Hva er galt med kroppen min?
|
Hva er galt med kroppen min?
10/10/2012 10:39
|
Cervin
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Først og fremst, ja har vært til lege, uten at det hjalp noe.
I fjor når jeg begynte å sykle mye var kondis osv veldig dårlig. Men følte jeg ble utrolig fort annpusten osv. Snakket med lege og fikk astma innhalator, uten at det hjelper noen ting.
Etter en vinter og vår og sommer hvor formen gradvis har virket som den har blitt en del bedre var det som et slag i tryne å ut en tur i dag.
Har vært på ferie i varme strøk og har vært litt lat et par uker, men forrige tur var ikke like ille som i dag. Forrige tur var også etter ferien, men det var ikke like kaldt som i dag. Men i dag var det noe kaldere så det som skjer er dette:
Nesten med en gang jeg begynner å sykle blir jeg sinnsukt annpusten. Etter en liten stund (15 min) får jeg blodsmak i munnen, og føler jeg har tatt meg helt ut. Nesa og øyer renner. Og raskere enn på veldig veldig lenge føler jeg at jeg mister kraften i armene. Det ble ikke noe verre på den ca 2 timer lange turen, men føles som jeg har blitt i sykt mye dårligere form bare pga litt kaldere vær.
Noen som har erfaringer og tips? Det er ikke minusgrader, så er ikke iskaldt, bare rundt 8 grader. Og erfaringsmessig blir det verre når det blir under 0.
Always looking for the next trail.
Kristiansand Sykkelpark
|
|
|
Re: Hva er galt med kroppen min?
[Re: Cervin]
10/10/2012 10:55
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Tror jeg hadde byttet lege, og gitt det et forsøk til.
|
|
|
10/10/2012 11:01
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
hvis du faktisk har astma kan gjerne luftfuktigheten ha mer å si enn temperaturen. en annen ting er om du f.eks. har byttet bomiljø (flyttet inn i et hus med muggsopp, hund/katt e.l.). slikt kan ha mye å si. har du noen allergier?
som Dexter ovenfor kan jeg foreslå en tur til (ny?) lege. det skal ikke være så vanskelig å konstatere om du har astma. og om du faktisk har astma, skal medisin hjelpe (ikke momentant, men i løpet av kanskje 10 minutter).
|
|
|
10/10/2012 11:06
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Kunne vært interessant å vite noe om pulsen din. Astma har vanligvis andre karakteristika enn "bare" å være veldig anpusten. Man merker som regel ganske godt at luftveiene snører seg sammen og som oftest piper det fra lungene. Men dette utelukker ingenting. Det finnes flere varianter av dette.
Men det finnes sikekrt en hel haug med andre forhold som kan skape samme reaksjon. Vanlig allergi, infeksjosskdommer, forkjølelse, influensa osv osv.
Men det er egentlig bare en ting å gjøre: Finn en kompetent nok lege og få det utredet.
|
|
|
10/10/2012 11:12
|
perbl
More than words
|
More than words
1: Bytt lege
2: Bytt lege
3: Eventuelt kan det være greit om du snører på deg ei pulsklokke og får sjekket hvordan systemet ditt fungerer når det yter, det bør også en lege kunne ta stilling til om er interessant.
Per B.
|
|
|
10/10/2012 12:20
|
PedroS
Entusiast
|
Entusiast
Få en henvisning til en øre-, nese-, halsspesialist. De har utstyr for å sjekke. Kan høres ut som en belastningsvariant av astma.
PedroS
|
|
|
[Re: ]
10/10/2012 12:58
|
torsteinvh
Ivrig
|
Ivrig
Det er greit nok det. Men hvor er systemene for å vurdere hvilken lege man skal bytte til. Hvor står det noe som helst om den kliniske kvaliteten på de legene du kan velge mellom? http://www.legelisten.no/Dette er ikke en offisiell tjeneste, så jeg aner ikke noe om kvaliteten på informasjonen der.
