Derfor har jeg kjørt noen sykkeløkter i uka også for å holde på mest mulig av "sykkellåra."
Når våren kommer har jeg vært i kanon fysisk form, men manglet litt på sykkelform eller utholdenhet i lårmusklaturen. Kjenner at syra kommer kjappere og på lavere puls enn i sesongen, men noen uker med mye mengde på setet på våren er låra igjen de samme gamle gode. Dette opplegget har i alle fall gitt meg kontinuerlig resultatforbedring og formstigning gjennom de siste 3 sesongene.