Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Førsteinntrykk av Intense Carbine

Førsteinntrykk av Intense Carbine #1502198 10/10/2012 18:03
cht Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Hadde egentlig ikke tenkt til å skrive en avhandling om dette. Som regel så vil vi alle forsvare vår investering og mene at det man selv har er helt fantastisk og MYE bedre enn alt annet man har prøvd eller eid. Slike tester blir ofte litt lite objektive synes jeg.
Men skitt au, etter dagens tur så gjør jeg det allikevel.
Jeg har testet ganske mange sykler, men det er Stereo og Sting jeg har syklet mest på. Derfor blir dette i stor grad en sammenligning med dem.

BOS Deville 160 gaffelen er nå på plass og fungerer knirkefritt, BAB fiksa det greit ICON_SMILE

Jeg fikk endelig testa sykkelen i "nabolaget" som jeg kjenner godt, som er viktig når man skal teste noe nytt. Bortover på asfalt, grus og lett sti kjennes sykkelen veldig behagelig, men ikke noen voldsom forskjell fra Stereo'n. Jeg har jo nå 160/150 mot 150/140 tidligere, og det merker jeg. Dette er selvsagt ingen grus-rakett, men jeg vet ikke om den er så mye tregere enn Stereo'n heller.

Oppover (på sti) gikk veldig fint. Var litt bekymret med såpass lang gaffel, men det gikk faktisk vel så lett, må teste litt til. Oppover på asfalt var også helt greit, ikke noe stor forskjell fra tidligere.

I korte oppover-crux hvor man har fart var det noe helt annet, her gikk det mye bedre! Den føltes vesentlig lettere og raskere. Gaffelen er veldig plush, noe jeg antar gjør slikt føles lettere og enklere.

Hopping var også en helt annen verden, med denne så kunne jeg hoppe vesentlig høyere og lengre enn tidligere. Det å lande sideveis, på skrå eller rett fram var akkurat like kontrollert. Her var det veldig stor forskjell fra tidligere. Med Stereo'n var det best å lande rett og rett fram, nå kan jeg nesten lande akkurat som jeg vil. Mye mer moro, og mye tryggere. Ja, kortere kjedestag er helt klart noe jeg liker.

Også var det nedover. Her spiller jo gaffelen en stor rolle. Den er faktisk helt rå, hadde aldri trodd at den skulle være så mye bedre. Den bruker mye av vandringen selv på lett sti, og det er tydeligvis the way to go, for en oppgradering! Det er også tydelig at denne gaffelen liker å kjøres hardt i forhold til Revelation gaffelen. Totalt sett er dette helt overlegent nedover i forhold til hva jeg er vandt med. Nesten litt farlig....

En ting jeg undres litt over er hvor mye av bakdemperen jeg bruker. Strikken forsvinner ned til bunn så og så med en gang. Dette er litt uvandt, men jeg tror ikke det er noe negativt, bare annerledes. Totalt sett så gjenstår det mye justering av dempere.
I tillegg ble jeg litt øm i musklene i leddet mellom lårbeinet og hoften, tror sitte stillingen også må tunes noe. Jeg har litt lyst til å gå fra 70mm til 80mm stem også, og muligens justere litt på høyden.

Inntrykket er rett og slett helt imponerende. At jeg skulle merke så stor forskjell hadde jeg aldri trodd. Blir spennende å se hvordan det blir etter mer testing.... og ikke minst sykle Megavalanche på denne, DET blir gøy ICON_LAUGH

Redigert av cht; 10/10/2012 20:54.
Re: Første inntrykk av Intense Carbine [Re: cht] #1502203 10/10/2012 18:11
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kult med ny sykkel, da. Gratulerer.

Har du riktig mengde sag på bakdemperen?

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Første inntrykk av Intense Carbine [Re: cht] #1502277 10/10/2012 19:46
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ikke skryt den gaffelen helt opp i skyene a, da får jeg bare lyst på jeg og....... ICON_TONGUE

Redigert av Raymond; 10/10/2012 19:46.
Re: Første inntrykk av Intense Carbine [Re: cht] #1502290 10/10/2012 19:52
cht Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Harde fakta.... ICON_WINK
Du får teste, er jo ikke sikkert du blir like imponert.

Polka:
Aner ikke hvor mye sag det skal være, men det står sikkert ett eller annet sted på internettet ICON_SMILE

Re: Første inntrykk av Intense Carbine [Re: cht] #1502293 10/10/2012 19:53
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vi må kjøre test! Jeg får gå inn i testen med en forutinntatt negativ innstilling til bos....men hva skal jeg grunngi det med, at den er fransk!!?!? Hehehe. skull

Re: Første inntrykk av Intense Carbine [Re: cht] #1502304 10/10/2012 20:03
J-A-E Offline
Ringrev
Ringrev
Ser og høres ut som en flott sykkel ICON_SMILE

- Joakim - Transition Scout -
Re: Første inntrykk av Intense Carbine [Re: Raymond] #1502352 10/10/2012 20:54
cht Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: Raymond
Vi må kjøre test! Jeg får gå inn i testen med en forutinntatt negativ innstilling til bos....men hva skal jeg grunngi det med, at den er fransk!!?!? Hehehe. skull

Det er absolutt ingen dårlig grunn det ICON_SMILE
Jeg pleier å være veldig kritisk og ha en "alt er bra" holdning til sykkelting, men dette var så langt overbevisende ICON_SMILE

Kan teste i morgen hvis det passer.

Redigert av cht; 10/10/2012 20:54.
Re: Første inntrykk av Intense Carbine [Re: Raymond] #1502387 10/10/2012 21:55
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Raymond
Ikke skryt den gaffelen helt opp i skyene a, da får jeg bare lyst på jeg og....... ICON_TONGUE

Støtter Raymond her. Ikke kom å si at gaffelen er så bra. Det er sykkelen som gjør gaffelen bra!

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Moderator  support