Gässler med positiv doptest.
|
Re: Gässler med positiv doptest.
[Re: Kriss]
22/10/2012 11:22
|
thasle
Ringrev
|
Ringrev
Men hva skjer egentlig ved en positiv prøve, anti doping norge har vel ikke varslingsplikt kun til utøveren? Mulig jeg tar feil, men trodde også utøverens forbund, her sykkelforbundet ble varslet i tillegg til laget.. Antidoping Norge varslar utøvar, særforbund og evt WADA. Antidoping sender saka vidare til påtalenemnda som avgjer om den skal opp i NIFs domsutvalg. Meir info om saksgang Oversikt over dommer
|
|
|
[Re: kaiost]
22/10/2012 12:24
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Jeg kan ikke skjønne hvorfor det skulle være noe galt å ta kosttilskudd. Det er selvfølgelig ingne prinsipiell forskjell på proteinpulver og tran.
Dette er forøvrignogså en av de sidene med dopingprobelmatikken som jeg syns er vanskeligst. Jeg syns på ingne måte det er lett å sette opp en rankingliste over hvilke "kunstige" midler det er greit å tilføre kroppen og hvilke som ikke er greit.
Det finnes mange menneskeskapte midler som er lovlig men som har en betydelig effekt, hvilket resulterer i etter min oppfatning vanskelige grensedragninger.
Jeg fortsetter også å mene at utøverens objektive ansvar for hva som kommer inn i kroppen er helt galskap. Det er helt umulig for folk å vite hva man får i seg til enhver tid, selvom man er toppidrettsutøver Jeg syns dessuten det må være lov å være dum, vi gjør alle dumme ting fra tid til annen, og jeg er svært glad for at de dumme tingene jeg har gjort ikke havner på forsiden av bransjetidsskrifter.
|
|
|
22/10/2012 13:25
|
kaiost
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Norges Cykleforbund bekrefter at Nina Gässler, tysk syklist bosatt i Norge og medlem at et norsk team, har testet positivt på for høye verdier av Testosteron.
Om jeg skulle ha tippet i blinde hva hun var tatt for ville jeg tippet Testosteron....og så ser det ut til at det stemmer.
Er det noen kosttilskudd som inneholder det da?
Redigert av kaiost; 22/10/2012 13:25.
|
|
|
22/10/2012 13:28
|
AsmundBjorshol
Ringrev
|
Ringrev
Nutridrink med klein jordbærsmak....???
Livet er ingen lek, men det er lov å leke i livet.
|
|
|
[Re: ]
22/10/2012 13:54
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Ergo: det er mye lettere å bare spise skikkelig mat.
Så lenge du er i Europa, men kanskje ikke da heller. Uavhengig av hva man tror om Contador, er det hevet over tvil at man kan få i seg merkelige ting via maten også.
|
|
|
22/10/2012 14:17
|
AtleJ
Medlem
|
Medlem
Det er en del som kosttilskudd som inneholder (inneholdt) stoffer, blant annet 7-keto-dhea, som kan øke hormonnivået. Ninas Cape Epic sponsor Biogen selger (solgte) "Testogen" http://www.biogen.co.za/products/testo-Gen.asp hvor dette er deklarert i inholdsfortegnelsen. Dersom det er noe fra Biogen som har slått ut så tipper jeg hun har brukt Testogen. Wikipedia: "When taken as a supplement, 7-Keto can cause long-lasting changes in the body's levels of testosterone, epitestosterone, estradiol, and other steroid hormones" -Pr i dag er 7-keto-dhea på Wadas liste over forbudte stoffer.. Atle
Redigert av AtleJ; 22/10/2012 14:19.
|
|
|
22/10/2012 14:32
|
Bioroboten
Medlem
|
Medlem
Hva tror dere om gels? Er det trolig at energibarer og gels kan inneholde amfetamin? (der fikk jeg en business-ide, gitt.)
|
|
|
22/10/2012 15:05
|
KevinE
Entusiast
|
Entusiast
Bare for å spore litt innpå en annen side av diskusjonen..
Det blir snakket om "utenlandsk kosttilskudd", også blir det sammenlignet med feks Proteinfabrikken fra Norge, eller verdensomspennende Herbalife..
