Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 22 av 39 1 2 20 21 22 23 24 38 39

Ultrabirken 2013

Re: Ultrabirken 2013 [Re: JayTe] #1666625 23/08/2013 19:06
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Straightline og andre lokalkjente; ser litt på kart (og etter å ha lest det Birkebeinerinfo bladet som kom i posten i dag, hvor det skrives at det blir ikke så lett ned Nordseterveien som før, men skal innom skistadion som før). Går stier sør for Nevelfjellet ser jeg, over Skogshaugen, enten direkte fra Nevelfjellet eller via Nevelvatnet. Videre ser jeg grusveier og stier litt i forskjellige retning. Er dette sykkelbare og sannsynlige stier ?

Re: Ultrabirken 2013 [Re: Oddefa] #1666646 23/08/2013 19:26
H
hauern Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Sitat: oddefa
Straightline og andre lokalkjente; ser litt på kart (og etter å ha lest det Birkebeinerinfo bladet som kom i posten i dag, hvor det skrives at det blir ikke så lett ned Nordseterveien som før, men skal innom skistadion som før). Går stier sør for Nevelfjellet ser jeg, over Skogshaugen, enten direkte fra Nevelfjellet eller via Nevelvatnet. Videre ser jeg grusveier og stier litt i forskjellige retning. Er dette sykkelbare og sannsynlige stier ?

Det kan ikke være at man kommer nordfra f.eks. over Nevelfjell fra Pellestova, så til Nysetra over Lunkefjell og en eller annen variabel via Mesnasaga før skistadison?

Re: Ultrabirken 2013 [Re: JayTe] #1666661 23/08/2013 19:37
J
JayTe Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
J
Tja, vi skal ha ny inngang til fjellet, dvs vi skal ikke over Lunkefjell på tur ut. Vi skal innom Pellestova (cola) og vi skal innom Sjusjøen (potetgull). Min stemme går til over Nevelfjell for så å gå over Lunkefjell ned til Sjusjøen. Avsluttnigen blir rein tipping, men deler av gamle birkenløp-løypa får min stemme.

Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
Re: Ultrabirken 2013 [Re: JayTe] #1666664 23/08/2013 19:41
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ikke fått meg meg at vi skal innom Sjusjøen på veien tilbake, men høres logisk ut da som dere sier. Nå er det en del knot i gamle løpbirken løypa men hadde kanskje funket bra. Mye opp og ned uten de helt store kneikene!

Redigert av oddefa; 23/08/2013 19:42.
Re: Ultrabirken 2013 [Re: Oddefa] #1666669 23/08/2013 19:48
J
JayTe Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
J
Sjusjøen er nevnt i dette innlegget.
Sitat: erling
Her er svaret jeg fikk fra Birken ang. servering på matstasjonene:

- Lefser - grunnen til at disse er borte på rittet skyldes at avtalen med Rieber&son ikke lot seg forny. Skal se på om vi få brukt det i UltraB.
- Cola. Cola skal vi få til på Pellestova
- Sjokomelk Skal høre Tine om hva de kan sponse oss med
- Potetgull. OK, men Maarud. På Sjusjøen.
- Peanøtter Ikke
- Saltpølse. Mør ol. Nortura kommer til levere Birkebeinerskinke f.o.m. 2014

Om vi skal innom der på tur inn eller ut, aner vi jo ikke. Men for meg er det nærliggende å tro at vi skal dit etter vi har vært i "Ultraland" siden vi ikke skal innom Bleka og Ljøsheim.

Gamle løpløypa er delvis knotete ja, men mye av den hadde jo funket bra ned mot stadion.

Re: Ultrabirken 2013 [Re: Oddefa] #1666722 23/08/2013 20:44
Straightline Offline
Ringrev
Ringrev

Jeg lurer også veldig på turen fra fjellet og ned. Sør for Nevelfjellet er Lillehamringenes hellige mark: Gropmarka. Hittil har grunneierne vendt tommelen ned til sykkelritt, men kanskje de har endret mening. Men for å komme gjennom er det egentlig bare to realistiske muligheter, som jeg ser det: Enten fra Nordseter og via Grøtåsen eller fra asfaltveien som går fra Lågen opp til Ilsetra (midtveis går en traktorveg mot sør). Begge alternativene treffes i Gropmarka og ender i en styggbratt utforkjøring delvis i boligområder ned mot Lillehammer. Jeg har null tro på at det er fornuftig å sende 500 stk. ultraslitne ultrasyklister ned denne bakken om ikke veien stenges. Altså: Jeg har ikke tro på Gropmarka.
Men jeg er uenig med andre her at den gamle løpstraseen ikke fungerer. Eller deler av den er umulig - men partiet fra Lunkefjell via hytteområdet på Sjusjøen og Birkebeinerbakken ned til den møter dagens sykkeltrase bruker jeg mye selv. Jeg tror den hadde fungert veldig bra, men kanskje litt baluba gjennom hyttefeltet. Men jeg vet ikke hvor fett det er å kjøre Sjøseterveien og resten inn sammen med ferdagsbirkerne?
Kan selvsagt hoppe av borti Sjøseterveien og ta den nye løpstraseen inn. Det hadde funka.
Nei - dette blir bare spekulasjoner - om tre dager vet vi svaret :-)

