Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 7 1 2 3 4 5 6 7

SRAM XX1

Re: SRAM XX1 [Re: erling] #1510198 24/10/2012 12:04
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 60
J
janeri Offline
Medlem
Offline
Medlem
J
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 60
Jag kör med 26/39 och 11-36 på en 29 och jag tycker det funkar mycket bra i tävlingar som Vasan och Birken.. Min fart hänger inte på att jag har för låg utväxling.

Vasan 3,02 Birken 3,12

Tillhör gruppen som Gauter efterfrågar. Med "folk" mener jeg da mosjonister som ikke nødvendigvis er av det spesielt raske slaget...

Re: SRAM XX1 [Re: gauter] #1510204 24/10/2012 12:12
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
K
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Sitat: gauter
Sitat: Kriss

Har kjørt mye med 38 foran i år uten å merket noe særlig behov for tyngre på 29".

Mener du ritt da? Konkret hvilke i så fall? Jeg vil bare ha det som referanse til folks påståtte behov for tunge gir. Med "folk" mener jeg da mosjonister som ikke nødvendigvis er av det spesielt raske slaget...

Hvertfall Bukkerittet og Montebello.
Hadde kranken (xtr trail) på Spark 29. Nå gikk det langtfra særlig bra, men satt bra med ganske lenge på Bukkerittet. Mangel på tunge gir tenkte jeg hvertfall ikke på.. Mangel på trøkk i beina derimot, det tenkte jeg litt på.. ICON_SMILE
I fjor gikk det litt fortere, da som regel på 39 (xx) på 26".

Re: SRAM XX1 [Re: janeri] #1510218 24/10/2012 12:30
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
gauter Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
Sitat: janeri
Jag kör med 26/39 och 11-36 på en 29 och jag tycker det funkar mycket bra i tävlingar som Vasan och Birken.. Min fart hänger inte på att jag har för låg utväxling.

Vasan 3,02 Birken 3,12

Tillhör gruppen som Gauter efterfrågar. Med "folk" mener jeg da mosjonister som ikke nødvendigvis er av det spesielt raske slaget...

Med disse tidene er du i alle fall ganske rask... Og rask nok til å understreke poenget mitt: Folk flest trenger i alle fall ikke tyngre enn 39-11t på tyngste gir på en 29er. ICON_WINK

...og at bytting av XTR-krank fra 30-42t til 26-38t på min egen 29er-hardtail er riktig. Men det visste jeg jo for lengst!


Gaute
Re: SRAM XX1 [Re: gauter] #1510236 24/10/2012 12:56
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
K
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Sitat: gauter

...og at bytting av XTR-krank fra 30-42t til 26-38t på min egen 29er-hardtail er riktig. Men det visste jeg jo for lengst!

Det er jo flere valg.. 28-40 er også ett, og ofte kanskje det beste.

Re: SRAM XX1 [Re: erling] #1510240 24/10/2012 13:04
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 5,421
kjerts Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 5,421
Ser ikke helt problemet med utvekslingen. Spennet på en 10-42-kassett tilsvarer spennet man har med 28/42-dobbelkrank og 11-32-kassett, som fungerer til det aller meste.

Re: SRAM XX1 [Re: erling] #1510246 24/10/2012 13:11
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
erling Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
Trenger man egentlig 1x11sp til stisykling? Jeg tror det for folk flest vil holde med 1x10sp. Med ei 30 klinge foran og en 11/36 bak så holder det i hvertfall for meg. Derfor blir det kun XX1 krank på meg. Så får vi se etter hvert.




Re: SRAM XX1 [Re: Kriss] #1510256 24/10/2012 13:24
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
gauter Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
Sitat: Kriss
Sitat: gauter

...og at bytting av XTR-krank fra 30-42t til 26-38t på min egen 29er-hardtail er riktig. Men det visste jeg jo for lengst!

Det er jo flere valg.. 28-40 er også ett, og ofte kanskje det beste.

