Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 8 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

NC 2013

Re: NC 2013 [Re: spilleth] #1620857 06/06/2013 09:33
S
Speedster Offline
Medlem
Medlem
S
Sitat: spilleth
I år som i fjor må jeg si at NC rundbane rittene er kanon morsomme og utfordrende å sykle. Akkurat som vi liker det:-)

Men hvor finner jeg sammenlagt listen for 2013. Finner kun sammenlagt for 2012 på linken under. Noen tips

http://sykling.forbundetonline.no/TERRENG/RITT/NORGESCUPRUNDBANE/Sider/NorgescupRundbane.aspx

PES

Ja der ligger den, godt gjemt. Ikke såå logisk at man må trykke på navnet til den med den gule trøya for å finne lista. Den er forøvrig ikke oppdatert etter helgens to ritt. Hvor spennende hadde eliteserien i ballspill vært dersom tabellen kom to uker etter at kampene ble spilt?
Trøndercupen derimot, er ajourført og up to date! Men de har jo ingen ansatte, så da gjøres det på kveldstid og helg.

Re: NC 2013 [Re: Speedster] #1620867 06/06/2013 09:44
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Speedster
Sitat: spilleth
I år som i fjor må jeg si at NC rundbane rittene er kanon morsomme og utfordrende å sykle. Akkurat som vi liker det:-)

Men hvor finner jeg sammenlagt listen for 2013. Finner kun sammenlagt for 2012 på linken under. Noen tips

http://sykling.forbundetonline.no/TERRENG/RITT/NORGESCUPRUNDBANE/Sider/NorgescupRundbane.aspx

PES

Ja der ligger den, godt gjemt. Ikke såå logisk at man må trykke på navnet til den med den gule trøya for å finne lista. Den er forøvrig ikke oppdatert etter helgens to ritt. Hvor spennende hadde eliteserien i ballspill vært dersom tabellen kom to uker etter at kampene ble spilt?
Trøndercupen derimot, er ajourført og up to date! Men de har jo ingen ansatte, så da gjøres det på kveldstid og helg.

Kan jo ikke sammenligne oss her nede i Oslo med trøndere da. Dere klarer jp å bruke Emit samt få frem rundetider også. :-) jeanclaude notworthy

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: NC 2013 [Re: Oystein L] #1629825 20/06/2013 20:18
R
ruketuten Offline
Fersking
Fersking
R
Ser ut som en spennende sport, har sett litt på resultatlistene i Nc klassene og ser at det er mega store klasser og ikke nok med det så er det ca 10 min mellom vær rytter.Må være spennende å være publikum og ryttere

Re: NC 2013 [Re: ruketuten] #1630176 21/06/2013 10:38
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: ruketuten
Ser ut som en spennende sport, har sett litt på resultatlistene i Nc klassene og ser at det er mega store klasser og ikke nok med det så er det ca 10 min mellom vær rytter.Må være spennende å være publikum og ryttere

Jeg syntes Maraton er spennede jeg. Der ligger man i store grupper, ingen vil dra og man kan kjøre igjennom med racer hvis man vil. Knall moro. Er man skikkelig heldig så dukker det opp en stein man må svinge rundt eller hoppe over.

Ambassadør for Scott.
Re: NC 2013 [Re: olechr] #1630197 21/06/2013 11:12
K
KevinE Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: olechr

Jeg syntes Maraton er spennede jeg. Der ligger man i store grupper, ingen vil dra og man kan kjøre igjennom med racer hvis man vil. Knall moro. Er man skikkelig heldig så dukker det opp en stein man må svinge rundt eller hoppe over.

ICON_TONGUE Må gjerne ta deg en tur med en racersykkel under NM Maraton olechr.. Tipper du drar fra dem på grusen opp til Geilo.. Ellers tar du dem i terrengpartiet over fjellet.. Og om det fortsatt henger på noen mot slutten tar du de helt sikkert på de siste høydemetrene (av de rundt 1900hm totalt) opp på Kikutplatået.. 85km er jo knapt noen utfordring ICON_LAUGH

Hehe, men fra spøk til alvor.. Rundbane er en flott publikumsvennlig sport.. Syns faktisk Gol IL burde arrangert en NC-runde så fort som mulig i den løypa de har..Nå er ikke Skarverittet noe ritt med utpreget terreng eller singletrack.. Men det er nå ingenting som tilsier at det er enkelt å vinne ett Maraton-ritt nå til dags ICON_LAUGH

