Gässler med positiv doptest.
|
Re: Gässler med positiv doptest.
[Re: kaiost]
21/10/2012 06:13
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det noen på toppnivå som kan forklare hvorfor de tar kosttilskudd, hva de oppnår med dette og hvordan de vurderer risikoen?
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: lrm]
21/10/2012 06:32
|
thorgeir
Entusiast
|
Entusiast
Ja, faktafeil fra min side. Utsagnet er basert på den opprinnelige artikkelen som stod på trykk der det fremkom at Cyklevasan var uka etter Farrisrunden.
Det riktige skal være at hun er testet både før og etter Farris. Jeg vet ikke når, men det kan jeg helt sikkert finne ut (akkurat som dere også kan, bare ved å sende henne en e-post og spørre).
NB! Jeg mener fremdeles at juks er juks, åkkesom om det er frivillig eller ufrivillig. Jeg syns bare vi skal gi jenta en sjanse til å renvaske seg. Hun har tross alt ikke drept noen, hun har kanskje "bare" juksa litt - frivillig eller ufrivillig.
Personlig tror jeg at det er ufrivillig, for helt realistisk sett er det vel lite å hente på å dope seg i norsk terrengsykling for kvinner ... Med all mulig respekt for konkurrentene, for det er tross alt ikke så mange kvinnelige eliteutøvere i Norge. Ergo er det ikke så mange plasseringer, penger eller prestisje å vinne på å fuske i dette spillet.
Jeg er fremdeles 100% sikker på at Nina tar den straffen hun måtte få, for hun er selv svært opptatt av ærlighet. Vi må ikke glemme at midt oppi denne "grusomme katastrofen" befinner det seg et menneske.
|
|
|
21/10/2012 07:20
|
janeri
Medlem
|
Medlem
Jag håller inte med Torgeir det är mycket att hämta på att vara bland dom första i kvinnorna eller manliga i loppen. Hon lär inte ha fått vare sig cyklar eller så mycket uppmärksamhet i varken media eller på sina sponsorers hemsidor om hon inte varit bland dom första.
Däremot så tror jag nog att det kan finnas motionärer som är dopade av något som dom inte tänker på.
Kan vara av nässpray eller något annat.
Men det har ingen som helst betydelse om vi motionärer cyklar en eller två minuter snabbare.
Men i täten så är det mycket viktigt, och när man är på den nivån som Nina är så vet man mycket väl vad som är tillåtet eller inte tillåtet att intag som ”kosttillskott”
|
|
|
[Re: thorgeir]
21/10/2012 07:21
|
BjKj
Ringrev
|
Ringrev
Personlig tror jeg at det er ufrivillig, for helt realistisk sett er det vel lite å hente på å dope seg i norsk terrengsykling for kvinner ... Med all mulig respekt for konkurrentene, for det er tross alt ikke så mange kvinnelige eliteutøvere i Norge. Ergo er det ikke så mange plasseringer, penger eller prestisje å vinne på å fuske i dette spillet.
Jeg er fremdeles 100% sikker på at Nina tar den straffen hun måtte få, for hun er selv svært opptatt av ærlighet. Vi må ikke glemme at midt oppi denne "grusomme katastrofen" befinner det seg et menneske.
+1 Mvh
|
|
|
21/10/2012 07:24
|
lrm
Maratonmannen
|
Maratonmannen
Personlig tror jeg at det er ufrivillig, for helt realistisk sett er det vel lite å hente på å dope seg i norsk terrengsykling for kvinner ... Med all mulig respekt for konkurrentene, for det er tross alt ikke så mange kvinnelige eliteutøvere i Norge. Ergo er det ikke så mange plasseringer, penger eller prestisje å vinne på å fuske i dette
Jeg er litt uenig i dette, i år har det faktisk vært litt å hente i premiepenger. Fra Terrengsykkelrittet til Cyklevasaen så har hun kjørt inn bra med premiepenger. Bare i denne perioden så har hun nok kjørt inn nærmere 120000 i premiepenger. Det er jo en halv årslønn når man får utbetalt det. Jeg siere ikke at dette er en grunn for å dope seg, men var bare litt uenig at det var lite å hente.