Redigert av torsteinvh; 10/10/2012 13:01. Rediger grunn: Feil link...
With light parts come great responsibility
|
|
|
[Re: ]
10/10/2012 12:59
|
perbl
More than words
|
More than words
Det er greit nok det. Men hvor er systemene for å vurdere hvilken lege man skal bytte til. Hvor står det noe som helst om den kliniske kvaliteten på de legene du kan velge mellom? I dette tilfellet høres det nå ut som om trådstarter er såpass misfornøyd at jeg ville prøvd meg på en annen lege i nærområdet for å se om det var forskjell i hvordan de utredet og angrep problemet. Når jeg valgte meg ny fastlege her i Trondheim må jeg innrømme jeg bare gjorde det tilfeldig utfra de tilgjengelige som hadde mange pasienter tilknyttet seg. Ellers kan man også vurdere å bruke en av listene på nett der folk kan legge igjen vurderinger av fastleger. EDIT: Ved en kjapp sjekk nå på linken i forrige innlegg ser jeg at min fastlege er på topp-fire i Trondheim, så helt feil valgte jeg ikke 
Redigert av perbl; 10/10/2012 13:00.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
10/10/2012 13:05
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
EDIT: Ved en kjapp sjekk nå på linken i forrige innlegg ser jeg at min fastlege er på topp-fire i Trondheim, så helt feil valgte jeg ikke Ellers ser jeg en lokal syklist på topp-7-lista for Trondheim. Han stjal nylig en av KOM-ene mine
|
|
|
10/10/2012 13:16
|
StianL
Entusiast
|
Entusiast
Jeg ville prøvd å finne en lege som har jobbet en del med idrett tidligere. De pleier å ha mer greie på slike ting.
|
|
|
[Re: PedroS]
10/10/2012 13:29
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Få en henvisning til en øre-, nese-, halsspesialist. De har utstyr for å sjekke. Kan høres ut som en belastningsvariant av astma. Sikker på at du ikke mente en lungespesialist/noen på lungeavdelingen? Jeg har ihvertfall aldri gått til øre-nese-hals-spesialist med min astma.
|
|
|
10/10/2012 15:45
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Ok, dette har ingenting med kulde å gjøre, men det lyder så kjent at jeg nevner det likevel: symptomene dine høres akkurat ut som meg etter at jeg har gitt blod. Fin ved rolig bevegelse, litt anstrengelse og jeg knekker sammen. Det er nok noe annet du har, men bare sjekk blodprosenten for sikkerhets skyld.
|
|
|
10/10/2012 16:29
|
Jokis
Ivrig
|
Ivrig
Sprøtt. Jeg har detsamme. Fjor vår: Astmalignende symptomer, fikk spray og var til utredning. Fant ingenting,men det peip i kassa og lungene kjentes uelastiske og ømme ut. Litt som å være støl mellom alle ribbena på ryggen. Fikk Seretide og Ventolin, Ventolin måtte jeg kutte ut da det fikk hjertet mitt til å galoppere. Fikk påvist noe bjørkealergi, og alt ga seg av seg selv etterhvert.
Nå for en uke siden er det tilbake. Kjennes ut som jeg ikke får så mye luft som jeg kunne ha trengt ved aktikivet. Skal til lege igjen mandag.
|
|
|
10/10/2012 18:47
|
Cervin
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Jeg er enig i at det virker som jeg ikke får nok luft. Hos legen sjekket vi pusten i sånn aparat og tok blodprøver, og alt så normalt ut. Eneste var blodsukker som var en smule høyt.
En idrettslege har kansje mere peiling, men siden det ble bedre mot våren og har vært ganske bra i hele sommer trodde jeg det var over.
Kan jo være noe allergi men syntes det virker som det henger sammen med kulda. Husker spes en gang i fjord høst jeg var ute å løp i minusgrader. Da var det pipeorkester og omtrent en halvtime før pusten roet seg når jeg var ferdig. Ikke spesielt kult.
