Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kullfilterbasert avtrekksvifte på kjøkkenet?

Kullfilterbasert avtrekksvifte på kjøkkenet? #1504896 15/10/2012 11:48
P
Pennypacker Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
P
Jeg er på flyttefot, og har sett meg ut en leilighet jeg har veldig lyst på. Leiligheten er flott, men det er to store ulemper: 1) Svært begrenset lagerplass til sykler i egen bod. 2) Avtrekksvifta på kjøkkenet er kullfilterbasert, og det er liten eller ingen mulighet til å endre på dette med rør/slange ut til friluft.

Det sier seg selv at sykkeloppbevaring er viktig, men hva med kullfilteret på kjøkkenet? Funker dette? Jeg kommer fra enebolig med avtrekk til friluft, og ser jo at dette er optimalt, men jeg har ingen erfaring med kullfilter. Any thoughts?

Re: Kullfilterbasert avtrekksvifte på kjøkkenet? [Re: Pennypacker] #1504900 15/10/2012 11:51
Rene Offline
Besatt
Besatt
Det funker, men det funker svært svært dårlig.

Re: Kullfilterbasert avtrekksvifte på kjøkkenet? [Re: Pennypacker] #1504914 15/10/2012 12:12
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Er vanskelig å få avtrekk til friluft i leiligheter. Vi har det hos oss, og avtrekket er horribelt dårlig, da det er basert på avsug, og ikke utblåsing. Man må evt. ha egen slange ut, og da er man på vei mot fasadeendring og sånn.

Min erfaring er at det er like greit med godt kullfilteravtrekk som dritt friskluftavtrekk. Da får du i hvert fall sugd vekk en del fettpartikler.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kullfilterbasert avtrekksvifte på kjøkkenet? [Re: Pennypacker] #1504915 15/10/2012 12:14
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: Pennypacker
Jeg er på flyttefot, og har sett meg ut en leilighet jeg har veldig lyst på. Leiligheten er flott, men det er to store ulemper: 1) Svært begrenset lagerplass til sykler i egen bod. 2) Avtrekksvifta på kjøkkenet er kullfilterbasert, og det er liten eller ingen mulighet til å endre på dette med rør/slange ut til friluft.

Det sier seg selv at sykkeloppbevaring er viktig, men hva med kullfilteret på kjøkkenet? Funker dette? Jeg kommer fra enebolig med avtrekk til friluft, og ser jo at dette er optimalt, men jeg har ingen erfaring med kullfilter. Any thoughts?

Leilighet med dårlig lagrinsplass er diskvalifikasjon i utgangspunktet, mener nå jeg da og jeg er på boligjakt selv.

Kullfilter har jeg liten erfaring med.
Hvis det er åpen løsning med stue/kjøkken i ett ville jeg kanskje vært litt skeptisk. Men som sagt, jeg har ingen erfaringer med det.

Rengjør man filteret eller skifter man det?

facebook.com/secondhandsessions

Re: Kullfilterbasert avtrekksvifte på kjøkkenet? [Re: Pennypacker] #1505005 15/10/2012 15:11
L
laurids Offline
Entusiast
Entusiast
L
Så lenge det er en leieleilighet kan den ha fukt på badet, manglende drenering, og gammelt elektrisk anlegg ifølge min smak. Så lenge man ikke har tenkt til å bo der i lang tid, og så lenge leilighet og beliggenhet gir god "value".
/J

I won't drink and dial anymore.
Re: Kullfilterbasert avtrekksvifte på kjøkkenet? [Re: ] #1505163 15/10/2012 19:35
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Sitat: pedaIglipp
Sitat: Rene
Det funker, men det funker svært svært dårlig.

Amen! De kunne like godt putta inn et homøopatisk filter i den jeg hadde.

Amen! Jeg hadde kullfilter en periode, i leilighet med åpen løsning, og endte opp med å legge myye arbeid i å få avtrekket til friluft. Og det var i høyestevgrad verdt jobben.

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: Kullfilterbasert avtrekksvifte på kjøkkenet? [Re: Pennypacker] #1505166 15/10/2012 19:40
P
Plankepetter Offline
Veteran
Veteran
P
Kullfilter er siste alternativ hvis alle andre alternativer er utelukket.
Bodplass får man aldri får nok av.

Re: Kullfilterbasert avtrekksvifte på kjøkkenet? [Re: Pennypacker] #1505222 15/10/2012 20:42
mogens Offline
Besatt
Besatt
Jeg har hette med kullfilter og det er bedre enn ingenting - men ikke veldig mye bedre. Jeg har adskilt kjøkken som man kan lukke døren på, så da er det til å leve med.

Re: Kullfilterbasert avtrekksvifte på kjøkkenet? [Re: Pennypacker] #1505470 16/10/2012 09:53
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Det morsomme med kullfilterløsningen er jo at det benyttes et sted som ofte er fylt med vanndamp. Når kullfilter benyttes i industrien monteres det avfuktere for å sørge for at kullet ikke blir mettet av vann, det ødelegger nemlig kullet...

Hvordan noen har klart å selge inn dette som levedyktig teknologi er fascinerende.

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Kullfilterbasert avtrekksvifte på kjøkkenet? [Re: Pennypacker] #1505494 16/10/2012 10:24
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Vi har ventilator fra Ikea med kullfilter. Tok over huset for et drøyt år siden, så jeg har ikke hatt noe med valg av dette å gjøre. Merket for en stund tilbake at det ikke fungerte helt "optimalt". Sjekket på Ikea sine hjemmesider, der de opplyser at "filteret bør vaskes i oppvaskmaskin hver måned for å forlenge levetiden i opptil 3 år".

Når jeg leser alle de negative erfaringene med kullfilter, så lurer jeg på hvordan vedlikeholdet og varigheten har vært hos dere!?

Hos oss vil det være en enkel sak å sette inn et rør i toppen og opp og ut gjennom etasjen over. Dette er nå oppe til vurdering etter denne tråden ICON_SMILE

Re: Kullfilterbasert avtrekksvifte på kjøkkenet? [Re: Brusdalen] #1505500 16/10/2012 10:40
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Ut i friluft er det beste. Enkleste kan faktisk være å legge det ut via vegg, selv om man må gjennom betongvegg. Finnes gode verktøy til å lage pene hull i betong, med en liten luke på utsiden uten nevneverdig fasade "endring". Gjennom tak må man tenke på kaldras og fare for dannelse av kodens om man har loft. Selv om en pipe til på taket også er fasadeendring.. Vi har la ventilasjonen om fra vegg, til tak da vi byttet taket på enebolig.

Re: Kullfilterbasert avtrekksvifte på kjøkkenet? [Re: ] #1505520 16/10/2012 11:11
Rene Offline
Besatt
Besatt
Dvs jeg kjøpte inn kullfilteret, tok det nye filteret ut av esken og gjemte det i boden.

Og der er vi inne på den andre delen av spørsmålet igjen; Bodstørrelse er viktig!

Re: Kullfilterbasert avtrekksvifte på kjøkkenet? [Re: ] #1505523 16/10/2012 11:15
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Brusdalen
Når jeg leser alle de negative erfaringene med kullfilter, så lurer jeg på hvordan vedlikeholdet og varigheten har vært hos dere!?

Om du ikke vasker filteret en gang i måneden, minst, renner det jo kvalmt fett fra det. Det var i hvertfall vår erfaring.

Varigheten på filteret tør jeg ikke si noe om. Gjorde en blindtest hjemme. Dvs jeg kjøpte inn kullfilteret, tok det nye filteret ut av esken og gjemte det i boden. Esken la jeg lett henslengt på kjøkkenet og sa jeg hadde byttet. Kona skrøyt fælt av hvor mye bedre vifta var med det nye filteret.

Det er historier som dette + den med servering av hestebiff til hestejenta, som gjør anonymous13 til en jeg tror det er bra å være på nachspiel med :-)

Re: Kullfilterbasert avtrekksvifte på kjøkkenet? [Re: Pennypacker] #1505560 16/10/2012 12:42
P
Pennypacker Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
P

Nå slipper jeg å forholde meg til problemstillingen. Jeg hoppet av budrunden da den lå 625.000 over takst, og da den endte opp nesten en mill over takst (21%!!) måtte jeg bare trekke på smilebåndet. Da får andre slite med fet (!) leilighet og dårlig bodplass.

