|
Styrketrening vs. sykkelform
|
Styrketrening vs. sykkelform
11/10/2012 08:36
|
Scottscale29
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg begynte å sykle igjen i februar i år etter ti år med andre (stillesittende) fritidsinteresser. Kiloene har rast av og formen har økt jevnt og trutt. Birken ble unnagjort med samme snitthastighet som for ti år siden. Greit fornøyd med det i og med at jeg den gangen hadde et betraktelig større treningsgrunnlag. Det er moro å trene igjen.
Så, mye av treningen i sommer har gått på sti, og jeg kjenner at jeg mangler en del styrke, spesielt i overkroppen. Vektreduksjonen har nok ikke bare tatt fett. Har hatt store problemer med nakke og skuldre, og også andre muskulære plager etter lengre stiturer. Grusvegturene går fint, men det er jo ikke s å moro...
Har nå startet på et, etterhvert, hardt styrketreningsprogram bestående av kun compound øvelser. Knebøy er selve kjernen i programmet, i tillegg til benkpress, barbell row, overhead press og markløft. Ingen isoleringsøvelser eller maskiner, kun frie vektstenger. Få reps, maks styrke. Jeg ønsker å få mest mulig styrke på kortest mulig tid.
Så spørsmålet; Vil dette gjøre dårlige ting for sykkelformen min? Satser på å starte litt sykkeltrening igjen parallelt om ett par uker.
|
|
|
Re: Styrketrening vs. sykkelform
[Re: Scottscale29]
11/10/2012 09:21
|
Mortens
Ivrig
|
Ivrig
90-100% av treningen bør foregå på sykkel om bare sykkel form som er målet, spesielt når du ikke har syklet så lenge. Noe styrke kan være fint for variasjonens skyld, men tror ikke du vil ha mer framgang av å bytte en styrkeløft vs sykkel. De beste trener vel litt styrke i tillegg til den allerede store sukkermengden (ikke istedenfor).
Seff min egen erfaring og synsing.
Redigert av Mortens; 11/10/2012 09:51.
StravaCervélo R5 Red 2011 Cervélo S3 Ult Di2 2017 Canyon Speedmax CF 105 2018 Tacx NEO - Powertap - Vector 2
|
|
|
[Re: Mortens]
11/10/2012 09:41
|
Scottscale29
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Skjønner. Vel, sykkel er jo forsåvidt hovedinteressen, og motivasjonen for å starte med styrketrening er jo å bli kvitt alle vondter og plager. Merker jo klar fremgang på det området allerede etter noen få uker. Til sammenligning har ikke all syklingen i sommer gjort noe godt for dette, heller tvert i mot. I tillegg ønsker jeg å bli generelt sterkere for å forebygge nye plager.
Så da forstår jeg at jeg må ofre litt sykkelfremgang for å bli sterkere og mer "solid" i kroppen.
Takk for svaret!
|
|
|
11/10/2012 09:49
|
Mortens
Ivrig
|
Ivrig
Høres fornuftig ut, også lurt med en kjapp kjernemuskelatur økt innimellom. Ser i forrige innlegg ble det en fin autokorrekt fra tlf.
StravaCervélo R5 Red 2011 Cervélo S3 Ult Di2 2017 Canyon Speedmax CF 105 2018 Tacx NEO - Powertap - Vector 2
|
|
|
11/10/2012 10:44
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Har begynt å trene Kettlebell i tillegg til slynge, blir spennende å se om dette har noe for seg, og det har jo egentelig all trening.
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
11/10/2012 15:01
|
Ragnus
Medlem
|
Medlem
Jeg begynte å sykle igjen i februar i år etter ti år med andre (stillesittende) fritidsinteresser. Kiloene har rast av og formen har økt jevnt og trutt. Birken ble unnagjort med samme snitthastighet som for ti år siden. Greit fornøyd med det i og med at jeg den gangen hadde et betraktelig større treningsgrunnlag. Det er moro å trene igjen.
Så, mye av treningen i sommer har gått på sti, og jeg kjenner at jeg mangler en del styrke, spesielt i overkroppen. Vektreduksjonen har nok ikke bare tatt fett. Har hatt store problemer med nakke og skuldre, og også andre muskulære plager etter lengre stiturer. Grusvegturene går fint, men det er jo ikke s å moro...
