Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Rørlegger, minimum antall timer?

Rørlegger, minimum antall timer? #1510788 25/10/2012 11:12
K
karlsons Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Hepp!

Jeg hadde nylig besøk av en rørlegger som koblet til en oppvaskmaskin for meg. Det hele tok ca. 30 min. Fikk regning i posten i går. Rørleggerfirmaet krever betaling for 2 timers arbeid (pluss kjøring etc.) De opererer visstnok med en minimumssats på to timer.

Må jeg finne meg i dette når det ikke har blitt opplyst på forhånd? Vi avtalte riktigtnok ingenting angående pris, men jeg stusser litt likevel..

Re: Rørlegger, minimum antall timer? [Re: karlsons] #1510802 25/10/2012 11:26
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Si at du opererer med en maksimumsbetaling for antall timer utført arbeid.

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Rørlegger, minimum antall timer? [Re: karlsons] #1510803 25/10/2012 11:30
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Hør med Forbrukerrådet f.eks.

Kan ikke helt se at det skulle være greit. Kan en konsulent, advokat, bilmekaniker eller privat lege ha minimussats på to timer for enhver jobb?

Så mange stier og så kort liv...
Re: Rørlegger, minimum antall timer? [Re: karlsons] #1510868 25/10/2012 13:23
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Avtal pris på forhånd.

Jeg bestiller aldri støvsuger fra Elkjøp og håper fakturaen ikke blir for stor.

Hvordan de forklarer fakturaen spiller vel egentlig liten rolle, men om sluttsummen står i stil med arbeidet som er utført (om det er urimelig dyrt).

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Rørlegger, minimum antall timer? [Re: karlsons] #1510873 25/10/2012 13:34
O
oysandr Offline
Avhengig
Avhengig
O
Møllerverkstedet i trondheim sa så kjekt da jeg klagde på noe tilsvarende : 9 av 10 betaler og holder kjeft, de som klager får redusert regningen litt..

At jeg ikke bruker de lengre er kanskje ikke så rart?

Take Care!
Re: Rørlegger, minimum antall timer? [Re: rockphotog] #1510878 25/10/2012 13:51
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Sitat: rockphotog
Avtal pris på forhånd.

Dette er greit hvis det er en liten jobb. Er det en større jobb legger de inn mange timer ekstra for at de sitter med risikoen i stedet for deg.

Re: Rørlegger, minimum antall timer? [Re: Red Devils] #1510884 25/10/2012 14:07
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Red Devils
Avtal pris på forhånd.

Dette er greit hvis det er en liten jobb. Er det en større jobb legger de inn mange timer ekstra for at de sitter med risikoen i stedet for deg.

Spiller ingen rolle. Avtal pris på forhånd.

Risiko styres av prosjektleder, så det er de selv som bestemmer størrelsen på tilbudet.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Rørlegger, minimum antall timer? [Re: karlsons] #1510905 25/10/2012 15:23
allesammen Offline
Entusiast
Entusiast
Minimumsatser på 2 timer er feil...på 1 time er riktig.
Husk hvis jobben tok ca 30 min så må du legge på kjøring fra kontor til deg inkl parkering hvis det er lite plasser der du bor.
Brukte rørlegger deler fra bilen uten å kjøre å hente så kan han legge til tid for hente å fylle opp bilen med deler.Kan jo ikke forlange at rørlegger har alt" i bilen da en semitrailer ikke hadde vært stor nok.

Trodde stisykling var for ungdommen..
Re: Rørlegger, minimum antall timer? [Re: ] #1510952 25/10/2012 17:32
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Hvis bedriften ikke greier å levere et tilbud på utført jobb + materiale, gå til neste. Det finnes latterlig useriøse rørleggerbedrifter fordi vanligere folk rett og slett mangler det som populært kalles "bestillerkompetanse". Forbrukerrådet burde kjørt gratis nettkurs :-)

Re: Rørlegger, minimum antall timer? [Re: rockphotog] #1510978 25/10/2012 18:55
allesammen Offline
Entusiast
Entusiast
Hvis bedriften ikke greier å levere et tilbud på utført jobb

Tror ikke så mange leverer tilbud på utført jobb.(Hvis du mente det).

