|
|
Kjærgaard innrømmer endelig doping!
|
Re: Kjærgaard innrømmer endelig doping!
[Re: HNK]
30/10/2012 22:11
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
Hvis du leser "The Secret Race", så er Hamiltons historie at 1998-raidet av Festina la en skikkelig demper på dopingfesten. Svært mange kjørte "rent" i 1999, i frykt for det strenge regelverket for doping i Frankrike - hvor man kunne risikere fengselsstraff for doping. Armstrong/USPS ga blanke i dette, og kjørte på med sitt dopingregime. Derfor ser f.eks klatringen til Sestrieres helt syk ut: http://www.youtube.com/watch?v=HavGf-xTS_4anbefaler hele halvtimen, men sjekk rykket ved 18:50. Han ser upåvirket ut, munnen lukket. Gutta har vært ute i 5t 30min. Se hvordan Carlos Contreras presser absolutt MAKS for å hente ham igjen uten å klare det. Og jeg jublet stående i stua
Redigert av Trond Vidar; 30/10/2012 22:27. Rediger grunn: Jubelidioten Trond Vidar
|
|
|
30/10/2012 22:12
|
Trond Vidar
|
Reflektert artikkel hos Vårt Land, publisert i dag. http://www.verdidebatt.no/debatt/cat28/subcat35/thread328054/#post_328054Johann Olav Koss, som tok tre gull og satte tre verdensrekorder under OL på hjemmebane, sa:«Under OL på Lillehammer i 1994 hadde jeg ikke hørt om EPO».Med forbehold om at Koss er riktig sitert, er jeg overrasket over at ingen har grepet fatt i dette. Selv begynte jeg å skrive om EPO her i avisen fem år før OL på Lillehammer, etter at forskere ved Karolinska sjukhuset i Sverige gjennom forsøk hadde påvist at langrennsløpere kunne forbedre seg med to minutter på en 15 kilometer dersom de brukte dette syntetiske bloddopingmiddelet, som altså ikke kunne detekteres i tester.Syklisten Bo André Namtvedt fortalte Aftenposten sist uke at han ble tilbud EPO allerede i 1990.Som idrettsutøver var det helt usannsynlig at Koss ikke visste om legemiddelet EPO. Når vi i tillegg vet at han studerte medisin, faller det på sin egen urimelighet.
|
|
|
[Re: Trond Vidar]
30/10/2012 22:21
|
Bioroboten
Medlem
|
Medlem
Vårt Land har av og til noen virkelig gode kommentarer. Men det er tydelig at det er blanda drops i den avisen. Avgjørelsen om å legge ned det gamle debattforumet, og introdusere verdidebatt.no med tvungen personidentifisering, har ført til et uinteressant debattforum, hvor det som debatteres stort sett er innlegg skrevet av selvforelskede personer ute etter å få trynet sitt i media og bedrive egenreklame. Du får ikke folk til å skrive ting der som basically er å drite i eget reir, eller ting som de ellers bare ville sagt hvis de var dritings.
|
|
|
[Re: Brusdalen]
31/10/2012 07:44
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Der var du litt raskere enn meg. Satt akkurat og skulle linke inn lenken fra tv2.no rundt samme sak. Johan Olav Koss må da være den største kron idioten i Norges land når han står frem og ber om slikt som dette, og det skulle være noe som helst slags hold i all synsing som har vært rundt både han og flere andre, både her inne på dette forumet og i en del andre medier. Eller er det de samme folkene som sprer om seg med rykter/spekulasjoner og grov synsing i alt som er av fora? Hvis man har dopet seg med viten og vilje, og i tillegg fremstår som en frontfigur for å granske egen og andres fortid - for å fjerne tvil rundt prestasjonene som er oppnådd, ja da er det tidenes karakter selvmord vi er vitne til. Har sagt det før og sier det igjen, joda helt greit at vi skal forholde oss nøkterne til at dop forekommer i både Norge og utland, men vi skal også passe oss for å sitte å være så jævla fulle av oss selv og kaste misstanker i hytt og pine også. Gitt at disse utøverne er som jeg tror, RENE, hva har de gjort for å fortjene det flere av dere her inne har utsatt dem for? Jeg mener fortsatt det er en GOD ting at syklister i dag blir tatt fra tid til annen, hadde vært MER skeptisk om ingen ble tatt. Juksemakere har eksistert siden første mann som juksa tjente noe på dette. Langt fra alle som har den holdningen av den grunn. Eller er det faktisk slik at dere kjenner andre på dere selv og dere egne holdninger? Jeg bare spør jeg.