Har nå startet på et, etterhvert, hardt styrketreningsprogram bestående av kun compound øvelser. Knebøy er selve kjernen i programmet, i tillegg til benkpress, barbell row, overhead press og markløft. Ingen isoleringsøvelser eller maskiner, kun frie vektstenger. Få reps, maks styrke. Jeg ønsker å få mest mulig styrke på kortest mulig tid.
Så spørsmålet; Vil dette gjøre dårlige ting for sykkelformen min? Satser på å starte litt sykkeltrening igjen parallelt om ett par uker. Hvis du vil mest mulig styrke på kortest mulig tid, gjør du det ihvertfall på rett måte med de øvelsene der. Ville dog ha brukt markløft, ikke knebøy, som kjernen i programmet. Ingen øvelse gir fremgang i styrke så fort (og alfa omega for å forhindre ryggondt i fremtiden). Om du blir bedre på sykkel av et slik program er en annen sak....
|
|
|
[Re: Ragnus]
12/10/2012 06:51
|
pbk
Ivrig
|
Ivrig
Det er flere måter å se det på, mener jeg. Hvis du har større muskelplager under sykling, sier det seg selv at du hemmes av det. Om du ikke trener sykkelform maks i høst, men blir kvitt årsken til plagene, hadde jeg glatt ventet litt med å spisse formen. Dessuten kan du jo fint veksle mellom styrkeøkter og tekniske-/utholdenhetsøkter (det er vel lurt for muskulaturen å få litt avveksling, også).
|
|
|
[Re: pbk]
12/10/2012 08:39
|
Scottscale29
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Ja. Planen er å kjøre styrke utover nå, og så parallelt få til en tur eller to pr. uke med piggdekk og hodelykt, evt. økter på spinningsykkelen, utover vinteren. 
|
|
|
12/10/2012 09:58
|
torinb
Ivrig
|
Ivrig
Min egen erfaring er at jeg er blitt en mye bedre syklist av å sykle mindre og introdusere styrkeøvelser 2 ganger i uken. Jeg er blitt 50-60 prosent sterkere i beina, og det merker jeg godt. Syklet fortere på ritt i år, og ikke minst merket jeg at jeg hadde mer punch i beina og hang dermed lettere med felt over bakketopper. Det hører med til historien at jeg byttet ut en del sykkeløkter med løping også.
Vanskelig å si at det kun er styrketreningen som har gjort dette, og i hvilken grad andre faktorer har spilt inn - men jeg fortsetter i hvertfall styrketreningen. Lårene har fått betydelig mindre omkrets - men er likevel mye sterkere. Vinn-vinn.
|
|
|
12/10/2012 12:54
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Er alt for mange råd som blir gitt som støtter seg på en pro - semi pro syklist og dennes treningsregime.
Når det kommer til trening så må man se på antall økter/timer vedkommende som spør legger ned - har tenkt til å legge ned for å bedre sitt nivå. Det å avfeie styrketrening på generelt grunnlag er både feilaktig og i enkelte tilfeller helt feil.
Det å trene støttemusklatur er nyttig for alle utøvere - til og med de proffe.
Som torinb så trente jeg også både styrke og løp gjennom vinteren 2011/2012, dette ga meg stor fremgang på sykkelen.
Så det første man bør stille en trådstarter om er hvilket nivå de ligger på treningsmessig før man avfeier og er bombastisk i forhold til spesialisering av trening.
1. Hvor mye trener du? 2. Hva er dine mål? 3. Hvordan bakgrunn har du? (kommer man fra annen utholdenhetsidrett, vel så ha man et fundament med seg)
O store forum har en tendens til å ha ekstremt bastante meninger om slikt som dette.
Styrketrening er IKKE det samme som BodyBuilding, greit å avklare dette først som sist.
Har man plager i kroppen som bedres / eliminieres ved å trene styrke - selvsagt skal man trene styrke. Da kan man yte bedre i annen form for trening og vil igjen oppnå bedre resultater.
Ingen vil påstå at man blir en toppsyklist av å trene KUN styrke, men jeg vil påstå at man kan bli en bedre syklist ved å trene litt styrke. At watt/kg ikke har noe som helst med beinstyrke å gjøre er tullball. Man trenger ikke se ut som Arnold Schwartzneger for å ha bra med krutt i beina.
