Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 38 av 39 1 2 36 37 38 39

Ultrabirken 2013

Re: Ultrabirken 2013 [Re: Horgen] #1674778 03/09/2013 19:22
oppogned Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Horgen
Det er meg med salomon xt wings sekk. Fronten er fleksibel og luftig, den blir ikke varm og sitter godt på uten å virke stram. Lommene foran er helt geniale, bare å fylle opp med gel og barer ICON_SMILE

Jeg har kikket litt på den på nett, jeg finner ikke mange bilder av den. Er den ikke litt liten? Har du minimalistisk bagasje? Kjørte du med drikke i sekken?

Hvis gud hadde ment at vi skulle vært vegeterianere, hadde grønnsakene vært lagd av kjøtt.

Re: Ultrabirken 2013 [Re: JayTe] #1674790 03/09/2013 19:32
Horgen Offline
Veteran
Veteran
Alt som skulle i var der pluss 1l i blæra. Den er 10 + 3 l så den er helt grei til dagsturer, men ikke noe pakk-esel

Cube Agree SLT Di2
Trek Superfly 100 m/DB inline og Pike 120mm
Re: Ultrabirken 2013 [Re: JayTe] #1674799 03/09/2013 19:38
P
PAI Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Er det noen av dere som har oversikt over hvordan det gikk med fatbike gutta? De passert hvertfall meg da det var 5 mil igjen.

Per A

Re: Ultrabirken 2013 [Re: Lillosti29] #1674823 03/09/2013 20:06
T
T2_ Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: Jo_Inge
Artig å treffe så mange blide fjes. Dessverre hadde jeg totalt feilkalkulert colabehovet, så unnskyldning til de som eventuelt ikke fikk tilbud når de passerte min cola, kake og sjokomelk-stasjon i starten på stien over til Sjusjøen.

Tusen takk Jo Inge - jeg kjenner deg ikke - men syntes umiddelbart at du var en herlig fyr! - tenk at du virkelig gadd å stå der å glede ukjente i timesvis, fantastisk! Kakestykket var saftig og ga krefter i lang tid - mest fordi det var så fint gjort.

se så takknemlig jeg var!

Terje
Re: Ultrabirken 2013 [Re: T2_] #1674870 03/09/2013 20:47
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Takk for hyggelige ord. Gleden var min - det var en flott dag i fjellet.

Del stien, skru av Strava
Re: Ultrabirken 2013 [Re: JayTe] #1674957 04/09/2013 05:13
Simbolainen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Ultrabirken var veldig gøy! Men må si jeg ønska meg fulldemper oppi steinrøysa der:)

Re: Ultrabirken 2013 [Re: JayTe] #1675268 04/09/2013 10:38
Simbolainen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Tusen takk for sjokoladekake Jo Inge!

Re: Ultrabirken 2013 [Re: Simbolainen] #1675411 04/09/2013 12:57
TFN Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Simbolainen
Ultrabirken var veldig gøy! Men må si jeg ønska meg fulldemper oppi steinrøysa der:)

Hadde fulldemper (og moro), men ønsket meg bedre bein... ICON_WINK

- Tom
Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Re: Ultrabirken 2013 [Re: JayTe] #1675438 04/09/2013 13:27
S
Søgnerider2 Offline
Medlem
Medlem
S
Min 3. UB. Som de forrige årene utgjorde jeg listefyll i bunnen. Jeg sykler Stereo med 150mm, D.O.S.S pinne,og må si jeg storkoser meg hver gang. Årets løype er den beste hittil! Fantastisk stemning blant oss bakerst i løypa, svært lite kø og masse godt humør!

UB er årets høydepunkt for min del, det er vel også det eneste rittet jeg deltar på. Jeg likte spesielt godt at vi slapp unna gjørmehullet før Skramstad. Nedkjøringa fra Nevelfjell var knallgøy, masse stein og graps. Cola på Pellestova og sjokomelk var perfekt for en sliten kropp.