Jeg greier ikke finne særlig mye informasjon om omsetning og produksjon for Biogen, men de har en flott nettside, og skriver der at de blir distribuert gjennom Sør Afrika's raskest voksende apotek-kjede, Dis-Chem.. I Sør-Afrika bor det ca 49 millioner mennesker.Omtrent 10 ganger fler enn i Norge der, altså.
Skal vi sitte å være så navlebeskuende å påstå at man skal stole mindre på utenlandske kosttilskudd enn det som er ansett som "sikkert" i det norske idrettsmiljøet? Tror du ikke Biogen også garanterer for sine produkt?
Som det blir nevnt ovenfor her er det vanskelig å finne Proteinfabrikken, Herbalife eller Maxim på de listene det blir henvist til. Faktisk på lik linje som det er vanskelig å finne Biogen. Jeg kan vel mer eller mindre gjennom hele tråden, lese om at man stoler 100% sikkert på "egne" produkt.. Hvis man snur det litt da, tror du ikke Sør-afrikanere stoler 100% på "sine" produkt? For meg som utenforstående til miljøet, blir det hele litt som "the good ol' sayin": same same, but different?
|
|
|
[Re: Bioroboten]
22/10/2012 15:22
|
sandy
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hva tror dere om gels? Er det trolig at energibarer og gels kan inneholde amfetamin? (der fikk jeg en business-ide, gitt.) Ja, dette finner jeg meget trolig.
|
|
|
[Re: KevinE]
22/10/2012 16:07
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Bare for å spore litt innpå en annen side av diskusjonen..
Det blir snakket om "utenlandsk kosttilskudd", også blir det sammenlignet med feks Proteinfabrikken fra Norge, eller verdensomspennende Herbalife..
Jeg greier ikke finne særlig mye informasjon om omsetning og produksjon for Biogen, men de har en flott nettside, og skriver der at de blir distribuert gjennom Sør Afrika's raskest voksende apotek-kjede, Dis-Chem.. I Sør-Afrika bor det ca 49 millioner mennesker.Omtrent 10 ganger fler enn i Norge der, altså.
Skal vi sitte å være så navlebeskuende å påstå at man skal stole mindre på utenlandske kosttilskudd enn det som er ansett som "sikkert" i det norske idrettsmiljøet? Tror du ikke Biogen også garanterer for sine produkt?
Som det blir nevnt ovenfor her er det vanskelig å finne Proteinfabrikken, Herbalife eller Maxim på de listene det blir henvist til. Faktisk på lik linje som det er vanskelig å finne Biogen. Jeg kan vel mer eller mindre gjennom hele tråden, lese om at man stoler 100% sikkert på "egne" produkt.. Hvis man snur det litt da, tror du ikke Sør-afrikanere stoler 100% på "sine" produkt? For meg som utenforstående til miljøet, blir det hele litt som "the good ol' sayin": same same, but different? Det er en ganske kjent sak at det finnes mye rart innen kosttilskudd og at verden utenfor Norge har et annet syn på testing og godkjenning av slike produkter. Man trenger ikke gå lengre enn over grensa til Sverige for å finne produkter som ikke er tillatt i Norge.
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
[Re: AtleJ]
22/10/2012 17:59
|
goerbi
Ivrig
|
Ivrig
Det er en del som kosttilskudd som inneholder (inneholdt) stoffer, blant annet 7-keto-dhea, som kan øke hormonnivået. Ninas Cape Epic sponsor Biogen selger (solgte) "Testogen" http://www.biogen.co.za/products/testo-Gen.asp hvor dette er deklarert i inholdsfortegnelsen. Dersom det er noe fra Biogen som har slått ut så tipper jeg hun har brukt Testogen. Wikipedia: "When taken as a supplement, 7-Keto can cause long-lasting changes in the body's levels of testosterone, epitestosterone, estradiol, and other steroid hormones" -Pr i dag er 7-keto-dhea på Wadas liste over forbudte stoffer.. Atle Hvorfor bruker man et kosttilskudd dersom produsenten selv oppgir at det inneholder ulovlige stoffet? Forhåpentligvis har ikke N.G. gått i denne særdeles pinlige "fellen". Som mange påpeker her, å innta et kosttilskudd fra en utenlandsk produsent, som hat tidligere saker med forurensede produkter på samvittigheten, er jo virkelig å leke med ilden. At man velger å stille til start i Skarverittet, etter å ha fått info om positiv prøve, må jo virkelig være tidenes dårligste avgjørelse! Som OleChr sier hadde vel ingen stusset om man stod over med sykdom, vondt kne, etc. Og hva er egentlig hensikten med å unngå rykter? Hvorfor har man holdt tilbake prøveresultatet? Er det å holde det hemmelig så lenge som mulig, slik at man kan fortsette å kjøre inn premiepenger, og så håpe det ordner seg etter endt sesong?
