|
|
Spørsmål vedr anskaffelse av Kindle
|
Re: Spørsmål vedr anskaffelse av Kindle
[Re: Bioroboten]
25/10/2012 21:15
|
rudolfsen
Entusiast
|
Entusiast
Markedstilpasning, lol. Markedet har enorm treghet, og folk har ikke oversikten som skal til for at konkurranse skal likne på modellen "fri konkurranse." Få markeder gjør noe annet enn å suge. Dessverre suger alle alternativene jeg vet om enda mer. Spesielt de som erstatter individuelle interaksjoner og valgmuligheter med hierarkisk byråkrati og flertallsavgjørelser.
Som sagt, jeg vet ikke hvorfor. Umiddelbart så høres det rett og slett feil ut. Jeg prøvde å lete etter noe tilsvarende nå, men det er tydligvis ikke mange nordmenn som oversettes til svensk.
|
|
|
[Re: stmarc]
25/10/2012 21:25
|
rudolfsen
Entusiast
|
Entusiast
Til sammenligning så kan en jo kanskje se på nye svenske bøker og sammenligne prisnivåene i Sverige og Norge. Til info så har Sverige og Norge veldig ulike lovgivinger og bransjeavtaler enn Norge. Se http://www.adlibris.com/se/searchresult....romproduct=true Her er forskjellen ganske liten mellom papir og e-bok, under 10%. En norsk: http://www.ark.no/SamboWeb/enkeltSok.do;jsessionid=F433F136A8BD79669D81DE47DBA6CC4C.node2?rom=&enkeltsok=Per+Petterson&innsnevre=ja&rom=AR Her er forskjellen på 25%. Det er klart det er en vesentlig forskjell på prisnivå i Sverige og Norge, men det har med andre forhold enn e-bøker å gjøre. Internt i det norske markedet så virker det som om e-bok er ca 25% billigere det første året (fastprisperioden), for så å gå ned til pocketnivåer, rundt 79-139kr
Redigert av rudolfsen; 25/10/2012 21:26.
|
|
|
[Re: rudolfsen]
25/10/2012 22:55
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
De fleste norske e-bøker distribueres av min arbeidsgiver (...) 2) Det er en ID løsning på linje med Adobe ID, som en trenger for e-bøker med kopibeskyttelse. Bokskya ID erstatter Adobe ID.
Har du tilfeldigvis innsikt i hvorfor din arbeidsgiver har valgt en såpass tilbakestående løsning sammenlignet med f.eks. O'Reilly, Pragmatic bookshelf og sikkert flere?
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
26/10/2012 05:53
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For å få norske bøker over på Kindle: Installere Adobe Digital Editions Installere programmet Calibre Installere Plug-Ins til Calibre Konvertere EPUB til Kindle Den første bolken her tar litt tid, emn når alt dette er på plass gjør man som følger: Kjøper norsk e-bok. Åpner i Adobe Digital Edition. Kjører gjennom Calibre. Søker opp Calibrefila i finder/søk og sender denne til kindleadressen din. Har du i tillegg satt opp Amazonprogrammet "send til kindle" kan man bare høyreklikke på valgt fil, og sende derfra. Se nettsiden http://ebokhyllami.blogspot.no/p/konvertere-epub-til-kindle-format.html
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: GeirK]
26/10/2012 06:01
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så gærnt er det vel ikke. Nei, ikke så galt. Det er kun førstegangs konvertering som tar lang tid på grunn av alt som må lastes ned. Etterfølgende bøker går raskere. Min innitielle forundring var nok over at det var valgt en norsk løsning som ikke var åpen for alle lesebrett.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
26/10/2012 07:29
|
rudolfsen
Entusiast
|
Entusiast
De fleste norske e-bøker distribueres av min arbeidsgiver (...) 2) Det er en ID løsning på linje med Adobe ID, som en trenger for e-bøker med kopibeskyttelse. Bokskya ID erstatter Adobe ID.
Har du tilfeldigvis innsikt i hvorfor din arbeidsgiver har valgt en såpass tilbakestående løsning sammenlignet med f.eks. O'Reilly, Pragmatic bookshelf og sikkert flere? Det er flere forskjeller her. O'Reilly og Pragmatic er forlag. De selger e-bøkene sine direkte til sluttbrukerne. Som forlag har de tatt et standpunkt mot kopibeskyttelse. Hos oss har forlagene valgfrihet når det kommer til kopibeskyttelse, og til dels filformat. Vi tilrettelegger basert på det. Et forlag som ønsker å ikke ha kopibeskyttelse på e-bøkene kan ha det. Dette er tilfelle med de aller fleste e-bøkene fra Aschehoug for eksempel. Vi tar ikke stilling til forlagets valg i dette. Vår løsning baserer seg på at en skal ha konkurranse i salgsleddet. Derfor selges de også forskjellige steder. Dette fører til flere kampanjer og billigere e-bøker. Det begrenses naturlig nok av fastprisordningen på nye bøker, men bøker eldre enn 1 år er det kampanjer på. Min innitielle forundring var nok over at det var valgt en norsk løsning som ikke var åpen for alle lesebrett.