Redigert av Lurifax; 31/10/2012 07:46.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: frodegutt]
31/10/2012 08:18
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Angående Koss: Når jeg gikk på krigsskolen i 1994 hadde vi et seminar som omhandlet narko og dop i militærleire. Spennende foredrag og vi fikk sniffe litt på hvordan en god tjall luktet. Det var HELT ukjent for de fleste av oss.
Det som var mest interessant var at denne majoren fra Narko Sør (forsvarets narkopoliti) var ganske klar på at man hadde bevis (BEVIS) for at en av norges beste utøvere under OL på Lillehammer hadde dopet seg. Ettersom det ikke var kriminelt å ta inn doping til landet, så ble det ikke agert på dette.
Han nevnte ikke navn, men jeg var helt klart av den oppfatning at det var Koss det var snakk om.
Jeg understreker følgende: Jeg beskylder ikke Koss for doping. Jeg gjenforteller noe jeg har opplevd.
Helter er viktig å ha. De blir i mange tilfeller fremstilt med helgenaktige egenskaper. Sannheten er at de er vanlige mennesker med fysiske talenter, og forøvrig så agerer de riktig og galt som folk flest. Fallhøyden er større jo mer populær man er. Trist, men sant.
Jeg blir skuffet av Steffen, men jeg fordømmer han ikke. De av dere som mener at man bør spytte på ham på gaten bør ærlig talt skjerpe dere. Det er noe som skjedde for over 10 år siden!! Uten å være frekk mot deg, dette er ryktebørs de-luxe. XXX hevder å ha BEVIS for at EN av Norges beste utøvere under OL på Lillehammer var dopet! Videre formidler du budskapet om at din tolkning av ryktet er at dette måtte være Koss. Koss var DEN beste Norske på Lillehammer, det tror jeg vi kan fastslå uten tvil. 3 av 3, bedre kan man ikke gjøre det i et OL. Om nå dette skulle hatt noe som helst slags holdepunkt fra virkeligheten så er Norge ute å kjøre - Big time. Ryktene om dopleger fra utlandet har nådd oss for mange herrans år siden. Norge - et land med 4,5 millioner innbyggere på den tiden, her klarer man altså i beste kommunist ånd å kjøre utøvere gjennom omfattende dop program uten at det forekommer så mye som et rykte om leger, ledere osv. Og husk nå på at vi har hatt våre dopere som er tatt opp gjennom årene vi også. Så hvorfor skulle man ta noen, mens andre skal man ha et lukket regime hvor man aler opp supermennesker, og alt dette skulle de altså få til uten noen form for lekasje? Grønne menn med rare hoder dette?
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
31/10/2012 08:45
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå tok jo kjell Storelid 2 andreplasser. Det var store prestasjoner det også. Men Koss vant så utrolig overlegent på de lengste distansene. Han slo vel beste Nederlender med et halvt minutt på lengste distanse. Så jeg ser helt klart at det stilles spørsmål ved det.
At man legger frem de ryktene man har hørt må være helt greit, når man sier at det er det det er, nemlig rykter.
Men jeg sier hva jeg har sett, nemlig at det han gjorde i yngre år var meget overbevisende: Han trente umennskelig som ung og da virker faktisk denne toppen som et naturlig resultat. Det er på langt nær noe bevis og jeg er åpen for bevis som kommer på bordet. I min tid gikk jeg på Lørenskog videregående skole og der var det litt av et miljø. Jeg gikk i parallellklasse til Koss (han gikk på idrettslinja, mens jeg gikk på allmenn), Geir Karlstad hadde jeg i valgfag gym (mens han satset alt på Calgary-OL. Han leste bare opp navnelista og stakk ut og trente) og der jobbet tre fremtidige landslagstrenere (inklusive Karlstad) som gymlærere.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
31/10/2012 08:53
|
Bioroboten
Medlem
|
Medlem
Hvis man har dopet seg med viten og vilje, og i tillegg fremstår som en frontfigur for å granske egen og andres fortid - for å fjerne tvil rundt prestasjonene som er oppnådd, ja da er det tidenes karakter selvmord vi er vitne til.
