Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

La oss diskutere stemlengde!

Re: La oss diskutere stemlengde! [Re: Bjørn B] #1502506 11/10/2012 08:32
kitbay Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Bjørn B

1. Hvorfor bruker en del produsenter forskjellig lengde på stem på forskjellige str på sykkel?

Tror ikke det fungere så bra å bare øke størrelsen på ramma % vis på forskjellige størrelser. Du kan ikke ta en sykkel i XS og bare gange den opp til en XXL. Jeg vil tro at medium rammer er det designere tar som utgangspunkt og størrelser over og under blir kompromiss.

Øker du f.eks overrøret og seterøret for mye vil du også måtte forandre wheelbase og chainstay. Husk at geometrien på selve ramma skal være relativt like på alle størrelser.
Derfor må noen ha forskjellige stem og seterørs vinkler.

Dette er min mening og noe jeg bare @synser ICON_LAUGH

Re: La oss diskutere stemlengde! [Re: baronKanon] #1502518 11/10/2012 08:50
K
Kay Offline
Medlem
Medlem
K
Sitat: baronKanon

Må man tilpasse mer enn 20mm en eller annen vei, har man mest sannsynlig feil ramme. Effektiv overrørslengde er ofte ikke mer enn 20-30mm forskjellig mellom størrelsene.

Det kommer vel an på hvor lang stem man vil ha, eller? Jeg tenkte å sette på kortere stem på min sykkel, og vurderer å gå fra 110 mm til 80 mm. Grunnen er at jeg får en følelse av å sprette over styret i nedoverbakkene, og jeg tror kanskje dette kan gjøre det litt bedre (uten at jeg har så veldig mye peiling).

Hadde jeg hatt en mindre ramme, måtte jeg jo følgelig hatt en lengre stem, og jeg kunne kanskje ikke gjort så mye med denne utfordringen.

Re: La oss diskutere stemlengde! [Re: Kay] #1502520 11/10/2012 08:56
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Kay
Jeg tenkte å sette på kortere stem på min sykkel, og vurderer å gå fra 110 mm til 80 mm. Grunnen er at jeg får en følelse av å sprette over styret i nedoverbakkene, og jeg tror kanskje dette kan gjøre det litt bedre (uten at jeg har så veldig mye peiling).
Dette er den erfaringen jeg fikk da jeg gikk ned fra 90 til 60mm. Mye sikrere nedover. den erfaringen jeg også fikk, var at da kunne (måtte) jeg sette ned styret litt ekstra for å få ned tyngdepunktet uten at det gikk utover komfortsonen. Dette gjorde at klatringer gikk bedre.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: La oss diskutere stemlengde! [Re: baronKanon] #1502523 11/10/2012 08:59
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: baronKanon
Sitat: Kay
Jeg tenkte å sette på kortere stem på min sykkel, og vurderer å gå fra 110 mm til 80 mm. Grunnen er at jeg får en følelse av å sprette over styret i nedoverbakkene, og jeg tror kanskje dette kan gjøre det litt bedre (uten at jeg har så veldig mye peiling).
Dette er den erfaringen jeg fikk da jeg gikk ned fra 90 til 60mm. Mye sikrere nedover. den erfaringen jeg også fikk, var at da kunne (måtte) jeg sette ned styret litt ekstra for å få ned tyngdepunktet uten at det gikk utover komfortsonen. Dette gjorde at klatringer gikk bedre.

Kombinert med 2cm bredere styre følte jeg klatringene ble bedre. Jeg gikk ikke så lang ned da, bare fra 75 til 70mm, men styre med 2cm ekstra bredde og litt mer backsweep gjorde betydelig forskjell.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: La oss diskutere stemlengde! [Re: Espen] #1502605 11/10/2012 11:09
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: Espen
Quote:
Selv gikk jeg altså for en nokså kort ramme i str. M for bedre skrittklaring, økte lengden på styreframspringet, men gikk for et bredt styre med masse bakoverbøy ("sweep").

Akkurat dette har jeg selv også gjort nå, og er spent på resultatet.

Stor tro på at det blir bra.

Kan forøvrig legge til at forskjellen mellom feks 9 og 12 backsweep (ca700mm styre) representerer ca 20mm stemlengde.

E

Om man har langt stem og mye backsweep eller kortere stem og mindre backsweep vil vel kun påvirke håndergonomien. Så lenge hendene er på samme plass i forhold til styrerøret blir kjørefølelsen det samme (gitt at fleks er neglisjerbart).

Noen styrer med mye bakoverbøy har litt fremoverbøy for å kompensere, slik at de kan brukes med ca samme stem som "normale" styrer, f.eks. Fleegle (som har super ergonomi for meg med sine 15 grader bøy).

Det er mye å tenke på for å finne rett stemlengde. Man burde jo fokusere på hvor langt foran (eller bak) styrerøret hendene er plassert, ikke hvor langt stemmet er.

Re: La oss diskutere stemlengde! [Re: Bjørn B] #1502740 11/10/2012 15:53
Espen Offline
More than words
More than words
Absolutt!

Final hand position, som det heter på fint.

Bredere styrer fører (som lengre stem) også til vekten framover.

E

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support