Re: Ultrabirken 2013 [Re: JayTe] #1666723 23/08/2013 20:45
Klaus R Offline
Fersking
Fersking
Hvis værmeldingen slår til... Er det noen som vet hvor nazi kontrollørene er på hva som er i sekken? Er blant annet ikke så gira på å ta med et sett langt undertøy over til Lillehammer. Heller ikke vindtett tøy står øverst på lista.

Re: Ultrabirken 2013 [Re: Klaus R] #1666727 23/08/2013 20:52
Straightline Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Klaus R
Hvis værmeldingen slår til... Er det noen som vet hvor nazi kontrollørene er på hva som er i sekken? Er blant annet ikke så gira på å ta med et sett langt undertøy over til Lillehammer. Heller ikke vindtett tøy står øverst på lista.

Hva er det som står i Birkebeinerbladet som vi fikk i dag? Jo: "Av sikkerhetsmessige årsaker er det et absolutt krav at deltagerne bringer med seg følgende ekstra utstyr på turen: blablabla".
Om det ikke kommer endringer i disse reglene i løpet av den neste uka, gidder ihvertfall ikke jeg å ta sjansen på at kontrolløren ser gjennom fingrene ved mangler.

Re: Ultrabirken 2013 [Re: Straightline] #1666730 23/08/2013 20:57
J
JayTe Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
J
Sitat: Straightline

nig med andre her at den gamle løpstraseen ikke fungerer. Eller deler av den er umulig - men partiet fra Lunkefjell via hytteområdet på Sjusjøen og Birkebeinerbakken ned til den møter dagens sykkeltrase bruker jeg mye selv. Jeg tror den hadde fungert veldig bra, men kanskje litt baluba gjennom hyttefeltet. Men jeg vet ikke hvor fett det er å kjøre Sjøseterveien og resten inn sammen med ferdagsbirkerne?
Kan selvsagt hoppe av borti Sjøseterveien og ta den nye løpstraseen inn. Det hadde funka.
Nei - dette blir bare spekulasjoner - om tre dager vet vi svaret :-)

Fulgte ikke gamle løpetraseen omtrent dagens løp utgang ned til stadion? Eller var jeg sveiseblind når jeg løp?

Re: Ultrabirken 2013 [Re: JayTe] #1666745 23/08/2013 21:13
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Husker gamle løpebirk trasen sånn: knallstier (og litt grus) fram til den korte alpinbakken, bratt ned der (men sykkelbar) så litt myr (sykkelbar) og så litt knot, men ikke snakk om mange hundre meter gåing med sykkel. Så grus (samme som LB/FB) og inn på skiløype opp og ned stier (moro å sykle), krysset Sjøsæterveien og ganske fin sti derfra og inn. Men før det løp de vel på oversiden av Sjøsæterveien.

Re: Ultrabirken 2013 [Re: Oddefa] #1666762 23/08/2013 21:47
Straightline Offline
Ringrev
Ringrev
Husker gamle løpebirk trasen sånn: knallstier (og litt grus) fram til den korte alpinbakken, bratt ned der (men sykkelbar) så litt myr (sykkelbar) og så litt knot, men ikke snakk om mange hundre meter gåing med sykkel. Så grus (samme som LB/FB) og inn på skiløype opp og ned stier (moro å sykle), krysset Sjøsæterveien og ganske fin sti derfra og inn. Men før det løp de vel på oversiden av Sjøsæterveien.

Dette er den "nest nyeste løpebirktraseen", og det er den jeg mener ville funka å sykle mesteparten av. De eldre versjonene av løpebirken inneholdt mer knot, og krever mye bæring av sykkel.

Re: Ultrabirken 2013 [Re: Straightline] #1666791 24/08/2013 02:44
PerEivind Offline
Avhengig
Avhengig
Åj, bare 6 dager igjen! På tide å få montert sykkelen etter service å starte og trene litt da! ;-)
Har grua meg i hele sommer, men må si at jeg begynner å glede meg nå. Veldig usikker på formen, men går fortsatt for å komme meg innafor 7.30. Går også for 4 grader og regn, sånn for å være på den sikre sida tysker

-Per-Eivind.