Det er en risikofri oppfordring. Jeg kan ikke tenke meg at det fins juridisk grunnlag for å taue folk inn til offentlig avhør om dopingbruk. Dopingbruk er heller ikke ulovlig per idag, men blir det nok snart.
|
|
|
[Re: Sykkelbob]
31/10/2012 09:11
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Er det virkelig en gåte?
N) Den norske toppidretten er tuftet på en grunnmur av bredde- og mosjonsidrett med det frivillige vesen som hoveddrivkraft. "Nasjonalidrettene" har vært langrenn, løping og ballspill som i hine og hårde dager i Norge ikke var noe stort levebrød i seg selv men noe man drev ved siden av jobb.
E) Europa og USA har mye lenger tradisjon for profesjonell idrett som underholdning, hvor profesjonelle arrangører hyrer inn profesjonelle utøvere til å lage sirkus (boksing, banesykling, ballspill i profesjonell form, osv)
N) I Norge har statlig støtte til idretten samt statlig støtte til utdanning gjort det mye lettere å ta utdannelse ved siden av idretten, noe som fjerner mye av presset på utøverne.
E) Europeiske land har ikke den rikdom vi er vant til og det er en mye mer "do or die" realitet. De som satser på idretten, har ofte dette som eneste sjanse i livet. Presset er enormt.
N) For å opprettholde støtten i folket og staten og for å holde liv i idretten er det helt kritisk at våre topputøvere, enten det er ballspill eller vintersport, representerer rene, ærlige idoler for den bredden de rekrutterer fra, da særlig langrenn og alpint er nært knyttet til bruk og forvaltning av natur osv osv. Norge har derfor vært veldig tidlig ute med antidpoing-policy fra flere tiår tilbake.
E) Europa har alltid hatt en profesjonell (i økonomisk forstand) tilnærming til toppidrett og det er viktig å vise at det betaler seg å være suksessrik. Vinnerne er ofte mer "superstars" og breiale, da de symboliserer styrke og overlegenhet. Noe vi av en eller annen grunn har begynt å sette pris på at våre utøvere, for eksempel enkelte skiløpere, har begynt å adoptere.
Kort sagt har NIF sin strategi for idrett vært renhet, ærlighet, norsk natur, fjell, fjord og ja vi elsker, mens Europa og USA sin strategi er at toppidrett skal være big business.
Vi er ikke unike når det gjelder dette. Sverige har vel omtrent samme tilnærming som oss.
DERFOR er det mer sannsynlig at en vellykket norsk eller svensk utøver er dopingfri - fordi de kommer fra en kultur som står for renhet og fair play fra bunnen av.
Jeg vil ikke påstå at Europeere er mer umoralske enn oss. På ingen måte. Men for dem, som er oppvokst med flere apotek i gata enn bladkiosker, og hvor bruk av reseptfri medisin mot alt fra kløe i nesa til antibiotikakurer for det meste, så er det kortere vei å trekke på skuldrene og si at hvis disse proffa skal overleve tre uker med ekstrem sykling, så må de for svingende få lov til å bruke preparater som hjelper dem gjennom det... (fritt sitert etter en belgier jeg kjenner)
Forøvrig: Jeg synes deter helt ok at folk stiller spørsmålstegn til norske utøvere. På denne måten holder vi norsk idrett på tåhev. Men man må holde seg for god til å forsøke å "plante sannheter" om utøvere, når man står totalt uten noen form for belegg eller begrunnelse til det. Jeg har mange ganger etterlyst litt normal rettsprinsipp også innen idretten. Man er faktisk uskyldig til det motsatte er bevist i alle andre sammenhenger. Det kan godt tenkes at Norge på noen punkter her igjen skal kunne være det gode Annerledeslandet. Likevel tror jeg ikke at man bør klamre seg til slik gammelgerhardsensk 50-tallsånd, for det skjedde mye med Norge på 80- og 90-tallet som snudde opp ned på diverse klassisk sosialdemokratiske verdier. Folk under 30 fra motebransjen går på Botox-parties. Private fettsugingsklinikker soper inn en stadig økende profitt. I Norge i 2012 er terskelen for å fikse på seg selv lavere enn noen gang før. Hvorfor skulle ikke dette også gjelde for personer som fremfor å fikse på utseende ønsker å fikse på prestasjonsevnen i diverse idrettsgrener? Kan ikke også terskelen til å prøve noe annet senkes med