|
|
|
[Re: lrm]
21/10/2012 07:30
|
arildb
Entusiast
|
Entusiast
De meste bruker noe tilskudd ,og da kan du jo få utslag ,,men nå flommer det over av produkter ,det er jo lettvindt og kjøre inn en box før og etter ,dt gjør iverfal jeg ,,
|
|
|
21/10/2012 07:31
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er ganske sikker på at Nina ikke har dopet seg med viten og vilje. Om hun har tatt forurenset kosttilskudd må det skrives på kontoen for naivitet. Da det er hennes som utøver som er ansvarlig for alt hun inntar må hun i henhold til regelverket straffes. Noe hun selv også er enig i.
I min verden er det stor forskjell på om man ved viten og vilje doper seg, eller om man gjennom naivitet inntar kosttilskudd som gjør utslag på dopingtester.
Jeg håper denne saken løser seg til det beste for Nina, og at hun kommer tilbake til sporten raskt. Hun er en fantastisk ambassadør for sykkelsporten, og vi trenger slike som henne.
|
|
|
21/10/2012 07:52
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Personlig tror jeg at det er ufrivillig, for helt realistisk sett er det vel lite å hente på å dope seg i norsk terrengsykling for kvinner ... Med all mulig respekt for konkurrentene, for det er tross alt ikke så mange kvinnelige eliteutøvere i Norge. Ergo er det ikke så mange plasseringer, penger eller prestisje å vinne på å fuske i dette spillet. NB! Dersom vi skal spekulere, er det vel mer å finne om vi ser på resultatforbedringene til diverse menn i alderen 40-55 som plutselig sykler Birken 40 - 70 minutter raskere enn de foregeånde årene. Tror beklageligvis det er store mørketall knyttet til doping innen "mosjonsidrett" generelt. Så lenge det er status og penger i bildet, gjør mange de mest utrolige ting for å bli litt bedre ... Her er du litt motstridande tykkjer eg. Det er vel ikkje noko mindre status og pengar blant toppen i kvinneleg maratonsykling enn det er blant birken-mosjonistane? No har eg ikkje fulgt med så mykje blant kvinnene, men Nina har vel òg hatt ein ganske kraftig forbedring i resultata i år? Eg har inga grunn til å tru at Nina har gjort dette bevisst, men samanlikninga med mosjonistane er litt merkeleg tykkjer eg.
|
|
|
21/10/2012 08:01
|
Ole Brumm
Fersking
|
Fersking
Både A og B-prøven viser økte hormonverdier, både for prestasjonsfremmende og ikke prestasjonsfremmende hormoner. At økningen er i begge hormonformene, er vel strengt tatt noe som taler til Ninas fordel når det gjelder forklaringen på hvordan dette kunne skje. Det foreligger ikke spor av steroider eller andre preparater i noen av prøvene.
Er disse hormonverdiene offentliggjort? Vet du eventuelt hvilke hormoner det er snakk om, og mengden?
|
|
|
[Re: -Jan]
21/10/2012 08:12
|
neonstz
Ringrev
|
Ringrev
Her er du litt motstridande tykkjer eg. Det er vel ikkje noko mindre status og pengar blant toppen i kvinneleg maratonsykling enn det er blant birken-mosjonistane? No har eg ikkje fulgt med så mykje blant kvinnene, men Nina har vel òg hatt ein ganske kraftig forbedring i resultata i år? Eg har inga grunn til å tru at Nina har gjort dette bevisst, men samanlikninga med mosjonistane er litt merkeleg tykkjer eg. Tittet litt på http://rittranking.merida.no/person/15667/view. Det ser ikke ut til å være noen signifikant forskjell i tidene hennes på Farrisrunden de siste årene. Det samme gjelder Birken og Grenserittet.