To personer som er like høye, veier det samme, har likt O2 opptak og har likt talent på sykkel. En har bra styrke i beina, en har mer styrke i overkropp og armer, hvem tror dere har best tråkk på setet? han med arma?
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
12/10/2012 13:02
|
Sancho Panza
Entusiast
|
Entusiast
Jeg pleier også å trene litt styrke om vinteren, helst 1 økt på beina og litt mer (2-3) på kjernemuskulatur, og synes det gir en viss effekt.
Men jeg er usikker på hvilken type styrketrening som gir best effekt mtp sykling. Altså om det lønner seg å prioritere maks-styrke (typsik 4-reps, ut fra argumentet om at man belaster en mindre andel av maks når man sykler) eller utholdende styrke (typisk 20-30 reps, og sånn sett ligger næremere belastiningen man påfører muskulaturen ved sykling).
Jeg tviler på at det finnes noen fasit, men hadde vært fint å høre folks erfaringer.
|
|
|
12/10/2012 14:52
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Styrketreningen kommer alltid i tillegg for min del, og noen vil faktisk sykle fortere ved å sykle mindre. Tror også det er individuelt hvor mye utbytte du har av styrketrening.
Redigert av Hekta-MTB; 12/10/2012 14:54.
|
|
|
12/10/2012 14:58
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det finns absolutt ingen argument mot styrketrening for sykelistert så lenge det er litt gjennomtenkt.
1. Skadeforbyggende (hvis gjøres riktig) 2. Sterkere kjernemusklatur gjør at de små musklene lærer seg å jobbe og "avlaste" ensidig bruk av store muskelgrupper. Mao bedre effektivitet (+ mindre ensidighet mht skader, se nr 1) 3. Variasjon i treningen er viktig i forhold til motivasjon
Og sikkert masse punkt til.
Selv liker jeg ikke å trene mye vekter på beina når jeg bruker beina mye til sykling eller ski (både langrenn og alpint), rett og slett for overskudd til å gjøre dette så mye jeg har mulighet til. Jeg har stort sett trent styrke på beina i perioden oktober-ut januar, da jeg stort sett drar til alpene noen uker da. Litt av målet da har vært den aktuelle alpeturen og være best mulig fit til det.
Men i fjor dro jeg sykkelsesongen helt fram til midten av desember (kun sykle barmark til første uken i desember og Gran canaria en uke) og startet på igjen med sykkel i tidlig mars. Tiden i mellom var det ski og atter ski. Dermed ble det første vinteren på veldig mange år hvor jeg ikke kjørte styrke på beina. Ikke savnet det heller, aldri tålt mer har alpinkjøring som i vinter og sykling i sommer. Men har tenkt å starte opp med styrke på beina igjen neste uke, for å se hvordan det blir. Synes knebøy er en flott øvelse, kjører også utfall, beinpress og omvendt lårcurl (lår bakside).
Styrke på overkroppen kjører jeg ukentlig hele året, dvs noen ganger færre om sommeren og noen ganger 2 ganger i uken på høsten/vinteren, alt etter motivasjon, overskudd og vær (dårlig vær=mer styrke). Mens jeg før har kjørt masse vekter, er jeg nesten vektfri i styrketreningen, av og til kjører jeg benk eller skuldre, ellers ingen vekter. Slynge og rulle for mage/rygg, kroppshevinger for overkropp, dips, armhevinger, bruk av vaierappreat, fikseringsøvelser osv. Får mye ut av det også i forhold til sykling, selv om det ikke er viktig for meg i denne sammenheng. Men jeg er "aldri" skadd og tross masse stygge fall på både ski og sykkel blir jeg sjelden skadd. Det skal styrketreningen har mye ære for. Og når jeg har blitt skadd så har jeg hatt rask restitusjon også mye takket være styrketreningen. Innimellom sliter jeg med motivasjonen for å trene innendørs, men selv dårlig styrkeøkter gir meg noe i etterkant. Summa sumarum; tren styrke, tren riktig, fokus på kjernemusklatur og se ann hvor mye beina dine tåler i combo med annen beinaktivitet.
|
|
|
|
|