E-bøkene fra oss kan benyttes på alle lesebrett, bortsett fra Kindle. Hovedgrunnen til det er at Kindle ønsker å ha sine egne standarder og propritære kopibeskyttelse. Hvis forlag velger å selge sine e-bøker uten kopibskyttelse så er det mer kompatibelt. E-bøkene fra oss kan benyttes på Kindle Fire, gjennom å installere en kompatibel app.
|
|
|
26/10/2012 09:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
For å få norske bøker over på Kindle:
Installere Adobe Digital Editions Installere programmet Calibre Installere Plug-Ins til Calibre Konvertere EPUB til Kindle
Den første bolken her tar litt tid, emn når alt dette er på plass gjør man som følger: Kjøper norsk e-bok. Åpner i Adobe Digital Edition. Kjører gjennom Calibre. Søker opp Calibrefila i finder/søk og sender denne til kindleadressen din. Har du i tillegg satt opp Amazonprogrammet "send til kindle" kan man bare høyreklikke på valgt fil, og sende derfra.
1. Du trenger ikke Adobe Digital Editions med mindre du skal lese boka på PC 2. Du kan sette opp Calibre til å maile direkte til @kindle.com-adressen din når konverteringen er ferdig
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
26/10/2012 09:29
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvor fant du den svenske versjonen av Gjenferd? Den koster forresten 79kr hos ARK nå. http://www.ark.no/SamboWeb/enkeltSok.do;jsessionid=0B6A8212E89541D78077D75E28B1F392.node2?rom=&enkeltsok=gjenferd&innsnevre=ja&rom=AR
https://dito.se/e-bok/9789164241801/geng%C3%A5ngare Jeg kjøper svenske bøker av svenske forfattere herfra.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
26/10/2012 09:33
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
1. Du trenger ikke Adobe Digital Editions med mindre du skal lese boka på PC 2. Du kan sette opp Calibre til å maile direkte til @kindle.com-adressen din når konverteringen er ferdig
Takk for tipset :-) Det forenkler jo en del :-) (men skulle fortsatt ønske det var en kanpp i nettbutikken der det stod "send til kindle" :-)
|
|
|
26/10/2012 10:03
|
rudolfsen
Entusiast
|
Entusiast
Hvor fant du den svenske versjonen av Gjenferd? Den koster forresten 79kr hos ARK nå. http://www.ark.no/SamboWeb/enkeltSok.do;jsessionid=0B6A8212E89541D78077D75E28B1F392.node2?rom=&enkeltsok=gjenferd&innsnevre=ja&rom=AR
https://dito.se/e-bok/9789164241801/geng%C3%A5ngare Jeg kjøper svenske bøker av svenske forfattere herfra. Et relativt tilfeldig utvalg av e-bøker som finnes på begge språk. Det er store forskjeller på helt nye e-bøker, hvor det er vesentlig dyrere i Norge. For e-bøker som er ute av fastprisperioden (bøker er bundet av strenge prisregler 1. år) så er det mer likt og billigere i noen tilfeller. Tittel , ARK i NOK, DITO i SEK Englemakersken, 297, 99 Ildvitnet, 244, 159 Paganinikotrakten, 130, 99 Gjenferd, 79, 147 Flaggermusmannen, 29, 45 Panserhjerte, 29, 55 Hodejegerne, 79, 55
|
|
|
26/10/2012 10:10
|
rudolfsen
Entusiast
|
Entusiast
Jeg tenker vel egentlig at denne prisdiskusjonen bunner ut i at bøker generelt er relativt dyrt i norge sammenlignet med en del andre land. En vil ha noen eksempler som skiller seg ut, men i bunn og grunn så tenker jeg at det handler om at antallet personer som leser norsk er ganske begrenset.
|
|
|
26/10/2012 10:12
|
rudolfsen
Entusiast
|
Entusiast
(men skulle fortsatt ønske det var en kanpp i nettbutikken der det stod "send til kindle" :-)
Jeg bruker også Kindle og har ikke noe problem med å se at det hadde vært brukervennlig for Kindle-eiere.
