|
|
Dag Erik Pedersen
|
Dag Erik Pedersen
28/10/2012 08:47
|
ScottRacing
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
Re: Dag Erik Pedersen
[Re: ScottRacing]
28/10/2012 08:49
|
rudolfsen
Entusiast
|
Entusiast
Det er vel en relativt ryddig påminnelse fra hans side. Har han ikke snakket om det der før?
|
|
|
[Re: rudolfsen]
28/10/2012 08:52
|
ScottRacing
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
ja han er ærlig nok; men hva blir fortsettelsen ?
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
28/10/2012 09:28
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er han? Det er ikke sikkert at han ikke visste (hvis det var noe doping i sprøytene)..... Det er ihvertfall den perfekte unnskyldningen hvis det skulle bli avslørt at han fikk doping. Nå syklet han før denne "USPD-perioden", men hvis det viser seg at det var like råttent på den tiden også, da skal han få problemer med å forklare seierene i Giroen. Men der er vi ikke enda. Vi får se hva fremtiden vil vise. Faktisk er jeg spent på om det skjer noe mer rundt Dag-Otto.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
28/10/2012 09:36
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
At han ikke kan garantere for at sprøytene ikke innehold doping gjelder vel alle syklister som får vitaminer etc via sprøyter!
Er det fortsatt vanlig å få kosttilskudd på denne måten? Boason Hagen og Hushovd kan vel da heller ikke være sikre?
|
|
|
28/10/2012 09:46
|
hnastrup
Ivrig
|
Ivrig
Nei, for det er vel totalforbud mot alle former for sprøytestikk?
|
|
|
[Re: hnastrup]
28/10/2012 21:39
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Nei, for det er vel totalforbud mot alle former for sprøytestikk? Nå er det vel det.
|
|
|
28/10/2012 21:44
|
TashkentTerror
Ringrev
|
Ringrev
Når en syklist sier at han har fått sprøyter uten å vite hva de inneholdt, og at sier at han ikke kunne merke noen effekt (Søndagsrevyen) - hvorfor pokker fortsatte han å ta sprøytene?
Jeg mener at en uttalelse som den Pedersen har kommet med ("jeg fikk sprøyter jeg ikke ante hva inneholdt") må kunne likestilles med en innrømmelse av doping. Selv om man er ung og uerfaren er man ikke fullstendig blottet for evnen til å si nei.
Dette minner forøvrig veldig mye om hva en viss syklist fra Tønsberg sa for inntil en knapp uke siden.
|
|
|
[Re: TashkentTerror]
28/10/2012 21:59
|
Espen
More than words
|
More than words
Dette minner forøvrig veldig mye om hva en viss syklist fra Tønsberg sa for inntil en knapp uke siden. Nei, det gjør det ikke. Følg med litta! må kunne likestilles med en innrømmelse av doping. Nei, igjen. DEP har snakket om disse sprøytene i hvertfall 10 år. Det var vanlig å injisere vitaminer, sporstoffer og andre lovlige ting.
|
|
|
29/10/2012 07:44
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
ja han er ærlig nok; men hva blir fortsettelsen ? Blir ingen fortsettelse. Om dere hadde fulgt med litt i timen så er dette gammelt nytt som ikke hadde kommet frem igjen hadde det ikke vært for vår eminente landslagssjef som har bløffa. Hva ønsker du skal bli fortsettelsen? At han legger seg flat på TV og sier han var ung, dum naiv og burde visst bedre? At han måtte forstå at en lege som sier han gir deg vitaminer i sprøyteform egentlig doper deg? DEP og flere andre syklet på en tid da dette var normal praksis i lagene. Man valgte å sette vitaminer i sprøyteform for raskere effekt. Var sikkert noen som ble dopet også, både mot sin vilje og med full innsikt i alt. Men alle dere som synser så voldsomt rundt alt dette, hvorfor glemmer dere alltid tiden / tidspunktet og andre forhold rundt NÅR dette skjedde? Altså dette var i en tid doping var mer eller mindre et fremmedord. Listen over hva som var lov var heller ikke spesielt omfattende. De gjorde sikkert masse ting som i dag er uetisk og på kanten, men som den gang var lovlig. Sånn kan det vise seg at det er i dag også - OM noen få år. Slutt å kjøre bil. Dere er med å dreper planeten. Kom ikke å si at dere ikke ble advart. De fleste av dere har fått dette inn øra siden barndommen. Hvor mange her inne er det som ALDRI kjører bil? Opp med handa nå, alle dere som gjør alt riktig for morgendagens verden og regler. PS. KGB svirrer rundt og leter etter deg, gjem deg når du hører helikopteret.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
29/10/2012 08:02
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Klart det er doping. DEP var lur nok til å fortelle dette tidlig. Dette er bare en konsekvens av hvordan systemet fungerte. Utøverne skulle kunne, med en viss troverdighet, benekte at de visste at de gjorde noe galt. Det var slik det hele var lagt opp.