Men nå skal jeg tilbake på jobb noen uker, prøve å trene masse igjen for så å hive meg på sykkelen når jeg kommer hjem igjen. Hvis det da er like ille må jeg bestille ny legetime å si at jeg vil ha en grundiere sjekk.
Takk for alle tilbakemeldingene.
Kristiansand Sykkelpark
|
|
|
10/10/2012 19:13
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Astma kommer i mange varianter, men stort sett så innebærer astma at man har problemer med å puste ut, ikke inn. Om du mener du ikke får nok luft, så høres det ut som noe annet. Støtter forøvrig de som anbefaler spesialist. Jeg fikk omsider diagnose og riktig medisinering etter testing på lungeavdelingen på Riksen.
|
|
|
10/10/2012 19:17
|
Raskall
More than words
|
More than words
Har du sovet bra i det siste? Følelsen du beskriver er den samme jeg har etter flere netter med ingen, dårlig eller for lite søvn.
|
|
|
10/10/2012 23:14
|
cht
Veteran
|
Veteran
Jeg er har hatt astma siden jeg kunne åpne øya og kjenner igjen noen av disse symptomene. Min variant kalles anstrengelsesastma, kombinert med allergi, en kombinasjon som fort kan føre til sykemelding... For min del er det helt klart mest vanskelig å puste inn, ut går bedre. Akkurat nå ligger jeg på sofaen med hvilepuls, hvis jeg hadde løpt rett ut i det kjølige og fuktige været og gitt full gass hadde jeg fått ganske store problemer. Altså er oppvarming helt avgjørende for at jeg skal fungere. Jo kaldere/fuktigere det er ute, jo lengre må jeg varme opp, gjerne så opp til en time. Gjør jeg ikke det og tyner kroppen "kollapser" jeg helt, hvis jeg i tillegg reagerer på noe (pollen feks.) så blir det ille.
Forebyggende medisin og god kondisjon er avgjørende for min del.
Prøv med lang og rolig oppvarming og se om ting funker bedre etter det.
|
|
|
11/10/2012 09:06
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Jeg er enig i at det virker som jeg ikke får nok luft. Hos legen sjekket vi pusten i sånn aparat og tok blodprøver, og alt så normalt ut. Eneste var blodsukker som var en smule høyt.
Hæ, var blodsukkeret en smule høyt? Hvor høyt snakker vi? Ta en sjekk til på dette, kanskje... (typisk fastende om morgenen) (Jeg er diabetiker, og de sikreste symptomene på høyt blodsukker hos meg er astma, slapphet og melkesyre)
|
|
|
11/10/2012 09:35
|
engekri
Ivrig
|
Ivrig
sliter med det samme selv, men kanskje ikke i like stor grad. Jeg må varme opp grundig og så roer ting seg ned etterhvert. Jeg liker å tro at jeg er i bedre form enn jeg er, og åpner alltid alt for hardt. Blir du kjørt når du sykler alene, eller med andre? Hvis du blir kjørt av P sykle med andre kan det hende de egentlig er i langt bedre form enn det du faktisk er i?
Pass opp så du ikke ender opp med utredning på sykehuset slik som han med mageverk;-)
|
|
|
11/10/2012 19:17
|
Cervin
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Vell, de sjekket for diabetes også, men jeg hadde ikke det, men var ikke langt ifra, så måtte passe litt på sa han.
Det som skjedde her var alene, men jeg har alltid hatt det slik at jeg er en av de første som blir peisa på tur, men det resulterer bare i at jeg trenger en pust (ca 20 sekunder) før jeg er klar igjen, så er ikke plaget med å bli liggende etter. Og jeg føler jeg holder like lenge som de andre.
