Har tenkt å kjøpe en Nerve AL, men sliter å bestemme meg om jeg bør ha 9.9 SL eller 9.9. Vekten er den samme (12,1 kg), men 9.9 SL er ca. 20% dyrere. Jeg ser at SL har litt råere gaffel og demper, men er det verdt det? 9.9 SL er stort sett SRAM, mens 9.9 er for det meste Shimano, uten at det har så mye å si for meg.
Noen som kan forklare hvorfor jeg bør betale 3.500 kr ekstra for en 9.9 SL?
Har tenkt å kjøpe en Nerve AL, men sliter å bestemme meg om jeg bør ha 9.9 SL eller 9.9. Vekten er den samme (12,1 kg), men 9.9 SL er ca. 20% dyrere. Jeg ser at SL har litt råere gaffel og demper, men er det verdt det? 9.9 SL er stort sett SRAM, mens 9.9 er for det meste Shimano, uten at det har så mye å si for meg.
Noen som kan forklare hvorfor jeg bør betale 3.500 kr ekstra for en 9.9 SL?
Jeg bestilte nettopp en 9.9 og ikke 9.9 SL fordi: - Hjulsettet på 9.9 er lettere og skal tåle ryttervekt på 100kg vs 85 kg på SL utgaven. Denne informasjonen fant jeg på Canyons nettsider en eller annen plass. - Felgene er litt bredere og tar derfor bredere dekk. - Liker Shimano bedre enn Sram - Remote lever for CTD kan ettermonteres hvis jeg føler behov for det, hvis ikke er det penger spart. - Synes black/white fargene er finere enn fargevalgene på SL
Eneste jeg kunne tenke meg på SL utgaven er Kashima belegg på demperne, men etter å ha googlet mye på dette er det ikke så nøye. Det er mange som ikke klarer å kjenne forskjell på Kashima/ikke Kashima.
Hei! Jeg lurer på hva dere mener om å ha Nerve AL 29 som eneste sykkel?
Knapt mosjonist, til-fra jobb, mye asfalt i tett bebygd strøk(men dårlig nok den) noe lett sti (gåsti i skogen) + grusgangvei. Tenkt til å bruke sykkel mer enn bil når jeg skal rundt innenfor 6-7km. Hvis jeg blir bitt av basillen, kansje birken, eller lignende.
Har hørt med 2 bekjente som har hardtail, at fulldemper er dumt, dårlig/ ubruklig, om ikke det er snakk om nærmest downhill. Føler kritikken mot fulldemper blir for krass, og nesten ett forsvar for deres eget valg? Disse har syklet noen lokale løp + birken, men er helt opphengt i vekt på sykkel, og tid(selv om tiden forstod jeg ikke var blandt de beste)
Er litt redd for at en slik sykkel også skal virke fjærende i tråkket, som jeg leser om. Det at denne ikke har lockout på demperene, men climb på stiveste, oppfattes det som lock når man sykler? Er selv 170, og veier 76kg, hvis det har noe å si.
Vil SL modellen som har enda litt mer justering på demperene, hvis jeg har forstått det rett, kunne justeres stivere ved behov? Har mest lyst til å sykle lett sti, men dårlig tilgang. Innbiller meg også at 9.9 er den som gir mest for pengene, men hva vet jeg?
Ved feks en løype på asfalt 2mil, lite opp/ ned, 2 syklister like godt trent, 1 fulldemper, 1 hardtail, men like ellers, vil den med fulldemper henge etter, eller slite mer for samme tid?
Har idag en gammel hardtail sykkel (lagt ved bilde) med defekt demper foran, veldig skjeve hjul, tynnslitte kjede og drev, så mye rart vil sikkert føles som en oppgradering. Men ramma virker bra. Veide denne sykkelen til 12,6kg.
Blei litt lengre enn tenkt gitt, håper ikke dette ble altfor "mongo"
Re: Nye Canyon Nerve AL 29
[Re: hhp]
#172136405/12/201318:36
Hvis du ikke har tenkt å sykle på sti, og ikke kommer til å sykle over steiner, røtter o.l, spørs det om du trenger demping bak. Fulldemper er - etter min mening! - helt suverent til stisykling, både rett bortover, oppover og nedover.
Jeg har Nerve 29 AL 9.9 SL (var det hele navnet?), og bruker så å si aldri "Climb", bortsett fra i lange oppoverbakker på asfalt til/fra skogen. "Trail" er bra til det meste, og jeg bruker "Descent" i nedkjøringer som er passe lange (og jeg husker/rekker å bytte over).
Fulldemper er jo laget for mer ruglete underlag, vil alltid være tyngre og kreve mer vedlikehold. Om du hovedsakelig sykler asfalt og grus er en halvdemper et bedre valg etter min mening.