all masseavertering av lovlige proteintilskudd? "Do or die"-mentaliteten var sikkert en realitet for en italiensk bondegutt på 60-tallet, men hvordan vet du at ikke denne mentaliteten kan være utbredt blant ambisiøse idrettselever på toppidrettsgymnas? Det er ikke nødvendigvis bare manglende fremtidsutsikter, men kanskje også gruppeinterne konkurranseforhold som kan trigge denne type mentalitet. Egalitetskravet fra gamle dager henger fortsatt igjen blant mange nordmenn (janteloven, ikke stikke frem hue, etc.). Jeg tror at idretten står så sterk i Norge fordi den de siste 40-50 år har vært den arenaen der man nettopp kunne slippe unna dette kravet om at alle er like og ikke skal konkurrere om noe som helst i samfunnet. Birkebeiner-fenomenet passer godt inn her eller bare følg med på hvordan man tildels latterliggjør i norsk presse utspillene rundt forslaget om den utjevnende firemålsregelen i barnefotball. Få land i Europa har idag et like sterkt fokus på idrett både som underholdning og plass for utøvere. Det minsker heller ikke interessen for å kunne prestere bedre enn andre også ved hjelp av usportslige metoder. Martin
|
|
|
[Re: Bioroboten]
31/10/2012 12:01
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Så for å oppsummere holdningene her? Hva skal de som det blir kastet tvil rundt si/gjøre for å bli trodd? Innrømme dop - selv om de ikke har brukt dette? Det er opplest og vedtatt at dette er eneste sannhet.
Neida, minner ikke om heksejakt i det hele tatt. 2012 my ass. Folk er like ille nå som for flere hundre år siden. JEG VEIT, BASTA BOM.
Glad jeg ikke er slik, vil heller bli skuffet mange ganger i livet enn å gå rundt med denne slags form for misstanker rettet mot alle som får til noe.
|
|
|
[Re: supernalle]
31/10/2012 12:14
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
At man legger frem de ryktene man har hørt må være helt greit, når man sier at det er det det er, nemlig rykter. Det er det ikke.
|
|
|
[Re: Dexter]
31/10/2012 13:14
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
At man legger frem de ryktene man har hørt må være helt greit, når man sier at det er det det er, nemlig rykter. Det er det ikke. Er det ikke greit, eller er det ikke rykter?
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
31/10/2012 13:14
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Undres hvor mange unge mennesker det er bare i vårt land som har fått en tøff hverdag mtp. mobbing osv som basserer seg på det som i utganspunktet bare var et rykte. Et rykte kan være vanskelig å bli kvitt, et rykte kan ødelegge mer enn en sannhet. Blir som Jens Voigt skriver her: http://bicycling.com/blogs/hardlyserious/2012/10/30/turbulent-times/3/Til ettertanke. Vi kan ikke ha det slik at man er doper - til man har bevist uskyld innen idretten. Da får vi heller forbanne jævlene som blir tatt - NÅR de blir tatt.
|
|
|
31/10/2012 15:29
|
frodegutt
Besatt
|
Besatt
Vi kan ikke ha det slik at man er doper - til man har bevist uskyld innen idretten. Da får vi heller forbanne jævlene som blir tatt - NÅR de blir tatt.
Ja, men slik er det faktisk blitt. Du må bevise din uskyld. Sylingen har gått langt ved å innføre blodpass som egentlig sier at du er mistenkt for å dope deg fordi du driver med proffsykling. Er det et overgrep? Tja, det er kanskje det... Til denne saken med Koss. Min oppfatning var basert på det han sa fra scenen. Ettersom det er snart 20 år siden så husker jeg ikke akkurat ordlyden. Jeg mener det hadde noe med at vedkommende hadde legeressurser tilgjengelig, og derved ble 1+1 lagt sammen. Jeg har ikke noen interesse av å henge ut noen for doping, men ettersom Koss-koblingen var gjort så valgte jeg å fortelle denne historien. Mulig det var feil, men nå har jeg i allefall gjort det. Til deg som hadde dårlige erfaringer med Narko Sør/Nord: Det kan selvfølgelig være forsvarets ressurser det er noe galt med. Og bare de... ;-) Jeg har blitt stoppet for bodycheck på Gardernoen også. Ubehagelig, men jeg mener ikke at alle som er vektere er overgripere av den grunn....