Neste UB stiller jeg med masse fler km i beina, og satser på litt bedre tid enn i år, fullførte på 09:03:50, i motsetning til andre her på forumet sparte jeg ikke på kreftene, så jeg har all respekt for dere som kjørte inn på under 7 timer, imponerende!

Morten

Re: Ultrabirken 2013 [Re: JayTe] #1675495 04/09/2013 15:10
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Undrer meg litt på resultatlistene for damer, syklet jo litt sammen med de beste damene, Rikke Kornvig som vant (veldig god både opp og ned), slapp henne på matstasjonen på Pellstova når jeg stoppet og fylte flasker men klarte ikke å holde farten hennes likevel med den dagsformen jeg hadde. Syklet også Lunkefjell sammen med Tone Larsen og Kari Bråtveit, begge de syklet også utrolig godt, lå ganske jevne over Lunkefjell med sikkert 100 meter i mellom hele veien, med Bråtveit først. Kjørte sammen Bråtveit til mål også, hun var like bak i mål, uten at jeg så hun kom i mål, men snakket så vidt og gratulerte med innsatsen etter rittet og trodde hun da var raskeste norske, med Larsen noen minutt bak. Men ser Bråtveit ikke har fått registrert tiden sin, eller står på resultatlisten. Noen som vet noe om dette ? Hvem ble beste norske dame og nest beste totalt, Larsen eller Bråtveit ? Men er iallefall imponert over både teknikk og kapasitet til alle disse tre damene.

Redigert av oddefa; 04/09/2013 15:11.
Re: Ultrabirken 2013 [Re: JayTe] #1675531 04/09/2013 15:57
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Kari hadde festet brikken for høyt oppe, slik at tiden ikke ble registrert. Men hun fikk allikevel godkjent resultat, derfor er det rart at ikke Birkenadm. har fått henne inn på resultatlista ennå. Hun fikk altså 2. plass, og Tone kom på tredje. Av damene, totalt sett. Tone tok jo seieren i sin aldersklasse ICON_SMILE

Re: Ultrabirken 2013 [Re: Ola R.] #1675550 04/09/2013 16:31
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ola R.
Kari hadde festet brikken for høyt oppe, slik at tiden ikke ble registrert. Men hun fikk allikevel godkjent resultat, derfor er det rart at ikke Birkenadm. har fått henne inn på resultatlista ennå. Hun fikk altså 2. plass, og Tone kom på tredje. Av damene, totalt sett. Tone tok jo seieren i sin aldersklasse ICON_SMILE

Da skjønner jeg, var noe slik jeg trodde også. Sterkt sykla iallefall (av de begge).

Re: Ultrabirken 2013 [Re: PAI] #1675672 04/09/2013 19:04
mantis Offline
Veteran
Veteran
Sitat: PAI
Er det noen av dere som har oversikt over hvordan det gikk med fatbike gutta? De passert hvertfall meg da det var 5 mil igjen.

Per A

Fatbike gutta cruza inn på 10:45:00 ICON_SMILE Neste års UB blir også fat, men da på 9 eller under timet ICON_WINK

IFHT
Re: Ultrabirken 2013 [Re: mantis] #1675833 04/09/2013 21:46
gunner_one Offline
Ringrev
Ringrev
Rittrapporten min blir nok i det lengste laget, men dere velger selv om dere gidder å lese hele. Jeg skriver dette mest for å nyte alle de gode minnene etter årets ritt. Selv om jeg slet i starten så et totalinntrykket som alltid ekstremt godt. Jeg er klar for jubileum neste år!

I år var ikke treningsgrunnlaget mye å skryte av og jeg var innstilt på å ta dette som en fin rolig tur over fjellet. Jeg plukket med meg LarsB i bilen oppover, parkerte på Lillehammer før vi busset videre til Rena.