Re: NC 2013 [Re: KevinE] #1630224 21/06/2013 11:46
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: KevinE

ICON_TONGUE Må gjerne ta deg en tur med en racersykkel under NM Maraton olechr.. Tipper du drar fra dem på grusen opp til Geilo.. Ellers tar du dem i terrengpartiet over fjellet.. Og om det fortsatt henger på noen mot slutten tar du de helt sikkert på de siste høydemetrene (av de rundt 1900hm totalt) opp på Kikutplatået.. 85km er jo knapt noen utfordring ICON_LAUGH

Hehe, men fra spøk til alvor.. Rundbane er en flott publikumsvennlig sport.. Syns faktisk Gol IL burde arrangert en NC-runde så fort som mulig i den løypa de har..Nå er ikke Skarverittet noe ritt med utpreget terreng eller singletrack.. Men det er nå ingenting som tilsier at det er enkelt å vinne ett Maraton-ritt nå til dags ICON_LAUGH

He he av de rittet hvor det er mye folk er ikke det jeg sier langt ifra sannheten ;-)

Jeg skal være med på Skarverittet i år. Må jo være med på NM, så får vi se om jeg kommer tilbake i greit slag til da. Er mest redd for snø under skraverittet i år jeg. :-P

Ambassadør for Scott.
Re: NC 2013 [Re: Oystein L] #1630258 21/06/2013 12:23
K
KevinE Offline
Entusiast
Entusiast
K
Er det stygt å si at det er jeg også? HAHA

Neida, vi må satse på at været blir som værstatistikkene tilsier at det har vært de 10 siste årene.. Det er betydelig større sjanse for pent vær, med sol, vindstille og "varmt" helga den 21. kontra helga den 7. Helga den 7. sept pleier å være den dårligste septemberhelga på Geilo.. Og det ville jo også blitt alt for tett innpå Birken..

Kan jo legge ved ett bilde fra lørdag 22. sept i fjor? ICON_SMILE
[img]https://www.facebook.com/photo.php?fbid=...e=3&theater[/img]

Re: NC 2013 [Re: olechr] #1630337 21/06/2013 14:58
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K

Du er bare surpomp for at du ikke er i god nok form til å vinne marathonritt for tida du.. ICON_WINK
Du får prøve noen utenlandske marathon ritt da.. ICON_SMILE Ritt kan være harde selv om det ikke er mest mulig hindringer i veien.. Har vært på en del etterhverdt og de er harde nok. Ikke nødvendigvis mye terreng, men som regel noe og da ned fra fjell. Det kommer som regel en og en til mål i allefall så da er det vel hardt nok..
Skarverittet er også et ganske hardt ritt, den som vinner NM i år er den som er sterkest den dagen, sånn det skal være.

I rundbane for tiden så virker det jo som det er en "hopp og sprett trend". Syns det ryker med en del mer folk på trening nå enn tidligere så spørs hvor mye lengre man bør strekke det. Både Spitz og Bresset for eksempel har vel tryna under gjennomkjøringer av WC løyper og fått vårsesongen ødelagt. I går tryna Adelheit på trening og tok kragebeinet så virker som det snart er tøffe nok løyper til damene i allefall..

Re: NC 2013 [Re: Oystein L] #1630362 21/06/2013 16:03
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg kjører bare samme tone som han som rakket ned på rundbane jeg. Jeg vinner verken maraton eller rundbane om dagen. Så det blir akkurat det samme. ;-) hvis vi snakker om ritt i utlandet så er nok hvertfall rundbane mer spennende med ganske mange flere innenfor 10 min enn maraton. :-)

Løypene i rundbane er veldig tøffe om dagen. Blir nok enda tøffere i løpet av noen år. Greia er at de blir laget for de bedre gutta. Så skal man henge med så må man trene mye teknikk. Der er nok en del damer et godt stykke bak.

Ambassadør for Scott.
Re: NC 2013 [Re: Oystein L] #1630371 21/06/2013 16:23
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Ikke så rart at det er større differanser med gjerne tre ganger så lang vinnertid..
Rundbane er publikumsvennlig, ingen tvil om det og koser meg med hver redbulltv sending.
Nå syns jeg gjerne 5 mil med intervallstart er det beste skirennet å se på å så kan være spennende om det ikke kommer mange relativt samlet til mål.. ICON_SMILE
Damene vil uansett ikke greie de samme som gutta, men mange begynner og bli veldig tøffe! Bresset f.eks. er rå.