Husk å abonere på TERRENGSYKKEL. ffshop.no.
Og meld deg inn i NOTS. nots.no
Re: Ultrabirken 2013 [Re: PerEivind] #1666966 24/08/2013 14:45
TFN Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: PerEivind
Åj, bare 6 dager igjen! På tide å få montert sykkelen etter service å starte og trene litt da! ;-)

Hmmm, tatt i betraktning at innlegget ditt er skrevet kl 04:44: Hva med å sove litt og samle overskudd? ICON_WINK

Ikke for det, selv gikk jeg Natteravn i natt... Gjesp...

- Tom
Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Re: Ultrabirken 2013 [Re: JayTe] #1667002 24/08/2013 16:05
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Trenger tips til en ok drikkesekk til bruk i UB (og generelt i skogen). I og med at jeg ikke har noen tanker om å bruke minimalt med tid på fredagen, trenger den ikke å være av den minimalistiske sorten, men har plass til alt som skal være med og kanskje litt til.... Men gjerne en prisgunstig sak som kan plukkes opp i en butikk (eller på en nettbutikk med rask levering).

Og når jeg først har ordet: Er det noen som har plass til en syklist og sykkel på en bil opp til Rena og torsdag (og gjerne hjem fra Lillehammer på fredag). Bor på Lørenskog, men kan bli fraktet rundt i det sentrale østlandsområdet for et gunstigere møtested.

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Ultrabirken 2013 [Re: JayTe] #1667018 24/08/2013 16:43
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Veldig fornøyd med EVOC CC6l sekken min, men tipper du får kjøpt sekk til veldig fine priser på Rena torsdagkveld, enten i Sport 1 ved henting av startnr evt på Intersport Rena. Er vel sånn 30 % på sekker tipper jeg. De har alltid Camelbak i allefall, og med Camelbak kan du egentlig ikke gå feil.

Re: Ultrabirken 2013 [Re: Rønnern] #1667023 24/08/2013 16:57
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: Rønnern

Og når jeg først har ordet: Er det noen som har plass til en syklist og sykkel på en bil opp til Rena og torsdag (og gjerne hjem fra Lillehammer på fredag). Bor på Lørenskog, men kan bli fraktet rundt i det sentrale østlandsområdet for et gunstigere møtested.

Jag har plass hjem fredag ettermiddag og kan levere på døra i Lørenskog :-) Men jeg skal til Lillehammer på torsdagskvelden, så da funker det ikke så bra.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Ultrabirken 2013 [Re: TFN] #1667118 24/08/2013 19:32
PerEivind Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: TFN
Sitat: PerEivind

Hmmm, tatt i betraktning at innlegget ditt er skrevet kl 04:44: Hva med å sove litt og samle overskudd? ICON_WINK

Ikke for det, selv gikk jeg Natteravn i natt... Gjesp...

Etter å ha jobba natta i 2 uker, og skal jobbe natta til uka også, så er døgnrytmen litt mongo... ;-) Prøvde å sove i natt, men våkna 0330 og var LYS våken. Haha. Får samle overskudd på dagtid.

-Per-Eivind.

Husk å abonere på TERRENGSYKKEL. ffshop.no.
Og meld deg inn i NOTS. nots.no
Re: Ultrabirken 2013 [Re: Rønnern] #1667155 24/08/2013 20:18
K
kid loco Offline
Entusiast
Entusiast
K
Jeg kjøpte meg nettopp denne:

http://www.oslosportslager.no/produkt/crankbrothers-ascender-sekk-med-drikkesystem-26689.aspx

Har testet den noen turer, og synes den funker meget bra.(Det skal sies at sist jeg syklet med sekk var i birken i 1999)Det er plass til alt som skal være med, og litt til. Kjøpte den på xxl forresten, der tror jeg den var enda billigere.

Jeg har et spørsmål: er det sånn å forstå at sekken på UB ikke nødvendigvis trenger å veie 3,5 kg? Jeg prøvepakket idag, med det som må være med(uten mat og drikke), og havnet godt under 2 kg!

Redigert av kid loco; 24/08/2013 20:34.

"anybody who rides a bike is a friend of mine"
-gary fisher-
Re: Ultrabirken 2013 [Re: JayTe] #1667173 24/08/2013 20:41
oppogned Offline
Avhengig
Avhengig
Det stemmer, bare sørg for å ha med det påkrevde utstyret...