Takk for svar! Jeg har lest bloggen din:http://blodsmak.no/2013/04/canyon-nerve-al-29-9-9-sl-forste-titt-tur/ Den var veldig fin, og morsomt skrevet. Du virker endel mer positiv enn han i denne svenske testen her: http://happymtb.org/2013/05/28/canyon-nerve-al-29-gran-turismo-for-skogen/ det er vel det med demperene, han ikke er helt fornøyd med. Leste den svensketesten etter mitt først innlegg.
Men det med "trenger demping bak" jeg trenger vel egentlig ikke ny sykkel heller :-) Neida men det er det med å ha lyst på, jeg tenkte at hvis denne funket nesten som en hardtail med settings på climb, hvorfor ikke gå for det da selv om det blir mye asfalt. Får sykkelinteressen min seg en boost av dette, tror jeg at jeg har valgt feil sykkel ihvertfall hvis jeg velger den siste du linket til. Takk for forslagene uansett. Det er ikke det at jeg på død og liv skal sykle på asfalt, men den er lettest tilgjengelig, uten å bruke bil først for å komme til stier og skau.
Kansje ikke jeg heller føler for at denne måtte stått i climb heller, hakke peiling. Men skjønner jeg deg rett, så mener du at dette ikke er noen god sykkel om man kun kan ha 1, og evnt noen få ganger skulle sykle med andre som har hardtail?
Hvor lang er transport etappen din til å fra skog, og føler du da at det er en dårlig sykkel?
Fulldemper er jo laget for mer ruglete underlag, vil alltid være tyngre og kreve mer vedlikehold. Om du hovedsakelig sykler asfalt og grus er en halvdemper et bedre valg etter min mening.
Ok, jeg tror jeg skjønner, jeg er nok på feil forum, jeg skal ha meg en brukssykkel, som jeg i tillegg kan ha det morro med, kansje til og med få en interesse. Føler vel at dere gir vel menende råd ut fra deres eget nivå og stå sted, jeg er ikke der. Jeg skal ikke satse tungt på sykkelsporten. Skjønner at fler deler på sykkelen vil kreve mer vedlikehold og vil kunne gå istykker. Veier sykkelen 10, eller 12kg for meg så er det mindre viktig. Ja halvdemper er nok ett bedre valg akkurat nå, enig det. Men jeg hadde håpet at både jeg og sykkel skulle vare litt lengre enn akkurat nå.
Det koker egentlig ned til Vil Nerve AL 29 fungere bra som en allround sykkel? Eller vil den være en bedre allrounder enn den jeg har?, hehe Er svaret nei her, da er det greit.
Jeg var i samme situasjon som deg i fjor, ønsket én sykkel som skulle passe til alt. Jeg endte opp med å kjøpe 9.9 versjonen (ikke SL) og har ikke angret overhodet.
Jeg bruker sykkelen til alt fra jobbsykling på asfalt til stiturer på fjellet. Men man må selvfølgelig innse at ved å velge en sykkel til alt så er man nødt til å kompromisse. Samme som den svenske testen konkluderer med så er den god på mye, men ikke best på noe, men det er helt ok for meg. Jeg har ingen ambisjoner om å vinne hverken birken eller noe utforritt.
Når det gjelder demperene så er det litt gynging ved stående sykling når man tar i selv i climb modus. Dette merker jeg kun på grus/asfalt, ikke på sti. Hvis jeg vet jeg kun skal sykle på sti/asfalt tar jeg gjerne å gir et par ekstra pump i demperene, da blir nesten gyngingen borte. Vet ikke om dette er helt riktig måte å gjøre det på, men det fungerer hvertfall for meg.
Jeg har ingen problemer med å anbefale denne sykkelen til variert bruk, jeg er veldig fornøyd.
Kjøpte meg fulldemper for første gang i år, riktig nok en Ibis Ripley, og ikke en Canyon, og jeg må si at det er en bedre allroundsykkel enn en hardtail for folk som bruker sykkelen en gang i blandt til trening og lek og ikke minst til pendling på kjettingspor og dårlig vintervei. Merker ikke så mye til at sykkelen gynger annet enn når jeg står og trår. Har du tenkt deg en del i skogen og på sti så har jeg ingen betenkeligheter med en fulldemper som eneste sykkel, men skal du sykle mest på asfalt så hadde man kanskje ikke valgt en terrengsykkel?
Jeg var i samme situasjon som deg i fjor, ønsket én sykkel som skulle passe til alt. Jeg endte opp med å kjøpe 9.9 versjonen (ikke SL) og har ikke angret overhodet. Jeg har ingen problemer med å anbefale denne sykkelen til variert bruk, jeg er veldig fornøyd.
Ok takk for svar, det høres bra ut. Veldig greit å vite om det du skriver om gyngingen også. har du hatt noen feil med demperene dine, som mange andre har hatt? Forstod som det bare var factory fit modellen som ikke hadde disse problemene, skal være ordnet nå.
Har du syklet sammen med andre som har hardtail, og følt på om sykkelen fungerer bra/ dårlig opp i mot de?