Redigert av goerbi; 22/10/2012 21:46.
Hjelperytter for Landevei! Landevei.no TVK Elite
|
|
|
[Re: GardS]
23/10/2012 08:10
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
olechr: bra du tar avstand fra doping, men du stoler kanskje litt for mye på produsenten din, selv om de tester hver batch. Det må bli din vurdering.
Jeg synes det er uheldig at utøvere på toppnivå bruker og pusher pulver når man vet at det er (den påståtte) kilden til fleste dopingavsløringer. Det kan være en litt naiv holdning å tro at det er garantert rent, og vil være noe som kun slår tilbake på utøverne selv. Hva hvis en som har kjøpt fra deg blir tatt og skylder på ditt pulver? Er det verdt det?
Omega 3 er vel ikke akkurat noen kilde til forbudte stoffer? Fint at du har tatt vekk salgs-linken i signaturen i alle fall. Du blander vel korta litt her. Måltidserstattere og andre rettede ernæringstilskudd, er vel noe helt annet enn suspekte kosttilskudd. Det er vel noe felles for nesten alle som lykkes innen toppidrett. De har god kontroll på hvilket næringsinntak, som trengs til de forskjellige fasene i en treningsdag. Helt sikker på at ikke en eneste av våre utøvere på olympisk nivå, klarer seg uten noen form for konsentrert mat eller tilskudd. Det er alt for omfattende og tidkrevende, å få til dette med vanlig kosthold. Mulig det. Jeg har brukt proteinshakes og måltidserstattere ved mye styrketrening selv uten å føle noe spesiell effekt, mens min samboer opplever en skikkelig energiboost etter å ha tatt måltidserstatter fra Herbalife. Jeg tror nok at det ikke bare er superekstra-tilskuddene som kan inneholde tvilsomme saker. Jeg ser den praktiske siden av måltidserstattere, men å si at det er helt nødvendig for å lykkes med å nå toppen tror jeg ikke på. Hva er det som tilføres som du ikke får gjennom vanlig sunn mat? Vi snakker ikke om vitaminpiller her.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: simenf]
23/10/2012 10:35
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
olechr: bra du tar avstand fra doping, men du stoler kanskje litt for mye på produsenten din, selv om de tester hver batch. Det må bli din vurdering.
Jeg synes det er uheldig at utøvere på toppnivå bruker og pusher pulver når man vet at det er (den påståtte) kilden til fleste dopingavsløringer. Det kan være en litt naiv holdning å tro at det er garantert rent, og vil være noe som kun slår tilbake på utøverne selv. Hva hvis en som har kjøpt fra deg blir tatt og skylder på ditt pulver? Er det verdt det?