Plausible deniability, er mye brukt.
Selv om jeg på den ene siden, skulle ønske doperne fikk strenge straffer. Er rettsikkerheten alt for dårlig. Vil du bli kvitt en konkurrent, er det en enkel sak disse dager.
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
29/10/2012 08:49
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når en syklist sier at han har fått sprøyter uten å vite hva de inneholdt, og at sier at han ikke kunne merke noen effekt (Søndagsrevyen) - hvorfor pokker fortsatte han å ta sprøytene? Fordi legene sa det var bra for restitusjon, og forebygging av sykdom? Det er ikkje sikkert han hadde så mykje valg heller, viss dette var rutine i laget, og noko som alle tok. Og sjøl om ein ikkje merkar noko umiddelbar effekt på prestasjonen, så kan det jo tenkast at du klarer å sykle fleire ritt i løpet av sesongen, uten å bli overtrent eller sjuk.
|
|
|
29/10/2012 09:19
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Er det sånn at vanlige folk forventer/kjenner en umiddelbar respons på c-vitaminer, Omega3 eller rød solhatt? Nei, selvfølgelig ikke, men de fleste tror og håper likevel disse tingene har en positiv effekt på sikt.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
29/10/2012 09:21
|
olechr
More than words
|
More than words
Er det sånn at vanlige folk forventer/kjenner en umiddelbar respons på c-vitaminer, Omega3 eller rød solhatt? Nei, selvfølgelig ikke, men de fleste tror og håper likevel disse tingene har en positiv effekt på sikt.
Når gir vel faktisk omega 3 virkning på sikt. Det er vi faktisk helt avhengig av. Og får man for lite i maten så trenger man det i form av tilskudd.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
29/10/2012 10:14
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Når gir vel faktisk omega 3 virkning på sikt. Det er vi faktisk helt avhengig av. Og får man for lite i maten så trenger man det i form av tilskudd. Helt klart, akkurat som vitaminer og mineraler. Jo hardere man belaster kroppen jo viktigere er det å få i seg dette. Å gi tilskudd i sprøyteform var helt stuerent i de fleste idretter frem til helt nylig. Selv Olympiatoppen her i Norge praktiserte jo utstrakt bruk av jernsprøyter opp til for 10-12 år siden. Ingen av dem som fikk disse kan egentlig være sikre på at det bare var jern. De måtte stole på legen som gav dem. Akkurat som jeg stoler på han legen som visstnok ga meg en lokalbedøvelse i hoftemuskelen her om dagen. Dette gjør ikke at vi kaller dem som fikk slike sprøyter i opptakten mot Sydney-OL for naive eller dumme av den grunn.
|
|
|
29/10/2012 13:32
|
brede
Entusiast
|
Entusiast
Litt off-topic men likevel.
DAP var proff i ni år fra 1982-1991 og ble doptestet ca 250 ganger. Jeg har fått inntrykk av at det knapt ble gjennomført doptetster i sykkel på denne tiden og ble positivt overrasket over frekvensen.
Dette betyr jo testing ca annenhver uke og regner vi med færre tester utenfor sesong så snakker vi fort om tester hver tiende dag.
Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
|
|
|
29/10/2012 13:40
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg stusset også på dette tallet fra DAP. Lance har jo i en årrekket hevdet å ha blitt testet mellom 400 og 500 ganger, mens reellt antall har vist seg å være et sted rundt 250. Jeg synes det høres veldig rart ut hvis DAP ble testet like mange ganger som Lance har blitt i sin karriere.
Høres ut som et "fingern i været"-antall fra Pedersen dette.
|
|
|
29/10/2012 14:27
|
sandy
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Usikker på hvordan jeg stiller meg til det som har kommet frem (på ny) om DEP. Vet godt at jeg selv i samme situasjon ville forhørt meg a) om hva det var, b) om det var mulig å få i tablettform.
Når det gjelder a) høres det ut som DEP gjorde akkurat det, saken er ikke om han spurte, men om han burde ha stolt på svaret han fikk. I utgangspunktet stoler man på legen sin, men personlig ville jeg møtt enhver lege satt i forbindelse med et sykkellag med en viss skepsis.
Når det gjelder b) så er det nok mer innlysende å forhøre seg om dette for oss som holder på i dag enn hva det var på 80-tallet. Selv har jeg fått prentet inn en generell skepsis til sprøyter gjennom sykkelpressen, trenere og ledere, samt "ren utøver"-programmet til Antidoping Norge. Tror ikke det var sånn på DEP sin tid.
|
|
|
29/10/2012 15:48
|
Espen
More than words
|
More than words
Det blir meningsløst å se dette med dagens øyne.
e
|
|
|
29/10/2012 17:47
|
TashkentTerror
Ringrev
|
Ringrev
Hva er det jeg misforstår som er så forskjellig fra denne saken og Kjærgaards sak, eller en hvilken som helst annen dopet syklists sak?