Re: NC 2013 [Re: Oystein L] #1642336 13/07/2013 17:54
S
Speedster Offline
Medlem
Medlem
S
Et spørsmål angående NC, både rundbane og maraton:
Hvor mange ritt teller med i sammendraget? I rundbane er det 9 ritt, og i maraton er et 5. Teller alle, eller kan man stryke noen?

Re: NC 2013 [Re: Speedster] #1642453 14/07/2013 06:16
Oystein L Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Alle teller

Re: NC 2013 [Re: Oystein L] #1664875 21/08/2013 14:27
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Kanskje det er på tide med en foreløpig oppsummering nå som det nærmer seg slutten? Jeg er imponert over mastercupen så langt.

Det er ett hakk opp arrrangementsteknisk. Alt i alt har både rundbane- og maratonrittene blitt avviklet med velsmurt presisjon, med positive og hjelpsomme funksjonærer og alt man kan ønske. Så langt jeg har opplevd, og det er det viktigste for meg ICON_SMILE

Fellesadministrativt: Dette er det jeg har stanget mest i. Påmelding på minidrett helt hårreisende *******, nesten imponerende at det kan gjøres så vanskelig.

Jeg lurer også på hvor jeg skal sende korrigering av sammenlagtresultatene. Jeg har brukt linken på rittresultater og sendt e-post og purre-e-post og brukt linken en gang til, alt med detaljert feilbeskrivelse. Det er fortsatt de samme feil poengsummene med ett unntak, noen måneder etter at jeg sendte inn første korreksjon. Feil skjer, men de må rettes!

Maraton: Stort sett bra, men har ikke helt funnet sin form ennå. Det blir noe litt uklart mellom sportaldersklasser og mastercupaldersklasser, og det har vært for korte ritt.
Montebello hadde fellesstart for mastercupen, som jeg personlig liker bedre enn puljestart. Et litt undervurdert ritt i mine kretser. Det var kort og litt for gruspreget, men alt i alt morsom og et ritt det vil være lett å delta i igjen.
Neptun hadde en overraskende morsom løype, eller rett ut sagt en helt topp løype der vi burde fått kjørt oss en runde eller to til. Startordningen gjorde det litt vanskelig å vite hvor man lå og hvem man konkurrerte mot, ingen vet jo hvilken lisens de andre har. Men løypa trumfer alt annet, super og ga virkelig mersmak.
(NM skal bli 55 km nesten bare grus sist jeg prøvde å skjønne Skarverittløypene. Det ligger altså an til en litt dyr opplevelsesmessig nedtur. Det er såpass odde i forhold til hele resten av cupen at jeg håper jeg har misforstått noe.)

Rundbane: Morsomme løyper som har vært mer syklbare for røkla enn jeg hadde trodd. Ikke noen ferie, og de favoriserer definitivt tekniske syklister. Med høyt O2-opptak. Det var også her litt for kort konkurransetid, det skal være et hakk opp fra UB cup og tilsvarende. Rittene har uansett jamt over vært en stor positiv oppdagelse. Gruing på forhånd, joda, men mersmak etterpå. Fiskum, Son og Lillehammer har rett og slett vært av sesongens virkelige oppturer, tøffe, utfordrende og har satt mestringsevnen på prøve. Neste år planlegger jeg turen opp til Trøndelag også, om det blir ritt der. Rundbane er morsomt!

Terrengtempo: Dette er en gren jeg ikke har helt har fått grepet på, jeg opplever ikke den helt forskjellen mellom dette og en veldig kort rundbane. Men morsom løype og velsmurt avvikling.

Sprint: Igjen morsom løype! Ingen tenkte på å sykle som i dag dengang jeg gikk på skolen, men hadde vi tenkt på det hadde vi garantert drømt om å hensynsløst råkjøre på skoleområdet på akkurat den måten. Sprint lå derfor an til å være et spennende nytt bekjentskap. Men når rundt regnet halvparten ikke går videre fra prologen blir det mye styr, tid og penger for garantert kun å sykle en 2 minutter terrengtempo og ferdig. Det ble litt meningsløst, løypa til tross. Å ha fått lov til å prøve seg i et heat hadde i stedet gjort det til en ny og spennende gren å feile spektakulært i, "ja" til nye opplevelser!