|
|
|
26/10/2012 10:26
|
GeirK
More than words
|
More than words
Og for å lese norske bøker med krypterings-DRM, må du faktisk bryte loven for å få det til.
|
|
|
[Re: stephy]
26/10/2012 11:03
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå vet ikke jeg hvor stor andel av det norske boksalget som går over disk i fysiske butikker, men jeg lurer på hvorfor forlagene ikke selv oppretter nettbutikk, og omgår Ark, Libris (de øyensynelig fordyrende mellomleddene)?
|
|
|
26/10/2012 11:18
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Nå vet ikke jeg hvor stor andel av det norske boksalget som går over disk i fysiske butikker, men jeg lurer på hvorfor forlagene ikke selv oppretter nettbutikk, og omgår Ark, Libris (de øyensynelig fordyrende mellomleddene)? http://www.purehelp.no/company/owner_network/arkbokhandelas/911100797http://www.purehelp.no/company/owner_network/norlilibrisas/913820509Pengene går rett tilbake til forlagene. Dette er kartellvirksomhet. EDIT: Men du spør vel hvorfor de uavhengige forlagene ikke selger mer direkte/fra internett? Jeg tror nordmenn kjøper mange av bøkene sine i fysisk butikk, enn så lenge. Og siden kjedene som er eid av forlagene har såpass stor markedandel tvinger de nok en del forlag til å selge bøkene sine til samme pris, delvis med velsignelse av BOKLOVEN. BOKLOVEN er problemet.
Redigert av rockphotog; 26/10/2012 11:23.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
[Re: stephy]
26/10/2012 11:21
|
rudolfsen
Entusiast
|
Entusiast
Sånn jeg forstår det, så er det der snarere unntaket enn regelen. Marginene er et forhold mellom salgsledd og produsent. En betaler vel ganske mye mer enn det koster inn på sykkeldeler, klær osv også. Marginene på papirbøker vet jeg veldig lite om, annet enn at det typisk ligger der Fri Bokhandel sier i den artikkelen. I alle bransjer så må man være konkurransedyktig. Det betyr at for e-bøker så ligger marginene for en bokhandel typisk på mellom 15-30%. Amazon har også tatt opptil 70% fra forlag for å selge e-bøker. Nå ligger det typisk på 30%, etter at det er blitt etablert av Apple gjennom App Store. Det som er verdt noe er jo å bli oppdaget. Det blir man i en stor bokhandel, i App Store eller på Strømmen storsenter. En må være der folk er. Det er det bokhandelen bidrar med og sikkert en av grunnene til at det er vanskelig å selge direkte. Når det er sagt, så er det sikkert flere av forlagene som vil gjøre det på sikt.
|
|
|
[Re: rockphotog]
26/10/2012 11:29
|
rudolfsen
Entusiast
|
Entusiast
Og siden kjedene som er eid av forlagene har såpass stor markedandel tvinger de nok en del forlag til å selge bøkene sine til samme pris, delvis med velsignelse av BOKLOVEN.
BOKLOVEN er problemet.
Det finnes ingen boklov, kun en bransjeavtale. Det er en boklov oppe til vurdering nå. Den er jo ikke problemet, tvert imot. Akkurat på den problemstilling du nevner så er det mange som ser på boklov som løsningen. Dette er nettopp fordi eierskap av hele verdikjeden diskuteres ift å begrenses i den loven. Dette er jo heller ikke kartellvirksomhet. Det er ikke noe skjult prissamarbeid. Det er et offentlig vedtatt og sanksjonert unntak fra loven om faste priser. Dette er fordi en ønsker av kulturpolitiske hensyn å bidra til mange og brede utgivelser. En kan godt være enig eller uenig i det unntaket bransjen nyter godt av, men ulovlig og skjult er det ikke.
|
|
|
26/10/2012 11:54
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Ja, det er en bransjeavtale, og ikke per dags dato noen lov. Bokloven er såvidt på kladdestatus, så det er ingen som vet hva den kommer til å inneholde og eventuelt løse. At staten skal gå inn og regulere et marked er jeg svært skeptisk til, men sånn er det med left wing Arbeiderpartiet og SV i regjering.
Det er definitivt snakk om prissamarbeid selv om det delvis skjer åpent: En del av avtalene er definitivt ikke åpne.
Bransjeavtalen er konkurransevridende og favoriserende.
Om det ikke fyller kriteriene for tradisjonelt kartellvirksomhet er mindre interessant. At det har forankringer i loven spiller heller liten rolle, i likhet med en del andre ting der Norge ikke spiller på lag med EØS/Europa.