Uansett hvordan man vrir og vender på det så har Pedersen testet positivt for efedrin (i konkurranse), dernest har han latt folk sprøyte inn substanser i kroppen som han har sagt at han ikke har visst hva var.
Denne uvitenheten og tilliten til legene kan man da absolutt ikke likestille med den tillit hver av oss gir til fastlegen eller sykesøsteren som setter stivkrampesprøyte eller sesongens influensavaksine. Laglegene i sykling på åttitallet hadde da en helt annen agenda enn den fastlegen i dag har. Argumentet er helt bak mål all den tid man vet at mange av disse legene holdt på med veldig tvilsom praksis.
Når han i tillegg påstår å ha blitt testet 250 ganger? Det høres ut som det reneste tøv, og det er tøv han burde holde seg for god til i en situasjon som denne - det øker absolutt ikke troverdigheten hans.
At Pedersen eventuelt har følt et slags yrkesmessig press synes jeg blir for tynt. Svært mange doptatte ryttere har da blitt utsatt for et like stort eller enda større press. Har noen lest David Zabriskies eller Volodymir Bilekas fortellinger om noen av de utløsende faktorene for at de dopet bevisst? Det er forholdsvis hjerteskjærende greier.
Den manglende viljen til å motstå dette presst har vært med på å føre sporten ut i det uføret den i dag befinner seg i.
|
|
|
29/10/2012 18:30
|
Espen
More than words
|
More than words
Ok, da kan vi si at alle har dopa seg da, uansett?
De som er testet mange ganger, men ikke blit tatt, har sluppet unna.
Argumentasjonen ulelukker fullstendig at det DEP sier faktisk er sant.
e
|
|
|
29/10/2012 18:31
|
Espen
More than words
|
More than words
Det høres ut som det reneste tøv Ja, godt mulig det er løgn, men hva bygger du det på? e
|
|
|
29/10/2012 18:38
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Hva er det jeg misforstår som er så forskjellig fra denne saken og Kjærgaards sak, eller en hvilken som helst annen dopet syklists sak?
Hva er det jeg misforstår som gjør at denne saken er så lik Kjærgaards sak, annet enn VGs tabloide fremstilling av uheldige sitater og gammelt nytt?
|
|
|
30/10/2012 09:37
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Kan vi ikke bare konkludere med at alle som tar kosttilskudd i stedet for å spise makrell i tomat o.l. doper seg, og burde slutte med det før de merker effekten på medaljehylla?
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
[Re: olechr]
30/10/2012 09:50
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Når gir vel faktisk omega 3 virkning på sikt. Det er vi faktisk helt avhengig av. Og får man for lite i maten så trenger man det i form av tilskudd. Hmm...så vi som er allergiske for fisk (og tran og omega3-tilskudd og smør/yoghurt med tilsatt omega-3) kommer til å slite på sikt?  Går greit foreløpig, heldigvis. Puh. Hvor lenge vil det vare? Reklamen for Møllers tran gir meg ganske så dårlige skussmål når det gjelder styrke. Å sykle eller gå topptur er nok utelukket for oss svake folk. "Jeg tok visst for lite Møllers tran, jeg" osv. (mer og mer off-topic nå merker jeg...sorry)Solhatt og C-vitamintilskudd har jeg aldri prøvd eller følt behov for - blir ikke mer forkjøla enn tilskuddspisefolk flest. Jeg har innsett at det antakelig er fordi jeg er Supermann. Det er mulig det også gjør meg mindre sensitiv for mangel på omega-3?
|
|
|
30/10/2012 11:19
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Denne uvitenheten og tilliten til legene kan man da absolutt ikke likestille med den tillit hver av oss gir til fastlegen eller sykesøsteren som setter stivkrampesprøyte eller sesongens influensavaksine. Laglegene i sykling på åttitallet hadde da en helt annen agenda enn den fastlegen i dag har. Argumentet er helt bak mål all den tid man vet at mange av disse legene holdt på med veldig tvilsom praksis.
Sett i ettertid så vet man at mange av disse drev med tvilsom praksis, men visste man dette på åttitallet? Jeg kan jo godt si nå at jeg hadde sterke misstanker rundt Fuerto eller hva DEN dusten heter, og hevde at han var og er en møkkamann, lett i si å etterkant, sant? Dette er et seriøst ment spørsmål fra min side. Burde syklistene osv visst dette når de ble proffer på 80 tallet? at legene ikke var leger, men Miraculix light?