Hvis gud hadde ment at vi skulle vært vegeterianere, hadde grønnsakene vært lagd av kjøtt.

Re: Ultrabirken 2013 [Re: oppogned] #1667187 24/08/2013 20:57
K
kid loco Offline
Entusiast
Entusiast
K
Skal prøve å huske alt, men må hvertfall ikke glemme å ta med snus!

Håper det ikke blir tid til snus underveis da, men den blir en psykisk støtte:-)

-gary fisher-
Re: Ultrabirken 2013 [Re: kid loco] #1667214 24/08/2013 21:39
B
BjørnAa Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: kid loco
Skal prøve å huske alt, men må hvertfall ikke glemme å ta med snus!

Håper det ikke blir tid til snus underveis da, men den blir en psykisk støtte:-)

Snus or loose :-)

Blir ihvertfall snus og øl på kvelden :-)

Re: Ultrabirken 2013 [Re: BjørnAa] #1667232 24/08/2013 22:20
K
kid loco Offline
Entusiast
Entusiast
K
Jepp!

Dere camper i Oslo etterpå har jeg skjønt, ser frem til en bra fest:-)

-gary fisher-
Re: Ultrabirken 2013 [Re: Straightline] #1667309 25/08/2013 07:02
G
gae Offline
Medlem
Medlem
G

[/quote]
Jeg lurer også veldig på turen fra fjellet og ned. Sør for Nevelfjellet er Lillehamringenes hellige mark: Gropmarka. Hittil har grunneierne vendt tommelen ned til sykkelritt, men kanskje de har endret mening. Men for å komme gjennom er det egentlig bare to realistiske muligheter, som jeg ser det: Enten fra Nordseter og via Grøtåsen eller fra asfaltveien som går fra Lågen opp til Ilsetra (midtveis går en traktorveg mot sør). Begge alternativene treffes i Gropmarka og ender i en styggbratt utforkjøring delvis i boligområder ned mot Lillehammer. Jeg har null tro på at det er fornuftig å sende 500 stk. ultraslitne ultrasyklister ned denne bakken om ikke veien stenges. Altså: Jeg har ikke tro på Gropmarka.
Men jeg er uenig med andre her at den gamle løpstraseen ikke fungerer. Eller deler av den er umulig - men partiet fra Lunkefjell via hytteområdet på Sjusjøen og Birkebeinerbakken ned til den møter dagens sykkeltrase bruker jeg mye selv. Jeg tror den hadde fungert veldig bra, men kanskje litt baluba gjennom hyttefeltet. Men jeg vet ikke hvor fett det er å kjøre Sjøseterveien og resten inn sammen med ferdagsbirkerne?
Nei - dette blir bare spekulasjoner - om tre dager vet vi svaret :-) [/quote]

Det går en trase fra Hafjell Bike Park, rett bort til den bommen du snakker om.. Den kommer ut på vegen ca. 300 meter ovenfor bommen.. Det er jo ikke usannsynelig at man kommer ned Hafjell etter Pellestova, krysser over til Balberg, kjører opp mot Nordseter, krysser over på stien som ender ved Nordseter fjellstue. Derifra er det uendelige muligheter for å kjøre til sjusjøen eller stadion... Så min drøm er ned Pellestova- Hafjell New School fra toppen av stolheis to, kryss over ca tunnelen, balberg, helst håkons hall, men greit med nordseter - sjusjøen også...Ikke så gira på Sjøsetervegen men..

Dampsaga Idrettslag
Team Dampsaga
Fuji Outland 29 1.G
G-man bikes v2.0 29
Re: Ultrabirken 2013 [Re: gae] #1667326 25/08/2013 07:40
OLedward Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: gae

Det går en trase fra Hafjell Bike Park, rett bort til den bommen du snakker om.. Den kommer ut på vegen ca. 300 meter ovenfor bommen.. Det er jo ikke usannsynelig at man kommer ned Hafjell etter Pellestova, krysser over til Balberg, kjører opp mot Nordseter, krysser over på stien som ender ved Nordseter fjellstue. Derifra er det uendelige muligheter for å kjøre til sjusjøen eller stadion... Så min drøm er ned Pellestova- Hafjell New School fra toppen av stolheis to, kryss over ca tunnelen, balberg, helst håkons hall, men greit med nordseter - sjusjøen også...Ikke så gira på Sjøsetervegen men..