Jeg veit, og jeg brukte mye tid på å bestemme meg. Et viktig kriterium i sammenhengen var at jeg skal orke å kverne meg opp den lange klatringa i Scott Cup-løypa jeg har i bakgården. Der blir fort 28-40t (f/b) for tungt for meg på sisterunda i ritt på 29er... Storklinge med 38t gjør dessuten at jeg kan ha kjedet på den oftere og lengre enn jeg kan om jeg har 40t storklinge foran.

Redigert av gauter; 24/10/2012 13:36. Rediger grunn: 28-40t

Gaute
Re: SRAM XX1 [Re: erling] #1511404 26/10/2012 15:11
Registrert: May 2009
Innlegg: 202
E
Effi1994 Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
E
Registrert: May 2009
Innlegg: 202
Må man ikke endre kjedelengden når man bytter drev?


Fredrik Fang Liland
Re: SRAM XX1 [Re: erling] #1511409 26/10/2012 15:16
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Hvis du strammer opp maks med minste ring, vil du få problemer, men det trenger man ikke gjøre.


E


*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: SRAM XX1 [Re: erling] #1511436 26/10/2012 16:22
Registrert: May 2009
Innlegg: 202
E
Effi1994 Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
E
Registrert: May 2009
Innlegg: 202
Men det som gjør at det øvre trinsehjulet følger kassetten er vel at kjedet blir strammere? For at avstanden fra trinsehjulet til kassetten skal bli riktig tenker jeg at kjedelengden må være ganske nøye planlagt?


Fredrik Fang Liland
Re: SRAM XX1 [Re: erling] #1511454 26/10/2012 16:48
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Tenker du på avstanden som justeres med B-tension nå?

Det er jo cage, trinseramma eller hva du vil kalle det, som tar opp lengdeforskjellene i kjedet.

Det blir i prinsippet det samme om forskjellen har sitt opphav ved kranken eller bak.


God illustrasjon her:







*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: SRAM XX1 [Re: erling] #1611593 22/05/2013 19:52
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 24
T
TrønderAnders Offline
Fersking
Offline
Fersking
T
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 24
Kan jeg kjøre med xx1 krank sammen med xt 10speed kjede og bakgir?


TVK junior
Re: SRAM XX1 [Re: TrønderAnders] #1611599 22/05/2013 20:03
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Ja.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: SRAM XX1 [Re: TrønderAnders] #1611611 22/05/2013 20:13
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
erling Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
Sitat: TrønderAnders
Kan jeg kjøre med xx1 krank sammen med xt 10speed kjede og bakgir?


Det er det jeg gjør for tiden. Fungerer utmerket.




Re: SRAM XX1 [Re: erling] #1611864 23/05/2013 08:42
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
K
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Du bør vel nevne at du da bruker clutch gir..

Re: SRAM XX1 [Re: Kriss] #1611988 23/05/2013 10:59
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 24
T
TrønderAnders Offline
Fersking
Offline
Fersking
T
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 24
Sitat: Kriss
Du bør vel nevne at du da bruker clutch gir..


Jeg har vanlig gir, vil dette bli et problem med at kjedet faller av?


TVK junior
Re: SRAM XX1 [Re: TrønderAnders] #1611991 23/05/2013 11:02
Registrert: May 2008
Innlegg: 1,858
G
GardS Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
G
Registrert: May 2008
Innlegg: 1,858
Sitat: TrønderAnders
Sitat: Kriss
Du bør vel nevne at du da bruker clutch gir..


Jeg har vanlig gir, vil dette bli et problem med at kjedet faller av?


Da må du ha kjedestyring. gjerne et framgir, som du låser i ønsket stilling


Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: SRAM XX1 [Re: TrønderAnders] #1611996 23/05/2013 11:07
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: TrønderAnders
Sitat: Kriss
Du bør vel nevne at du da bruker clutch gir..


