Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Babyjogger - hva er det som gjelder?

Babyjogger - hva er det som gjelder? #1504264 14/10/2012 11:57
Tråkk'n roll Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
O'store forum!
Jeg fikk en liten gutt i sommer og skal ha pappaperm til våren. I den forbindelse er jeg på utkikk etter joggevogn. Noen av dere som har gode tips? Hva slags vogner er det som duger, og hvilke bør man styre unna?

Det ideelle for meg er å kunne løpe både på asfalt og på grusveier.

Blir glad for alle tips her!

Re: Babyjogger - hva er det som gjelder? [Re: Tråkk'n roll] #1504345 14/10/2012 14:30
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Denne Har funket som fjell for oss og er fortsatt til salgs

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Babyjogger - hva er det som gjelder? [Re: Tråkk'n roll] #1504398 14/10/2012 16:28
ute-og-sykler Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg er sinnsykt fornøyd med min Chariot Cougar 2

Dette er noe av det ypperste innen segmentet multifunksjonsvogn. Den er med andre ord både trillevogn, joggevogn og pulk samtidig som det er en strålende sykkelvogn. Vognen er relativt lett (tror 2-barns versjonen veier ~10 kg), den er sikker, den har individuelt justerbar fjæring på hver side (dvs passasjerkomfort) og den er meget slitesterk (min velbrukte 2,5 år gamle vogn er fortsatt feilfri og uten skavanker).

Som sykkelvogn er vognen suveren. Som trillevogn og joggevogn er den meget god. Som pulk er den grei på kortere turer. 2-barnsversjonen oppleves litt bred i skisporet og seletøyet er litt simplere enn det du f.eks. får med Fjellpulken.

Vognen foldes fint fint sammen bak i de fleste stasjonsvogner uten å ta for mye plass.

Eneste "problem" er at vognen sammen med pulk, jogge og sykkeltilbehøret er noe av det aller dyreste på markedet. Selv prøvde jeg i lengre tid å få tak i et sett brukt på Finn, men der var det mange om beinet. Endte opp med å bla opp for alt sammen nytt i forvissning om at bruktverdien for dette utstyret er høy. Har ikke angret. Min vogn er dessverre ikke til salgs enda. ;-)

Re: Babyjogger - hva er det som gjelder? [Re: Tråkk'n roll] #1504795 15/10/2012 09:49
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
På jämt underlagg tycker jag våra vanliga barnevagnar fungerar bra för löpning. Vagnen jag använde några gånger i våras blev dock lite för skakig för en nyfödd när det blev lite dårligare underlag.

Om jag skulle springa mycket under pappaperm skulla jag vilja ha en vagn som man kan lägga ned sättet i så att barnet sover bättre eftersom det antagligen blir mycket löpning när barnet ska sova.

Re: Babyjogger - hva er det som gjelder? [Re: Tråkk'n roll] #1504979 15/10/2012 14:12
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Grattis med gutten!!!

Mitt beste tips er å droppe joggevogn. Ikke noe som ser mer dust ut en en overivrig svett far/mor som løper avgårde med en forskremt unge. Sats heller på turer i skog og mark med bæremeis, og ta joggingen om kvelden.

Re: Babyjogger - hva er det som gjelder? [Re: Dexter] #1505108 15/10/2012 18:29
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Dexter
Ikke noe som ser mer dust ut en en overivrig svett far/mor som løper avgårde med en forskremt unge.

Mulig det, men guttungen min trallet og sang når det humpa og spratt og hylte når det gikk for sakte i oppoverbakkene når vi var på våre turer i marka.
Så litt annen erfaring her.

Re: Babyjogger - hva er det som gjelder? [Re: Tråkk'n roll] #1505834 16/10/2012 20:26
Tråkk'n roll Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig

Takker for tips så langt. Både tips om vogner og tips om å la det være :-)

Re: Babyjogger - hva er det som gjelder? [Re: Tråkk'n roll] #1506011 17/10/2012 08:39
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Vi har Chariot CX 1 og den er ganske så fin som løpevogn også. Bremsen subber/piper litt tross nitid justering, men forøvrig supert. God plass til både lite og større barn. Jeg jogget turer med vekselvis smilende og sovende gutt fra 7 måneders alder.
At vognen lett gjøres om fra løpevogn til sykkeltralle er et stort pluss. Et stort minus er prisen, samt behovet for ekstrautstyr for små barn.
Vognen har også godt med lagring for handling og annet.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Babyjogger - hva er det som gjelder? [Re: Tråkk'n roll] #1506014 17/10/2012 08:44
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Menn som triller barnevogn er feminine, og jeg liker ikke å se det. Joggevogn er enda værre.

Det ideelle er en au pair. Eller en mor til barnet. Trene med unger ristende rundt i en vogn er ikke bra for barnet. Nå er du familiefar, og skal ta det med RO og NYTE turene.Ikke jogge rundt med vogn og bekrefte at du er i tidsklemma.

Han her firebarnsfaren har kanskje noe å lære menn om det å være menn, på menns premisser og ikke kvinners premisser:
http://www.hegnar.no/kvinner/livsstil/article696275.ece

Jeg (og barna) har hatt mer glede på de turene vi stopper sykkelvogna og rusler i skogen med barna. Det er tur på barnets premisser og ikke far sin treningstid. Etter leggetid kan du trene.