Geir Bjerke - sitte, stå, gå
|
|
|
21/10/2012 08:17
|
olechr
More than words
|
More than words
Sorry gutta jeg er så lei av dette dop styret som ødelegger sporten vår, sykkel. Det er godt mulig at Nina har fått i seg dette stoffet uten vilje. MEN et par ting: -Hun har tatt dette fordi at det gir henne noe i form av bedre resultater etc. -Hvis det er så lett at man bare kan google det så finner man ut at det har hatt slike sake. Ja da har man gjort forarbeidet sitt dårlig. Når det er sagt så skjønner jeg godt at man kan få i seg noe i form av kosttilskudd og medisiner. Når omtrent alle som blir tatt skylder på kosttilskudd. Hvorfor tar man da noe som ikke er sjekket ut? Det er flere organer innenfor antidoping som tester ut kosttilskudd. Hvis det ikke står på disse listene, hvorfor i allverden ta kjangsen? www.koelnerliste.com og www.informed-sport.com/ er en annen. Derimot ryker man på medisiner når man er sjuk, det skjønner jeg mer. Men når man først blir tatt og det ikke har vært med "vilje", hvorfor sender man da ikke ut en melding med en gang. Hvis Nina i dette tilfelle hadde sendt ut en pressemelding så fort hun fikk svaret. Hvor det sto at hun hadde vært klønete og fått i seg noe hun ikke skulle. Derfor blir hun ikke med på ritt før evnt straffereaksjon hadde funnet sted. Da må jeg innrømme at alt hadde blitt gjort på en så bra måte at det hadde vært mye lettere å glemme det samt og forstå det. Men for den vanlige mann i gata så er denne saken like ødelegene for sporten som andre saker. Enkelt og greit fordi alle kommer med samme unnskyldning. Nå har ikke jeg inntrykket av at Nina er noe juksete og hun er absolutt en hyggelig jente. Men det er de fleste andre som har blitt tatt også. For min del skiller jeg da ikke på hvilket land eller om jeg kjenner eller ikke kjenner de. Men det en del av dere som sykler ritt også på mosjonsnivå faktisk bør tenke på er at dere også er forsiktige. For det er flere der som hadde knekt big time i en doping test. Så tar man noe så google det eller aller helst sjekk at de er med i et antidoping program med tester av hver batch.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
21/10/2012 08:23
|
advance
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er du tatt for doping, ja så er du tatt for å jukse i idretten din. Er du toppidrettsutøver, så har du et ansvar for å ikke havne i en slik situasjon. Spiller ingen rolle om en er fra Kina, USA, DDR, Spania, Italia, Finnland, Russland eller Norge. Alle som en, som er tatt for doping, prøver å bortforklare dette med urent kosttilskudd eller annet inntak, jeg blir så drittlei av å høre på disse bortforklaringene hele tiden. Etter min mening så spiller det ingen rolle hvordan man får i seg et dopingmiddel, det at det er der er bevis på at du har gjort en feil. Å flytte fokus over på fanatiske 40-50 åringer blir for meg bare latterlig.
JA JEG ER SKUFFA, DETTE TRENGTE VI IKKE.
|
|
|
[Re: simenf]
21/10/2012 08:43
|
Dan
More than words
|
More than words
Er det noen på toppnivå som kan forklare hvorfor de tar kosttilskudd, hva de oppnår med dette og hvordan de vurderer risikoen? Og er det noen på mosjonistnivå som kan forklare hvorfor de tar kosttilskudd, enten det er Herbalife, Proteinfabrikken eller noe annet? Et av de største poengene med idrett og trening er jo å styrke helsen. Hvorfor i huleste gidder man da å eksperimentere med diverse pulvertilskudd som er så unaturlig som det går an? Hvorfor ikke bare se på dietten sin og spise MAT?