Omega 3 er vel ikke akkurat noen kilde til forbudte stoffer? Fint at du har tatt vekk salgs-linken i signaturen i alle fall. Du blander vel korta litt her. Måltidserstattere og andre rettede ernæringstilskudd, er vel noe helt annet enn suspekte kosttilskudd. Det er vel noe felles for nesten alle som lykkes innen toppidrett. De har god kontroll på hvilket næringsinntak, som trengs til de forskjellige fasene i en treningsdag. Helt sikker på at ikke en eneste av våre utøvere på olympisk nivå, klarer seg uten noen form for konsentrert mat eller tilskudd. Det er alt for omfattende og tidkrevende, å få til dette med vanlig kosthold. Mulig det. Jeg har brukt proteinshakes og måltidserstattere ved mye styrketrening selv uten å føle noe spesiell effekt, mens min samboer opplever en skikkelig energiboost etter å ha tatt måltidserstatter fra Herbalife. Jeg tror nok at det ikke bare er superekstra-tilskuddene som kan inneholde tvilsomme saker. Jeg ser den praktiske siden av måltidserstattere, men å si at det er helt nødvendig for å lykkes med å nå toppen tror jeg ikke på. Hva er det som tilføres som du ikke får gjennom vanlig sunn mat? Vi snakker ikke om vitaminpiller her. Det er vel ofte mer snakk om hva du slipper å tilføre, i form av tomme kalorier, tvilsomme E-er og suspekte tilsetningsstoffer, kamuflert som matsminke. Gi meg et godt alternativ til f.eks et restitusjonsmåltid å ta umiddelbart etter trening. som inneholder akkurat det du trenger og ikke noe annet tull. Jeg velger å bruke måltidserstattere til noen måltider. Rett og slett fordi det er sunnere og man har god kontroll på innholdet. I motsetning til det meste av varene du får i dagligvareforetningen
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
23/10/2012 13:18
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Gi meg et godt alternativ til f.eks et restitusjonsmåltid å ta umiddelbart etter trening. som inneholder akkurat det du trenger og ikke noe annet tull.
To glass melk?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
23/10/2012 13:19
|
Dr.Gonzo
Avhengig
|
Avhengig
|
|
|
[Re: Knirkekne]
23/10/2012 14:02
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Gi meg et godt alternativ til f.eks et restitusjonsmåltid å ta umiddelbart etter trening. som inneholder akkurat det du trenger og ikke noe annet tull.
To glass melk? ...og supplér gjerne melka med en banan eller to for å få hurtig energi til å fylle lagrene. Når energiopptaket har kommet igang kan du innta et par grovbrødskiver for mer langvarig energi. Dersom det var en lang økt kan det være lurt å bruke litt salt pålegg (salami/skinke e.l.) og grønnsaker. Årsaken til dette kan jeg komme inn på dersom du ønsker det. Oppsummering: Et vanlig norsk brødmåltid av typen du får servert i barnehagen. Barn er som kjent mye i aktivitet.
|
|
|
23/10/2012 14:08
|
Dan
More than words
|
More than words
Rett og slett fordi det er sunnere og man har god kontroll på innholdet. Sunnere? Det tror jeg ikke noe på i det hele tatt. Joda, det kan sikkert være at du får i deg akkurat det du skal av næringsstoffer, men hva synes kroppen i det lange løp om formen, dvs å få pulversuppe isteden for veltygget mat, med alle enzymer som tygging utløser? I motsetning til det meste av varene du får i dagligvareforetningen Jeg føler meg helt trygg på at jeg kan gå i en hvilken som helst dagligvarebutikk og sette sammen et måltid som er bedre for kroppen enn slik pulverdrit. Det er bare om å gjøre å plukke råvarer, grønnsaker, mel, egg, melk, kjøtt (for dem som spiser slikt) og så lage mat fra bunn av. Man må jo ikke nødvendigvis kjøpe Grandiosapizza bare fordi butikken selger det.
|
|
|
23/10/2012 15:52
|
Ottoturbo
Ringrev
|
Ringrev
Måltidserstatter er industriell prosessert mat, når ble det sunt? Det gamle fungerer. Ernæringsrådgivning er et produkt av overgang til vestlig diett, dvs mat som er tuklet med på en fabrikk.
|
|
|
23/10/2012 16:07
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Uansett om det er med forsett eller ikke hun er tatt for DOPING og det er det som er overskriften. Døm henne ikke, men at sporten nok en gang lider er det ingen tvil om! At kjærgård kom ut hjelper jo heller ikke, får bare håpe han fortsetter å tømme seg slik at alt kommer ut. Det er en del verkebyller rundt omkring som trenger å bli tømt slik at man kan bli kvitt betennelsen i sporten.
|
|
|
23/10/2012 17:30
|
jasolberg
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er det ikke litt merkelig at laget hennes ikke har sagt noe som helst om saken, evt nevnt det på nettsiden sin?
|
|
|
23/10/2012 18:41
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Synes dette er trist, både for syklingen og Nina. Spekulere i hva som har skjedd overlater jeg til alle dere andre. Trist er det uansett. Håper hun har noen rundt seg som kan ta vare på mennesket midt oppe i dette.