Re: Babyjogger - hva er det som gjelder? [Re: silverwrx] #1506039 17/10/2012 09:15
J
JMGJMG Offline
Entusiast
Entusiast
J
Sitat: silverwrx

Trene med unger ristende rundt i en vogn er ikke bra for barnet. Nå er du familiefar, og skal ta det med RO og NYTE turene.Ikke jogge rundt med vogn og bekrefte at du er i tidsklemma.

Jeg (og barna) har hatt mer glede på de turene vi stopper sykkelvogna og rusler i skogen med barna. Det er tur på barnets premisser og ikke far sin treningstid. Etter leggetid kan du trene.

* og tommel opp!

Redigert av JMGJMG; 17/10/2012 09:16.
Re: Babyjogger - hva er det som gjelder? [Re: silverwrx] #1506042 17/10/2012 09:16
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Nå er det ikke alle som er like økonomisk heldigstilt som deg at de har råd til au pair og/eller hjemmeværende kone/mor. På den andre siden så finnes det heldigvis menn som er tryggere på sin egen seksualitet enn deg. Kanskje mye penger og lav selvsikkerhet henger samme ref din egen referanse?

Forøvrig kan jeg også gi min stemme til Chariot CX(2 for min del), men så har jeg heller ikke prøvd endre dedikerte joggevogner. Med infant sling var guttungen med på tuerer fra han var 3-4 måneder. Løp litt med en Phil&Teds, men det er ikke å anbefale. Svært ustabil, og egner seg kun på asfalt. For min del er det et absolutt must med bremse på en joggevogn. Den gjør at man kan løpe nesten normalt også i nedoverbakker.

Re: Babyjogger - hva er det som gjelder? [Re: KenR] #1506123 17/10/2012 10:52
J
JMGJMG Offline
Entusiast
Entusiast
J
Sitat: KenR
Nå er det ikke alle som er like økonomisk heldigstilt som deg at de har råd til au pair og/eller hjemmeværende kone/mor. På den andre siden så finnes det heldigvis menn som er tryggere på sin egen seksualitet enn deg. Kanskje mye penger og lav selvsikkerhet henger samme ref din egen referanse?

Forøvrig kan jeg også gi min stemme til Chariot CX(2 for min del), men så har jeg heller ikke prøvd endre dedikerte joggevogner. Med infant sling var guttungen med på tuerer fra han var 3-4 måneder. Løp litt med en Phil&Teds, men det er ikke å anbefale. Svært ustabil, og egner seg kun på asfalt. For min del er det et absolutt must med bremse på en joggevogn. Den gjør at man kan løpe nesten normalt også i nedoverbakker.

Men hvorfor skal man på død og liv trene mens er sammen med ungen?

Re: Babyjogger - hva er det som gjelder? [Re: JMGJMG] #1506128 17/10/2012 11:00
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: JMGJMG

De sover.
De gillar att sitta i vagn.
De gillar att vara på sykkeltur.
Man ska någonstans och sykkel eller løpning är ett alternativ.

Jag är själv skeptiskt till längre turer med huvudmål att man ska träna men med små barn finns det rätt många tillfällen där träning med barnet är ett naturligt alternativ.

Re: Babyjogger - hva er det som gjelder? [Re: JMGJMG] #1506131 17/10/2012 11:06
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Fordi:
- spasertur er kjedelig, sykkel og løping er gøy.
- barna synes det er morsommere med stor fart enn gangfart.
- kona jobber turnus og man ofte er alene med barna. Skal man få trent må man gjøre det sammen med dem.
- man ikke har au pair.

Sikkert mange andre grunner også, men jeg ser INGEN grunner til at man ikke skal trene sammen med ungene all den tid de synes det er stor stas? Her i gården blir det ofte grining når barna forstår at de ikke får bli med pappa på trening, både ut i marka eller på Elixia. De forbinder trening med noe veldig positivt og morsomt, og jeg håper at dette kan bidra til at de beholder et positivt syn på trening og friluftsliv også senere i livet.

Re: Babyjogger - hva er det som gjelder? [Re: JMGJMG] #1506140 17/10/2012 11:21
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: JMGJMG

For at ungen skal skjønne at livet består av mer enn bare tv-spill, jo tidligere jo bedre ICON_WINK

Redigert av paalbn; 17/10/2012 11:21.

Re: Babyjogger - hva er det som gjelder? [Re: Tråkk'n roll] #1506573 18/10/2012 08:49
skognils Offline
Ringrev
Ringrev
hei
har hatt 2 unger i en slik http://www.gumtree.com.au/s-ad/queanbeyan/prams-strollers/baby-jogger-running-pram/1007789224

det har vært helt supert på sti, på grus, på snø osv.. eneste ulempen er at den er litt lang inne på butikker og på buss.
det mest geniale er at på 2min så legger du den sammen og tar av hjulene... hele greia går da oppi skiboksen og en har et fullt bagasjerom tilgjengelig...

den er til salgs for en billig penge om noen er interessert.
Nils

Moderator  support