Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

BRUK LYS I MØRKET!

BRUK LYS I MØRKET! #1497945 03/10/2012 08:21
rockphotog Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Kjære alle sammen.

Det er bekmørkt på kveldene nå, eksempelvis i Maridalen. Der ferdes det fortsatt mange syklister og rulleskiløpere helt uten lys, og noen helt uten (effektiv) refleks!

DET ER LIVSFARLIG!

Selv om DU har lyst til å bli påkjørt har ikke JEG lyst til å kjøre på DEG!

Har man en god lykt ser man som regel de som har godt med refleks på avstand, har man ikke lys ser man INGEN TING (mørkesynet er midlertidig ødelagt av billys).

Vær så snill, ta med dere tilstrekkelig med lys, både foran og bak. Bittesmå leketøysdioder synes dårlig på avstand.

Rulleskiløperne er verst, selv om fler og fler har hodelykter, men syklister bør ta sitt ansvar og i det minste ha skikkelig front- og baklykt.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: BRUK LYS I MØRKET! [Re: rockphotog] #1497956 03/10/2012 08:37
perbl Offline
More than words
More than words
Enig, og må man en sjelden gang komme seg hjem etter mørkets frambrudd uten lys eller refleks, så kom deg vekk fra veien, og hold deg på gang- og sykkelstier og andre steder der du ikke avhenger av at folk ser deg for å holde deg i live.

Per B.
Re: BRUK LYS I MØRKET! [Re: rockphotog] #1497966 03/10/2012 08:50
tron Offline
Besatt
Besatt
Og la Magicshine-lykta bli hjemme om den ikke pekes rett ned i asfalten, please! De lyktene der er slett ikke laget for bruk i trafikken og blender andre trafikanter.

Re: BRUK LYS I MØRKET! [Re: tron] #1497986 03/10/2012 09:06
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: tron
Og la Magicshine-lykta bli hjemme om den ikke pekes rett ned i asfalten, please! De lyktene der er slett ikke laget for bruk i trafikken og blender andre trafikanter.
JA!

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: BRUK LYS I MØRKET! [Re: baronKanon] #1498006 03/10/2012 09:32
W
wirre Offline
Avhengig
Avhengig
W
Sitat: baronKanon
JA!

Kjekt med MJ816 lykta som har kan "blendes". Med lekelys blender ikke så mange biler, men på full guffe, så blender de fleste ICON_SMILE

Feit og i dårlig form..
Re: BRUK LYS I MØRKET! [Re: rockphotog] #1498119 03/10/2012 11:57
rockphotog Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Magicshine MJ-808 kan i og for seg også blendes, men etter at en bil blinket på meg en gang tok jeg hintet. Men mye rart på veien trenger man faktisk kjørelys og ikke bare "bli sett"-lys.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: BRUK LYS I MØRKET! [Re: rockphotog] #1498122 03/10/2012 11:59
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: rockphotog
Magicshine MJ-808 kan i og for seg også blendes, men etter at en bil blinket på meg en gang tok jeg hintet. Men mye rart på veien trenger man faktisk kjørelys og ikke bare "bli sett"-lys.
Finnes mer egnede lykter enn MJ-808. Denne lykten og andre har et problem med at strølys spres godt, og dette er også blendende - selv på lavt nivå. En slags skjerm på lykten kan kanskje hjelpe, men for å kjøre på veien trenger man ikke så kraftig lys. Bruker MJ838 og den er mer enn kraftig nok på veien - på laveste nivå.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: BRUK LYS I MØRKET! [Re: rockphotog] #1498132 03/10/2012 12:15
rockphotog Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Enig, Magicshine er for skauen. På landeveien har jeg en Sigma Pava.

http://www.bikeradar.com/gear/category/accessories/lights/front/product/review-sigma-pava-35727

Re: BRUK LYS I MØRKET! [Re: rockphotog] #1498138 03/10/2012 12:29
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Ellers går det an å kjøpe lykt fra Tyskland, der det er forbudt å sykle på veien med ikke-godkjente lykter.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: BRUK LYS I MØRKET! [Re: baronKanon] #1498155 03/10/2012 12:57
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Finnes mer egnede lykter enn MJ-808. Denne lykten og andre har et problem med at strølys spres godt, og dette er også blendende - selv på lavt nivå. En slags skjerm på lykten kan kanskje hjelpe, men for å kjøre på veien trenger man ikke så kraftig lys. Bruker MJ838 og den er mer enn kraftig nok på veien - på laveste nivå.