Ikke skal vi Nordmenn sette oss så jælva høyt oppe på disse moralske sidene heller. Vi har nettopp hatt en Landslagsjef som har bløffet i årevis om eget forbruk av dop. Tror jeg dette er gjeldende kun innen sykkelsporten i Norge?
Med nisslua på, så kan jeg si ja, med lua av så sier jeg et klart og tydelig NEI.
Man skal ikke så mange år tilbake for å finne hvordan Olympiatoppen ødela flere utøvere med å sette jern rett i skrotten på folk. Nordmenn er bare enda flinkere til å balansere på streken av reglene enn andre, de krysses nok i tide og utide også. Desverre.
Redigert av Lurifax; 23/10/2012 18:42.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
23/10/2012 18:46
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Forøvrig så tyller haugevis med Nordmenn i seg substanser som er ulovlig - daglig, rundt om på diverse studioer osv. Og det kun for å se bra ut på stranda. Dette skjer i stor skala - desverre.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
23/10/2012 20:23
|
jan357
Entusiast
|
Entusiast
Fra avlagt prøve til brevet med resultat kommer i posten tar det optill 2mnd om jeg ikke husker feil. På skjemaen man må fylle ut idet utøveren er innkalt står det beskrevet hvor lang tid det maksimalt skal gå før svar foreligger... Såvidt jeg husker er det slik at resultatet er å anse som offentlig informasjon straks det foreligger og at utøver ikke kan velge å legge opp og holde kjeft, i ytterste konsekvens.
Jeg har blitt testet tre ganger tidlig 2000 og husker at det allerede da var mye fokus rundt at vi helst ikke skulle ta kosttilskudd, og om så, kun fra produsenter vi kunne stole 100% på (ref Grimseth eksempelvis). Utfra min korte idrettskarriere, på nivå der testing forekom i Norge, fikk jeg helt klart følelsen av at dette var noe man burde være forsiktig med. Ifm testing fikk vi også en "utøverhåndbok" der det stod om alle mulige stoffer, litt om ulikheter mellom særforbund osv, i tillegg til mundtlig informasjon. Blir man regelmessig testet synes jeg man bør være klar over slikt og ikke ta noen sjanser. Er tross alt bare å dytte ting inn munnen man er sikker på at ikke inneholder noe ulovlige.
|
|
|
[Re: erling]
24/10/2012 10:15
|
mojo
Avhengig
|
Avhengig
Hun er en fantastisk ambassadør for sykkelsporten, og vi trenger slike som henne. Eh...?
|
|
|
[Re: mojo]
24/10/2012 10:41
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Hun er en fantastisk ambassadør for sykkelsporten, og vi trenger slike som henne. Eh...? Greit å ta med hele innlegget, du tar jo en setning helt ut av kontekst og mening.
|
|
|
[Re: Lurifax]
24/10/2012 11:23
|
mojo
Avhengig
|
Avhengig
Jeg kunne godt satt "eh...?" under hele innlegget for dette blir for dumt.
Som mange har kommentert tidligere er det grenser for hvor naiv man kan være og jeg ser ikke helt forskjellen på bevisst doping og det å putte i seg noe man ikke vet hva er.
At noen likevel mener at man er en fantastisk ambassadør og at vi trenger (flere?) slike, er etter mitt syn helt på trynet.
|
|
|
24/10/2012 11:51
|
janeri
Medlem
|
Medlem
Jag personligen tycker att det är stor skillnad på elit och Birken motionär.
När det börjar med förkylningar i familjen, med barn som blir snuviga Tiit som tätt., så menar jag att det är lätt att ta någon medicin som kan vara dopningsklassad
Men man har inte en tanke på att man stoppar i sig något som klassas för dopning, utan man ska få vardagen att funka med värk och förkylningar. Inte för att man ska prestera så mycket bättre i en tävling.
Elit däremot så är det en helt annan sak. I det här fallet så har den här cyklisten kört Inn en hel del pengar, inte mycket om man jämför med Zlatan, men för att vara kvinnlig Norsk terrengcyklist så har det varit en hel del att vinna. Det är ju bara att fråga dem som blev 2,3,4 o.s.v. vad dem tycker.