Det er ikke stor nok jobb" å reise rundt å gi pris på montering av oppvaskmaskiner.Får du din lokale rørlegger til det har han ikke mye å gjøre(-:

Re: Rørlegger, minimum antall timer? [Re: karlsons] #1510979 25/10/2012 18:56
olavjoergensen Offline
Ringrev
Ringrev
Det har de helt enkelt å greit ikke lov til.
Kjøring/transport kan du ikke klage på, det har de sin fulle rett til å ta betalt for.
Men minimums satser på 2 timer er kun tull å tøys, det hadde jeg aldri akseptert av prinsipp. Dette må du IKKE betale, men det du MÅ gjøre er å betale den summen som ikke er omtvistet, f.eks 1,5 arbeidstime inkl kjøring og deler.

Hjulbygger på hobbybasis
Re: Rørlegger, minimum antall timer? [Re: allesammen] #1510993 25/10/2012 19:20
Andrehua Offline
Besatt
Besatt
Sitat: allesammen
Husk hvis jobben tok ca 30 min så må du legge på kjøring fra kontor til deg inkl parkering hvis det er lite plasser der du bor.
Brukte rørlegger deler fra bilen uten å kjøre å hente så kan han legge til tid for hente å fylle opp bilen med deler.Kan jo ikke forlange at rørlegger har alt" i bilen da en semitrailer ikke hadde vært stor nok.

Når en rørlegger vet at han skal koble en oppvaskmaskin, så bør han vel ha såpass i bilen til å klare den oppgaven uten å måtte reise tilbake til jobben for å hente noen stakkars koblinger? Da får de (unnskyld språket) faen meg finne seg en annen jobb, om de er så udugelige.

En elektriker kommer da ikke til en jobb der han skal koble en bryter og stikkontakt uten å ta med stikkontakten.

Hadde en rørlegger her som prøvde seg på det samme. Regningen ble halvert.

Re: Rørlegger, minimum antall timer? [Re: Andrehua] #1511084 25/10/2012 22:17
allesammen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Andrehua

Når en rørlegger vet at han skal koble en oppvaskmaskin, så bør han vel ha såpass i bilen til å klare den oppgaven uten å måtte reise tilbake til jobben for å hente noen stakkars koblinger? Da får de (unnskyld språket) faen meg finne seg en annen jobb, om de er så udugelige.

En elektriker kommer da ikke til en jobb der han skal koble en bryter og stikkontakt uten å ta med stikkontakten.

Alle jobber er ikke like ,men er enig at deler til en standard montering bør en servicebil ha.Men alle vet at uforutsette ting kan dukke opp,slangene til maskinen er for korte til å nå fram til vannlås/kran ,gammel stoppekran i benken holder ikke tett må skiftes,kankje det ikke er stoppekran der fra før.har det ikke vært oppvaskemaskin på kjøkkenet før ,så har det kommet nyeforskrifter tec10,som forlanger magnetventil med lekkasjeføler/sladresløyfe,som stenges automatisk ved kontakt med vann.
Tror heller ikke rørleggern kommer uten feks dusjkran hvis det er bestilt.
så ditt eksempel med elektrikker blir bare tøv...

Re: Rørlegger, minimum antall timer? [Re: olavjoergensen] #1511114 26/10/2012 06:15
K
karlsons Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Sitat: olavjoergensen
Det har de helt enkelt å greit ikke lov til.
Kjøring/transport kan du ikke klage på, det har de sin fulle rett til å ta betalt for.
Men minimums satser på 2 timer er kun tull å tøys, det hadde jeg aldri akseptert av prinsipp. Dette må du IKKE betale, men det du MÅ gjøre er å betale den summen som ikke er omtvistet, f.eks 1,5 arbeidstime inkl kjøring og deler.

Kjøringen skal jeg gjerne betale for. Det samme med deler. Rikitgnok hadde jeg kjøpt inn de nødvendige delene på forhånd, i rørleggerfirmaets butikk (som ligger 5 min med bil unna).. Rørleggeren kom når han skulle, gikk inn på kjøkkenet og gjorde det han skulle. Var ikke snakk om at han måtte kjøre noe sted for å skaffe deler eller utstyr.

Finnes det ikke noe regelverk som gjelder for handverkertjenester? Eller kunne de likegodt hatt en minimussats på 4 timer? eller 7,5...?

