Turrapport! Det ble en litt kort tur, da jeg hadde en god følelse for Lifjell. Det viste seg å være en tabbe, og kostet meg nesten 3 timer totalt. Det var flott der oppe, men stiene var dårlig merket og det var veldig vått. Enkelte steder var barfrosten solid nok til å bære meg, men generelt var det nok et par uker for tidlig ute.
Jeg startet ved Grimås parkering, ca 8 km fra E134. Bompenger på vei opp, så jeg måtte til Seljord for å ta ut penger først. Fulgte merket sti opp til Gråntjønn, men snudde der da stien ikke så ut til å bli bedre lenger fram.
Utsikten var dog upåklagelig

Videre så fungerte ikke planen min om å følge en lokal grusvei som utgangspunkt for Roholtfjell - det var selvfølgelig privat vei uten mulighet for å betale bompenger. Dessuten var den i dårlig stand. Var i ferd med å gi opp og kjøre hjem igjen, da jeg så et skilt jeg overså på veien til Vrådal. Tok et raskt overblikk, og selv om klokka nærmet seg 17 bestemte jeg meg for å ta en sjans.
Det begynte bra, med sti på jordbunn med høyt gress og mye lyng. Lenger opp var det mye fin barnålsti og bred sti med grov grus. Det var noen myrhull også, dessverre. Men det meste var syklebart, vil anta 90+ %. Området brukes nok mest vinterstid, det var skiltet for både vinter og sommerløype.

Fin mulighet for å få spylt sykkelen på vei opp

Grådig bratt på vei mot toppen. Såpass bratt at 160 skiver ikke holder, så sykkelen ble stående et stykke ned mens jeg gikk lenger opp. Det ble desverre ikke tid til å gå helt til topps, jeg ville helst slippe å gjøre meg avhengig av å bruke lykt på vei tilbake, så jeg snudde og var tilbake ved bilen kl 19.