Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

"Spacere" for mer breial bil?

Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: sanouka] #1507494 19/10/2012 17:05
S
SgtPepper Offline
Avhengig
Avhengig
S
Hør med biltilsynet før du gjør noe. Det virker som det varierer litt hva som godkjennes ved forskjellige stasjoner i landet. Jeg har lest en del om hevesett med TUV-godkjenning, og noen krever at det monteres hos verksted og noen tillater at man gjør det selv.

Hvor store dekk har du på bilen?

Redigert av SgtPepper; 19/10/2012 17:13.

Canfield Brothers Balance
Ragley Bluepig X
Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: sanouka] #1507539 19/10/2012 18:39
RaymondJ Offline
Veteran
Veteran
Regner med at det subber inne så lenge du vil ha på spacere. Spacere er jo alltid noe drit, men er faktisk biler som har det originalt. Ganske tykke også faktisk, men da er de gjerne boltet "begge veier". Altså er de ikke løse når du skrur av hjulet. Men klarer du deg med 3-6mm for å unngå subb, kjør på. Det beste er jo selfølgelig å handle noen andre felger med riktigere innpress. Cherokee har vel 5x5,5 boltsirkel hvis jeg ikke husker helt feil, ET har jeg ikke i hodet. Og hvis du vil snakke med noen særdeles hyggelige karer som virkelig KAN Jeep og VET hva som funker, så ringer du til gutta på http://www.bgnor.com/

Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: RaymondJ] #1507565 19/10/2012 19:33
M
marius_kj Offline
Entusiast
Entusiast
M
Det fungerer greit på min ICON_WINK

"The problem with quotes found on the internet is that they're not always accurate." - Abraham Lincoln.
Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: Niels] #1507567 19/10/2012 19:35
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Niels
Sitat: cvrokka
Å endre ET ved hjelp av spacere eller felger med annen ET er vel kun for utseendes del. Med tanke på alle vinklene som skal matche i ett hjuloppheng for å få den ønskede oppførselen i bruk.

Om du virkelig vil lære noe om opphengsgeometri på biler så anbefaler jeg ett forummeldemskap på www.rejsa.se

Der runkepeller de over en kvartgrad hit og en kvart grad dit litt som vi runkepeller over 2mm mer eller mindre sag ved statisk belastning) ICON_WINK

Eller du kan bestille denne boken/heftet: http://www.speedlab.se/wp-content/uploads/2011/01/Vaghallningsboken.pdf

Å øke sporbredden med bytte av felger har iallefall gjort stort positivt utslag i styrerespons i mine tilfeller. Det ble helt andre biler.

Det kan være at du subjektivt syns bilen ble bedre eller endret, men om man gjør en vitenskapelig objektiv test på hvor mye mer krefter bilen takler før den begynner å miste grepet er jeg mindre sikker på om du ville oppleve økt kapasitet.

Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Scrub_radius

Hvor mye krefter som skal til for å miste grepet har jeg ikke sagt noe om. Det jeg sa var at styreresponsen endret seg, noe alle som ikke er lam ville merket.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: sanouka] #1507572 19/10/2012 19:38
RaymondJ Offline
Veteran
Veteran
Hey, marius_kj. PCN medlem?

Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: marius_kj] #1507574 19/10/2012 19:39
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: marius_kj

Kanksje du vil fortelle hva som fungerer, eller er du for opptatt med å brife?

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: RaymondJ] #1507583 19/10/2012 19:51
M
marius_kj Offline
Entusiast
Entusiast
M
Nei, ikke enda i hvert fall.

"The problem with quotes found on the internet is that they're not always accurate." - Abraham Lincoln.
Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: cvrokka] #1507591 19/10/2012 20:01
M
marius_kj Offline
Entusiast
Entusiast
M
Virker som en trivelig fyr du. På denne modellen er det en nødvendighet. På en "vanlig" bil ville jeg først og fremst sett etter andre felger for enkelhets skyld. Da slipper man å krangle med biltilsynet.

Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: marius_kj] #1507617 19/10/2012 20:43
skibum Offline
Besatt
Besatt
Sitat: marius_kj

964 eller 993? Turbo eller bare plaget med løs bakende i høy fart? ICON_WINK

Edit: ser vel at det ikke er 993, så glem den...

Redigert av skibum; 19/10/2012 20:44.

Espen

NOTS!
Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: sanouka] #1507624 19/10/2012 20:51
M
marius_kj Offline
Entusiast
Entusiast
M
82- 3.0 SC opprinnelig, så kun plaget med løs bakende;)

Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: sanouka] #1507629 19/10/2012 21:02
skibum Offline
Besatt
Besatt
Den så veldig pen ut, flere bilder fra andre vinkler?

Espen

NOTS!
Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: sanouka] #1507636 19/10/2012 21:14
M
marius_kj Offline
Entusiast
Entusiast
M
Vil ikke spamme tråden her mer. Hvis du er medlem på dcn.no kan du se den den der, eller jeg kunne sendt mail. Ta i tilfelle kontakt på pm (eller andre forslag til å dele bilder).

Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: cvrokka] #1507662 19/10/2012 21:57
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det er sikkert en grunn til at sportsutgaver ofte er breddet?

Jepp.
Det er nok også en grunn til at sportsutgaver har annet understell, hjuloppheng, dempere, fjærer, bremser osv.

Usaklig brede hjul gjør ikke familiebilen til sportsbil. Det gjør den bare mer rånete.

Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: -Jan] #1507664 19/10/2012 21:59
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: -Jan
Sitat: Vanilla Ninja

Jeg tenkte en stund på å senke bilen noen mm fordi mange sa at dette ville gi bedre kjøreegenskaper og mer kontant respons og alt slikt, men jeg kom fram til at ingeniørene hos BMW sikkert har mer peiling på slikt enn rånere som diskuterer på internett.

For brede hjul til at det fungerer i praksis på bilen er for øvrig som jøggle å regne.

Sa han med breidekk på BMW-en. ICON_SMILE

I'll have you know at de dekkene ikke er så brede at de subber, ei heller er de så brede at de stikker utenfor hjulbuene.
De er simpelthen akkurat så brede at kompisene synes det ser tøft ut uten at bilen oppfører seg som om en kjører akebrett med hoppestokk. ICON_SMILE

Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: Vanilla Ninja] #1507682 20/10/2012 00:54
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Usaklig brede hjul gjør ikke familiebilen til sportsbil.

Det kan godt hende, men bredere hjul gjør den likevel mer sportslig.

Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: cvrokka] #1507724 20/10/2012 08:59
Niels Offline
Veteran
Veteran

hahaha...... dagens

Men men jeg er jo lam så hva vet jeg ICON_WINK

2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE
Moulton TSR9
Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: Vanilla Ninja] #1507730 20/10/2012 09:22
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Det er sikkert en grunn til at sportsutgaver ofte er breddet?

Jepp.
Det er nok også en grunn til at sportsutgaver har annet understell, hjuloppheng, dempere, fjærer, bremser osv.

Usaklig brede hjul gjør ikke familiebilen til sportsbil. Det gjør den bare mer rånete.

Gjort riktig er det mange ting man kan gjøre med en "familiebil" for å gi den mer sporty og morsomme kjøreegenskaper. Også med biltilsynets velsignelse.

Det er ingen grunn til å avfeie de som har andre prioriteringer ang. sitt bilhold enn deg selv som rånere. Det er forskjell på å på en gjennomtenkt måte fremheve enkelte egenskaper man ønsker seg, selvsagt noen ganger på bekostning av andre, og å kappe bort halvparten av fjærene og snu senteret i felgene på en gammel Granada.

Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: Niels] #1507732 20/10/2012 09:27
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

hahaha...... dagens

Nei, si det. Bredere dekk gjør som regel at en bil ser tøffere og mer sporty ut, og at den får litt mer sideveis grep. "Dagens", du liksom! Vel, deg om det.

Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: sanouka] #1507746 20/10/2012 10:22
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Med risk for å ødelegge en god diskusjon.
Er det noen som våger seg på en anbefaling (med lenker til hva jeg skal ha) for å øke sporbredden på cherokee`n min med mellom 4 og cm 8 totalt. Vi snakker om en 98 TD her med 235/75/15 dekk og no name felger så innpress har jeg ingen ide om, men det finnes kanskje en eller annen "standard" som disse felgene faller inn under.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: sanouka] #1507754 20/10/2012 10:45
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: cvrokka] #1507805 20/10/2012 13:11
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Her ble det litt begrepsforveksling. Jeg mente økt sporbredde.

Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: Stein] #1507830 20/10/2012 14:44
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Stein

Gjort riktig er det mange ting man kan gjøre med en "familiebil" for å gi den mer sporty og morsomme kjøreegenskaper. Også med biltilsynets velsignelse.

Det er ingen grunn til å avfeie de som har andre prioriteringer ang. sitt bilhold enn deg selv som rånere. Det er forskjell på å på en gjennomtenkt måte fremheve enkelte egenskaper man ønsker seg, selvsagt noen ganger på bekostning av andre, og å kappe bort halvparten av fjærene og snu senteret i felgene på en gammel Granada.

Det har du rett i, og jeg er ikke ute etter å ta alle som har et annet syn på bil enn meg selv heller.
Jeg fikk inntrykk av at cvrokka hadde breddet bilen sin og dermed mente det ble en sportsbil, og jeg ville bare kommentere at det er andre ting også som skiller «familiebil» og «sportsbil».

Jeg har hatt bil lenge nok og sett nok på andres bilprosjekt til at jeg vet hvor mye som skal til for drastisk å endre kjøreegenskapene til en bil. Jeg vet om folk som har byttet ut det originale luftfilteret til et sportsfilter og påstått å ha fått mengder med ekstra hestekrefter også.

Parallellen til det siste tilfellet i sykkelverden må være å bytte ut Deore-bakgiret på hybriden med et XT-gir og si at sykkelen føles stivere og går kjappere oppover.

Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: cvrokka] #1507876 20/10/2012 16:15
Niels Offline
Veteran
Veteran

Her ble det litt begrepsforveksling. Jeg mente økt sporbredde.

Da er vi mer enige ICON_SMILE

Og beklager jeg var litt flåsete, men bredere dekk som du sikkert vet veier mer, har større rullemotstand m.m.

Lotus Elise/Opel Speedster er jo gode eksempler på at brede dekk ikke er nødvendig. De brukte vel i begynnelsen 175mm brede dekk foran begge to.

Moulton TSR9
Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: Stein] #1507880 20/10/2012 16:25
Niels Offline
Veteran
Veteran

hahaha...... dagens

Nei, si det. Bredere dekk gjør som regel at en bil ser tøffere og mer sporty ut, og at den får litt mer sideveis grep. "Dagens", du liksom! Vel, deg om det.

Om du definerer sportslig som utseende og ikke ytelse vil den jo det, men i min bok betyr sportslig økt yteevne. Bredere dekk veier mer og har større rullesmotstand. Det økte sideveis grepet kan vi jo også diskutere siden trykket per areal blir mindre. Det kommer altså helt ann på hvordan dekket er bygd opp. Om man kan forbedre slippvinkelen på dekket ja da vår man bedre sideveis grep, men jeg er ikke så sikker på at man får det av kun å sette på breder dekk ICON_WINK

Ytseende ja, men ikke nødvendigvis økt ytelse. Se på Formel1, lite lavprofildekk der i gården.

Moulton TSR9
Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: sanouka] #1507883 20/10/2012 16:33
Niels Offline
Veteran
Veteran
Sitat: sanouka
Med risk for å ødelegge en god diskusjon.
Er det noen som våger seg på en anbefaling (med lenker til hva jeg skal ha) for å øke sporbredden på cherokee`n min med mellom 4 og cm 8 totalt. Vi snakker om en 98 TD her med 235/75/15 dekk og no name felger så innpress har jeg ingen ide om, men det finnes kanskje en eller annen "standard" som disse felgene faller inn under.

Hvis du gir meg reg.nr på bilen din så kan jeg kanskje hjelpe deg med litt mer info (?).

Moulton TSR9
Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: Vanilla Ninja] #1507901 20/10/2012 16:59
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det har du rett i, og jeg er ikke ute etter å ta alle som har et annet syn på bil enn meg selv heller.
Jeg fikk inntrykk av at cvrokka hadde breddet bilen sin og dermed mente det ble en sportsbil, og jeg ville bare kommentere at det er andre ting også som skiller «familiebil» og «sportsbil».

Jeg har hatt bil lenge nok og sett nok på andres bilprosjekt til at jeg vet hvor mye som skal til for drastisk å endre kjøreegenskapene til en bil. Jeg vet om folk som har byttet ut det originale luftfilteret til et sportsfilter og påstått å ha fått mengder med ekstra hestekrefter også.

Parallellen til det siste tilfellet i sykkelverden må være å bytte ut Deore-bakgiret på hybriden med et XT-gir og si at sykkelen føles stivere og går kjappere oppover.

Et "konfilter" som monteres uten luftfilterboks vil gi mindre eller lik effekt da motoren drar inn varmere luft. Et innsatsfilter fra f. eks. k&n vil gi en liten effektøkning SAMMEN MED et eksosanlegg med lavere motstand.

Jeg har ikke breddet min bil, kun satt på andre hjul.

Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: Niels] #1507905 20/10/2012 17:03
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Og beklager jeg var litt flåsete, men bredere dekk som du sikkert vet veier mer, har større rullemotstand m.m.

Ja, vi er nok ganske enige da. ICON_SMILE
Større felger gir også økt vekt.
Magnesiumfelger er tingen. ICON_SMILE

Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: Niels] #1507972 20/10/2012 19:09
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Se på Formel1, lite lavprofildekk der i gården.

Men dei er ganske breie. Grunnen til at dei ikkje brukar lågare profil er nok p.g.a. regelverket. Ellers er det vanskeleg å sammenlikne F1-bilar med personbil, da dei har heilt anna tyngdepunkt, vekt, og gummiblanding i dekka.

I Le Mans-serien har dei ikkje slike strenge reglar som i F1, og der ser hjula slik ut:

Breie lavprofildekk vil gi bedre grep, men det er ei grense, noe denne testen viser:

http://www.caranddriver.com/features/effects-of-upsized-wheels-and-tires-tested

Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: sanouka] #1508029 20/10/2012 20:39
Niels Offline
Veteran
Veteran
Så hvorfor bruker ikke Caterham 7s som brukes på bane lavprofil dekk?

ICON_WINK

Moulton TSR9
Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: sanouka] #1508048 20/10/2012 21:31
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Skal rundetidene ned på bane, så må dekkbredden opp. Derav er det maksbreddekrav i alle GT klassene i norsk baneracing. Du kan gjøre maks med understell, men i en normalbil eller tyngre bil på 13-1600kg må du opp i bredde. Noe annet med en oreca eller LMP klasset bil på 900kg! Og alle LMP klassene har både grenser på omkrets og bredde. De raskeste har de bredeste (lmp1). Alle er og bundet til Michelin i LMP. Pirelli i wrc(isdekk ble da dårligere) og f1.

Gummicompound og dekk konstruksjon sidevegger har mer å si for grepet enn noe annet. Dekk er utrolig viktig! Du kan forvandle en bil helt kun med å bytte dekk, samme felg og dimensjon. Også på vanlig vei, og vanlige biler har dekk med samme dimensjon helt forskjellige egenskaper. Mange er ikke i nærheten av grensene, og merker det ikke. Gode dekk for meg er myke, kaster stein, støyer derfor lite, sitter veldig godt på vått og har en fin slippgrense. De er ikke veldig slitesterke..

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support