|
|
|
[Re: frodegutt]
31/10/2012 15:55
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Vi kan ikke ha det slik at man er doper - til man har bevist uskyld innen idretten. Da får vi heller forbanne jævlene som blir tatt - NÅR de blir tatt. Ja, men slik er det faktisk blitt. Du må bevise din uskyld. Vel, hvis det å passere gjennom et par dopingtester hver uke ikke er nok til å bevise sin uskyld, for en idrettsutøver fra en hvilken som helst nasjon, og at man må bevise sin uskyld for å ikke være en doper...hvordan vil du da foreslå at man kan bevise sin uskyld? Finnes det noen metode overhodet? Ikke såvidt jeg vet. Hvordan kan f.eks. Koss bevise sin uskyld? Antakelig er det umulig - helt uavhengig av om han har vært dopet eller ikke. Hva sitter vi igjen med da? Skal vi gi opp kampen mot doping og si at alle idrettsutøvere i hele verden er dopet? Selvsagt ikke.Hvis vi slutter å tro på at det eksisterer rene utøvere, ja da er meningen med idrett sporløst borte. Jeg skal ihvertfall ikke synke så dypt. Jeg lever i troen på at de fleste er rene og at de som har dopet seg vil tape, på en eller annen måte, enten ved å bli tatt i doping eller ved å leve med dårlig samvittighet resten av sitt liv. Det er deres problem. De som ønsker å leve i troen på at samtlige toppidrettsutøvere, i Norge og/eller utlandet, er dopet siden de ikke kan bevise sin uskyld (til tross for at det er umulig), får værsågod gjøre det. Det er deres problem. Altså ikke problemet til idrettsutøverne, men til de som er fortapt i ikke-naivitetens diktatur. (PS. Dette innlegget er ikke egentlig myntet på frodegutt, men på de som er nevnt i siste avsnitt.)
|
|
|
31/10/2012 16:05
|
ElGordo
Ringrev
|
Ringrev
Jeg hørte på P2 idag med lerheim- de innførte blodprofiler allerede fra 1989 på de norske langrennsløpere. Slik hadde de kontroll på at verdiene ikke svingte dramatisk. Han følte seg relativ trygg på at de norske langrennsløperene ikke var dopet. Han bekreftet dog også at de ikke kunne teste for Epo, og at selv om det f.eks var indikasjoner på doping, som lavt nivå eget Epo samtidig med høy mengde nye røde blodlegemer så holdt ikke dette til fellende dom. Det ble også foretatt en avspilling fra to danske laboranter som fortalte at av 2300 blodprøver hadde kun 1/3 blitt testet for Epo. Akkurat når dette gjaldt fikk jeg dessverre ikke med meg, men det må ha vært etter at en test ble tilgjengelig naturligvis.
Jeg må allikevel si at etter å ha hørt det intervjuet så fikk jeg litt mer tillit til holdningene i det norske langrennslanslaget. Men det er en kjensgjerning at man i 10 år minst kunne bruke Epo uten å bli oppdaget.
En herre lenger opp i tråden argumenterte med at vi er renere enn andre fordi ski er en nasjonal identitetsbygger. Jeg våger påstanden om at konklusjonen må bli den motsatte. Nettopp fordi ski betyr så mye, blir fristelsen større til å jukse.
Jeg tror fremdeles at mange av våre idrettshelter har vært dopet både i ski, skøyter og friidrett,Akkurat som jeg trodde Lance var dopet. Nå jobber man med myostatin og gendoping, og i dette øyeblikk ett eller annet sted setter en idrettsmann litt MGF subq for å bedre restitusjonen og muskelveksten trygg på at ingen test i verden kan finne ut av det. Vi skal ikke se bort fra at det er en nordmann.
Redigert av ElGordo; 31/10/2012 16:06.