Jeg har vanlig gir, vil dette bli et problem med at kjedet faller av?
Mest sannsynlig - spesielt hvis du har fulldemper. Halvdempere er litt mindre utsatt for mistet kjede etter min erfaring.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: SRAM XX1 [Re: TrønderAnders] #1612009 23/05/2013 11:24
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
Sitat: TrønderAnders
Sitat: Kriss
Du bør vel nevne at du da bruker clutch gir..


Jeg har vanlig gir, vil dette bli et problem med at kjedet faller av?


Veldig stor sjans for det da ja.

XX1 krank er laget for å funke sammen med kløtsjgir bak, hvis ikke funker det ikke som tiltenkt.


--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: SRAM XX1 [Re: erling] #1612018 23/05/2013 11:30
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,282
mantis Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,282
Sitat: erling
Trenger man egentlig 1x11sp til stisykling? Jeg tror det for folk flest vil holde med 1x10sp. Med ei 30 klinge foran og en 11/36 bak så holder det i hvertfall for meg. Derfor blir det kun XX1 krank på meg. Så får vi se etter hvert.


Ø...kjører du ikke med 28 i xx1? ICON_SMILE

Jeg gjør det, og har gått veien fra 36-34-32, og nå 28. Går F... ikke tilbake ICON_LAUGH


IFHT
Re: SRAM XX1 [Re: erling] #1612028 23/05/2013 11:38
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
28 og XX1 rund baut er hjulvisp på alt annet enn 36" er nå min mening. på min 26" er 42-klingen for lett til alt annet en bratte, GRUSomme drittbakker med 34T foran. Det er nå min mening.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: SRAM XX1 [Re: erling] #1612031 23/05/2013 11:43
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 1,864
Tallak Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 1,864
Jeg har hatt noen turer på XX1 med 34T foran. Funket fint på TSR men måtte av naturlige årsaker gå opp Fjellstadbakken. Skal ikke skylde på giret der, mer fordeling av krefter til senere i rittet. Ellers var det helt toppers med 34T og 10-42, funket som ei kule.

Når det er sagt så har jeg nå etterpå satt på 32T fordi jeg sjelden sykler slik som TSR er lagt opp. Det er lange seige oppoverklatringer jeg trenger 32T til og nerrover pleier jeg stort sett å rulle. Skal forøvrig vurdere bashguard til herje- og tullesykling.



Insta
VIMEO
2023 Forestal Siryon lett eMTB
Ibis Ripley AF
Ibis Ripmo
Ibis Oso

Re: SRAM XX1 [Re: Tallak] #1612039 23/05/2013 11:52
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Quote:
tullesykling.


??


*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: SRAM XX1 [Re: erling] #1612051 23/05/2013 12:06
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 1,864
Tallak Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 1,864
tullesykling = det jeg normalt driver med. Veien er målet og hvor man havner er ikke så nøye. Trialsykling på alt av stein, røtter, benker, bord og veskebikkjer.

Lavest mulig snittfart = bra.


Insta
VIMEO
2023 Forestal Siryon lett eMTB
Ibis Ripley AF
Ibis Ripmo
Ibis Oso

Re: SRAM XX1 [Re: Tallak] #1612052 23/05/2013 12:08
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,282
mantis Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,282
Sitat: Tallak
Jeg har hatt noen turer på XX1 med 34T foran. Funket fint på TSR men måtte av naturlige årsaker gå opp Fjellstadbakken. Skal ikke skylde på giret der, mer fordeling av krefter til senere i rittet. Ellers var det helt toppers med 34T og 10-42, funket som ei kule.

Når det er sagt så har jeg nå etterpå satt på 32T fordi jeg sjelden sykler slik som TSR er lagt opp. Det er lange seige oppoverklatringer jeg trenger 32T til og nerrover pleier jeg stort sett å rulle. Skal forøvrig vurdere bashguard til herje- og tullesykling.