Re: Rørlegger, minimum antall timer? [Re: allesammen] #1511116 26/10/2012 06:22
Andrehua Offline
Besatt
Besatt

Alle jobber er ikke like ,men er enig at deler til en standard montering bør en servicebil ha.Men alle vet at uforutsette ting kan dukke opp,slangene til maskinen er for korte til å nå fram til vannlås/kran ,gammel stoppekran i benken holder ikke tett må skiftes,kankje det ikke er stoppekran der fra før.har det ikke vært oppvaskemaskin på kjøkkenet før ,så har det kommet nyeforskrifter tec10,som forlanger magnetventil med lekkasjeføler/sladresløyfe,som stenges automatisk ved kontakt med vann.

Hvis jeg hadde jobbet som rørlegger, så hadde jeg da tatt med slanger og stoppekraner + alt annet som man SOMREGEL kan trenge på den mest vanlige jobben(?!?) en rørlegger gjør. Blir da ikke tøv det, en god rørlegger forbereder seg for den jobben man skal gjøre. Hvis du syns noe annet, så er du kanskje vant til å betale overpris for håndverkere? Og liker det........

Re: Rørlegger, minimum antall timer? [Re: karlsons] #1511134 26/10/2012 07:07
O
Omni Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O

Quote:
Finnes det ikke noe regelverk som gjelder for handverkertjenester? Eller kunne de likegodt hatt en minimussats på 4 timer? eller 7,5...?

Håndtverkertjenesteloven

"§ 32. Fastsetting av prisen.

(1) I den utstrekning prisen ikke følger av avtalen, skal den reknes ut på vanlig måte for tilsvarende tjenester på avtaletiden (gjengs pris), dersom ikke denne prisen er urimelig. Er det ingen slik gjengs pris, skal forbrukeren betale det som er rimelig etter tjenestens art, omfang og utføring og tilhøva ellers."

Re: Rørlegger, minimum antall timer? [Re: Andrehua] #1511150 26/10/2012 07:38
allesammen Offline
Entusiast
Entusiast

Hvis jeg hadde jobbet som rørlegger, så hadde jeg da tatt med slanger og stoppekraner + alt annet som man SOMREGEL kan trenge på den mest vanlige jobben(?!?) en rørlegger gjør. Blir da ikke tøv det, en god rørlegger forbereder seg for den jobben man skal gjøre. Hvis du syns noe annet, så er du kanskje vant til å betale overpris for håndverkere? Og liker det........

Ja å hadde du lest det jeg skrev så er jeg jo enig at deler til en standard montering bør en service bil ha. Ditt avslutnings poeng er ihvertfall TØV.

Re: Rørlegger, minimum antall timer? [Re: Andrehua] #1511171 26/10/2012 08:06
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A

Joda! (jeg har byttet elektriker, nå).

Re: Rørlegger, minimum antall timer? [Re: karlsons] #1511216 26/10/2012 09:18
C
caad10 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
C
Løsningen på problemet ditt er enkel: www.mittanbud.no. Har du ikke avtalt pris må du regne med å bli fucked. Du har driti deg ut, og må ta konsekvensen av det. Ta det som en mann - betal regningen, gå videre i livet.

Re: Rørlegger, minimum antall timer? [Re: caad10] #1511256 26/10/2012 10:27
K
karlsons Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Sitat: caad10
Løsningen på problemet ditt er enkel: www.mittanbud.no. Har du ikke avtalt pris må du regne med å bli fucked. Du har driti deg ut, og må ta konsekvensen av det. Ta det som en mann - betal regningen, gå videre i livet.

Takk for det beste rådet så langt ICON_SMILE

Re: Rørlegger, minimum antall timer? [Re: caad10] #1511260 26/10/2012 10:31
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: caad10
Har du ikke avtalt pris må du regne med å bli fucked.

Jepp, er der selv. Har brukt elektriker når jeg pusset opp kjøkkenet. De var der 3 halve dager. Totalregninga ble på 45.500,-

Antall timer var forsåvidt OK, de hadde også vært fair og kun skrevet 3 timer på hjelpemann - dvs en lærling som var med 2 av 3 dager. Men jeg kunne spart meg mye på å fått en rabatt på materiellet, vet at de har enorme marginer på dette.