Takk for gode innspill!

Re: Kullfilterbasert avtrekksvifte på kjøkkenet? [Re: Pennypacker] #1505701 16/10/2012 17:51
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H

Nå slipper jeg å forholde meg til problemstillingen. Jeg hoppet av budrunden da den lå 625.000 over takst, og da den endte opp nesten en mill over takst (21%!!) måtte jeg bare trekke på smilebåndet. Da får andre slite med fet (!) leilighet og dårlig bodplass.

Takk for gode innspill!

Var det takst eller prisantydning?
Stooor forskjell på de begrepene...
For min del satser jeg på å prute istedet for å by...hehe..

Redigert av trekbikes; 16/10/2012 17:51.

Re: Kullfilterbasert avtrekksvifte på kjøkkenet? [Re: hJürg1] #1505827 16/10/2012 20:19
P
Pennypacker Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
P
Sitat: trekbikes

Takk for gode innspill!

Var det takst eller prisantydning?
Stooor forskjell på de begrepene...
For min del satser jeg på å prute istedet for å by...hehe..

Prisantydning var av en eller annen tullete årsak satt 110 lapper LAVERE enn takst, og sluttprisen ble 21% høyere enn TAKST.

Hvis du får kjøpt under prisantydning, så har du klart å prute. Og det går nok an på objekter som ikke ligger så fint til. De blir gjerne hyllevarmere. Men det kommer nok en tid da det vil være mulig å prute på alt som er av boliger. Hmmm... besnærende tanke. Kanskje jeg skulle bo i en pappeske og vente på at det skjer?

Seriøst: Når tror vi at boligmarkedet får seg en alvorlig knekk? 2 år? 5 år? 10 år?

Re: Kullfilterbasert avtrekksvifte på kjøkkenet? [Re: Pennypacker] #1505840 16/10/2012 20:31
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Før du har fått svar på dette, har verdien på leiligheten steget over det den ble solgt for. Bare å hoppe med begge beina uti så fort som mulig ICON_WINK

Re: Kullfilterbasert avtrekksvifte på kjøkkenet? [Re: Pennypacker] #1505955 17/10/2012 07:06
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Prisvurdering skal i teorien være hva megler tror boligen er verdt, men denne settes vel mer ut i fra en taktisk vurdering. Hvilken prisvurdering får flest på visning og gir en budrunde med høyest pris til slutt.

Takst skal vel være litt mer "vitenskap" men også dette innbærer en stor grad av synsing.

Begge deler er mer eller mindre gjetting. Boligen er verdt det som noen er villig til å betale for den.

Det jeg prøver å si er at man ikke skal henge seg så mye opp i takst og verdivurderinger. Finn ut hva du er villig til å betale, og hold deg til maksprisen din.

Re: Kullfilterbasert avtrekksvifte på kjøkkenet? [Re: Dexter] #1506018 17/10/2012 08:51
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: Dexter

Det jeg prøver å si er at man ikke skal henge seg så mye opp i takst og verdivurderinger. Finn ut hva du er villig til å betale, og hold deg til maksprisen din.

Absolutt enig i den.
Desverre er det jo slik at "alle"kommer på visning og forventer å måtte by over prisantydning. Denne psykologien er faktisk ganske utbredt ifølge meglere jeg har snakket med.

Tror forøvrig det er flere ting som avgjør boligmarkedet framover:
- Nybygging
- Rente
- Arbeidsledighet
- Bankenens utlånsvilje
I tillegg er det denne utingen med at foreldre skal "dope" boligmarkedet med å bruke egenkapitalen i sin egen bolig som sikkerhet. Jeg syns det er en kortsiktig løsning og jo bare en framskutt overlevering av arv.
En ting er sikkert, boligprisene kan ikke fortsette å stige med 10%i året, når lønnsveksten er 3%.

Redigert av trekbikes; 17/10/2012 08:54.

Moderator  support