Et prissamarbeid med offentlig velsignelse er fortsatt et prissamarbeid.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
[Re: rockphotog]
26/10/2012 12:14
|
rudolfsen
Entusiast
|
Entusiast
Bransjeavtalen er konkurransevridende og favoriserende.
Jeg tror ikke det er så svart/hvitt. Jeg ser poenget ift til at forlag eier bokhandel, men resulatene og overskuddene er jo ikke veldig mye å skryte av? Her er det veldig mange nyanser. Se på Juritzen Forlag f.eks. som står utenfor bransjeavtalen etter eget ønske. Resultatgraden der er jo vesentlig bedre enn hos Aschehoug og Gyldendal. Jeg skal gå innom Libris på hjørnet her og se hvilke bøker som har fått de beste plassene. Jeg blir overrasket om det er bare Aschehoug som er profilert. Libris er forøvrig eid av NorgesGruppen også.
|
|
|
26/10/2012 16:17
|
gare
More than words
|
More than words
Uansett tror jeg at e-bokmarkedet i Norge hadde gjort det enklere for seg om man tilbød norske e-bøker direkte til Kindle-formatet. Det er MANGE som har en Kindle og som nå "oppdraes" til å bare handle bøker på amazon. Det bør være et tankekors for norske tilbydere.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
26/10/2012 17:37
|
GeirK
More than words
|
More than words
+1
Hvordan ser konsekvensanalysen ut her, rudolfsen?
|
|
|
26/10/2012 18:23
|
rudolfsen
Entusiast
|
Entusiast
La meg bare si at alt det jeg har skrevet her er mine meninger, og står for min egen regning.
Undersøkelser som er gjort på det viser at det er ca 2-3% av et relevant utvalg av befolkningen som har en Kindle. Jeg mener utvalget var 1,8 mill og at undersøkelse viste at det var ca 35 000 - 50 000 i Norge. Det er mulig jeg husker feil. Det finnes til sammenligning mange flere iPads. Og ja, jeg vet det ikke er det samme å lese på, men de aller fleste kundene benytter iPad per nå.
Ville det blitt flere Amazon-kunder av at norske e-bøker var fullt kompatible? Jeg vet ikke og tør ikke spekulere i det. Det er vel ikke ønskelig for noen at den norske bokhandelen blir utradert til fordel for et Amazon-monopol? Det må vel være fair å få prøve å konkurrere mot overmakten..? Bøker blir ikke billigere kun av å selges via en amerikansk bokhandel. Engelsk er billigere uansett, både på papir og elektronisk.
Men absolutt, jeg ser poenget med å levere direkte. Det er praktisk og brukervennlig. En ville hatt et større marked osv.
Redigert av rudolfsen; 26/10/2012 18:27.
|
|
|
26/10/2012 18:25
|
rudolfsen
Entusiast
|
Entusiast
Kindle er, uansett uenighet rundt norske e-bøker, den beste løsningen for engelske e-bøker. De som kjøper den for å lese engelsk vil ikke bli skuffa. Jeg har en selv og det er en av få dingser jeg har synes det har vært verdt å bruke private penger på. Jeg har naturlig nok tilgang på en del dingser gjennom jobb, men Kindle har jeg faktisk kjøpt selv.
|
|
|
26/10/2012 19:30
|
GeirK
More than words
|
More than words
La meg bare si at alt det jeg har skrevet her er mine meninger, og står for min egen regning.
Undersøkelser som er gjort på det viser at det er ca 2-3% av et relevant utvalg av befolkningen som har en Kindle. Jeg mener utvalget var 1,8 mill og at undersøkelse viste at det var ca 35 000 - 50 000 i Norge. Det er mulig jeg husker feil. Det finnes til sammenligning mange flere iPads. Og ja, jeg vet det ikke er det samme å lese på, men de aller fleste kundene benytter iPad per nå.
Ville det blitt flere Amazon-kunder av at norske e-bøker var fullt kompatible? Jeg vet ikke og tør ikke spekulere i det. Det er vel ikke ønskelig for noen at den norske bokhandelen blir utradert til fordel for et Amazon-monopol? Det må vel være fair å få prøve å konkurrere mot overmakten..? Bøker blir ikke billigere kun av å selges via en amerikansk bokhandel. Engelsk er billigere uansett, både på papir og elektronisk.
Men absolutt, jeg ser poenget med å levere direkte. Det er praktisk og brukervennlig. En ville hatt et større marked osv. Dette "Amazon-monopolet", fungerer det slik at dersom en bok selges som e-bok på Amazon, kan den ikke selges andre steder?
|
|
|
26/10/2012 19:44
|
rudolfsen
Entusiast
|
Entusiast
Normalt ikke.