Re: Rørlegger, minimum antall timer? [Re: allesammen] #1511283 26/10/2012 11:10
rockphotog Offline
Besatt
Besatt

Det er ikke stor nok jobb" å reise rundt å gi pris på montering av oppvaskmaskiner.Får du din lokale rørlegger til det har han ikke mye å gjøre(-:

Hørt om telefon og prisoverslag på småjobber?

Jeg tror vi lever i en forskjellig verden, og at jeg sparer ganske mange penger i forhold til deg.

La meg gjette: Du er håndverker?

Re: Rørlegger, minimum antall timer? [Re: rockphotog] #1511353 26/10/2012 13:18
allesammen Offline
Entusiast
Entusiast

Hørt om telefon og prisoverslag på småjobber?

Jeg tror vi lever i en forskjellig verden, og at jeg sparer ganske mange penger i forhold til deg.

La meg gjette: Du er håndverker?

Tror ikke du har spart så mye penger da din håndverker sikkert har tatt høyde
for din pruting....

Prisoverslag funker ikke alltid så bra da muligheten til å justere prisen opp med 15% er mulig.Tror du uansett da hadde satt kaffen i vrangstrupen å lagt ut en hissig tråd her om den forbaska Håndverkern" om prisen ble 15% dyrere en antatt.

La meg gjette: Du har ti tommeltotter ,siden du har så god greie på håndverkere gjør du ikke mye selv....

Re: Rørlegger, minimum antall timer? [Re: allesammen] #1511419 26/10/2012 16:05
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
for din pruting....

Prisoverslag funker ikke alltid så bra da muligheten til å justere prisen opp med 15% er mulig.Tror du uansett da hadde satt kaffen i vrangstrupen å lagt ut en hissig tråd her om den forbaska Håndverkern" om prisen ble 15% dyrere en antatt.

La meg gjette: Du har ti tommeltotter ,siden du har så god greie på håndverkere gjør du ikke mye selv....

Tror du skal synse litt mindre.

Jeg pruter ikke, jeg ber om prisoverslag og/eller tilbud fra flere enn én leverandør.

15% over prisoverslag er ikke mye hvis man ikke avtaler pris. Avtaler man pris er prisøkning ikke akseptabelt uten å endre avtalen (relativt vanlig).

Jobber med kravspesifisering til anskaffelser med litt andre summer enn det lokale håndverkere opererer med, men det er selvfølgelig en annen sak.

Re: Rørlegger, minimum antall timer? [Re: rockphotog] #1511460 26/10/2012 17:04
allesammen Offline
Entusiast
Entusiast
for din pruting....

Tror du skal synse litt mindre.

Jeg pruter ikke, jeg ber om prisoverslag og/eller tilbud fra flere enn én leverandør.

15% over prisoverslag er ikke mye hvis man ikke avtaler pris. Avtaler man pris er prisøkning ikke akseptabelt uten å endre avtalen (relativt vanlig).

Jobber med kravspesifisering til anskaffelser med litt andre summer enn det lokale håndverkere opererer med, men det er selvfølgelig en annen sak.

15000,. per 100000.- mener jeg er mye penger ,men du jobber jo med andre summer ,det er selvfølgelig en annen sak.

Re: Rørlegger, minimum antall timer? [Re: karlsons] #1511609 26/10/2012 20:58
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: karlsons
Hepp!

Jeg hadde nylig besøk av en rørlegger som koblet til en oppvaskmaskin for meg. Det hele tok ca. 30 min. Fikk regning i posten i går. Rørleggerfirmaet krever betaling for 2 timers arbeid (pluss kjøring etc.) De opererer visstnok med en minimumssats på to timer.

Må jeg finne meg i dette når det ikke har blitt opplyst på forhånd? Vi avtalte riktigtnok ingenting angående pris, men jeg stusser litt likevel..

Dette er surt, men på den annen side så er det begrenset hvor mye pes fra din side det er verdt før det er like greit å notere seg mittanbud.no etc (ihvertfall fastpris) neste gang man skal gjøre noe..

Imidlertid så koster det deg ikke noe mer enn porto å fylle ut f.eks denne:
Klage på mottatt regning, den er urimelig stor

Moderator  support