Jeg har bare godt å si om 28T mot 11-36, trenger heller ikke bashguard/kjedefører med micro 28tenners klinge. (har saint med clutch)

Testa 32T mot 11-34 på testrunden TSR...slet som faen frown


IFHT
Re: SRAM XX1 [Re: Tallak] #1612056 23/05/2013 12:10
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,282
mantis Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,282
Sitat: Tallak

Lavest mulig snittfart = bra.



+ 1 tysker


IFHT
Re: SRAM XX1 [Re: mantis] #1612071 23/05/2013 12:36
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
Sitat: mantis
Sitat: Tallak
Jeg har hatt noen turer på XX1 med 34T foran. Funket fint på TSR men måtte av naturlige årsaker gå opp Fjellstadbakken. Skal ikke skylde på giret der, mer fordeling av krefter til senere i rittet. Ellers var det helt toppers med 34T og 10-42, funket som ei kule.

Når det er sagt så har jeg nå etterpå satt på 32T fordi jeg sjelden sykler slik som TSR er lagt opp. Det er lange seige oppoverklatringer jeg trenger 32T til og nerrover pleier jeg stort sett å rulle. Skal forøvrig vurdere bashguard til herje- og tullesykling.


Jeg har bare godt å si om 28T mot 11-36, trenger heller ikke bashguard/kjedefører med micro 28tenners klinge. (har saint med clutch)

Testa 32T mot 11-34 på testrunden TSR...slet som faen frown


Det er jo noe helt annet å kjøre 28t med en 11-36 kassett i 10-delt oppsett enn med 11-delt XX1-oppsett og 10-42 bak :-)

Jeg kjører(29er) med 32t med 11-36 og der kunne jeg godt hatt noe med et hakk lettere for de litt lengre tekniske kneikene. Men 30t blir for lett igjen, så jeg kommer til å skaffe 10-42 en gang snart, med 32t foran kanskje også 34.

Litt høyere snittfart betyr for meg mer sti per time, og timer har jeg litt lite av for tida...ergo er mer fart = mer moro :-)

Redigert av RazeFaze; 23/05/2013 12:38.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: SRAM XX1 [Re: mantis] #1612072 23/05/2013 12:36
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
erling Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
Sitat: mantis
Sitat: erling
Trenger man egentlig 1x11sp til stisykling? Jeg tror det for folk flest vil holde med 1x10sp. Med ei 30 klinge foran og en 11/36 bak så holder det i hvertfall for meg. Derfor blir det kun XX1 krank på meg. Så får vi se etter hvert.


Ø...kjører du ikke med 28 i xx1? ICON_SMILE

Jeg gjør det, og har gått veien fra 36-34-32, og nå 28. Går F... ikke tilbake ICON_LAUGH


Kjører med 28 klinge ja. Perfekt sammen med 11/36 for stisykling. Selv på startloopen på TSR hadde jeg ikke behov for større klinge. På Ultrabirken tror jeg det blir 32 kljnge.




Re: SRAM XX1 [Re: RazeFaze] #1612081 23/05/2013 12:46
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,282
mantis Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,282
Sitat: RazeFaze

Det er jo noe helt annet å kjøre 28t med en 11-36 kassett i 10-delt oppsett enn med 11-delt XX1-oppsett og 10-42 bak :-)


Helt klart hjulvisp med 28T mot 10-42! Tror 32T er en allsidig bankers der ICON_SMILE


IFHT
Re: SRAM XX1 [Re: TrønderAnders] #1612135 23/05/2013 14:24
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Sitat: TrønderAnders
Sitat: Kriss
Du bør vel nevne at du da bruker clutch gir..


Jeg har vanlig gir, vil dette bli et problem med at kjedet faller av?


Da må du ha kjedefører. Her i Nove Mesto viser det seg at flere av XX1 rytterne selv med clutch gir bruker kjedefører.


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Side 2 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå