Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Styrketrening for syklister - leg extension?

Styrketrening for syklister - leg extension? #1506276 17/10/2012 17:23
C
Climber Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
C
http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/trening/styrke/fagstoff/styrketreningsovelser/page980.html
Kom over denne siden hos olympiatoppen der det sto at: "En anser denne øvelsen for å være relativt ufunksjonell for de fleste idretter". Har kjørt denne øvelsen i cirka et år nå kjører 3x12 repetisjoner med 50 kg. Er dette fullstendig bortkastet? Evt. for tunge vekter... sto at slik trening med svært tunge vekter er skadelig. Nå vet ikke jeg hva som blir ansett som svært tungt. På forhånd takk ICON_SMILE

Re: Styrketrening for syklister - leg extension? [Re: Climber] #1506286 17/10/2012 17:39
S
Scottscale29 Offline
Fersking
Fersking
S
Sikkert ikke bortkastet, men kutt den heller ut til fordel for knebøy. Da helst med lav stang (low bar), relativt smalt grep og bøy helt ned til parallell, altså låret parallelt med golvet (Hofteledd lavere enn knelejdd). Med fri stang, ikke Smith maskin. Finnes knapt den styrkeøvelse som får med flere muskler enn knebøy i den utførelsen. Faktisk hele kroppen inkludert armer, rygg og mage.
http://www.youtube.com/watch?v=VnV7vEi7Sz8

Re: Styrketrening for syklister - leg extension? [Re: Climber] #1506310 17/10/2012 18:22
Lie Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Leg extetension kan være skadelig om man ikke justerer omdreiningspunktet riktig i forhold til kneleddet. Øvelsen isolerer muskulaturen på framsiden av låret, og bevegelsen er ikke spesielt sykkelspesifikk
Knebøy evt beinpress også varianter av etbeinsknebøy er mye bedre og mer funksjonelle øvelser for framside lår!

Re: Styrketrening for syklister - leg extension? [Re: Lie] #1506495 18/10/2012 06:54
G
goatmxx Offline
Entusiast
Entusiast
G
Angående hva som er svært tunge vekter vil jeg tro at det er der hvor du klarer maks 4 repetisjoner. evt bare 2.. Men henger meg med de under her.. knebøy og beinpress er å foretrekke.
Selv trener jeg ettbeinsbøy, da det er noe som er lett å trene hjemme, samtidig som det er mer enn tungt nok. Hvis du syns ettbeinsbøy er lett kan du prøve følgende (hvis det ikke allerede er måten du gjør det på): Ta ettbeinsbøy med det beinet som er i luften bakover, og pass på at KUN kneet skal ned i bakken. Gjerne rett ved siden av det beinet som du belaster.

Sykkelfjas - Sjekk ut gruppa på facebook for mer fjas ICON_SMILE
Re: Styrketrening for syklister - leg extension? [Re: Climber] #1506545 18/10/2012 08:21
Lie Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Å kjøre som du sier 3x12 rep med 50 kg i et år. Vil jeg kalle bortkastet. Skal du bli sterkere må du ned i 4-6 rep f. eks i 1-2 mnd også opp på 6-8 rep i 1-2 mnd. Med ny runde med 4-6 rep osv. Da blir du nødt å variere hvor tunge vekter du trener med, samtidig som kroppen ikke rekker "å vende seg til" belastningen

Moderator  support