Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 7 1 2 3 4 5 6 7

SRAM XX1

Re: SRAM XX1 [Re: baronKanon] #1673979 02/09/2013 19:15
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 622
T
Torlog Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
T
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 622
Sitat: baronKanon
Sitat: Torlog
For min del så trokker jeg ut 32-klinga på gruspartier, så holder meg til minimum 34-klinge (UB-Cup, Terrengsykkelrittet) 38-på alle grusritta ink birken. På Norefjellrittet ble det for tungt med 38-klinge, så savna 36-klinga. Kommer til å kjøre med 36-klinge på Skarverittet.
Normale eller større hjul?
29"

Re: SRAM XX1 [Re: erling] #1674025 02/09/2013 20:12
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Hmm. På min normalhjulsykkel tråkker jeg bare ut 34-10 når det går godt over 40km/t, og da holder det.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: SRAM XX1 [Re: joerntp] #1674110 03/09/2013 04:38
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 1,558
Tom_Bombadill Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 1,558
Sitat: joerntp
Til neste år er jeg litt sugen på å bytte ut min 26 hardtail og muligens gå over til en fullblods 29" rittfulldemper. Noe ala Scott Spark, Specialized Epic osv.
Jeg sykler veldig variert med både rundbane, terreng og grusritt.
Jeg har utrolig lyst til å kutte ut fremgiret men når jeg regner litt på utvekslingene så får jeg ikke dette til å fungere. Slik jeg ser XX1 med kun 1 klinge så passer dette kanonbra med f.eks 30 eller 32 klinge til rundbane.
Jeg får imidlertid ikke dette oppsettet til å fungere på et grusritt hvis jeg skal kunne sykle opp bratte kneiker som det er på f.eks farrisrunden.
På et typisk grusritt så måtte jeg minimum satt på en 34 eller 36 klinge for å ha nok hastighet men da blir utvekslingen såpass tungt at jeg ikke vil komme opp de bratte kneikene med bena fulle av syre.
Nå sykler jeg på en 26" hardtail med 28/42 foran med 11/36 kassett. Dette fungerer ganske greit til min bruk på både rundbane og grusritt.
Jeg har regnet litt på de ulike kombinasjonene med forskjellige kranker både på 26 og 29" sykler. I tabellen under så vises antall meter man kommer frem pr.omdreining på pedalene.
På min 26" i dag så har jeg da 1.6 meter på det letteste giret og 8.0 meter på det tyngste.
Nå har ikke jeg testet XX1 og får bare en slags "feeling" ved å regne på det men er jeg helt på jordet ? Slik jeg ser det så er XX1 kanonbra til rundbane men jeg får den ikke til å passe til grusritt...


34:10 med 29er gir 50,9 km/t med 110 frekvens. 40:11 på 26" gir 49,8 km/t med samme frekvens.

40:11 er tungt nok til Birken og Sykkelenern, og sikkert de fleste andre grusritt. 34:10 tilsvarer omtrent 41:11 på 26".

34:42 er bare 3% tyngre enn 28:34 med småhjul. Klarer du brattkneika med 2 rpm mindre?


Jan Erlend
Re: SRAM XX1 [Re: erling] #1674181 03/09/2013 07:16
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,380
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
O
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,380
Hvis du vil se nøyaktige hastigheter med de ulike utvekslingene og hjulstørrelsene så er det bare å gå hit;

http://www.ritzelrechner.de/#

Hvis du bruker "compare"-funksjonen så kan de ulike oppsettene sammenlignes direkte.

Re: SRAM XX1 [Re: Tom_Bombadill] #1674513 03/09/2013 11:56
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 502
joerntp Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 502
Sitat: Tom_Bombadill


34:10 med 29er gir 50,9 km/t med 110 frekvens. 40:11 på 26" gir 49,8 km/t med samme frekvens.

40:11 er tungt nok til Birken og Sykkelenern, og sikkert de fleste andre grusritt. 34:10 tilsvarer omtrent 41:11 på 26".

34:42 er bare 3% tyngre enn 28:34 med småhjul. Klarer du brattkneika med 2 rpm mindre?


Jeg hadde tidligere 40:11 og syntes det ble litt lite og gikk opp til 42:11.
Syntes forøvrig 28/42 på 11-36 passer veldig bra på 26".

På 29" så må 30 og 32 klinge passe utmerket til rundbane mens 34 klinge blir
en tilnærmet allround utveksling til både rundbane og grusritt ?
36 og 38 gir jo veldig tung utveksling med god hastighet til grusritt men hvis
det er noen skikkelig bratte partier i terrenget så ser det, iallefall for min del, veldig tungt ut.
Hvis jeg begynner med litt styrketråkk så passer kanskje dette utmerket ICON_WINK

Redigert av joerntp; 03/09/2013 11:57.
Re: SRAM XX1 [Re: joerntp] #1674610 03/09/2013 14:47
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 1,558
Tom_Bombadill Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 1,558
Uten å ha prøvd, har jeg samme oppfatning om at 36 drev er stort nok på de fleste grusritt, så sant man ikke sykler alene eller i små grupper om etappeseier og må trå ut tyngste gir for å kjøre fra eller tette luker.