LarsB og meg startet selvfølgelig sammen også, men jeg merket fort at han var vesentlig sterkere enn meg denne dagen.
For meg var det virkelig ikke gøy å starte med 5 mil på grus. Jeg er ingen grusbanker, men gi meg litt sti først så skal jeg alltids tåle noen mil på grus. Det ble veldig mye jojo-sykling for min del, selv om jeg bet meg fast i bakhjulet til LarsB. Jeg var rett og slett alt for passiv og flere ganger mistet jeg hjulet til gruppa vi lå i. Dette endte med at korsryggen ble stokk stiv, men jeg håpte den skulle slippe med en gang vi kom inn på sti.

LarsB lå fremst i gruppa opp rosinbakken og inn på stien, jeg måtte rett og slett innse at det var det siste jeg så til han den dagen...
Starten på stien gikk relativt greit, selv om også jeg var på vei ned den berømte feilkjøringa. Heldigvis hadde noen forran meg akkurat snudd og stakk riktig vei.

Men så: Riktignok var korsryggen stokk stiv, men jeg merket med en gang at noe var galt. Mistenkte at LarsB hadde fylt dekka mine i smug for det hoppet og spratt noe innfernalsk bak. Her var det ikke mye antydning til fulldemperfølelser. En rask skjekk på demperbryteren om bakdemperen var løst ut, viste at jeg tross alt hadde husket å åpne demperen. Følte fremdeles at ting var i ulaget og begynte å skjekke bakdemperen. Det viste seg at den fremdeles var låst, selv om den hydrauliske bryteren var i åpen posisjon. Dette hadde jeg slitt med på den første bakdemperen og derfor hadde jeg fått byttet demperen dagen før Ultrabirken og trodde alt skulle være tipp topp. Tror du ikke faenskapet lakk olje på denne demperen også. Resultat: Ekstra tung hardtail på hele rittet!! Og jeg som overhode ikke eier hardtailteknikk...

Nå begynte jeg for alvor å bli negativ. Sur på grusen, sur på korsryggen, sur på bakdemperen, sur på sykkelbutikken, sur på stien(!!!), sur på sykkelreperatøren (som jeg trodde lå forran meg i løypa) og generelt SUR!
Ikke ble det noe bedre da jeg prøvde å slippe ut litt luft i bakdemperer i et desperat forsøk på å få den bare litt mykere... Det endte med at den bunnet fullstendig og dermed slo kranken i alle mulige steiner og røtter...
Etter ca 1 time fikk jeg låne en demperpumpe og endelig riktig geometri på sykkelen igjen.

Men noen lyspunkter var det da underveis:
Møtte jo flere Ultrabirkere som jeg syklet sammen med i fjor, veldig kjekt å veksle noen ord som om vi er gamle kjente :-). I tillegg fikk jeg hyggelig selskap av to Arendal syklister som jeg syklet sammen med på "Nissedal-Arendal med minst mulig asfalt" turen i sommer. Korsryggen slapp også etterhvert og hardtailteknikken kom seg underveis.

På toppen av nevelfjellet stoppet jeg å plukket opp en FolloSK vest som jeg skjønte LarsB hadde strødd fra seg i ren Hans og Grete stil.
Like etterpå kom sykkelreperatøren min forbi og jeg fikk slengt etter han noe saftige eder og galle ang stiv bakdemper før han forsvant ned den ultrafete nedkjøringa fra Nevelfjell med sin fult fungerende fulldemper 29èr. Jeg mistenkte han for sabotasje for endelig å kunne slå meg på ultra`n!

Nå forsvant endelig alle negative tanker og villdyret våknet! Nedkjøringen fra Nevelfjell og Nordseterfjellet gikk som en drøm og jeg plukket folk jevnt og trutt. Like før Sjøseterveien stod min ulykksalige sykkelreperatør og byttet slange. Ut på sjøseterveien hadde jeg virkelig fått punch i låra og godt hjulpet av fantasien om å komme i mål på under 7 timer så tråkket jeg som aldri før. Inne på ungdomsbirkløypa gikk det også rasende fort til meg å være. Det var deilig å føle at jeg bare kunne måkke på og samtidig holde krampetendensene i sjakk.

Helt på slutten av gruspartien skimtet jeg en velkjent figur i FolloSK skjorte: LarsB. Rett før asfalten hilste jeg pent på han i det jeg passerte og fikk noen heftige gloser i retur!