Et helt konkret poeng til sist. Skal det bli bredere deltagelse i masterklasser må man nok revurdere løyper som i Horten, det var unntaket av rundbaneopplevelsene. Det var hyggelige og hjelpsomme funksjonærer, (nesten bare) godt vær, generelt god avvikling og alt av denslags var på plass, men til sist må det også være moro i det å sykle. Det var det rett og slett ikke. (Jeg hadde ikke brukt energi på dette om det ikke hadde vært en enda litt mer avvisende løype på søndag enn lørdag, som gjør at jeg lurer på om det foregår noe gruppetenking om rittløypa.)

Så med mindre unntak har mastercupen så langt vist mye kvalitet, og kan bli noe etter hvert.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: NC 2013 [Re: Oystein L] #1674756 03/09/2013 19:04
BikeTorjus Offline
Veteran
Veteran
Noen som har en Strava logg fra NC løypa på haraløkka ?

Orbea Occam H20 LT 2022
Diamant AR Sora
Re: NC 2013 [Re: BikeTorjus] #1675861 05/09/2013 05:05
R
RunarM Offline
Medlem
Medlem
R
Her er GPS spor til lang løype i NC løypa på Haraløkka hvis noen vil prøve løypa før den er merket. NC Haraløkka lang løype

Re: NC 2013 [Re: Oystein L] #1676112 05/09/2013 09:53
F
Frode_Roesand Offline
Entusiast
Entusiast
F
Svar på oyvin sitt innlegg den 21.08.
Skrives med perspektiv på masterklassene.

Har ingen preferanser til tidligere år. Har bare vært aktiv siste to årene, aldri deltatt i masterritt og aldri syklet rundbane før i år.

Arrangementesmessig har jeg bare en ting å sette fingeren på - og det er ikke i forbindelse med mastercupen; flere dasser på terrengsykkelrittet... ICON_SMILE alle andre ritt jeg har deltatt på har jeg ikke hatt tanker om mangler rundt det arrangementstekniske. Dasser er nødvendig - for det er som du sier noe gruing på forhånd. Atmosfæren rundt rundbanerittene er herlig!

Enig med deg i at maratonrittene er for korte for master. Jeg har ikke skjønt forskjellen på sport og master, men har heller ikke brukt tid på å sette meg inn i forskjellen. Ønsker lengre løyper og innslag av mer terreng. Ønsker med andre ord å kjøre tilnærmet eliteløypa - gjerne samme for min del. Start rett etter, eller før om noen mener det er bedre... Ser gjerne at det er masterklasser på alle NC ritt. Har lest noe om rankingritt - og det virket fornuftig. Regner med at det bare ikke er satt i gang ennå?

Spent på Skarverittet. Fjellritt på den tiden er gambling. Kan si at det er likt for alle, men synd om det blir spolert grunnet dårlig vær eller føre.

Har ikke tenkt mye på startordningen, men Montebellorittet synes jeg var ålreit med tanke på fellesstart for master. Startordningen er nok ikke så viktig for meg, men holder en knapp på ordningen fra Montebellorittet.

For maraton vil jeg bare nevne at jeg har reagert på prisen. Hvorfor er det forskjell på master og elite/junior her? Prisforskjellen er stor!

Enig med deg i at rundbane er morsomt - veldig morsomt! Har allikevel stilt meg spørsmålet om det er morsomt nok til å legge så mye tid og penger på det. Med unntak av Lillehammer har jeg omtrent 20 mil til hvert ritt. Lengre til Trøndelag. Skulle gjerne hatt lengre konkurransetid her også. Føler jeg blir litt snytt... ICON_WINK Da med tanke på konkurransetiden vs. tidsbruken. Jeg mener det ikke er konkurransetiden som er utfordringen for bredden, men vanskelighetsgraden. Personlig synes jeg ikke vanskelighetsgraden er for stor i dag, men jeg nærmer meg absolutt grensen - for kropp og sykkel. Har ikke gratis tilgang på reservedeler til hverken det ene eller det andre. Har opplevd en personlig utvikling her, og kjørte hele løypa i Horten. Det har jeg ikke turt tidligere i sesongen. Utfordringen her mener jeg ligger i gode chickenruns. Runnene bør ikke være for lange og de bør være sykkelbare. Horten, som jeg likte veldig godt, hadde ikke gode chicken runs. Her var Fiskum og Gauldal bra. Lillehammer var kanskje noe lang, men innenfor...

Synes det er viktig å lage passeringsmuligheter i rundbaneløypene. Kanskje i litt større grad en det er nå? Gode og lange nok startsløyfer er absolutt nødvendig.