Ikke SL, da har vel du Shimano bremser? har du hatt problemer med støy fra bremsene?
Jeg kjørte den str saken på hjemmesiden til canyon den sier S(16") selv om jeg øker høyde til 178 + arm lengde m.m. Jeg er som sagt tidligere i tråden 170cm høy virker det riktig?
Ser ut som den kommer på ca22500kr for meg nå, ser det ut til å stemme med deg?
Har ikke hatt problemer med demperne, men ser de har endret en del på setup for i år. I fjor kom også 9.9 med factory fit gaffel.
Den var også satt opp med avid elixir 7 bremser, de støyer når de er våte men ikke ellers.
Jeg sykler mye sammen med andre som har hardtail. Mot noen av de mest raceorienterte hardtails er jo nerve`n litt tyngre men ikke noe jeg merker i praksis på grus og asfalt. Nedover på litt rufsete underlag er forskjellen mye større i favør nerve. Veldig trygg og stødig håndtering med fulldemper, sluker liksom terrenget mye bedre. Dekk og rullemotstand tror jeg er viktigere enn et par kg forskjell på fulldemper/hardtail.
Ang størrelser har jeg ikke helt oversikt på den kalkulatoren. Synes S høres riktig ut for din høyde.
Når jeg fikk moms fra UPS så hadde de av en eller annen grunn halvert salgsprisen, ergo halv moms også, så det var jo hyggelig overraskelse
Kjøpte meg fulldemper for første gang i år, riktig nok en Ibis Ripley, og ikke en Canyon, og jeg må si at det er en bedre allroundsykkel enn en hardtail for folk som bruker sykkelen en gang i blandt til trening og lek og ikke minst til pendling på kjettingspor og dårlig vintervei. Merker ikke så mye til at sykkelen gynger annet enn når jeg står og trår. Har du tenkt deg en del i skogen og på sti så har jeg ingen betenkeligheter med en fulldemper som eneste sykkel, men skal du sykle mest på asfalt så hadde man kanskje ikke valgt en terrengsykkel?
Hei, takk for svar. Surfet litt på sykkelen din, den virker litt mer rå, eller direkte mot sti, stemmer det? Fant ingen test av sykkelen din, har du noen link kansje? Er vel ikke lockout på den heller da, siden du nevner gyngingen? Er den i samme prisleie?
Jeg har ikke tenkt meg primært i skogen, men håper ny sykkel skal, vekke meg litt til å begynne å dra til skogs. I gamledager da jeg kjørte crosser, varte morroa ca 1 time på is og jorder. Men til skogs, eller dårlig grusvei ble det aldri kjedelig, heller ikke når bonden kom.. Kjøper jeg en landveisykkel, så er vel den litt langt ut på sidelinjen i forhold til en terrengsykkel, hvis man prøver å sikte seg inn på en allrounder, selv om det blir litt mye asfalt, altså av/ på gangsti, humpete dårlig asfalt.
"men skal du sykle mest på asfalt så hadde man kanskje ikke valgt en terrengsykkel" Nja går jo noen SUV rundt omkring, er vel ikke alle som er oppi steinrøysa til enhver tid?
Re: Nye Canyon Nerve AL 29
[Re: hhp]
#172156706/12/201310:12
Nja går jo noen SUV rundt omkring, er vel ikke alle som er oppi steinrøysa til enhver tid?
Godt poeng ;-)
Jeg har hatt Nerve AL 7.9 siden april 2013 nå, og er godt fornøyd med sykkelen som en allrounder. Jeg har brukt den både til ritt og som ren stisykkel. Skal du en dag i skogen med litt grus og litt sti om hverandre så er den perfekt! Men hvis du sykler mest asfalt og kanskje litt grus innimellom så er det overkill med fulldemper spør du meg. Da er jeg enig med de som sier hardtail og kanskje til og med cyclocross. Sykler du bare asfalt er jo svaret definitivt landeveissykkel. Skal love deg at det blir en HELT annen opplevelse enn å sykle asfalt på den sykkelen du har i dag.
Noen som vet om 110 mm gaffelen på nerven kan konverteres til 120? I og med at det ikke finnes noen fox med 110 mm sånn egentlig så tenkte jeg kanskje at det var en 120 mm som var begrenset til 110. Har googlet meg ihjel uten å finne ut av dette...
Noen som har erfaring med ulike dekk og dekkdimensjoner? Hva passer og hva passer ikke?
Lurer på å kjøpe Hans Dampf i 2,35, men Ardent og Rubber Queen (nå Trail King?) er også aktuelle. De to sistnevnte finnes vel i hhv 2,25 og 2,4 og 2,2 og 2,4?
Fin tråd å lese seg opp på for en som vurderer Nerve al 29
Stemmer det at det går det å ettermontere remote lever for demperne på 9.9 2014? Er det isåfall noen som har gjort det og vet hvor det kan gjøres og hvor mye det koster?