|
|
|
[Re: Dan]
21/10/2012 08:47
|
BjKj
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
21/10/2012 08:57
|
AIJS
Medlem
|
Medlem
Hun har tross alt ikke drept noen... Ukas beste...:( Herregud for en trist sak. Ingen spiser kosttilskudd før en konkurranse fordi man er sulten eller det smaker godt. Jeg tipper 99,9% gjør dette fordi man tror det vil bedre prestasjonen i konkurransen. Bare her er du ute på tynn is. Når man i tillegg stapper i seg noe nytt og ukjent, på et sted langt hjemmefra, ja da er du bare helteit! Sorry, men skyldig/ikke skyldig spiller mindre rolle. Vår kjære sykkelsport lider uansett...!
|
|
|
[Re: advance]
21/10/2012 09:01
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Først og fremst er dette veldig trist.. Men så til det jeg ikke skjønner: Hvis man er sponset av norges største på ernæring som har godkjente produkter av alt som finnes av tilskudd, og får de produktene man vil derfra hva tar man da? 1. Produktene til sponsoren 2. Noe man har fått i Sør-Afrika (og tok med hjem)
I tillegg fatter jeg ikke at det tar så lang tid som to måneder og få beskjed, men det stemmer nok sikkert. Men uansett er det 2 mnd siden hun selv fikk vite det, så jeg og må innrømme at dette hadde "smakt bedre" hvis pressemeldingen hadde kommet da. Det kan virke som man har tenkt å få det unna, men siden det ikke gikk og ryktene begynte å løpe måtte man skynde seg og få ut pressemeldingen da det uansett ville kommet på bordet..
Å si at hun syklet Skarverittet for å unngå spekulasjoner blir også veldig dumt.. Kanskje bedre å si man er sjuk, har vondt i et kne etc..
|
|
|
21/10/2012 09:08
|
prebeni
Entusiast
|
Entusiast
Ja, det er jo litt som med vår venn Øygarden, som håpet i det lengste at historien om Skype-meldingene ikke skullle komme ut blant folk. Det er flere som har uttrykt at "de håper det ordner seg" for henne, siden hun er en så sympatisk, ærlig og grei jente. De samme var kanskje blant dem som syntes det var forferdelig at spanjolene bagatelliserte saken mot Contador.
|
|
|
21/10/2012 09:19
|
arildb
Entusiast
|
Entusiast
Hu kjørte ivertfall fortere enn meg ,hele natten på geilo 24 ,det på tross av at eg er godt trent ,
|
|
|
[Re: arildb]
21/10/2012 09:34
|
gunner_one
Ringrev
|
Ringrev
Hu kjørte ivertfall fortere enn meg ,hele natten på geilo 24 ,det på tross av at eg er godt trent , Hvis det argumentet skulle brukes for å mistenke doping, så er det ihvertfall mange kvinnelige syklister jeg måtte ha beskylt for å være dopa....
Soon Bikes 650B Paragraph 2a  Merida Scultura SL Team Ghost RT Lector WC
|
|
|
21/10/2012 09:39
|
thorgeir
Entusiast
|
Entusiast
Ole Brum: Nei, jeg vet ikke hvilke hormoner dette er snakk om. Prøvene er ikke offentlige enda. Nina har avlagt positiv dopingprøve. Hun er ikke siktet for doping, men er mistenkt for det. Saken er under utredning og endelig resultat kommer når utredningen er over. PREBENI: Jeg er helt enig med deg. I Øygardsaken har forøvrig jeg sympatisert med den unge jenta hele tiden. Ikke fordi jeg vet hva som har skjedd eller noe, men fordi jeg syns Øygard har misbrukt sin posisjon gjennom media til å få mye forhåndsomtale av seg selv, samt til en viss grad svertet jenta. Dette var et stort sidesprang fra saken  . -JAN: Jeg ser ingen store resultatforbedringer på Ninas tider i år (merida rittranking). Om hun hadde dopet seg bevisst burde vel det gitt markant bedre resultat, evt må hun ha dopet seg i alle årene hun har syklet. ALLE ANDRE: Jeg er helt sikker på at Nina også skulle ønsket at hun gjorde noen andre prioriteringer knyttet både til inntaket av kosttilskuddet (eller hva det enn er som har gitt disse positive dopingprøvene), offentliggjøringen av saken, deltagelse i Skarverittet osv. Dette er det uanset for seint å gjøre noe med. MITT UTSAGN OM PRESTISJE: Jeg mener ikke at det ikke er prestisjefullt å vinne kvinneklassene i NC, NM, Terrengcupen også videre - jeg mener derimot at det beklageligvis er langt færre kvinnelige syklister, noe som medfører at konkurransen ikke er like hard som blant menn. Det betyr at jeg mener at doping vil ha relativt sett mindre for seg innen terrengsykling for kvinner enn for menn. JUKS ER JUKS UANSET - det er jeg helt enig i, jeg syns bare vi skal gi jenta en sjanse til å bevise sine utsagn før vi dømmer henne. Antidoping Norge har ikke dømt henne enda, da bør vel også vi vente med det. De har riktignok ikke frikjent henne heller, så dette er heller ikke noe forsøk på det fra min side. Jeg er bare tilhenger av rettferdig behandling.