"Problemet" med blendende sykkellykter (i trafikk) er overdrevet. Det virkelige problemet er mørklagte sykler/syklister. En vanlig MJ-808 som ikke peker helt vannrett, og som står på lavt nivå, er etter min mening glimrende for trygg og synlig sykling i bytrafikk.

Re: BRUK LYS I MØRKET! [Re: P_Dalen] #1498168 03/10/2012 13:34
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: P_Dalen
"Problemet" med blendende sykkellykter (i trafikk) er overdrevet.

Er det du som kan avgjøre om det er et problem eller er det vi som faktisk mener at vi blir blendet nok til at det er farlig?

Som jeg har sagt i tidligere diskusjoner rundt temaet så synes jeg det er skummelt å komme på gangveien og møte en blendende sykkellykt som gjør at jeg ikke ser om det er en fotgjenger foran meg på min side.

Re: BRUK LYS I MØRKET! [Re: rockphotog] #1498171 03/10/2012 13:38
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Men aller mest irriterende er likevel de som kjører med den kraftigste pakken på blinkemodus!

Re: BRUK LYS I MØRKET! [Re: baronKanon] #1498175 03/10/2012 13:48
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Ellers går det an å kjøpe lykt fra Tyskland, der det er forbudt å sykle på veien med ikke-godkjente lykter.

Det er også mye mer behagelig å kjøre med lamper med cutoff (Ihvertfall sammenlignet med terrengsykkellys vippet ned) siden de sender mer lys mot horisonten enn nedover helt til cutoff elliminerer det meste. Det gir en jevnere belysning av veien og ikke en kraftig opplyst flekk 5m foran forhjulet og en svak halo lengre ut.

Har en vintersesong med en philips saferide, og denne gir mer og jevnere lys på veien, lengre frem enn langt kraftigere terrenglys.

Re: BRUK LYS I MØRKET! [Re: Dan] #1498185 03/10/2012 13:59
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: Dan
Sitat: P_Dalen
"Problemet" med blendende sykkellykter (i trafikk) er overdrevet.

Er det du som kan avgjøre om det er et problem eller er det vi som faktisk mener at vi blir blendet nok til at det er farlig?

Som jeg har sagt i tidligere diskusjoner rundt temaet så synes jeg det er skummelt å komme på gangveien og møte en blendende sykkellykt som gjør at jeg ikke ser om det er en fotgjenger foran meg på min side.

Du påpeker her et spesifikt problem ved sykling på gangvei. Antakelig bør man være mer forsiktig med blending når man sykler på gangvei.

Når jeg snakker om "i trafikk", mener jeg blant biler, busser og denslags.

Re: BRUK LYS I MØRKET! [Re: sverreb] #1498204 03/10/2012 14:59
tron Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sverreb

Har en vintersesong med en philips saferide, og denne gir mer og jevnere lys på veien, lengre frem enn langt kraftigere terrenglys.

Hvor kjøpte du den? Den finnes både for dynamo og batteri, ser jeg.

Re: BRUK LYS I MØRKET! [Re: tron] #1498276 03/10/2012 17:30
sverreb Offline
Besatt
Besatt

Her: http://www.roseversand.com
Jeg har den med batteri.

Re: BRUK LYS I MØRKET! [Re: rockphotog] #1498279 03/10/2012 17:40
G
grekern Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
Mye snakk om lys som går fremover her.
Der jeg bor er syklistene flinke med blinkere og godt lys fremover for å se selv og bli sett forfra.
Men bak er det helt mørkt.
Kost på et rødt lys bak også.