Å selge i alle formater og uten drm hadde klart vært det mest åpne og mest brukervennlige. Det valget kan forlaget ta, ingen står i veien for det. Jeg er mest opptatt av valgfrihet for både forlag og den som skal lese. Jeg er ikke den som tar beslutningene om hva som åpnes og hva som begrenses.
Jeg er fornøyd så lenge folk gjør seg opp en faktabasert mening om disse tingene.
|
|
|
26/10/2012 19:48
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg er bare nysgjerrig Jeg har hørt om Amazon-monopolet som motargument for å gjøre norske e-bøker tilgjengelig på Kindle, men ingen, inkludert deg, har klart å overbevise meg om at et sikt monopol eksisterer.
|
|
|
26/10/2012 20:14
|
rudolfsen
Entusiast
|
Entusiast
Amazon hadde 90% markedsandel i USA før Apple og B&N tok opp konkurransen. Jeg har hatt relativt tett kontakt med forlag som blant annet O'Reilly i perioden fra 2007 til nå. Selv med egne løsninger som var veldig bra og et bra direktesalg, så var de veldig glade for å flere bokhandlere som kunne selge e-bøkene deres. Det samme gjelder de andre amerikanske forlagene jeg kjenner.
Amazon har en enorm markedsmakt i USA, de har ca 30% av markedet på papirbøker og ca 60% på e-bøker. Det er klart forleggerne ikke er glade for å bli presset på det meste av Amazon. Den artikkelen om at Libris var urimelig på noen enkelte gamle titler blir bare smulene i forhold.
I USA eies ikke bokhandelen av forlaget og konkurransen er velkommen. I Norge ønsker vi konkurranse fordi det rett og slett er det beste for totalen. Størrelsen på e-bokmarkedet i USA var allerede i 2010 større enn Norges noen gang kan bli. Det betyr at resursene for å ta frem gode løsninger og super hardware er begrenset. Derfor, å gi Amazon full tilgang til alle norske titler, solgt gjennom deres butikk er potensielt ødeleggende for all konkurranse her. Dermed må hele det norske markedet forholde seg til betingelser de har lite innflytelse på.
Løsningen er, slik jeg ser det, å satse på åpne formater og løsninger som er kompatible med alle lesebrett, nettbrett og andre plattformer. Da kan en fremdeles selge gjennom norske bokhandlere og nyte godt av støtte på alle store plattformer. Kopibeskyttelse hindrer det, men representerer andre verdier for forleggerne her i landet. Avveiningen må tas av de som eier innholdet. Forfatter og forlag må ta stilling til hva de ønsker seg.
|
|
|
26/10/2012 21:18
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Det er vel ikke ønskelig for noen at den norske bokhandelen blir utradert til fordel for et Amazon-monopol?
Så, så, så. Det er vel ingen som foreslår det her? Hadde det vært tilfellet i dag at det var mulig å kjøpe og å enkelt av-drmfisere norske bøker (være det til kindle, kobo, eller andre brett), så ville jeg for lengst ha kjøpt flere brett i gave og de gavene ville til en stor grad ha hatt norske bøker. Situasjonen i dag er at min teknologifobe mor kan ikke av-drmfisere norske bøker. Og da blir det færre salg på norske forlag (enda det burde være dritsimpelt å få en person med eget bibliotekrom til å bidra med noen kroner). Bøker blir ikke billigere kun av å selges via en amerikansk bokhandel. Man ville ikke ha trengt det (jfr. løsningen til O'Reilly).
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
[Re: schnappi]
26/10/2012 21:38
|
rudolfsen
Entusiast
|
Entusiast
Det er vel ikke ønskelig for noen at den norske bokhandelen blir utradert til fordel for et Amazon-monopol?
Så, så, så. Det er vel ingen som foreslår det her? Hadde det vært tilfellet i dag at det var mulig å kjøpe og å enkelt av-drmfisere norske bøker (være det til kindle, kobo, eller andre brett), så ville jeg for lengst ha kjøpt flere brett i gave og de gavene ville til en stor grad ha hatt norske bøker. Situasjonen i dag er at min teknologifobe mor kan ikke av-drmfisere norske bøker. Og da blir det færre salg på norske forlag (enda det burde være dritsimpelt å få en person med eget bibliotekrom til å bidra med noen kroner). Bøker blir ikke billigere kun av å selges via en amerikansk bokhandel. Man ville ikke ha trengt det (jfr. løsningen til O'Reilly). Jeg er enig i det. Det er vel mer eller mindre det jeg sier i det siste avsnittet rett over.
|
|
|
|
|