Dette ble starten på en heftig og til dels uansvarlig fight mellom oss to. Jeg satset på at farten min var såpass høy idet jeg passerte han at jeg kunne distansere han med å tråkke på enda mer. Snur meg etter siste sving inn mot ballettbakken og ser ingen LarsB! Stuper inn i ballettbakken og må ta det litt rolig i venstre fil pga fredagsbirkere. Midt i bakken kommer LarsB susende forbi meg på høyre side, men jeg skjønner at han vil slite med å greie svingen i bunnen. Jeg kommer meg først inn under broa og tråkker det jeg er kar om på hoppbakkemuren. Er rimelig sikker at jeg har risten han av meg før den lille 5m kneika som jeg alltid bomgirer i. I år som alle andre år bomgirer jeg her og LarsB passerer meg på innsiden før vi stuper ned grusveien mot stadion. Jeg biter meg fast og nekter å miste meter på han! LarsB leder med 5-6 meter før den aller siste lille bakken før gressletta. I bunnen av gressletta smetter jeg forbi nok en gang og er fast bestemt at han ikke skal forbi igjen. Ned siste bakken inn på stadion konser jeg max på å få en god utgang på svingen slik at jeg ligger først på oppløpet. Det blir en durabelig sluttspurt, men jeg holder unna med en knapp sykkellengde!! (LarsB hevder det kun var 1/2 sykkelhjul om å gjøre..)

I mål på lik tid: 6.57.44.

I ettertid sitter jeg med virkelig godfølelsen igjen takket være de fantastiske stiene, nedkjøringene og sluttspurten.

Sees igjen neste år!

Soon Bikes 650B Paragraph 2a ICON_SMILE
Merida Scultura SL Team
Ghost RT Lector WC
Re: Ultrabirken 2013 [Re: JayTe] #1675840 04/09/2013 22:07
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Herlig beskrivelse Gunner One, få ting som slår en kompis duell på slutten. Bra tid for å slite sånn i starten også.

Re: Ultrabirken 2013 [Re: gunner_one] #1675910 05/09/2013 06:36
X
xc7005 Offline
Medlem
Medlem
X
Sitat: gunner_one

I ettertid sitter jeg med virkelig godfølelsen igjen takket være de fantastiske stiene, nedkjøringene og sluttspurten.

Sees igjen neste år!

+1

UB-debuterte på min 29HT. brukte imidlertid mye av mine 7timer30min på å drømme om hvilken fulldemper neste års skatteoppgjør skal brukes på... forslag mottas med takk

personlig høydepunkt: spekepølse/cola på Pellestova

___________Stian_____________

- BMC FS 02
Re: Ultrabirken 2013 [Re: gunner_one] #1676163 05/09/2013 10:53
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Rittrapporten min blir nok i det lengste laget, men dere velger selv om dere gidder å lese hele.

Leste hele og koste meg.

Tror du ikke faenskapet lakk olje på denne demperen også. Resultat: Ekstra tung hardtail på hele rittet!! Og jeg som overhode ikke eier hardtailteknikk...

På denne turen hadde jeg særdeles dårlig teknikk, punktum! Men min halvdemper var i alle fall relativt lett.. Vært litt slurvete med teknikktrening denne sommeren, mye grusbanking og lett stikjøring.

Kommer hjem og finner ut at demperen var satt opp med altfor mye luft og skilpadderetur etter at jeg skulle "fikse" litt tidligere i sommer. Men i og med at jeg bare har sykla lett sti, så har jeg ikke lagt merke til det. Men ned fra Nevefjell merket jeg det godt!

Sees igjen neste år!

I målområdet sa jeg: "Aaaaaldri igjen!", nå sitter jeg og venter på at påmeldingen for neste år skal åpne. Og jeg skal sykle på min 26" halvdemper! Trene masse sti i forkant, ha en skikkelig justert dempegaffel og sykle myyyye raskere enn i år.

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Ultrabirken 2013 [Re: xc7005] #1676415 05/09/2013 19:15
oppogned Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: xc7005

Sees igjen neste år!

+1

UB-debuterte på min 29HT. brukte imidlertid mye av mine 7timer30min på å drømme om hvilken fulldemper neste års skatteoppgjør skal brukes på... forslag mottas med takk

personlig høydepunkt: spekepølse/cola på Pellestova

Jeg har kjørt på 29HD og, har begynt og kikke på FD kinarammer...da blir ryggen glad.

Hvis gud hadde ment at vi skulle vært vegeterianere, hadde grønnsakene vært lagd av kjøtt.

Re: Ultrabirken 2013 [Re: oppogned] #1676589 06/09/2013 05:56
Pluto Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg brukte også mye av rittet til og tenke på ny fulldemper.
Det er vel bare og innse at selv om vinneren kjører HT så kommer jeg aldri til å vinne uansett sykkel.
Og jeg er helt sikker på at 90% av deltagerene hadde kjørt fortere og hatt det morsommere på en FS.
Jeg har en HT 29, en toppmodell med mange gode deler stort sett standart XTR utstyr og en Fox 100mm., er det noen som har tips til en god FS ramme som jeg kan flytte over delene til?
Har blitt anbefalt Giant anthem og Scott spark (tror jeg det var).

Re: Ultrabirken 2013 [Re: oppogned] #1676832 06/09/2013 10:10
OLedward Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: oppogned
[

Jeg har kjørt på 29HD og, har begynt og kikke på FD kinarammer...da blir ryggen glad.

Har du noen tips til kinarammer?

Re: Ultrabirken 2013 [Re: oppogned] #1676857 06/09/2013 10:36
alltid_motvind Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: oppogned
…
Støttes.

Forresten noen som har prøvd rammene fra Titus?

Bedre med tøff sykkel enn syk tøffel!
Re: Ultrabirken 2013 [Re: JayTe] #1677136 06/09/2013 16:43
oppogned Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har bare kikket...på mange. På alibaba.com har de samlet en drøss(?) forhandlere og det er mange treff, men litt dårlig sortert... Troverdigheten til forhandlerne vet jeg ikke noe om men tror de stort sett er til å stole på. Det er en kinarammetråd på forumet som dere sikkert vet. Jeg tenkte egentlig på 29", men etter å ha lest hva Fagerli skriver er jeg litt i tvil. 27,5" kanskje? Jeg holder en knapp på 29" for da går deler og dekk om hverandre i stallen...

Re: Ultrabirken 2013 [Re: oppogned] #1677191 06/09/2013 18:39
svegar Offline
Besatt
Besatt
Jeg har en 2010 Superfly 100 ramme i Large liggende. Har gått halvannen sesong, så ligget demontert i garasjen. Nye lagre, strøken RP23 demper, helt nytt kranklager og Campagnolo Record framgir. Går billig, hvis noen gir 5.000,- for den så går den.

sv

Re: Ultrabirken 2013 [Re: svegar] #1677199 06/09/2013 18:56
alltid_motvind Offline
Entusiast
Entusiast
Grei ramme og fin prisklasse, men litt for stor for min del.

Bedre med tøff sykkel enn syk tøffel!
Re: Ultrabirken 2013 [Re: JayTe] #1677701 07/09/2013 20:50
front biker Offline
Besatt
Besatt
Ok. Da har vel de fleste avlagt rapport. Sjoko-melken på Pellestova er kommentert i 79 innlegg, og Hedmarksmafian har bortforklart feilkjøringa før Hornsjø i dusinvis varianter. Det er på tide å avlegge den obligatoriske Ultra-sjølmeldinga.

For å starte med det viktigste først: kom i mål på 8:12 som holdt til 5. plass i oldisklassen. 1.01 raskere enn i fjor.

Og så slipper jeg å vaske og stelle sykkelen etter rittet. Pga dobbeltbirk og dødsfall i familien, fikk jeg hentet ultra-sykkelen på Rena først i går. Og så ble den stjålet i natt.