|
|
|
21/10/2012 09:55
|
prebeni
Entusiast
|
Entusiast
Ja, det var litt upassende å trekke inn Øygardsaken, men poenget var at tanken med å sitte musestille og ikke ytre noe, så har man et håp om å slippe billigere. Dermed var det egentlig ikke sidesprang.
|
|
|
21/10/2012 10:01
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Vi må ikke glemme at midt oppi denne "grusomme katastrofen" befinner det seg et menneske. Det er ikke noen grusom katastrofe å pisse litt i glasset til de som konkurrerer. Det er litt mer omfattende en å jukse i vri åtter, spesielt når betaling er inni bildet.
|
|
|
21/10/2012 10:05
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Og hva med antidoping norge.. Hadde de ferie i juli eller? At det tar 2 mnd å få svar på en prøve viser i allefall at ikke hele systemet funker som det skal.
|
|
|
21/10/2012 10:06
|
kaiost
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Mange tanker en kan gjøre seg- og som Kriss skriver. Hvorfor ta med seg noe fra Sør-Afrika hjem for så å ta det i bruk rett før et ritt?
Nå er riktignok jeg bare utdannet kroppsøvingslærer, men ville aldri vurdert å gjort noe lignende.
(Må vel jeg være litt forsiktig for jeg er vel i Torgeir sin målgruppe når det gjelder menn i 50-åra med stor framgang fra et år til annet- da jeg hadde over en halvtimes framgang i Birken fra 2010 til 2011. Nesten mistenkelig, men hadde du sett bildene av meg med et års mellomrom hadde ingen spekulert på "mistenkelig" kosttilskudd. Minus 10 kilo hjelper utrolig mye for å si det slik).
Med tanke på at Gässler har et påbegynt doktorgradstudie i idrettsvitenskap ved det idrettsmedisinske institutt i Saarbrücken rimer dette enda dårligere...eller gjør det kanskje ikke det? Har du i tillegg VM gull i roing har du vel godt over gjennomsnittlig kunnskap om hvordan kroppen responderer på diverse tilskudd.
Nå skal en kanskje ikke dra inn alt mulig heller, men jeg sto og overvar premieserimonien på Birken i fjor da de tre beste damene ble ropt opp. Av de som sto rundt meg og som ikke kjente rytterne var det flere som kom med adskillige kommentarer på muskulatur osv. på N.G. Dette er kanskje medfødt uten at jeg har sjekket bilder opp gjennom årene.
Mulig at vi i Norge er naive og blåøyde for hvor viktig idretten er for enkelte.
Som Lars R. sier så begynner det også å bli en del penger det er snakk om ..
Redigert av kaiost; 21/10/2012 10:08.
|
|
|
21/10/2012 10:21
|
oyvlie
Avhengig
|
Avhengig
Jeg beklager til NG og til de som kjenner henne, virker som en hyggelig dame, men..det er vanskelig for utenforstående å tenke annet enn medikamentelle snarveier her. Dette er veldig kjedelig. Ser ikke at det får mye medieoppmerksomhet, og det er jeg egentlig glad for. Håper de involverte klarer å rydde opp skikkelig. Jeg vil gjerne fortsette å konkurrere i naivitet uten den paranoide bismaken.