Jag har tre barn som har astma, och kalla det dopning när man tar astmamedicin är hel galet. (det var någon som skrev något om det längre upp i tråden). Den som har astma kan i bästa fall bli på normalnivå med sin medicin och har man ingen astma så får man inge effekt av medicinen.
Historia Dopning har funnits genom hela idrottshistorien, men det har kanske inte alltid ansetts som fusk. Redan många av de grekiska atleter som deltog i de antika olympiska spelen försökte förbättra sin förmåga med fårtestiklar (testosteron), olika svampar och växtextrakt. Modern tid Redan i slutet av 1800-talet använde professionella cyklister trötthetsdämpande medel som koffein, kokain och eterfyllda sockerbitar. 1886 inträffade det första dödsfallet bland cyklister. I Olympiska sommarspelen 1904 vann Thomas Hicks (USA) guldet i Maraton och kollapsade efter och var nära att avlida, han hade tagit konjak spetsat med stryknin. Under OS 1936 i Berlin gick rykten att en del tyska idrottare använde testosteronpreparat. Vid OS 1952 i Oslo blev flera skrinnare sjuka efter att ha tagit amfetamin. I tyngdlyftnings-VM 1954 ställde Sovjet upp med ett lag som vann de flesta guldmedaljer och slog flera världsrekord och det ryktades om testosteroninjektioner. Vid tyngdlyftnings-VM 1962 gav den amerikanske läkaren Dianobol-tabletter till sina tyngdlyftare och USA dominerade tävlingarna. Dopning började uppmärksammas allmänt på 1960-talet bland annat efter att några cyklister tagit stimulantia, vanligen amfetamin, och avlidit under pågående lopp för de inte märkte att de passerade en trötthetströskel. Mest kända fallen var Knud Enemark Jensen, Danmark vid lagtempoloppet i OS i Rom 1960 och Tom Simpson, en brittisk cyklist i Tour de France.
|
|
|
24/10/2012 12:20
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Som mange har kommentert tidligere er det grenser for hvor naiv man kan være og jeg ser ikke helt forskjellen på bevisst doping og det å putte i seg noe man ikke vet hva er.
At noen likevel mener at man er en fantastisk ambassadør og at vi trenger (flere?) slike, er etter mitt syn helt på trynet. Er ikke alle som leser hele tråden, derfor synes jeg det er på sin plass å Quote hele innlegget folk har. Du er vel enig i at det finnes nyanser her i verden eller? Gjør man noe dumt - slik hun tydeligivs har gjort så soner man straffen sin - slik hun kommer til å gjøre. Hva mer skal man forlange av folk? Utestengelse på livstid når regelverket ikke er slik? Mon tro hvor mange ivrige Birken syklister det er som ville blitt tatt om de ble testet året gjennom. Kanskje mange flere enn folk er klar over. Allt på doplista er ikke like "ille". Er en del midler på lista som selv de lærde strides om det faktisk hører hjemme der. Så det er en jungel og små overtramp kan sikkert skje. Dumt ja? Bevisst? ikke nødvendigvis. Fort gjort tydeligvis siden veldig mange går i samme fella år etter år.
Redigert av Lurifax; 24/10/2012 17:16.
|
|
|
24/10/2012 12:34
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
At noen likevel mener at man er en fantastisk ambassadør og at vi trenger (flere?) slike, er etter mitt syn helt på trynet. For deg er det altså det samme om man doper seg bevisst eller om man er uheldig og får ulovlige midler gjennom kosttilsudd?
|
|
|
[Re: erling]
24/10/2012 13:01
|
mojo
Avhengig
|
Avhengig
Jeg ser ikke store forskjellen, nei, så lenge man ikke vet hva kosttilskuddet innholder. Å stole blindt på produsent, eller i verste fall sponsor, holder ikke. Det finnes nok av eksempler på andre som har gått i samme fella.
Idrettsutøvere er meg bekjent ikke en egen rase med lavere iq enn snittet ellers i befolkningen, men tar man likevel et bevisst valg kan jeg selv ikke med min beste velvilje se forskjellen.
|
|
|
|
|