Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvor kjøpe Lynskey ?

Hvor kjøpe Lynskey ? #1510373 24/10/2012 17:31
S
sykkelknut Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Hei,

Vurderer seriøst en Lynskey Cooper CX. Denne skal bli mitt leketøy i Nordmarka (grus+småstier) og commuting. Ønsker ikke å kjøpe ramme / gaffel / drivverk separat, så ønsker å få den relativt ferdigmontert på døra.

Spørsmålet er hvor man får kjøpt Lynskey best / billigst?

Overordnet tenker jeg å kjøpe via nett, og jeg ser to hovedalternativer (1) USA (2) Europa.

Innbiler meg at prisen kan være lavere i USA, men dyrere frakt og MVA.

Til info tilbringer jeg mye tid i Sverige, og kan få sykkel levert dit. Det gjør kjøp innen EU relativt gunstig.

Noen har tips om / gode erfaringer med butikker?

Jeg har sjekket ut:
1) Lynskey.com (de har dyr frakt - 400USD)
2) Chainreaction (kun ramme, ikke hel sykke så eksluderes)

mvh
Jørgen

Re: Hvor kjøpe Lynskey ? [Re: sykkelknut] #1510399 24/10/2012 18:08
gare Offline
More than words
More than words
Fyr av en mail til Sjur her. Siden er neppe oppdatert, og ja, han er en god venn, men jeg får ikke prosenter eller noe(sukk), ikke engang reperasjon av min Rancilio Silva ser det ut til, men det kommer nok!

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Hvor kjøpe Lynskey ? [Re: sykkelknut] #1510411 24/10/2012 18:29
Espen Offline
More than words
More than words
Kjøp fra CRC?

Jeg chatta forøvrig med et par karer direkte fra Lynskey for noen år siden, og da ville de matche CRC-pris, som da inkluderte fri frakt.

Kan tenkes de har andret filosofi, men de er på hugget på websiden.

E

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Hvor kjøpe Lynskey ? [Re: sykkelknut] #1511993 28/10/2012 06:19
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Som Espen sier så er de ivrig på nettsidene. I kontortid kan du chattte med dem live.

Ps:må d absolutt være lynskey, eller er d titan som frister? Van Nicholas er.i så fall noe du burde se på. De er hvertfall på denne siden av dammen.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Hvor kjøpe Lynskey ? [Re: sykkelknut] #1512040 28/10/2012 09:50
T
Tommy D. Offline
Ringrev
Ringrev
T
Sitat: sykkelknut
Til info tilbringer jeg mye tid i Sverige, og kan få sykkel levert dit. Det gjør kjøp innen EU relativt gunstig.

Blir ikke så gunstig om du da ikke skal smugle den over grensen!

Thomas

Re: Hvor kjøpe Lynskey ? [Re: sykkelknut] #1512128 28/10/2012 14:43
Spiffhopeless Offline
Ivrig
Ivrig
Det ekke smugling når du har vært på sykkelritt i Sverige og så fikk et godt tilbud. Husker debatten da noen var svært så indignert over hvor lett andre smuglet og snøt resten av befolkningen for vel fortjent MVA. ICON_LAUGH

Jeg har snakket med Van Nicholas og det virker som et godt alternativ til lynskey.

"If you are going to die! make sure
its in the front of the peloton!"
Raphael Geminiani to Jacques Anquetil

If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
Re: Hvor kjøpe Lynskey ? [Re: Spiffhopeless] #1512130 28/10/2012 14:51
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Spiffhopeless
Det ekke smugling når du har vært på sykkelritt i Sverige og så fikk et godt tilbud. Husker debatten da noen var svært så indignert over hvor lett andre smuglet og snøt resten av befolkningen for vel fortjent MVA. ICON_LAUGH

Om han er utenlands over 24 timer kan han ta med varer for opptil 6000 tilbake over grensa uten å betale mva. Hvis han kjøper for mer enn det og ikke kjører på rødt er det smugling.

Man kan selvfølgelig ha forskjellig mening om man bør eller ikke bør snyte staten for mva, men å påstå at smugling ikke er smugling fordi man har vært på sykkelritt …

Re: Hvor kjøpe Lynskey ? [Re: Vanilla Ninja] #1512133 28/10/2012 15:00
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Vanilla Ninja

Om han er utenlands over 24 timer kan han ta med varer for opptil 6000 tilbake over grensa uten å betale mva. Hvis han kjøper for mer enn det og ikke kjører på rødt er det smugling.