Re: BRUK LYS I MØRKET! [Re: grekern] #1498446 04/10/2012 01:09
bwack Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
En ting jeg har merket meg de siste årene er, jo kaldere det blir utover høsten, jo flere har lys på sykkelen. Jeg kan bare anta at de "useriøse" (de som ikke har lys på sykkelen) har satt sykkelen bort for vinteren. ICON_WINK

Igår var det godt med lys på syklene her i Groruddalen synest jeg, noen uten dog desverre, men når jeg syklet inn på Kalbakken møtte jeg en syklist med kraftig skumring rundt seg. Ja, det er bra med lys, men om man ikke ser noe annet enn lyset? Jeg blendet med hånden i håp om at han skulle føle seg flau, og for å kunne oppdage evnt. fotgjengere. Jeg har ikke noe imot moderat kraftig skinn fra lykter så lenge det er mulig å se rundt syklisten. Mange klager jo over alt mulig, og I fjor signaliserte en bil mot meg med lyshornet oppe ved Kjelsås fordi han antakelig synest diode blinker'n min var for kraftig (1/2 W er det kraftig?) Han fikk et glad- vink tilbake.

Er problemet overdrevet ?
For et par år siden ble dx-lykta populær. Den har blitt prispresset i to år. Det har kommet mange kopier, og varianter av dem er tilgjengelig i sportsbutikker. Lyktehodet er like avansert som en lommelykt; lyskilden peker utover og gir kraftig glimmer, noe man jobber med å unngå på kjøretøy (disse sykkellyktene som er godkjent i tyskland har ofte lysdiodene skjult og peker nedover, hvor igjen reflektorer sender lyset _utover_ for å hindre glimmer fra kilden. Offtopic men moro å skrive). Triste greier. Kanskje problemet var overdrevet i 2011-2012, men hva med 2012-2013 ? ... Eller kanskje ikke, jeg startet med å skrive at de "useriøse" har parkert sykkelen for vinteren ICON_LAUGH

Re: BRUK LYS I MØRKET! [Re: sverreb] #1498460 04/10/2012 05:40
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

Her: http://www.roseversand.com
Jeg har den med batteri.
Takk. Dynamonav var jo ikke halvgalt dyre heller, så jeg aner et høstprosjekt snart!

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: BRUK LYS I MØRKET! [Re: tron] #1498504 04/10/2012 07:15
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

Ser at de har bedre utvalg av disse hos bike-components, og de trekker i hvert fall fra momsen.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: BRUK LYS I MØRKET! [Re: rockphotog] #1499298 05/10/2012 11:15
K
kodax Offline
Veteran
Veteran
K
En syklist i mørket med fast (ikke blinkende) lys, må ha svært kraftig lys for å være i nærheten like synlig som en bil. I tillegg er syklisten mye mer utsatt ved en ulykke enn personer i en bil.
Om noen blir irritert av blinkingen min, er det i utgangspunktet deres problem. Dersom denne iritasjonen fører til at de blir dårligere bilister og dermed skaper farlige situasjoner, så burde de ikke ha lappen. (Det er ikke en menneskerett å få være irritert på andre i traffikken, selv om det virker som endel er stolte over sin agresjon. Å lære å være rolig og behersket burde være en del av kjøreopplæringen!)
Dersom noen blir blendet, så er det selvfølgelig ikke bra, men jeg tviler på at det er et reelt problem i bytraffikken med gatebelysning.

Re: BRUK LYS I MØRKET! [Re: kodax] #1499306 05/10/2012 11:27
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: kodax
Om noen blir irritert av blinkingen min, er det i utgangspunktet deres problem. Dersom denne iritasjonen fører til at de blir dårligere bilister og dermed skaper farlige situasjoner, så burde de ikke ha lappen. (Det er ikke en menneskerett å få være irritert på andre i traffikken, selv om det virker som endel er stolte over sin agresjon. Å lære å være rolig og behersket burde være en del av kjøreopplæringen!)
Dersom noen blir blendet, så er det selvfølgelig ikke bra, men jeg tviler på at det er et reelt problem i bytraffikken med gatebelysning.
Det er forskjell på "normal blinkelykt" og 900 lumen ukontrollert lyskjegle blinkende. Det er det som er "problemet": 900 lumen lykt blinkende blir veldig slitsomt å få i fleisen, minst like slitsomt som 900 lumen lykt med strølys som treffer deg i fleisen (og blender.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: BRUK LYS I MØRKET! [Re: rockphotog] #1499315 05/10/2012 11:37
K
kodax Offline
Veteran
Veteran
K
900 blinkende lumen i fleisen på mørk vei er svært blendende.
900 blinkende lumen rettet skrått nedover når man sykler på opplyst vei er ikke blendende.

Moderator  support