Redigert av Lurifax; 30/10/2012 11:20.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
30/10/2012 11:25
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Litt sånn, her kommer man fra lille Norge, man har fått en sjanse til å bli proff, man skriver under på en kontrakt, man henvises til en lege - som laget mener skal hjelpe deg med alt. Man er i fyr og flamme over alt som skjer med en, man ser en ny verden åpne seg - hey jeg er proff. Her er ting på stell her gitt, de tar skikkelig vare på oss. Tar blodprøver - følger oss opp hele tiden. Får vitaminer +++
EPO var helt ukjent på den tiden, hva skulle en ung gutt egentlig bekymre seg for? Burde vært noen hjemme på berget som advarte han om dette hvis det var reell fare for å bli dopet i det skjulte.
Jeg kan fint se at de på 80 tallet ikke tenkte annet enn at - hey / Konge!! jeg skal ut å kjempe med de beste. Tror veldig få den gangen var veldig opplyst og informert om mulige feller.
Redigert av Lurifax; 30/10/2012 11:27.
|
|
|
[Re: Lurifax]
30/10/2012 12:19
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Som instruktør på treningssenter før/under den perioden du nevner vil jeg påstå at selv om det var før internet var ikke første halvdel av 80-tallet helt i steinalderen.
Vi hadde flere dopingsaker i Norge (lokalt hos oss hadde vi to, riktignok i styrkeløft), Magnar Lundemo beskylte Finner og Italienere for bloddoping, og the underground stereoid handbook ble distribuert over en lav sko. Selv om dopingen primært var kjent i kraftidretter, var det plenty med funn og utesengelser også i kondisjonsidretter.
For mange "der ute" tror jeg faktisk det handlet mer om "stilltiende aksept" enn naivitet/uvitenhet.
|
|
|
[Re: Oystein L]
30/10/2012 12:40
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Som instruktør på treningssenter før/under den perioden du nevner vil jeg påstå at selv om det var før internet var ikke første halvdel av 80-tallet helt i steinalderen.
Vi hadde flere dopingsaker i Norge (lokalt hos oss hadde vi to, riktignok i styrkeløft), Magnar Lundemo beskylte Finner og Italienere for bloddoping, og the underground stereoid handbook ble distribuert over en lav sko. Selv om dopingen primært var kjent i kraftidretter, var det plenty med funn og utesengelser også i kondisjonsidretter.
For mange "der ute" tror jeg faktisk det handlet mer om "stilltiende aksept" enn naivitet/uvitenhet. Kan godt være du har rett, at de burde vært mer våkne. Forsøker vel egentlig bare å se for meg hvordan det ville vært å få tilbudet, komme til proffe forhold (om det var slik da). Vil jo tro de gjorde alt for å fremstå som seriøse ledere med eksperter osv på legesiden. Hvis de da legger alt frem som vitaminer +++ (noe vi vel aldri får svar på) så _KAN_ man forstå at en ung gutt går i fella. Man er seg selv nærmest på en måte, glemt er vel skriverier hjemme om en eller annen diskos kaster +++ i en sånn situasjon. Jeg vil med andre ord anta at det finnes en god mulighet for at DEP snakker sant. Burde han fulgt med mer? helt sikkert. Litt synd om alle blir uglesett som løgnere på grunn av LA, SK og noen andre. Vil jo tro noen faktisk var rene og at de snakker sant også.
|
|
|
[Re: Lurifax]
30/10/2012 13:16
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Jeg kan fint se at de på 80 tallet ikke tenkte annet enn at - hey / Konge!! jeg skal ut å kjempe med de beste. Tror veldig få den gangen var veldig opplyst og informert om mulige feller. Jeg kan bekrefte at juniorer på 80-tallet, trygt plassert under nasjonalt toppnivå, visste at sykkelsporten internasjonalt var ganske så grundig marinert i doping. Det var en offentlig hemmelighet. Så at det var ukjent for DEP tror jeg ikke noe på. Resten er jeg mer med på. Hvor aktivt skulle han gått ut og protestert, overprøvet og diskutert på det laget og legen bestemte og fortalte? Det er lett å si i ettertid, men i situasjonen ville nok mange latt det skure. Kranglete syklister får ikke ny kontrakt. Det samme foregår i andre idretter. Mini spilte nedi Europa. Han hadde en lårskade som han mente skulle satt han ut i 3-4 uker. Klubben sendte ham til en lege i Østerrike, han fikk en sprøyte rett i låret og var tilbake på en ukes tid. "Jeg turte ikke spørre hva som var i den sprøyta," sa han. Jeg tror mange ikke ville turt spørre i den situasjonen. (Jeg satt med store øyne etter den tippeligasendingen, men det ble ikke noe styr av fortellingen etterpå. Det kunne det fort blitt om det hadde vært en syklist, så vi ligger i hvert fall et hakk foran foppal i bevissthet...)
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
|
|