Hvis du må ha 28:36 på 26, bør du ikke vurdere større drev enn 34 på XX1 og 29er. Men de fleste vil nok heller kjøre 36T for å prioritere toppfart.

Både 30 og 32 er nok fin til sti og rundbane vil jeg tro.


Jan Erlend
Re: SRAM XX1 [Re: erling] #1674700 03/09/2013 17:19
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 35
R
Rune H Offline
Fersking
Offline
Fersking
R
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 35
Jeg syklet på 38 drev i Birken i år og savnet ett bite lite knepp lettere kun ett par ganger i rosinbakken. Dette løste jeg ved å stå å tråkke på de bratteste partiene. Ellers var det ingen steder jeg trengte noe lettere utveksling.
Følte også at jeg trengte 38-10 utvekslingen ned mot Skramstad og ned fra Sjusjøen og mot mål.
Jeg syklet forøvrig fra pulje 7 og kom inn på 3.18 :-)

Re: SRAM XX1 [Re: erling] #1674857 03/09/2013 20:35
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 1,157
olavjoergensen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 1,157
Er XX1 bedre enn noe annet med tanke på chainsuck?
Har ikke tall på hvor mange ganger kjedet var med nesten hele veien rundt på lilleklinga på Birken i år. Måtte stort sett kjøre storklinga, men var svært forsiktig med å gire opp. Kjedet lagde krøll stadig vekk

Redigert av olavjoergensen; 03/09/2013 20:36.

Hjulbygger på hobbybasis
Re: SRAM XX1 [Re: erling] #1674906 03/09/2013 21:29
Registrert: May 2008
Innlegg: 4,927
Elgvenn2 Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: May 2008
Innlegg: 4,927
Jeg hadde faktisk ingen chainsuck i år, TA Specialites krankdrev nye for året (42-28), gått ca. 115 mil før birken, og XX kassett, gått ca. 250 mil (bl.a. Transalp, 2x Transøsterdalen ++). Husker ikke når kjedet var nytt, men det var strekt ca 0.3%-0.4% før Birken. Brukte Shimano wet lube på kjedet.

Så svaret er, det er mye som fungerer, XX1 er neppe noe bedre enn mye annet, men å ha litt kontroll på slitasjen på delene på sykkelen din er nok alfa omega ift chainsuck.

Redigert av Elgvenn2; 03/09/2013 21:32.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: SRAM XX1 [Re: olavjoergensen] #1674958 04/09/2013 05:13
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: olavjoergensen
Er XX1 bedre enn noe annet med tanke på chainsuck?
Har ikke tall på hvor mange ganger kjedet var med nesten hele veien rundt på lilleklinga på Birken i år. Måtte stort sett kjøre storklinga, men var svært forsiktig med å gire opp. Kjedet lagde krøll stadig vekk
Smør mer Rock'n'Roll og sørg for at du ikke har utslitt utstyr når du skal sykle sølegrus. Alt annet er å be om trøbbel.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: SRAM XX1 [Re: baronKanon] #1674972 04/09/2013 05:48
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 1,157
olavjoergensen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 1,157
Sitat: baronKanon
Sitat: olavjoergensen
Er XX1 bedre enn noe annet med tanke på chainsuck?
Har ikke tall på hvor mange ganger kjedet var med nesten hele veien rundt på lilleklinga på Birken i år. Måtte stort sett kjøre storklinga, men var svært forsiktig med å gire opp. Kjedet lagde krøll stadig vekk
Smør mer Rock'n'Roll og sørg for at du ikke har utslitt utstyr når du skal sykle sølegrus. Alt annet er å be om trøbbel.


Hadde 3 uker gammelt kjede og klinger foran, noen flere mil på kasetten bak.
Hadde smurt inn rikelig med finish line wet olje


Hjulbygger på hobbybasis
Re: SRAM XX1 [Re: olavjoergensen] #1674994 04/09/2013 06:20
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: olavjoergensen

Hadde 3 uker gammelt kjede og klinger foran, noen flere mil på kasetten bak.
Hadde smurt inn rikelig med finish line wet olje
Jeg sa Rock'N'Roll!
Wet lube, og da spesielt rikelige mengder, er som fluepapir på sand og møkk, noe som ikke er en god ingrediens i drivverket når man ikke vil ha chainsuck