Kristiansand Sykkelpark
|
|
|
[Re: cht]
12/10/2012 07:41
|
DagRS
Ivrig
|
Ivrig
Jeg er har hatt astma siden jeg kunne åpne øya og kjenner igjen noen av disse symptomene. Min variant kalles anstrengelsesastma, kombinert med allergi, en kombinasjon som fort kan føre til sykemelding... For min del er det helt klart mest vanskelig å puste inn, ut går bedre. Akkurat nå ligger jeg på sofaen med hvilepuls, hvis jeg hadde løpt rett ut i det kjølige og fuktige været og gitt full gass hadde jeg fått ganske store problemer. Altså er oppvarming helt avgjørende for at jeg skal fungere. Jo kaldere/fuktigere det er ute, jo lengre må jeg varme opp, gjerne så opp til en time. Gjør jeg ikke det og tyner kroppen "kollapser" jeg helt, hvis jeg i tillegg reagerer på noe (pollen feks.) så blir det ille.
Forebyggende medisin og god kondisjon er avgjørende for min del.
Prøv med lang og rolig oppvarming og se om ting funker bedre etter det. Dette er akkurat slik jeg også har det. Rolig oppvarming og medisiner både for allergi og astma i kombinasjon har gjort susen for meg. Singulair blant annet har gjort underverker med pusten.
Redigert av DagRS; 12/10/2012 10:03.
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
[Re: DagRS]
13/10/2012 14:08
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
Må stille ett par spørsmål om ditt treningsregime, fysiske forutsetninge, alder og forventninger til resultater. Varmer du alltid opp før du belaster kroppen ? Dvs minst 20 minutter sone 1&2 føre du går opp i sone 4&5. Er du overvektig, røyker eller drikker "mye" ? Hvordan er grunnformen ? Hvis du er "godt voksen" vil du nok slite mer en de som er i sin grønne ungdom  Er treningsøktene dine realistiske i forhold til din fysiske form ? Liten vits i å kjøre knallharde bakkeintervaller sammen med eliteutøvere hvis du er en mosjonist. Fører du treningsbok og noterer evn fremganger ? Når jeg har treningsturer og ikke koseturer får jeg stort sett samme symptonene som deg, blodsmak i munnen, alltid kortpustet og dritsliten. De jeg sykler med anbefaler meg på generelt grunnlag og vurdere bloddoping  10-20% av befolkningen er genetisk disponert for å ikke være mottagelig for kondisjonstrening. Dersom du mener at mine argumenter er fullstendig skivebom vil jeg anbefale deg og kontakte en lege/ett legesenter som har spesialisert seg på idrettsmedisin. Mulig at du kan ha en form for hjertefeil, konferer med en lokal spesialist.
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
13/10/2012 20:06
|
Therminator
Entusiast
|
Entusiast
Støtter perbl. Prøv pulslokke. Har du problemer med å få opp pulsen opp mot makspuls eller går den mot maks ? Gi beskjed til lege.
Gå til en skikkelig iderettslege.
Stifinner
|
|
|
14/10/2012 08:57
|
A4-Biorobot
Entusiast
|
Entusiast
Hei, Christoffer. Jeg har flytta på meg nå, ellers skulle jeg vært behjelpelig. Jeg kan gi noen tips, ut ifra hvilke leger jeg har jobba med på legevakta og i byen ellers. Du merker litt hvor god en lege er ut ifra: - hvor mye deler med deg på slutten av konsultasjonen (hva de tilkjennegir av strategi, hvor lenge du skal "vente og se" - om de har klare mål for oppfølging. - om de, dersom de ikke vet, klarer å sende deg til spesialist.
Jeg ser i tillegg i notatene hva legene skriver. Den gamle arbeiderpartiskolen er litt mer økonomisk med hva de deler ut av prøver initialt. Syns ikke det holder med kun en inhalator-klinisk utprøvning. Du burde hatt en ordentlig spirometri, kanskje et lungertg og blodprøver. Dersom spirometrien er normal, og symptomene er strengt anstrengelsesutløste, så er det kanskje aktuelt med en provokasjonstest som metakolintest. Du bør også få tatt et EKG, dersom lungeutredningen ikke stemmer, så kan holter-EKG være aktuelt.