Jeg skjønner at dere som kjenner henne vil ta henne i forsvar, og det må vi respektere..men dette er for fishy per dags dato. Jeg velger å forvente den mest sannsynlige forklaringen, og heller håpe på annet.
Forresten imponerende å si ut fra én enkelt prøve at stoffet ble tatt samme dag. Uten å kjenne verdier etter hvilke hormoner det er snakk om kan jeg si nokså sikkert at den som har dradd den slutningen har synske evner.
- Øyvind
|
|
|
21/10/2012 10:22
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Mange tanker en kan gjøre seg- og som Kriss skriver. Hvorfor ta med seg noe fra Sør-Afrika hjem for så å ta det i bruk rett før et ritt? Fordi hun er sponset av også denne produsenten av kosttilskudd. Mye kosttilskudd i gården der.
|
|
|
[Re: oyvlie]
21/10/2012 10:26
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Jeg vil gjerne fortsette å konkurrere i naivitet uten den paranoide bismaken. Det er sikkert litt av grunnen til at kontroll er så slepphendt i Norge, i tillegg til at det selvfølgelig koster penger. Den paranoide bismaken er vel neppe noe problem. Det er når du ikke får resultatene du ønsker, og er misfornøyd, at paranoiaen kan bikke deg over. Hvis du er happy med å være totalt ukjent og suge balle, så er det ingen grunn til å dope seg. Tvert imot, hold deg unna og spis sunt.
|
|
|
21/10/2012 10:27
|
HNK
Besatt
|
Besatt
Hva gjelder Ninas muskelmasse, så er jo tidligere verdensmestere i roing rimelig gjennomtrent! Kombiner dette med utholdenhetstrening som sykling, og du får en muskeldefinisjon av en annen verden. Dette tilsier verken det ene eller det andre..
Støtter meg til utspillet om ferie i Antidoping Norge i juni, her burde ting vært gjort veldig annerledes og mye raskere (slik det skal gjøres)
Blir litt provosert av at det sies over at det er vel så mistenkelig med menn i midtlivskrisa som forbedrer tidene sine betraktelig fra et år til et annet. Nå ligger det vel vesentlig mer potensiale i disse kroppene enn hos en som allerede er i norgestoppen??
Selv var jeg 1t03min raskere på Birken 2011 enn 2010 (er ikke 40-55 år) Utrolig hva man får til når kostholdet legges om og treningsmengden økes og systematiseres. Er sikkert mørketall her, for all del. Men syns utspillet ble å dra litt for mange over samme kam.
|
|
|
21/10/2012 10:37
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Hun har tross alt ikke drept noen, hun har kanskje "bare" juksa litt - frivillig eller ufrivillig.
Synes det er bra vi reagerer så sterkt som vi gjør. Det er kanskje grunnen til at vi har så liten grad av doping i Norge i forhold til mange andre land fordi toleransenivået til doping er så lavt. Man vet at man blir hengt ut til de grader. Hadde dette skjedd en italiener hadde det ikke vært en eneste nordmann som hadde trodd han/hun var uskyldig. Hva kommer det av at når utlendinger blir tatt i doping er de alltid skyldige, mens når nordmenn blir tatt er man bare naiv eller så er det noe feil med testen. Når alt dette er sagt er Nina uskyldig til det foreligger en domsavsigelse. At hun var dopet er jo klart siden A og B prøven var positiv, men det kan jo hende at det kan bevises med formidlende utfall at kosttilskuddet var forurenset. Synes også olechr oppsummerer det bra lenger oppe i tråden, og kommer med tips om hvordan man kan unngå å havne i denne situasjonen om man ikke har gjort det med viten og vilje.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
21/10/2012 10:39
|
Kamao
Ringrev
|
Ringrev
Nina ser ut som hu er fra det tidligere DDR, der stort sett alle dopet seg. Ikke rart hu ser ut som en mann.
|
|
|
|
|