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: SRAM XX1 [Re: baronKanon] #1675001 04/09/2013 06:30
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 502
joerntp Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 502
Sitat: baronKanon
Sitat: olavjoergensen

Hadde 3 uker gammelt kjede og klinger foran, noen flere mil på kasetten bak.
Hadde smurt inn rikelig med finish line wet olje
Jeg sa Rock'N'Roll!
Wet lube, og da spesielt rikelige mengder, er som fluepapir på sand og møkk, noe som ikke er en god ingrediens i drivverket når man ikke vil ha chainsuck


Jepp, Rock'n'Roll er tingen. På Birken gikk drivverket silkemykt så jeg måtte finne
mange andre unnskyldninger til at tiden min ikke ble som forventet i år ICON_WINK
(Og der har jeg stort sett veldig mange å velge mellom)

Redigert av joerntp; 04/09/2013 06:30.
Re: SRAM XX1 [Re: erling] #1675002 04/09/2013 06:35
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 829
H
hbs Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
H
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 829
Jeg hadde rock'n'roll uten at det hjalp noe særlig mot chainsuck.

Re: SRAM XX1 [Re: erling] #1675015 04/09/2013 06:49
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
erling Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
Holmenkol sin Extreme er helt rå på slike forhold.




Re: SRAM XX1 [Re: erling] #1675016 04/09/2013 06:49
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 829
H
hbs Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
H
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 829
Og riktig prosedyre er?

Re: SRAM XX1 [Re: erling] #1675022 04/09/2013 06:55
Registrert: May 2006
Innlegg: 2,254
Rockefoten Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2006
Innlegg: 2,254
Birken har slitt ut mitt kjede og vært ganske hardt på kassetten også, da jeg fortsatt syklet slikt. Er det kanskej litt dyrt å sykle birken med xx1? Eller vil ikke slipepastaen virke like hardt på xx1-tingene?


I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: SRAM XX1 [Re: baronKanon] #1675177 04/09/2013 09:03
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 1,157
olavjoergensen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 1,157
Sitat: baronKanon
Sitat: olavjoergensen

Hadde 3 uker gammelt kjede og klinger foran, noen flere mil på kasetten bak.
Hadde smurt inn rikelig med finish line wet olje
Jeg sa Rock'N'Roll!
Wet lube, og da spesielt rikelige mengder, er som fluepapir på sand og møkk, noe som ikke er en god ingrediens i drivverket når man ikke vil ha chainsuck


Er det Rock'N'roll extreme som gjelder?


Hjulbygger på hobbybasis
Re: SRAM XX1 [Re: erling] #1675212 04/09/2013 09:31
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Extreme når det er vått, gold ellers.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: SRAM XX1 [Re: erling] #1675223 04/09/2013 09:44
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
K
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Syns rock´n roll er dritt.. Høres ut som et sagbruk og funker heller ikke spes bra.. (Har brukt det mye i alle farger) Holmenkol er etter min mening mange hakk bedre!

Re: SRAM XX1 [Re: erling] #1675257 04/09/2013 10:26
Registrert: May 2008
Innlegg: 1,858
G
GardS Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
G
Registrert: May 2008
Innlegg: 1,858
Liten test her: Var det mange med bakgir med clutch, som hadde chainsuck-problemer på Birken?


Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: SRAM XX1 [Re: Rune H] #1675284 04/09/2013 10:53
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,233
Freakout Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,233
Sitat: Rune H
Jeg syklet på 38 drev i Birken i år og savnet ett bite lite knepp lettere kun ett par ganger i rosinbakken. Dette løste jeg ved å stå å tråkke på de bratteste partiene.

Prøv 38:28 på 29"! #nestenkrampe


Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
Re: SRAM XX1 [Re: Rune H] #1675321 04/09/2013 11:30
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 502
joerntp Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 502
Sitat: Rune H
Jeg syklet på 38 drev i Birken i år og savnet ett bite lite knepp lettere kun ett par ganger i rosinbakken. Dette løste jeg ved å stå å tråkke på de bratteste partiene. Ellers var det ingen steder jeg trengte noe lettere utveksling.
Følte også at jeg trengte 38-10 utvekslingen ned mot Skramstad og ned fra Sjusjøen og mot mål.
Jeg syklet forøvrig fra pulje 7 og kom inn på 3.18 :-)


Nå er det jo ikke noen skikkelige bratte kneiker på Birken og Rosinbakken er jo ikke spesiellt bratt den heller.
Da du ikke hadde behov for noe lettere utveksling så regner jeg med du syklet hele "terrengpartiet" ?
Med en utveksling på 38:42 på 29" så hadde nok iallefall jeg fått problemer i den første bakken i "terrengpartiet"

Redigert av joerntp; 04/09/2013 11:31.
Re: SRAM XX1 [Re: erling] #1675325 04/09/2013 11:35
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
K
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Du syklet opp bakken i terrengpartiet?