I told u so!
|
|
|
31/10/2012 18:51
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
De som doper seg har jo tapt uansett om det blir oppdaget eller ei når alt kommer til alt.
ElGordo: Du har sikkert rett i at det like gjerne kan være en nordmann som setter litt MGF eller whatnot i skrivende øyeblikk, det har jeg for min del aldri betvilt. Jeg mener ikke nordmenn nødvendigvis er noe bedre enn andre.
Likefullt mener jeg de skal oppdages før vi dømmer de. Hva er poenget ellers? Det finnes ikke noe alternativ - om idrett skal være en del av livet vårt.
Har tenkt mitt mange ganger rundt løpere og mange andre grener jeg også. Likefullt ser jeg på, lar meg imponere og resignerer og tenker.. jaja, da var det sånn jeg trodde likevel da - OM og HVIS vedkommende blir tatt. Jeg vil aldri be folk stå frem og bevise at de er rene når alle tester viser at de ER rene. Testene MÅ bare bli bedre, og straffene strengere skal man ha så rent spill som overhode mulig.
|
|
|
03/11/2012 11:09
|
Radival
Ivrig
|
Ivrig
For å gjøre prosessen litt smidigere, er det nå kommet en egen tilståelsesgenerator: http://sorryidoped.com/Man krysser av for hva man har dopet seg med, hvorfor man gjorde det osv, og så blir den ferdige tilståelsen generert for deg
|
|
|
03/11/2012 15:42
|
Bioroboten
Medlem
|
Medlem
Hva skal de som det blir kastet tvil rundt si/gjøre for å bli trodd?
Aner ikke.
|
|
|
[Re: anderfo]
03/11/2012 15:46
|
Bioroboten
Medlem
|
Medlem
Hvis vi slutter å tro på at det eksisterer rene utøvere, ja da er meningen med idrett sporløst borte.
Snakk for deg sjælv, a. Jeg følger fortsatt litt med, og syns alltid det er spennende å gjette på hvem som blir tatt, og hvem som vinner. Dessuten er medieoppstyret i etterkant så morsomt. Massevis av naive tullinger som hisser seg opp over moralen til juksemakerene, når de selv er med på å belønne juksing ved å aktivt følge med på sporten, og kjøpe stæsj av sponsorene til juksemakerene.
|
|
|
08/04/2013 18:46
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
|
|
|
09/04/2013 08:46
|
Lid
Veteran
|
Veteran
Han har vel nesten fått nok straff allerede og vil vel fortsette å få det resten av livet. Med all den jugingen han har bedrevet er det jo ingen som vil ta i han med ildtang på mange år.
|
|
|
[Re: Lid]
09/04/2013 11:46
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Han har vel nesten fått nok straff allerede og vil vel fortsette å få det resten av livet. Med all den jugingen han har bedrevet er det jo ingen som vil ta i han med ildtang på mange år. Ja, stakkars.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
09/04/2013 15:13
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Løberg er dømt for dokumentfalsk og grovt bedrageri, ikke løgn på CVen.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
17/06/2013 19:55
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
17/06/2013 20:18
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Omfanget og systematikken i denne galskapen er veldig godt beskrevet i Det skjulte rittet av Tyler Hamilton.Spørsmålet var ikke om du dopet deg eller ikke, men hvilken metode som var mest effektiv. Lance var helt overlegen i å utnytte dopingregimet til sin fordel, den legendariske klatringen opp Tourmalet i 2010 hvor han lekende lett tar igjen Pantani og likevel gir Pantani seieren er kanskje det beste beviset på det http://www.youtube.com/watch?v=FXPXHK7I1iQ
|
|
|
11/12/2013 12:17
|
Glenn_M
Avhengig
|
Avhengig
SK direkte på vgTV nå: Jeg resignerte for ukulturen i feltet.
Redigert av Glenn_M; 11/12/2013 12:18.
If it's not broken, fix it until it is
|
|
|
11/12/2013 13:30
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sterkt. Han skal ha litt cred nå for å si noe slikt rett ut
|
|
|
11/12/2013 13:56
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg syns nå "angrende" syndere får det litt for lett - dette tjener han jo penger på. For min del kan de som dopet seg bli glemt raskest mulig, ikke komme tilbake og tjene penger på "se så dum jeg var - men nå har jeg lært".
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
|
|