Man kan selvfølgelig ha forskjellig mening om man bør eller ikke bør snyte staten for mva, men å påstå at smugling ikke er smugling fordi man har vært på sykkelritt …

Det er ellers verdt å merke seg at man ikke kan være 2-3 personer og dele på en sykkel(eller en vilkensomhelst annen dings/enhet som koster 12-18 000). En annen, og mer vanskelig regel er at man ikke kan dra utenlands og ta med seg f. eks. isolasjon eller parkett i flere omganger om det er til samme bygg/rom eller lignende.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Hvor kjøpe Lynskey ? [Re: Vanilla Ninja] #1512151 28/10/2012 15:32
Spiffhopeless Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Vanilla Ninja

Jeg tuller jo litt her, klart det er smugling men hvem ved sine fulle fem gidder å stoppe for å betale mer når man strengt talt ikke trenger og man ikke kan bli tatt heller.

"If you are going to die! make sure
its in the front of the peloton!"
Raphael Geminiani to Jacques Anquetil

If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
Re: Hvor kjøpe Lynskey ? [Re: sykkelknut] #1512164 28/10/2012 15:53
Espen Offline
More than words
More than words
Prisforskjellen er jo ikke så stor heller da. Kjøper du for eksport ut av EU trekkes VAT fra først.

Det får man ikke hvis du kjøper den i et EU-land.

En gjenstand til 1000 Euro inkl. EU VAT:

1000 : 1,19 = 840,40 * 1.25 = 1050,- Euro etter norsk MVA.

Det er altså 5% å spare.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Hvor kjøpe Lynskey ? [Re: Spiffhopeless] #1512180 28/10/2012 16:42
T
Tommy D. Offline
Ringrev
Ringrev
T
Jeg tuller jo litt her, klart det er smugling men hvem ved sine fulle fem gidder å stoppe for å betale mer når man strengt talt ikke trenger og man ikke kan bli tatt heller.

Jeg vil tippe majoriteten, men det er nå min mening.

I min verden må du være passe dum dersom du ikke gidder å betale den marginale merkosten det faktisk er (som eksempel lenger opp illustrerer med 5%). Alternative blir raskt vesentlig dyrere dersom du skulle bli tatt. Nå er jo ikke poenget her å vurdere risiko for å bli tatt!

Jeg tillater meg å tippe igjen - Jeg lar meg ikke overraske dersom det er de som syntes det er OK å smugle, også er de som ellers skriker høyest om de "forferedelige" avgiftene ellers her i landet - Ganske så ironisk spør du meg!

Thomas

Re: Hvor kjøpe Lynskey ? [Re: Tommy D.] #1512820 29/10/2012 18:58
S
sykkelknut Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Hei,

Takk for mange gode innspill.

Har fortsatt ikke bestemt meg, men kommer til å bestille til Norge om jeg kjøper. Mao. ikke noe å ta over fra Sverige; blir for mye "hassel" om man skulle ønske å bytte noe samt at prismessig ikke er mye å hente. I tillegg er det jo som påpekes ikke innenfor rammene av hva man kan gjøre.

Sliter litt med valg av størrelse (189 cm), og dermed på kanten av L inn i XL.

Om jeg kjøper tror jeg det blir komplett sykkel fra enten Lynskey.com eller Adrenalinecycles.com (de kan lage en custom variant). Regner litt på om man skal ta det via jetcarrier eller bare lukke øynene og ta det på UPS (400$).

Van Nicholas er vel en fint ramme, men liker ikke de "cantilever" festene bak.. Så små ting kan faktisk velte et kjøp, forfenglighet lenge leve!

Problemet mitt er vel også at jeg har begynt å se hvor bra value som ligger i Dirty Disco komplett sykkel. Sjekker om det finnes noen tilfredstillende skjermløsninger for denne.

Kjøp av ny sykkel skal ikke være lett..

Re: Hvor kjøpe Lynskey ? [Re: sykkelknut] #1512846 29/10/2012 19:37
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
www.Fatbirds.Co.Uk selger både lynskey og van nicholas. De leverer custombygg så vidt jeg klarer å se.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7

Moderator  support