På tur i går så jeg at «noen» hadde rydda en del stein i nedkjøringa fra Nevelfjell mot øst. Just saying. I morra får vi svaret på våre spekulasjoner ;-)

Re: Ultrabirken 2013 [Re: gae] #1667364 25/08/2013 09:02
K
kadensfjerner Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: gae
... men greit med nordseter - sjusjøen også...Ikke så gira på Sjøsetervegen men..

Hvis jeg har gjetta rett på åpning (9.75km asfalt Rena-Vivelstad) og inngang (0.8 km asfalt før ballettbakken) så skal det bare være drøyt 2 km med asfalt å gjøre rede for av de totalt 12.8 km asfalt det skal tråkkes på. Ifjor var det derimot drøyt 8 km asfalt på Nordsetervegen.

Redigert av kadensfjerner; 25/08/2013 10:19.
Re: Ultrabirken 2013 [Re: over the top] #1667368 25/08/2013 09:10
K
kadensfjerner Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: over the top
Sitat: knuthaug
Sitat: kadensfjerner
Da er treningen ... et lite lager med kanel-lefser.

Stiv gaffel og SS på Ultrabirken? Damn, det er hard core, mann.

Hardcore? Vil heller si bonehead clown

Aaah doublefinger ! Bra med den tilbakemeldinga. Tok derfor en ekstra prøvetur og beklager alle fans; nå blir det fulldemper! Problemet var at lageret med kanel-lefser tidligere var for tungt slik at jeg bånna dempevandringen bare ved å hive meg på setet. Og da var jo en lettere stiv gaffel like greit. Lefse lageret blir nå redusert og siste lefsa trykkes ned i svelget på startstreken. God tur!

Re: Ultrabirken 2013 [Re: JayTe] #1667504 25/08/2013 14:59
E
efg Offline
Entusiast
Entusiast
E
I den førebelse løypebeskrivelsen står det 34% sti. Noen som har noen formening om dette er mer eller mindre enn tidligere år?

Erik
Re: Ultrabirken 2013 [Re: JayTe] #1667520 25/08/2013 15:45
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fått litt info i dag, hmm og la meg si det slik, så er det bra tippet av mange her. Tror vi får en veldig bra siste halvdel, når vi "forlater" vanligbirken. Skal ikke si så mye mer, vi får vente til i morgen. Men det jeg kan si, er at den jævla steinen bak det treet, kommer i år før treet. Mao andre veien der. Og det sier jeg, den steinen skal jeg over i år uten fotisett. For de som lurer på den steinen så henviser jeg til tråden fra 2012. Noen av dere vet hvor den er.

Re: Ultrabirken 2013 [Re: JayTe] #1667558 25/08/2013 17:13
M
MTB_Skier Offline
Fersking
Fersking
M
Forrige søndag så jeg et Ultrabirken skilt på Pellestova. Slik det var skrudd opp, kommer en fra Malmtjønnet og skal sørover.

"..en annen trasé fra fjellet og ned mot skistadion", betyr nok at en ikke skal langt ned for så komme seg opp igjen for å sykle ned mot skistadion.

Nedfarten fra fjellet er ett av ".. flere nye sporvalg i denne utgaven".
Det blir noe nytt, det kan hende vi skal over noen av de fjellene som har vært med før, men der finnes andre sporvalg som er mindre syklet. De stier som fortsatt gjenstår etter UB 2013, kan sykles i løpet av WC-helga.

Bra konsept med "hemmelighold" av løypa, siden det skaper litt spekulasjoner og spenning. Håper arrangøren allerede neste år legger "raskeste vei til fjells" fra Ljøsheim. Med opprusting av kloppene over myrene til Kopnagelen, er det muligheter som kan brukes hvert tredje år: over Snørvillen, over Gjestbodåsen eller over Midtfjellet. Men det er ikke i år.

Pedal, damn it. Men skal du ha Super flyt i 100, velg riktig storhjuling. Scale og Spark PRO, f. eks :-)
Re: Ultrabirken 2013 [Re: Oddefa] #1667593 25/08/2013 18:08
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Fått litt info i dag, hmm og la meg si det slik, så er det bra tippet av mange her. Tror vi får en veldig bra siste halvdel, når vi "forlater" vanligbirken. Skal ikke si så mye mer, vi får vente til i morgen. Men det jeg kan si, er at den jævla steinen bak det treet, kommer i år før treet. Mao andre veien der. Og det sier jeg, den steinen skal jeg over i år uten fotisett. For de som lurer på den steinen så henviser jeg til tråden fra 2012. Noen av dere vet hvor den er.

Blir spennende å se, rart hvordan man klarer å se hvor man skal kjøre ut fra lite info! ICON_WINK

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Side 22 av 39 1 2 20 21 22 23 24 38 39

Moderator  support