Jag kör med 26/39 och 11-36 på en 29 och jag tycker det funkar mycket bra i tävlingar som Vasan och Birken.. Min fart hänger inte på att jag har för låg utväxling.
Vasan 3,02 Birken 3,12
Tillhör gruppen som Gauter efterfrågar. Med "folk" mener jeg da mosjonister som ikke nødvendigvis er av det spesielt raske slaget...
Har kjørt mye med 38 foran i år uten å merket noe særlig behov for tyngre på 29".
Mener du ritt da? Konkret hvilke i så fall? Jeg vil bare ha det som referanse til folks påståtte behov for tunge gir. Med "folk" mener jeg da mosjonister som ikke nødvendigvis er av det spesielt raske slaget...
Hvertfall Bukkerittet og Montebello. Hadde kranken (xtr trail) på Spark 29. Nå gikk det langtfra særlig bra, men satt bra med ganske lenge på Bukkerittet. Mangel på tunge gir tenkte jeg hvertfall ikke på.. Mangel på trøkk i beina derimot, det tenkte jeg litt på.. I fjor gikk det litt fortere, da som regel på 39 (xx) på 26".
Jag kör med 26/39 och 11-36 på en 29 och jag tycker det funkar mycket bra i tävlingar som Vasan och Birken.. Min fart hänger inte på att jag har för låg utväxling.
Vasan 3,02 Birken 3,12
Tillhör gruppen som Gauter efterfrågar. Med "folk" mener jeg da mosjonister som ikke nødvendigvis er av det spesielt raske slaget...
Med disse tidene er du i alle fall ganske rask... Og rask nok til å understreke poenget mitt: Folk flest trenger i alle fall ikke tyngre enn 39-11t på tyngste gir på en 29er.
...og at bytting av XTR-krank fra 30-42t til 26-38t på min egen 29er-hardtail er riktig. Men det visste jeg jo for lengst!
Ser ikke helt problemet med utvekslingen. Spennet på en 10-42-kassett tilsvarer spennet man har med 28/42-dobbelkrank og 11-32-kassett, som fungerer til det aller meste.
Trenger man egentlig 1x11sp til stisykling? Jeg tror det for folk flest vil holde med 1x10sp. Med ei 30 klinge foran og en 11/36 bak så holder det i hvertfall for meg. Derfor blir det kun XX1 krank på meg. Så får vi se etter hvert.
...og at bytting av XTR-krank fra 30-42t til 26-38t på min egen 29er-hardtail er riktig. Men det visste jeg jo for lengst!
Det er jo flere valg.. 28-40 er også ett, og ofte kanskje det beste.
Jeg veit, og jeg brukte mye tid på å bestemme meg. Et viktig kriterium i sammenhengen var at jeg skal orke å kverne meg opp den lange klatringa i Scott Cup-løypa jeg har i bakgården. Der blir fort 28-40t (f/b) for tungt for meg på sisterunda i ritt på 29er... Storklinge med 38t gjør dessuten at jeg kan ha kjedet på den oftere og lengre enn jeg kan om jeg har 40t storklinge foran.
Redigert av gauter; 24/10/201213:36. Rediger grunn: 28-40t
Men det som gjør at det øvre trinsehjulet følger kassetten er vel at kjedet blir strammere? For at avstanden fra trinsehjulet til kassetten skal bli riktig tenker jeg at kjedelengden må være ganske nøye planlagt?
Trenger man egentlig 1x11sp til stisykling? Jeg tror det for folk flest vil holde med 1x10sp. Med ei 30 klinge foran og en 11/36 bak så holder det i hvertfall for meg. Derfor blir det kun XX1 krank på meg. Så får vi se etter hvert.
Ø...kjører du ikke med 28 i xx1?
Jeg gjør det, og har gått veien fra 36-34-32, og nå 28. Går F... ikke tilbake
28 og XX1 rund baut er hjulvisp på alt annet enn 36" er nå min mening. på min 26" er 42-klingen for lett til alt annet en bratte, GRUSomme drittbakker med 34T foran. Det er nå min mening.
Jeg har hatt noen turer på XX1 med 34T foran. Funket fint på TSR men måtte av naturlige årsaker gå opp Fjellstadbakken. Skal ikke skylde på giret der, mer fordeling av krefter til senere i rittet. Ellers var det helt toppers med 34T og 10-42, funket som ei kule.
Når det er sagt så har jeg nå etterpå satt på 32T fordi jeg sjelden sykler slik som TSR er lagt opp. Det er lange seige oppoverklatringer jeg trenger 32T til og nerrover pleier jeg stort sett å rulle. Skal forøvrig vurdere bashguard til herje- og tullesykling.
Insta VIMEO 2023 Forestal Siryon lett eMTB Ibis Ripley AF Ibis Ripmo Ibis Oso
tullesykling = det jeg normalt driver med. Veien er målet og hvor man havner er ikke så nøye. Trialsykling på alt av stein, røtter, benker, bord og veskebikkjer.
Lavest mulig snittfart = bra.
Insta VIMEO 2023 Forestal Siryon lett eMTB Ibis Ripley AF Ibis Ripmo Ibis Oso
Jeg har hatt noen turer på XX1 med 34T foran. Funket fint på TSR men måtte av naturlige årsaker gå opp Fjellstadbakken. Skal ikke skylde på giret der, mer fordeling av krefter til senere i rittet. Ellers var det helt toppers med 34T og 10-42, funket som ei kule.
Når det er sagt så har jeg nå etterpå satt på 32T fordi jeg sjelden sykler slik som TSR er lagt opp. Det er lange seige oppoverklatringer jeg trenger 32T til og nerrover pleier jeg stort sett å rulle. Skal forøvrig vurdere bashguard til herje- og tullesykling.
Jeg har bare godt å si om 28T mot 11-36, trenger heller ikke bashguard/kjedefører med micro 28tenners klinge. (har saint med clutch)
Testa 32T mot 11-34 på testrunden TSR...slet som faen
Jeg har bare godt å si om 28T mot 11-36, trenger heller ikke bashguard/kjedefører med micro 28tenners klinge. (har saint med clutch)
Testa 32T mot 11-34 på testrunden TSR...slet som faen
Det er jo noe helt annet å kjøre 28t med en 11-36 kassett i 10-delt oppsett enn med 11-delt XX1-oppsett og 10-42 bak :-)
Jeg kjører(29er) med 32t med 11-36 og der kunne jeg godt hatt noe med et hakk lettere for de litt lengre tekniske kneikene. Men 30t blir for lett igjen, så jeg kommer til å skaffe 10-42 en gang snart, med 32t foran kanskje også 34.
Litt høyere snittfart betyr for meg mer sti per time, og timer har jeg litt lite av for tida...ergo er mer fart = mer moro :-)
Ø...kjører du ikke med 28 i xx1?
Jeg gjør det, og har gått veien fra 36-34-32, og nå 28. Går F... ikke tilbake
Kjører med 28 klinge ja. Perfekt sammen med 11/36 for stisykling. Selv på startloopen på TSR hadde jeg ikke behov for større klinge. På Ultrabirken tror jeg det blir 32 kljnge.