Terrengtempo og sprint er greit nok, men med tanke på det jeg skrev om ritttid er min mening at dette bør utgå til fordel for rundbane. Får man arrangert både sprint eller tempo på samme dag som rundbane er dette absolutt en mulighet. Mulighetene og utfordringene for dette vet jeg ikke nok om til å forfølge videre.

Kanskje en egen tråd for master NC / NM i 2014?

CK Elverum / Hagen sport - Elverum
Re: NC 2013 [Re: Oystein L] #1676119 05/09/2013 09:58
olechr Offline
More than words
More than words
Uten at jeg vet det men som mannen over nevner burde ikke master maraton cupen vært like lang som elite? Jeg tipper at faktisk flere da hadde blitt med netopp for å sykle ritt som skiller seg ut fra de vanlige grusrittene. Og perfekt trening til Ultrabirken etc.

Ellers enig at tempo og sprint bør utgå. Det blir for lite sykling på en hel dag. Særlig for de som drar langt så blir det feil å bruke såpass mye tid og penger for å sykle i noen få min.

Ambassadør for Scott.
Re: NC 2013 [Re: olechr] #1676125 05/09/2013 10:07
M
Morten G Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Ønsker bare å kommentere litt diskusjonen på løypelengde i master;
Vi i Montebellorittet hadde opprinnelig planlagt at master skulle kjøre samme løype som NC-Senior, dvs 76km. Så kom det oppfordring eller krav (husker ikke helt) fra masterutvalget om at deltakere i master også måtte få bruke resultatet til brik-sseding. Dette var eneste årsaken til at løypa ble kuttet fra 76km til 42km hos oss. Birken på sin side godkjente kun 42km løypa pga deltakerantallet. Ved neste korsvei kan vi gjerne øke løypelengden og legge inn mer terreng hvis det er ønskelig, men vi forholder oss til masterutvalget som representant for miljøet.

Morten G

Re: NC 2013 [Re: Morten G] #1676132 05/09/2013 10:13
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Morten G
Ønsker bare å kommentere litt diskusjonen på løypelengde i master;
Vi i Montebellorittet hadde opprinnelig planlagt at master skulle kjøre samme løype som NC-Senior, dvs 76km. Så kom det oppfordring eller krav (husker ikke helt) fra masterutvalget om at deltakere i master også måtte få bruke resultatet til brik-sseding. Dette var eneste årsaken til at løypa ble kuttet fra 76km til 42km hos oss. Birken på sin side godkjente kun 42km løypa pga deltakerantallet. Ved neste korsvei kan vi gjerne øke løypelengden og legge inn mer terreng hvis det er ønskelig, men vi forholder oss til masterutvalget som representant for miljøet.

Ser den og skjønner at ikke dere får gjort noe. Men bare tenker høyt her. Det burde jo være greit å seede ut fra et ritt som kjører like langt som eliten? Da seeder man jo bare mot de som er best.

Ambassadør for Scott.
Re: NC 2013 [Re: Frode_Roesand] #1676160 05/09/2013 10:45
Oystein L Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Nå svarer jeg ikke på vegne av masterutvalget, men tanken bak MasterCup har vært å få til noe tilsvarende det vi har på landevei (også der er distansene relativt mye kortere enn i Senior Elite).
Ønsket om noe kortere løyper en Elite, i alle fall på rundbane, skal ha kommet fra utøvermiljøet.

Se litt om MasterCup og Masterutvalget her; http://www.sykling.no/terreng/Master/Sider/Veteran.aspx

Siden flere av (alle?) de aktuelle maratonrittene i dette prøveåret ønsket å være seedingsritt til Birken var dette et moment som kom opp temmelig kjapt, og masterutvalget var i dialog med Birken for å finne løsning.

Det vil uansett bli gjort evalueringer etter prøveåret, og jeg foreslår at konstruktive forslag mailes inn til masterutvalget slik at vi er sikre på at de blir tatt med i vurderingen.

Til dere som går vill i begrepene Master og Sport; Ja, det er uklart beskrevet mange steder. For de av dere som har med litt historikk fra landevei kan vi forenklet si at dette tilsvarer VeteranCup vs Turritt.
- Master er aktive (veteran-)klasser som skal kjøres etter samme reglement som Elite (regelverk, drakt, klubb, lisens, etc).
- Sport er turklasser som i utgangspunktet kjøres etter det langt enklere turrittreglementet, her tillates deltakelse med engangslisens.

Redigert av Oystein L; 05/09/2013 11:01.
Side 8 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support