Jeg vet at Nils Bjelland på sentrum legesenter er veldig god. Han burde nok kunne få deg videre til lungepol på SSK, dersom ting ikke stemmer. Evt Rostrup, lungespesialist som også tar allergitesting. Men som med alle leger må du ikke være for kristiansandsk, for beskjeden, fordi du får skikkelige svar først når du pusher. Nesten alle leger liker å dele minst mulig, si så lite de kan. Lungeavdelinga på SSK er kompetent, den har leger i full utdanningsstilling til å bli lungemedisinere.
Alternativet er å velge en yngre lege som er mer sulten på å bygge seg opp og gjøre det bra. Du kan kanskje trygle om å få en plass hos Damir Avdovic. Jeg har lest mange notater og skriv fra ham, jeg vet han er god. Dersom du skal ha en som kan få deg videre, så er Christoffer Hæstad på Lund legesenter (80-modell, ung) et godt tips. Vant til å behandle psykiatriske pasienter, tåler å bli urimelig utskjelt av både pasienter og pårørende, pusher på sykehusene når han må. Litt sånn gamleskolen, klør seg i 3-dagersen, slår seg på magen, nei, tjaa.... :)))) En annen som er i ferd med å bygge seg opp er Steffen Normand Jensen, han har vært flere år på Øre-nese-hals avdelinga til SSK, vet ikke hvor mye han kan om indremed, men et alternativ. Veldig hyggelig, mild og ufarlig av vesen.
Byttet profil, ny er "Bioroboten"
|
|
|
14/10/2012 09:02
|
A4-Biorobot
Entusiast
|
Entusiast
Jeg er enig i at det virker som jeg ikke får nok luft. Hos legen sjekket vi pusten i sånn aparat og tok blodprøver, og alt så normalt ut. OK. Da ville jeg skaffet meg et håndholdt peak-flow-meter. Når du har symptomer, så blås i meteret og se som strømmen har sunket, noter verdier. (Sjekker om det er noe galt med lufstrømmen ut av bronkiene/bronkiolene - om de trekker seg sammen, f.eks pga kald luft). Se også på pulsklokka, og kjenn på pulsen, f.eks om den ikke slår regelmessig, dunk, dunk, dunkdunk, dunk....dunk dunkdunkedunk, dunk. Sist, prøv å stoppe, og se om pulsen da går ned.
Byttet profil, ny er "Bioroboten"
|
|
|
14/10/2012 21:54
|
Cervin
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Hvor har du blitt av A4? Ikke i Krs lengre?
Jeg har ikke pulsklokke så må vell gå til anskaffelse å se hvordan det ser ut. Legen jeg har i dag er ganske gammel, men har henvist meg til Arendal både pga skuldera som jeg har fått fiksa og for det med beina som du så på. Har ikke fått noe inkallelse på det ennå, men det kommer nok. Og hvis pustinga er like ille når jeg kommer hjem igjen skal jeg mase på meg nøyere undersøkelse.
Jeg tenker at jeg ved å løpe litt ute hvis det er kaldt den dagen skal klare å bli like annpusten som jeg ble når jeg sykla.
Scott: Jeg er ikke kjent med soner og varmer som regel ikke opp. Jeg hiver meg på sykkelen og sykler i det jeg kaller behagelig tempo hele veien. Jeg er ikke den som sykler lange bakker i høy fart, men problemene mine dukker opp, typisk på toppen av cruxbakker osv. Jeg er stisyklist, ikke ritt syklist så intervalltrening osv er ukjent for meg. Men Roboten kan kansje uttale hva han mener om formen min i forholdt til hva den burde være. Er i slutten av 20årene så er nok ikke alderen sin feil riktig ennå.
Kristiansand Sykkelpark
|
|
|
|
|