Re: SRAM XX1 [Re: erling] #1675326 04/09/2013 11:39
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,136
Otoen Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,136
Kjørte birken xx krank 39 - 28 med tidelt xx frikrans bak ( husker ikke størrelsen, men mener 42 tenner på største drevet), kjørte da birken på storeskiva hele veien uten problemer.. Samme gjelder grenserittet. Kunne kanskje hatt noe mere å tråkke med i de værste utforkjøringene, men jammen ikke store savnet:).

Neste år kan det godt være at det blir xx1, men hvilken drevkombo tilsvarer det jeg har kjørt med i år??


CK ELVERUM



Re: SRAM XX1 [Re: erling] #1675333 04/09/2013 11:46
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
K
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
38-10 tilsvarer 42-11 og 36-10 tilsvarer 40-11.. Sånn omtrent i allefall.

Redigert av Kriss; 04/09/2013 11:53.
Re: SRAM XX1 [Re: Otoen] #1675338 04/09/2013 11:50
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 502
joerntp Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 502
Sitat: Kriss
Du syklet opp bakken i terrengpartiet?

I år var det for mye folk i traseen så jeg måtte gå litt i starten men i fjor syklet jeg hele partiet. Nå har jeg forøvrig en veldig lett utveksling, 28:36, på en 26".
Tror ikke jeg hadde klart det med 38:42 på 29".

Sitat: Otoen
Kjørte birken xx krank 39 - 28 med tidelt xx frikrans bak ( husker ikke størrelsen, men mener 42 tenner på største drevet), kjørte da birken på storeskiva hele veien uten problemer.. Samme gjelder grenserittet. Kunne kanskje hatt noe mere å tråkke med i de værste utforkjøringene, men jammen ikke store savnet:).

Neste år kan det godt være at det blir xx1, men hvilken drevkombo tilsvarer det jeg har kjørt med i år??


Du kan sammenlikne litt med ulike klinger og hjulstørrelser i denne tabellen :

Sitat: joerntp




Redigert av joerntp; 04/09/2013 11:55.
Re: SRAM XX1 [Re: joerntp] #1675341 04/09/2013 11:52
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 35
R
Rune H Offline
Fersking
Offline
Fersking
R
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 35
Sitat: joerntp
Sitat: Rune H
Jeg syklet på 38 drev i Birken i år og savnet ett bite lite knepp lettere kun ett par ganger i rosinbakken. Dette løste jeg ved å stå å tråkke på de bratteste partiene. Ellers var det ingen steder jeg trengte noe lettere utveksling.
Følte også at jeg trengte 38-10 utvekslingen ned mot Skramstad og ned fra Sjusjøen og mot mål.
Jeg syklet forøvrig fra pulje 7 og kom inn på 3.18 :-)


Nå er det jo ikke noen skikkelige bratte kneiker på Birken og Rosinbakken er jo ikke spesiellt bratt den heller.
Da du ikke hadde behov for noe lettere utveksling så regner jeg med du syklet hele "terrengpartiet" ?
Med en utveksling på 38:42 på 29" så hadde nok iallefall jeg fått problemer i den første bakken i "terrengpartiet"


Jeg syklet ikke de bakkene i "terrengpartiet" nei. Det var for mye folk som gikk der til at jeg kunne gjort det uansett utveksling :-).
Men tenker at ett 36 drev vil kunne fungere bra i de fleste tilfeller på grusritt, og 38 fungerer på Birken og Grenserittet.

Re: SRAM XX1 [Re: erling] #1675345 04/09/2013 11:55
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
K
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Jeg har også syklet opp der på trening, mens det på rittet utgår på grunn av for mye folk og da er det gjerne enklest å løpe til toppen..
Så å sette opp sykkelen med gir for en bakke man nesten garantert løper/går uansett er det jo ikke mye vits i.

Re: SRAM XX1 [Re: Rune H] #1675351 04/09/2013 12:00
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 502
joerntp Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 502
Sitat: Rune H


Jeg syklet ikke de bakkene i "terrengpartiet" nei. Det var for mye folk som gikk der til at jeg kunne gjort det uansett utveksling :-).
Men tenker at ett 36 drev vil kunne fungere bra i de fleste tilfeller på grusritt, og 38 fungerer på Birken og Grenserittet.


Jepp, det er jeg helt enig i. Men hadde du hatt mulighet til å sykle opp der med 38:42 hvis det ikke hadde vært fullt av folk i løypen ? Jeg vurderer å gå over på XX1 selv, men tror jeg måtte hatt maks 34 klinge på 29" for å komme opp de "kneikene" som vanligvis er i enkelte terrengritt (ikke grusritt)

Redigert av joerntp; 04/09/2013 12:02.
Side 6 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support