Da blir det en lang vinter ser det ut til, og da får man tid til å bygge seg ny sykkel. Nå, som sist, blir valget enkelt. Det blir en ny Niner Air 9, denne gangen RDO. Ramme er kjøpt, og nå ser det ut som gir og driv er på plass. Som sykkelrepratør, synes jeg valget der er enkelt. Det må bare bli Shimano XTR gruppe nå også. Ettersom Cyclon desverre skal slutte å forhandle Niner, blir det en periode litt vanskelig å få tak i deler, men er det noen der ute med litt tips, utenom R2-bike.de, og CC, som skaffer litt Ninerparts, rop ut! Dette er ett ill.bilde av rammevalget og fargen jeg gikk for. Og pinne, styre, stem og gaffel, skal jeg selvsagt ha i samme stuk.. må ha det, bare må ha det...
Famile: 1 Samboer, 2 barn, 2 katter, 2 kaniner, men bare 1 Niner..
Re: Byggetråd.. Niner Air 9 Carbon, RDO
[Re: Tmp]
#150770820/10/201208:15
Jeg fikk bygget en Air 9 RDO fra Sykkelbyggeriet (www.sykkelbyggeriet.com) i våres med følgende oppsett
- Niner Air 9 RDO ramme (farge svart) - Styre, Niner Carbon Flatbar - Gruppe XT 2012 / 2x10 (XTR fremgir og kassett) - Stem, Trultativ Stylo - Håndbygd hjulsett, Notubes Crest 29", Hope Pro 2 EVO, DT Swiss Revolution og Supercomp, alu nipple - Rock Shox SID XX 29" Hydraulic Remote Lockout, 100 mm (hvit) - Dekk, Maxxis Ikon EXC EXO 29"
Har snart dratt 3500 km på sykkelen uten noe som helst problemer og er svært fornøyd. Du kan jo sjekke om Sykkelbyggeriet kan gi deg noen tips (har riktignok sluttet med Niner nå pga Cyklon ikke er forhandler lenger).
Det lagt ut bilder av RDO'en på facebook veggen til Sykkelbyggeriet.
<OA>
[Re: oaga]
#150897922/10/201218:58
Slik, da er bygget klar, og står klar med treningshjulene og venter på isfrie veier her på Flisa.. Dette ble spec på denne: Ramme: Niner Air 9 Carbon RDO str L, Niner green Gaffel: Niner RDO Carbon, Niner Green Styre: Niner RDO Carbon, Niner Green Stem: Niner RDO , Niner Green Setepinne:Niner Carbon, Niner Green Sadel: Bontrager Evoke Holker:ESI Gir: XTR Brems: XTR Krank: XTR Hjulset: Bontrager RXL, med Racing Ralf, og ett sett American Classic Race 29" på tur
Synes dette ble ett flott oppsett, og må bare gi skryt til ETSPORTS.NO for kjempe service hele veien. De er nye med Niner i norge, og har skaffet meg de delene jeg trenger!
Litt synd jeg er sykt dårlig til å ta bilder, for sykklen fortjener bedre:)
#157090615/03/201320:02
Gratulerer med en flott sykkel. Lekkert fargeskjema og utsøkt komponentvalg. Håper at det er flere som oppdager Niner i Norge. Kan nevne at Air 9 RDO fikk en "Gold Award" pris på siste Eurobike messe. Bra at ETSPORTS gir god service. Det lover godt for Niner satsingen.
<OA>
#157096715/03/201322:10
Om det skal bygges Niner av noen, ta gjerne kontakt, så kan jeg hjelpe til med å skaffe deler, eventuelt bygge:) Byggingen er jo nesten det beste av hele prosjektet:)
#157100016/03/201305:50
Nå er syklen på jobben enda, men skal måle den på mandag jeg, så hører du fra meg. Det er vel ikke mange spm har Niner på lager, men de fleste sportsbutikker kan jo skaffe det. Jeg jobber selv i sportsbutikk, så jeg kan selvsagt også hjelpe til med det:)
#157101816/03/201307:42
Jeg fant den. Hele 470 mm. Den var også kanonkjekk da. Heftig men blir for dyr. Har en alu på 450. Den får holde enn så lenge, men den saken din gjør meg sugen.
Nå har jeg ikke veid den med Bontrager-hjulene, men har grovregnet på det, og med AC-race hjulsettet og Bontrager 29.0 dekk, vil vekta bli omkring 8,3kg.. Hadde en Niner Air Carbon ifjor, men da i str M, den veide 7,8kg.. Den hadde ganske likt spec, men ikke niner pinne og stem..
#157128617/03/201306:30
En ting jeg ikke nevnte i spec-tråden, er att jeg har sett meg lei på press-fit-lager som går adundas så fort det er vått, slik at jeg ( igjen takket være ETSPORTS:NO) har fått tak i krankhusadapter slik at jeg kan bruke BSA-kranklager. (altså skrulager). For nesten å sitere Eirik Verås Larsen i tran-reklamen, " Det ser ikke bra ut, men det er det som funker"
#157490224/03/201318:37
Da var første turen gjordt, og den satt som ett skudd!! Nå ble det er rolig tur, men det er like greit, da mye av turen ble gjordt på til dels isete vei..
#168577419/09/201321:15
Etter det jeg hadde trodd skulle bli ett salg av Niner`n, så klarer jeg ikke å la meg selge denne syklen. Det blir istedenfor en liten oppgradering på syklen i løpet av vinteren. Planen er nå og få meg dempegaffel, bytte ut XTR-bremsene med den nye typen XTR som netopp har kommet, samt at jeg vil bytte ut felgringene mine ifra ztr-crest til noe i likhet med AC-race ringer. Setepinnen skal byttes ut ifra Niner Carbon, til Niner RDO carbon. Thats the plan..
#168577919/09/201321:24
Da er det på plass en Fox Factory gaffel i sort, som skal få Niner-sticker på seg. Ellers er ombygging av bakhjul gjordt, slik at jeg nå har en American Classic race felgring bak. Framhjulet står så for tur..
#182967201/08/201409:06
Herlig å se og høre om dette bygget. Står på nippet til å anskaffe meg en Niner Air 9 ramme. Hva er egentlig forskjellen mellom carbon og RDO ramma/delene? Blir sykkelen for stiv med Niner carbon gaffelen? Noen tips ifht byggingen? Hvorfor velger du som mekaniker Shimano foran SRAM? Hvordan blir det seende ut med skrulager? Har du bilde?