Treningsgrunnlaget var magert, sykkelen -Trek Superfly 100 fulldemper - var nyoverhalt. Taktikken var å sykle rolig de 5 grusmilene og deretter ha det gøy på sti. Startet sammen med tre andre Rye-ryttere og vi holdt sammen fram til rosinene. Deretter hadde jeg bare følge med Arnt (M40). Han klatret raskest opp på Nevelfjellet. Men på vei ned igjen måtte han innse at fulldemper kompenserer 20-års aldersforskjell. Mer så jeg ikke til ham. Ikke de andre Rye-karene heller. Så da er jeg mer enn fornøyd med innsatsen.

Dette var min fjerde Ultra, og den beste. Stemningen var på topp rytterne imellom, og de få publikummerne desto mer entusiastiske. Vi slapp myrtrasking og over-stein-dytting i begynnelsen. Desto mer najse stier i fjellet. Matstasjonene og funksjonærene var perfekte. Og Fredagsbirkerne syklet fortsatt akkurat så sakte ned Ballettbakken og Gamle Nordsetervegen at man fikk kongefølelsen. Tørt terreng og passe temperatur satte prikker over i-ene.

Det var også min 4. dobbelt-birk. Lørdagen var ikke like morsom. Men kom helskinnet i mål.

Det blir Ultra-deltakelse neste år også, ja. Med ny sykkel (dessverre).

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Ultrabirken 2013 [Re: JayTe] #1677710 07/09/2013 21:07
oppogned Offline
Avhengig
Avhengig
Masse kudos til front biker... Tøft å ha deltatt på UB og LB fire år på rad i den aldersklassen...

Re: Ultrabirken 2013 [Re: Stefan77] #1680195 11/09/2013 18:23
gunner_one Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Stefan77
Sitat: ChrVage
Noen som vet om det går an å få ut en resultatliste med mellomtider?

Jeg gjorde en liten klipp og lim jobb. du må endre filending fra .txt til .xlsx

Hmm, jeg får ikke denne til å funke. Får til slutt opp et regneark med inndelinene, men ingen navn og resultater.

Noen som vet andre steder jeg kan skjekke mellomtider?

Soon Bikes 650B Paragraph 2a ICON_SMILE
Merida Scultura SL Team
Ghost RT Lector WC
Re: Ultrabirken 2013 [Re: gunner_one] #1680373 11/09/2013 21:52
Hendrik Offline
Medlem
Medlem
Noen som vet andre steder jeg kan skjekke mellomtider?

Du finner resultater med mellomtider ved å gå inn på Live resultater UltraBirken 2013.

Hvis du velger alle klasser og klikker SØK uten noe tekst i feltene over vises alle resultatene fordelt på 10 sider. Hvis du gidder kan du kopiere listene på hver side over i Excel for å få de samlet.

It never gets easier, you just go faster - Greg LeMond
Re: Ultrabirken 2013 [Re: Hendrik] #1681597 13/09/2013 18:55
StianR Offline
Entusiast
Entusiast
Ultrabirkere er jammen sabla trivelige folk.

Vi hadde et par ledige plasser i bilen opp til Rena og ned fra Lillehammer, og jeg la ut en post på det her i tråden. Det var god respons og vi fylte opp bilen begge veier. Veldig trivelig å bli kjent med nye folk, prate sykkel, synse, utveksle mer eller mindre gode tips, og ikke minst debriefe etterpå.

Idag kom denne på døra, sendt av noffer her på forumet som satt på til Rena. Det var hyggelig!

Redigert av StianR; 13/09/2013 18:57.

Han tok mangelen på ros som et uttrykk for stum beundring
Re: Ultrabirken 2013 [Re: StianR] #1681719 13/09/2013 22:07
K
Kjetil M-M Offline
Fersking
Fersking
K
Tror ikke jeg skal gjøre det samme til han FredagsBirkern i pulje 1 som skreik "Pass deg" i terrengpartiet etter Djuposet. clown

"ehh.. joa. God tur videre.."

Side 38 av 39 1 2 36 37 38 39

Moderator  support